Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geologia i gleboznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb |
W-2 | Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb |
C-3 | Poznanie sposobow wyceny wartości gleb |
C-4 | Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznacznie minerałów skałotwórczych metodą organoleptyczną i ich rola w powstawaniu gleb. | 1 |
T-L-2 | Rozpoznawanie skał magmowych na podstawie ich struktury, tekstury i składu mineralogicznego i ich rola w powstawaniu gleb. | 2 |
T-L-3 | Rozpoznawanie skał osadowych lużnych i scementowanych oraz ich rola w powstawaniu gleb. | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organogenicznych oraz ich rola w powstawaniu gleb | 1 |
T-L-5 | Rozpoznawanie skał przeobrażonych oraz ich rola w powstawaniu gleb. | 1 |
T-L-6 | Oznaczanie składu mechanicznego gleb metodą organoleptyczną oraz metodą areometryczną. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia Ziemi, jej budowa i skład chemiczny. | 1 |
T-W-2 | Powstawanie, podział i właściwości glebotwórcze minerałów | 3 |
T-W-3 | Minerały ilaste-powstawanie, budowa i własciwości oraz znaczenie w powstawaniu gleb. | 1 |
T-W-4 | Skały magmowe,ich właściwości i udział w powstawaniu gleb. | 2 |
T-W-5 | Skały osadowe, ich powstawanie, właściwości oraz udział w procesie glebotwórczym. | 3 |
T-W-6 | Skały metamorficzne-podział, właściwości | 1 |
T-W-7 | Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie-działalność wód powierzchniowych, opadów, wiatru, ruchów masowych). | 1 |
T-W-8 | Zlodowcenia i ich zasięgi, twory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski. | 1 |
T-W-9 | Surowce mineralne Polski. | 1 |
T-W-10 | Powstawanie gleb, czynniki glebotwórcze. | 2 |
T-W-11 | Skład granulometryczny gleby oraz jego wpływ na zdolność magazynowania wody i powietrza utworów glebowych. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | labolatoria | 9 |
A-L-2 | konsultacje | 15 |
A-L-3 | praca w domu | 36 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | wykłady | 18 |
A-W-2 | bibloteka | 15 |
A-W-3 | praca w domu | 27 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny |
M-2 | labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna |
M-3 | Terenowe-metoda praktyczna |
M-4 | Wykład -metoda podająca |
M-5 | Audytoria- metoda praktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: wykład-egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe |
S-3 | Ocena podsumowująca: terenowe-na podstawie wypełnioego opisu według konspektu do ćwiczeń ternowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C03_W01 Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb. | ROL_1A_W04 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-W-1, T-W-10, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-11, T-W-6 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C03_U01 Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb | ROL_1A_U02 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-4 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROL_1A_C03_K01 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad | ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K06 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-L-6, T-W-10, T-W-2 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C03_W01 Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat pocesów glebotwórczych, potrafi ocenić wasciwości i funkcje gleby w dostatecznym stopniu. Student posiada ogólną wiedzę związaną z mechanizmem sorpcji glebowej jednak nie potrafi szczegółowo objasnić tego zjawiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C03_U01 Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zinterpretować wyniki w podstawowym zakresie, wnioskuje prawidłowo z pomocą nauczyciela, zna systemy oceny wartości gleb i korzysta z nich w podstawowym stopniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_1A_C03_K01 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad | 2,0 | |
3,0 | Student jest mało aktywny w samodzielnym zdobywaniu widzy związanej z zagadnieniem przedmiotu, wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje w ograniczonym zakresie zdolność do prawidłowej oceny jakości środowiska glebowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
- Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
- Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Pozna, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
Literatura dodatkowa
- Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, Brak
- Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
- Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
- ryszard Turski,Anna Słotwińska-Jurkiewicz, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Ronicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, Brak