Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Szczegółowa uprawa roślin 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szczegółowa uprawa roślin 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa, chemii rolnej, fito- i entomologii, uprawy roli i techniki rolniczej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy w zakresie podstawowych gatunków roślin uprawnych, w tym zapoznanie z biologią tych gatunków, wpływie warunków agroekologicznych na wielkość i zmienność uzyskiwanych plonów oraz przedstawienie podstawowej technologii uprawy, nawożenia, pielęgnacji plantacji, przygotowania do zbioru i zbiór oraz znaczenia gospodarczego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Gatunki roślin przemysłowych: cechy rozpoznawcze i znaczenie gospodarcze poszczególnych gatunków. Rzepak ozimy: kształtowanie rozety, ocena roślin przed zimą. Charakterystyka komponentów struktury plonu nasion rzepaku ozimego i jarego, charakterystyka odmian hodowlanych. | 2 |
T-A-2 | Gatunki roślin przemysłowych oleistych - gorczyca biała, sarepska, mak, słonecznik, dynia, krokosz: morfologiczne cechy rozpoznawcze gatunków, komponenty struktury plonu nasion, charakterystyka odmian hodowlanych. | 1 |
T-A-3 | Rośliny włókniste – len i konopie: charakterystyka botaniczna, ocena jakości technicznej łodyg. | 2 |
T-A-4 | Ziemniak. Cechy botaniczne bulw i części nadziemnych służące do identyfikacji odmian hodowlanych. Kształtowanie elementów struktury plonu bulw w zależności od warunków siedliska i agrotechniki.Topinambur - cechy rozpoznawcze i znaczenie gospodarcze. | 1 |
T-A-5 | Burak: charakterystyka typów użytkowych, budowa morfologiczna i skład chemiczny korzeni buraka. | 1 |
T-A-6 | Cechy jakości materiału siewnego buraka w aspekcie przydatności do różnych technik siewu. Fazy rozwojowe, charakterystyka odmian hodowlanych. | 1 |
T-A-7 | Marchew, cykoria, brukiew, rzepa ścierniskowa – charakterystyka botaniczna i cechy użytkowe. Zaliczenie roślin okopowych korzeniowych. | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin oleistych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe roślin oleistych: rzepaku, rzepiku, gorczycy białej, sarepskiej, czarnej, maku, słonecznika. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe | 2 |
T-L-2 | Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin włóknistych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe roślin włóknistych: lnu włóknistego i oleistego, konopi. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe | 1 |
T-L-3 | Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin przemysłowych specjalnych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe tytoniu, machorki i chmielu. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe | 2 |
T-L-4 | Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin okopowych bulwiastych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe roślin okopowych bulwiastych: ziemniaka, topinamburu. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe | 3 |
T-L-5 | Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin okopowych korzeniowych na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Fazy rozwojowe. Odmiany botaniczne i hodowlane. Materiał siewny, różnice odmianowe cykorii siewnej, marchwi, rzepy ścierniskowej, brukwi. | 1 |
T-L-6 | Ćwiczenia umiejętności rozpoznania gatunków roślin uprawianych w międzyplonach na podstawie cech organów wegetatywnych i generatywnych. Materiał siewny, różnice odmianowe, Terminy siewu i zbioru oraz wykorzystanie międzyplonów ścierniskowych, ozimych, wsiewek śródplonowych i plonów wtórych. Programy rolno-środowiskowe. | 1 |
T-L-7 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych - rozpoznawanie materiału siewnego i organów wegetatywnych roślin przemysłowych i międzyplonów | 2 |
12 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Praktyczne rozpoznawanie gatunków roślin uprawy polowej (RSD Lipnik), ocena struktury i architektury zbóż, roślin strączkowych, okopowych i przemysłowych | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rośliny przemysłowe oleiste. Główne rośliny oleiste na świecie. Znaczenie gospodarcze. Główne kwasy tłuszczowe w nasionach. | 1 |
T-W-2 | Rzepak: aktualne i perspektywiczne znaczenie gospodarcze. Wymagania siedliskowe: termiczne, wodne, świetlne, glebowe rzepaku ozimego. | 1 |
T-W-3 | Kompleksowa technologia uprawy rzepaku ozimego. | 1 |
T-W-4 | Znaczenie gospodarcze i technologia uprawy rzepaku jarego. Zasady uprawy gorczycy białej, sarepskiej i czarnej, rzodkwi oleistej, maku. | 1 |
T-W-5 | Ziemniak - znaczenie gospodarcze, kierunki użytkowe, kształtowanie cech jakości bulw. | 2 |
T-W-6 | Wybrane elementy aktualnych i perspektywicznych technologii uprawy ziemniaka. | 2 |
T-W-7 | Rośliny okopowe korzeniowe. Powierzchnia uprawy buraka cukrowego i pastewnego a produkcja cukru, znaczenie dla gospodarstw rolnych, rejonizacja. | 3 |
T-W-8 | Wybrane zagadnienia z agrotechniki buraka cukrowego. | 2 |
T-W-9 | Znaczenie i zasady uprawy pozostałych gatunków roślin okopowych korzeniowych: cykorii, marchwi, brukwi, rzepy ścierniskowej. | 2 |
T-W-10 | Międzyplony we współczesnym rolnictwie. Zaliczenie tematyki wykładów. | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 5 |
A-A-4 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 20 |
45 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych | 12 |
A-L-2 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
A-L-4 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 12 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Udział studenta w zajęciach terenowych | 3 |
A-T-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych | 6 |
A-T-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć terenowych | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 18 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach przedmiotowych | 2 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia treści programowych wykładów | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | pokaz |
M-5 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-6 | ćwiczenia terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: test |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C24_W01 W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji żywności i paszy, potrafi wykorzystać ich potencjał produkcyjny prowadząc intensywną i zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji | ROL_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-10 | M-2, M-4, M-5, M-6, M-1, M-3 | S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C24_U01 Student umie dobierać gatunki roślin rolniczych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować i ocenić technologię produkcji określonego surowca | ROL_1A_U03, ROL_1A_U04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-7 | M-2, M-4, M-5, M-6, M-1, M-3 | S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C24_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na wielkość i jakość uzyskiwanych plonów roślin rolniczych | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K05, ROL_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-10 | M-2, M-4, M-5, M-6, M-1, M-3 | S-4, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C24_W01 W zakresie wiedzy student zna podstawowe technologie uprawy roślin przeznaczonych do produkcji żywności i paszy, potrafi wykorzystać ich potencjał produkcyjny prowadząc intensywną i zrównoważoną gospodarkę środkami produkcji | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć podanych na wykładach i ćwiczeniach |
3,0 | Student zna niektóre podstawowe pojęcia, poprawne definiuje niektóre z nich | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia, lecz nie w pełni wykazuje zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin polowych | |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia i potrafi w analityczny sposób je porównać, potrafi rozpoznać większość omawianych gatunków roślin polowych | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie podane na wykładach pojęcia i potrafi wskazać zależności pomiędzy nimi, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin polowych | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie podane pojęcia, wskazać zależności pomiędzy nimi oraz podać uzasadnienie wyboru, potrafi rozpoznać wszystkie gatunki roślin polowych i wskazać główne różnice w technologii uprawy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C24_U01 Student umie dobierać gatunki roślin rolniczych do różnych warunków siedliskowych. Potrafi zaplanować i ocenić technologię produkcji określonego surowca | 2,0 | Student nie potrafi dobrać gatunków roślin rolniczych przeznaczonych do produkcji biomasy do warunków siedliskowych |
3,0 | Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych | |
3,5 | Student potrafi dobrać niektóre gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna ogólny schemat technologii uprawy | |
4,0 | Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wybranych gatunków | |
4,5 | Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki większości poznanych gatunków | |
5,0 | Student potrafi dobrać gatunki roślin rolniczych do warunków siedliskowych i zna zasady poprawnej agrotechniki wszystkich poznanych gatunków |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C24_K01 Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na wielkość i jakość uzyskiwanych plonów roślin rolniczych | 2,0 | Student nie wykazuje zrozumienia podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych |
3,0 | Student wykazuje zrozumienie niektórych z podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych | |
3,5 | Student wykazuje zrozumienie większości podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych | |
4,0 | Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna podstawy agrotechniki | |
4,5 | Student wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę głównych gatunków roślin rolniczych | |
5,0 | wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na uprawę roślin rolniczych i zna agrotechnikę większości gatunków roślin produkcji polowej i jej wpływ na wielkość i jakość plonu |
Literatura podstawowa
- Jasińska Z., Kotecki A., Szczegółowa uprawa roślin, Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 2003, Tom 1 i 2
- A. Dubas i S. Gładysiak (red.), Ćwiczenia ze Szczegółowej uprawy roślin, Wyd. AR Poznań, Poznań, 1990
Literatura dodatkowa
- Chodkowski J. (red.), Produkcja ziemniaków, Wyd. Instytutu Ziemniaka, Bonin, 1993
- Kościelniak W. Dreczka M., Nowoczesna uprawa zbóż, Wyd. Apra Poznań, Poznań, 2009