Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Metody produkcji poprawiające jakość owoców:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | Metody produkcji owoców wysokiej jakości | ||
Przedmiot | Metody produkcji poprawiające jakość owoców | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, anatomii i wymaganiach siedliskowych roślin sadowniczych, znajomość wymagań roślin sadowniczych, podstawy sadownictwa, znajomość zagrożeń występujących w trakcie uprawy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie z czynnikami kształtującymi jakość owoców. |
C-2 | Zaznajomienie z technologiami wykorzystywanymi w sadownictwie do porawy jakości owoców. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wpływ czynników uprawowych na cechy fizyczne i skład chemiczny owoców. Kształtowanie się wyglądu, smaku i zapachu produktów sadowniczych. Metody określania dojrzałości zbiorczej owoców. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości zdrowotne i odżywcze owoców. | 4 |
T-W-2 | Czynniki środowiska kształtujące jakość owoców. | 6 |
T-W-3 | Wpływ agrotechniki na jakość owoców. | 10 |
T-W-4 | Nowoczesne technologie wykorzystywane w sadownictwie do porawy jakości owoców. | 15 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Konsultacje. | 2 |
A-A-3 | Studiowanie literatury fachowej. | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 5 |
A-W-3 | Konsultacje. | 6 |
A-W-4 | Studiowanie literatury fachowej. | 14 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny). |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem). |
M-3 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-4 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O11-M1_W01 Posiada wiedzę na temat właściwości odżywczych i zdrowotnych owoców. | OG_1A_W14 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_O11-M1_W02 Rozumie wpływ czynników środowiskowych na uprawy sadownicze i jakość owoców oraz zna metody poprawiania biologicznych właściwości plonów. | OG_1A_W03, OG_1A_W04, OG_1A_W14 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O11-M1_U01 Potrafi zaplanować zabiegi agrotechniczne poprawiające jakość owoców, umie określić termin zbioru oraz ocenić podstawowe parametry jakościowe plonu. | OG_1A_U05, OG_1A_U06, OG_1A_U10, OG_1A_U18 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_O11-M1_K01 Ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości oraz jest zorientowany w aktualnych technologiach poprawiających jakość owoców. | OG_1A_K07 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
OG_1A_O11-M1_K02 Student potrafi zorganizować pracę w zespole. | OG_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O11-M1_W01 Posiada wiedzę na temat właściwości odżywczych i zdrowotnych owoców. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę na temat właściwości odżywczych i zdrowotnych owoców | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_O11-M1_W02 Rozumie wpływ czynników środowiskowych na uprawy sadownicze i jakość owoców oraz zna metody poprawiania biologicznych właściwości plonów. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym rozumie wpływ czynników środowiskowych na uprawy sadownicze i jakość owoców oraz potrafi wymienić metody poprawiania biologicznych właściwości plonów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O11-M1_U01 Potrafi zaplanować zabiegi agrotechniczne poprawiające jakość owoców, umie określić termin zbioru oraz ocenić podstawowe parametry jakościowe plonu. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym potrafi zaplanować zabiegi agrotechniczne poprawiające jakość owoców oraz w stopniu dostatecznym jest w stanie określić termin zbioru oraz ocenić jakość owoców | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_O11-M1_K01 Ma świadomość potrzeby produkcji owoców wysokiej jakości oraz jest zorientowany w aktualnych technologiach poprawiających jakość owoców. | 2,0 | |
3,0 | student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych technologiach poprawiających jakość owoców | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_O11-M1_K02 Student potrafi zorganizować pracę w zespole. | 2,0 | |
3,0 | student stara się pracować w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mika A., Cięcie drzew i krzewów owocowych, PWRiL, Warszawa, 1984
- Pieniążek S., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny