Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geologia i gleboznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia,Fizyka,Biochemia,Mikrobilogia gleb |
W-2 | Chemia, Fizyka,Geologia,Mikrobilogia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie powstawania i funkcjonowania gleb |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności określania żyzności gleb |
C-3 | Poznanie sposobow wyceny wartości gleb |
C-4 | Poznani powstawania i funkcjonowania gleby, poznanie metod określania żyzności i bonitacji gleb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie minerałów glebotwórczych metodą organoleptyczną. | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie skał osadowych i ich rola w procesie powstawania gleb i sporządzaniu podłoży ogrodniczych. | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną. | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczna i kwasowości gleb oraz wyliczanie dawki nawozu wapniowego. | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie sumy zasad w glebie metodą Kappena. | 1 |
T-L-6 | Oznaczanie C-organicznego w glebie i wyliczanie zawartości próchnicy. | 1 |
T-L-7 | Ocena własciwości fizycznych gleb na podstawie danych doświadczalnych w profilu glebowym. | 2 |
T-L-8 | Oznaczanie cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych. | 2 |
T-L-9 | Podział podłoży ogrodniczych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych | 2 |
T-W-2 | Skały magmowe, ich właściwości i udział w powstawaniu gleb. | 2 |
T-W-3 | Warunki powstawania skał osadowych, ich podział i przydatność glebotwórcza. | 4 |
T-W-4 | Powstawanie gleb. Czynniki glebotwórcze. | 2 |
T-W-5 | Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami gleb | 2 |
T-W-6 | Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb | 2 |
T-W-7 | Odczyn gleb, rodzaje kwasowości i jego wpływ na aktywność biologiczną gleby i jej żyzność | 2 |
T-W-8 | Powstawanie próchnicy i jej wpływ na właściwości gleb | 2 |
T-W-9 | Powstawanie, podział i właściwości agregatów glebowych | 2 |
T-W-10 | Właściwości fizyczne gleb i ich związek z żyznością | 2 |
T-W-11 | Budowa i morfologia gleb | 2 |
T-W-12 | Systematyka gleb Polski | 4 |
T-W-13 | Klasy bonitacyjne i kompleksy przydatności rolniczej gleb. | 1 |
T-W-14 | Treść, podział i wykorzystanie map gleboznawczych | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | konsultacje | 10 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczeń cząstkowych | 15 |
A-L-4 | praca własna | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | studiowanie literatury | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady-metoda podająca,wykład informacyjny |
M-2 | labolatoria-metoda problemowo-sytuacyjna |
M-3 | Wykład -metoda podająca |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład-zaliczenie końcowe |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C03_W01 Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym | OG_1A_W08 | — | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_C03_W02 Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb. | OG_1A_W08 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-9, T-W-8, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-3, T-W-6, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C03_U01 Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty | OG_1A_U05, OG_1A_U08, OG_1A_U11 | — | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
OG_1A_C03_U02 Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb | OG_1A_U02, OG_1A_U11 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C03_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa | OG_1A_K01 | — | — | C-3, C-2, C-4 | T-W-13, T-W-4, T-W-12, T-W-14, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_C03_K02 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad | OG_1A_K04 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-8, T-W-4, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C03_W01 Ma podstawową wiedzę o glebie jej roli i znaczeniu w środowisku przyrodniczym | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C03_W02 Posiada wiedzę właściwości tworzywa glebowego,budowy i funkcjonowania gleby,ogólną wiedzę dotyczącą procesów glebotwórczych. Zna irozumie podstawowe definicje dotyczące własciwości gleb oraz sposoby oceny wartości i przydatności gleb. Rozumie mechanizm funkcjonowania kompleksu sorpcyjnego gleb. | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu rozpoznaje budowę profilu glebowego oraz w ograniczonym zakresie potrafi okreslić funkcje gleby, a także poszczególnych jej typów. Student zna podstawowe procesy glebotwórcze lecz nie potrafi wyszczególnić warunków przebiegu procesu. Stdent posiada wiedze na temat istnienia zjawiska sorpcji glebowej lecz nie potrafi objaśnić szczegółowo unkcjonowania tego mechanizmu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C03_U01 Wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadania badawcze z zakresu gleboznawstwa,prawidłowo interpretuje ich rezultaty | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. Wymaga wydatnej pomocy w interpretacji otrzymanych rezultatów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C03_U02 Posiada umiejętność interpretacji wwyników podstawowych analiz gleby.Posiada umiejętność korzystania z systemów oceny wartości gleb | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym posiada umiejętność interpretacji wyników, pod kierunkiem nauczyciela jest w stanie przeprowadzić podstawowe analizy i ocenę gleb oraz podłoży ogrodniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C03_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samokształcenia się z zakresu gleboznawstwa | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość rozwoju gleboznawstwa i znaczenia gleby w środowisku oraz produkcji rolniczej jednak rzadko z własnej inicjatywy podejmuje aktywnie uzupełnienie wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OG_1A_C03_K02 Posiada świadomość znaczenia gleb w produkcji zdrowej żywności i ryzyka wynikającego z nieprzestrzegania zasad | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną dbałość o ergonomiczną organizację pracy własnej i zespołu, wykazuje zdolność do prawidłowej oceny ryzyka wynikającego z nieprawidłowego użytkowania gleby i konsekwencji takich działań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bogdan Dobrzański,Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowaa
- Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
- Bogdan Dobrzański, Saturnin Zawadzki, Gleboznawstwo, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1995, ISBN 83-09-01561-5, Praca zbiorowa
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza,analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im.Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, BONAMI:Pozna, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
- Andrzej Mocek,Stanisław Drzymała,Piotr Maszner, Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego wPoznaniu, BONAMI ;Poznań, 1997, ISBN 83-7160-025-9, Brak
Literatura dodatkowa
- Franciszek Kużnicki,Stanisław Białousz,Piotr skłodowski, Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1979, ISBN 83-01-01001-0, Brak
- Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
- Ryszard Turski,Anna Słowińska-Jurkiewicz,Jerzy Hetman, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, brak
- ryszard Turski,Anna Słotwińska-Jurkiewicz, Zarys Gleboznawstwa, Akademia Ronicza w Lublinie, Lublin, 1999, ISBN 83-86761-97-0, Brak