Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Użytkowanie maszyn i urządzeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Użytkowanie maszyn i urządzeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących uprawy roślin. |
W-2 | Znajomość maszyn, narzędzi i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie. |
C-2 | Umiejętność doboru agregatów do wykonywania zabiegów i czynności w produkcji rolniczej. |
C-3 | Umiejętność projektowania technologii produkcji roślinnej w aspekcie wykorzystywanej techniki, a także ekonomicznej oceny produkcji rolniczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wydajności agregatów rolniczych. | 5 |
T-A-2 | Dobór środków transportowych. | 3 |
T-A-3 | Sposoby obniżania kosztó produkcji. Koszty eksploatacji agregatów rolniczych. | 4 |
12 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Metodyka projektowania gospodarstwa rolnego z uwzględnieniem parku maszynowego i kart technologicznych wybranych upraw wraz z kosztami eksploatacji agregatów i oceny ekonomicznej. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne maszyn i narzędzi rolniczych. Wydajności agregatów rolniczych. | 2 |
T-W-2 | Koszty eksploatacji sprzętu rolniczego. | 1 |
T-W-3 | Zasady planowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Zespołowe formy użytkowania maszyn rolniczych. | 2 |
T-W-4 | Technologia uprawy i doprawiania gleby. Wskaźniki i współczynniki narzędzi stosowanych do podstawowej uprawy i doprawiania roli. | 2 |
T-W-5 | Technologia siewu i sadzenia. | 2 |
T-W-6 | Technologia zbioru zbóż. | 2 |
T-W-7 | Technologia zbioru okopowych. Kinematyka agregatu. | 2 |
T-W-8 | Rolnictwo precyzyjne. | 1 |
T-W-9 | Technologia nawożenia mineralnego i naturalnego | 2 |
T-W-10 | Technologia zabiegów pielęgnacyjnych | 1 |
T-W-11 | Technologie zbioru zielonki | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji zadanej terchnologii | 8 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-L-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-L-3 | Wykonanie projektu zadanej technologii | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 8 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie, |
M-2 | Metoda praktyczna: pokaz, |
M-3 | Prezentacja. |
M-4 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena na podstawie wyników sprawdzianów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena z ćwiczeń na podstawie kolokwium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena za projekt. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C231_W01 Student pozna zasady doboru maszyn i urządzeń rolniczych w procesach technologicznych produkcji roślinnej. | ROL_1A_W03, ROL_1A_W14, ROL_1A_W19 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C231_U01 Efektem kształcenia jest umiejetność projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej. | ROL_1A_U04, ROL_1A_U05, ROL_1A_U08, ROL_1A_U16 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-4, M-3, M-2 | S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C231_K01 Student ma świadomość stosowania odpowiednich maszyn i urządzeń w produkcji roślinnej. | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K03, ROL_1A_K06 | — | — | C-3, C-2 | T-A-2, T-L-1, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-4, M-3 | S-3, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C231_W01 Student pozna zasady doboru maszyn i urządzeń rolniczych w procesach technologicznych produkcji roślinnej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C231_U01 Efektem kształcenia jest umiejetność projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C231_K01 Student ma świadomość stosowania odpowiednich maszyn i urządzeń w produkcji roślinnej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Banasiak J. i zespół, Agrotechnologia, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1999
- Dobek T, Ćwiczenia z użytkowania agregatów rolniczych, skrypt AR Szczecin., Szczecin, 1996
- Muzalewski A., Koszty eksploatacji maszyn, IBMER Warszawa, Warszawa, 2002
- Karwowski T., Zespołowe formy użytkowania maszyn., Wydawnictwo IBMER, Warszawa, 1998
- Kuczewski J., Podstawy użytkowania maszyn w pracach polowych, PWRiLWarszawa, Warszawa, 1990
- Kuczewski J., Majewski Z., Eksploatacja maszyn rolniczych t. 1, PWRiL Warszawa, Warszawa., 1983
- Orzoł S., Eksploatacja rolniczych środków technicznych, Wyd. ATR Olsztyn, Olsztyn, 1995
- Wójcicki Z., Dobór i wykorzystanie środków technicznych oraz kosztów produkcji w rozwojowych gospodarstwach rodzinnych, Wyd. IBMER Warszawa, Warszawa, 1997
- Wójcicki Z., Wyposażenie techniczne i nakłady materiałowo-energetyczne w rozwojowych gospodarstwach rolniczych, IBMER Warszawa, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Czasopismo, atr express (aktualności techniki rolniczej)
- Czasopismo, farmer
- Czasopismo, Nowoczesne Rolnictwo
- Czasopismo, Technika Rolnicza, Ogrodnicza i Leśna
- Czasopismo, top agrar polska
- Czasopismo, Rolniczy Przegląd Techniczny
- Czasopismo, Wieś Jutra