Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Znaczenie produktów ogrodniczych w zdrowym odżywianiu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Znaczenie produktów ogrodniczych w zdrowym odżywianiu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu chemi i biochemii |
W-2 | Student ma wiedzę z zakresu produkcji warzywniczej i sadowniczej oraz przetwórstwa owoców i warzyw |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy o roli produktów ogrodniczych w prawidłowym odżywianiu (wartości odżywczej i energetycznej, zwartości składników prozdrowotnych i potencjalnie szkodliwych) |
C-2 | Zapoznanie studenta z wpływem różnych czynników technologicznych na kształtowanie zawartości składników pożądanych i szkodliwych w żywnościowych produktach ogrodniczych |
C-3 | Zaznajomienie studenta ze sposobami oceny wartości odżywczej produktów ogrodniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ocena wpływu różnych zabiegów obróbki wstępnej owoców i warzyw na zawartość wybranych składników odżywczych | 3 |
T-A-2 | Badanie zmian zawartości niektórych składników prozdrowotnych, zachodzących pod wpływem zróżnicowanych zabiegów technologicznych (gotowanie, zamrażanie, suszenie) w wybranych gatunkach owoców i warzyw | 6 |
T-A-3 | Ocena zanieczyszczenia wybranych produktów ogrodniczych przez składniki potencjalnie szkodliwe i możliwości redukcji ich poziomu | 4 |
T-A-4 | Porównanie wartości odżywczej i zdrowotnej produktów ogrodniczych z upraw ekologicznych i konwencjonalnych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola produktów ogrodniczych w modelach prawidłowego odżywiania | 2 |
T-W-2 | Wartość odżywcza i energetyczna produktów ogrodniczych na tle zalecanych norm spożycia | 2 |
T-W-3 | Wpływ zabiegów obróbki wstępnej oraz procesów przetwórczych na zmiany składników odżywczych i prozdrowotnych oraz zanieczyszczeń chemicznych i mikrobiologicznych produktów ogrodniczych | 8 |
T-W-4 | Wartość odżywcza i bezpieczeństwo zdrowotne produktów ogrodniczych z upraw ekologicznych i konwencjonalnych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja sposobu i wyników oceny wartości odżywczej produktów ogrodniczych i kierowanie wyciąganiem wniosków na ich podstawie |
M-3 | Dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonania poleconych zadań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_O04-Z_W01 Sudent ma wiedzę o aktualnych trendach dotyczących roli i znaczenia żywnościowych produktów ogrodniczych świeżych i przetworzonych, w prawidłowym odżywianiu | OG_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1 | S-1 |
OG_2A_O04-Z_W02 Student ma wiedzę z zakresu jakości (wskaźników wartości odżywczej, mikrobiologicznej) żywnościowych produktów ogrodniczych | OG_2A_W07 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_O04-Z_U01 Student potrafi wskazać technologie przydatne w kształtowaniu wysokiej wartości odżywczej i bezpieczeństwa zdrowotnego produktów ogrodniczych | OG_2A_U03 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-3 | M-3, M-1 | S-1 |
OG_2A_O04-Z_U02 Student wie jak ocenić wartość odżywczą produktów ogrodniczych, potrafi zinterpretować wyniki dotyczące tego zagadnienia | OG_2A_U06 | — | — | C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_O04-Z_K01 Student ma świadomość znaczenia rozwoju nowych technologii w zakresie kształtowania wartości odżywczej produktów ogrodniczych | OG_2A_K01 | — | — | C-2 | T-W-3 | M-3, M-1 | S-1 |
OG_2A_O04-Z_K02 Student ma świadomość opowiedzialności za wytwarzanie produktów ogrodniczych wysokiej jakości oraz wpływie na ich walory produkcji ekologicznej | OG_2A_K03 | — | — | C-3, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
OG_2A_O04-Z_K03 Student ma świadomość znaczenia produktów ogrodniczych w prawidłowym odżywianiu i ich wpływie na stan zdrowia jednostki i społeczeństwa | OG_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-4, T-A-3 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_O04-Z_W01 Sudent ma wiedzę o aktualnych trendach dotyczących roli i znaczenia żywnościowych produktów ogrodniczych świeżych i przetworzonych, w prawidłowym odżywianiu | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczną wiedzę o aktualnych trendach dotyczących roli i znaczenia produktów ogrodniczych, świeżych i przetworzonych, w prawidłowym odżywianiu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_2A_O04-Z_W02 Student ma wiedzę z zakresu jakości (wskaźników wartości odżywczej, mikrobiologicznej) żywnościowych produktów ogrodniczych | 2,0 | |
3,0 | student ma dostaeczną wiedzę z zakresu jakości (wskaźników wartości odźywczej, mikrobiologicznej) żywnościowych produktów ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_O04-Z_U01 Student potrafi wskazać technologie przydatne w kształtowaniu wysokiej wartości odżywczej i bezpieczeństwa zdrowotnego produktów ogrodniczych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w dostatecznym stopniu określić technologie przydatne dla zachowania wysokiej wartości odżywczej i bezpieczeństwa zdrowotnego produktów ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_2A_O04-Z_U02 Student wie jak ocenić wartość odżywczą produktów ogrodniczych, potrafi zinterpretować wyniki dotyczące tego zagadnienia | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w stopniu dostatecznym ocenić wartość odżywczą produktów ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_O04-Z_K01 Student ma świadomość znaczenia rozwoju nowych technologii w zakresie kształtowania wartości odżywczej produktów ogrodniczych | 2,0 | |
3,0 | student ma dostateczną świadomość znaczenia rozwoju nowych technologii w zakresie kształtowania wartości odżywczej produktów ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_2A_O04-Z_K02 Student ma świadomość opowiedzialności za wytwarzanie produktów ogrodniczych wysokiej jakości oraz wpływie na ich walory produkcji ekologicznej | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje podstawową świadomość odpowiedzialności za wytwarzanie produktów ogrodniczych wysokiej jakości oraz wpływie produkcji ekologicznej na ich walory | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_2A_O04-Z_K03 Student ma świadomość znaczenia produktów ogrodniczych w prawidłowym odżywianiu i ich wpływie na stan zdrowia jednostki i społeczeństwa | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym wykazuje świadomość znaczenia produktów ogrodniczych w prawidłowym odżywianiu oraz kształtowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sikorski Z. (red.), Chemia żywności, WN-T, Warszawa, 2002
- Świetlikowska K. (red.), Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego, SGGW, Warszawa, 2010
- Kunachowicz H., Czarnkowska-Misztal E., Turlejska H., Zasady żywienia człowieka, WSiP, Warszawa, 2007
- Lada E.H., Podstawy przetwórstwa spożywczego, WSiP, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- wybrane artykuły z czasopism "Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny" oraz "Przemysł spożywczy"