Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,00,59zaliczenie
laboratoriaL1 25 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość chemii ogólnej, fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
C-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji2
T-L-2Analiza jakościowa wybranych makro i mikroelementów8
T-L-3Podstawy analizy ilościowej - alkacymetria, manganometryczne oznaczanie żelaza8
T-L-4Kompleksometryczne oznaczanie twardości wody, potencjometryczne oznaczanie pH, spektrofotometryczne oznaczanie wybranych związków biogennych7
25
wykłady
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne występujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.3
T-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - siły van der Waalsa. Wiązanie wodorowe.2
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).3
T-W-4Zjawiska zachodzace w roztworach – rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe.4
T-W-5Wstęp do chemii organicznej- systematyczny przegląd związków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych.1
T-W-6Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, biocydy.3
T-W-7Związki organiczne jednofunkcyjne – budowa i właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasyów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy.2
T-W-8Związki organiczne wielofunkcyjne - hydroksykwasy, monosacharydy, aminokwasy.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie wiedzy podstawowej do ćwiczeń.8
A-L-2Udział w zajęciach.25
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-4Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia12
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów.30
A-W-3Konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń - test, pytania otwart lub zadania
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów- test lub pytania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B02_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w roślinach i srodowisku ich życia.
OG_1A_W01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-8M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B02_U01
Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
OG_1A_U01C-3, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B02_K01
Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsikui
OG_1A_K01C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_B02_W01
Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w roślinach i srodowisku ich życia.
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji i opisu części przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
3,5Student ma dostateczną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu części przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,0Student ma wiedzę ogólną w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz opisu częsci przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,5Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu częsci przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w roślinach i srodowisku ich życia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_B02_U01
Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, z trudem interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
3,5Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, interpretuje wikszość wyników przeprowadzonych badań, z trudem wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań
4,0Student posiada umiejętności wykonywania większości podstawowych badań i obliczeń chemicznych, interpretuje większość wyników przeprowadzonych badań, czasem ma problem z wyciągnięciem na ich podstawie wnioski oraz ocenieniem dokładności przeprowadzonych badań
4,5Student posiada umiejętności wykonywania większości podstawowych badań i obliczeń chemicznych, interpretuje większość wyników przeprowadzonych badań oraz wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań
5,0Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych technik pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_B02_K01
Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsikui
2,0
3,0Student słabo potrafi pracować w zespole, częsciowo ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsisku.
3,5Student słabo potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, częsciowo ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsisku.
4,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, zazwyczaj potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, zazwyczaj ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsisku.
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, zazwyczaj ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsisku.
5,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, spotrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsisku.

Literatura podstawowa

  1. Fisher J., Arnold J.R.P., Chemia dla biologów. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008, 1
  2. Szperliński Z., Chemia w ochronie i inżynierii środowiska cz. I-III, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2001
  3. Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009, 4
  4. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1,2, PWN, Warszawa, 2010
  5. Cox P.A., Chemia nieorganiczna t.1 i 2, PWN, Warszawa, 2006, 1

Literatura dodatkowa

  1. Ufnalski W., Podstawy obliczeń chemicznych z programami komputerowymi., WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji2
T-L-2Analiza jakościowa wybranych makro i mikroelementów8
T-L-3Podstawy analizy ilościowej - alkacymetria, manganometryczne oznaczanie żelaza8
T-L-4Kompleksometryczne oznaczanie twardości wody, potencjometryczne oznaczanie pH, spektrofotometryczne oznaczanie wybranych związków biogennych7
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne występujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.3
T-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - siły van der Waalsa. Wiązanie wodorowe.2
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).3
T-W-4Zjawiska zachodzace w roztworach – rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe.4
T-W-5Wstęp do chemii organicznej- systematyczny przegląd związków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych.1
T-W-6Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, biocydy.3
T-W-7Związki organiczne jednofunkcyjne – budowa i właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasyów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy.2
T-W-8Związki organiczne wielofunkcyjne - hydroksykwasy, monosacharydy, aminokwasy.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie wiedzy podstawowej do ćwiczeń.8
A-L-2Udział w zajęciach.25
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-4Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów.30
A-W-3Konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B02_W01Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w roślinach i srodowisku ich życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W01student ma wiedzę w zakresie chemii i biochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych procesów chemicznych zachodzących w roślinach i środowisku ich życia
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
Treści programoweT-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - siły van der Waalsa. Wiązanie wodorowe.
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne występujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.
T-W-7Związki organiczne jednofunkcyjne – budowa i właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasyów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy.
T-W-6Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, biocydy.
T-W-5Wstęp do chemii organicznej- systematyczny przegląd związków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych.
T-W-4Zjawiska zachodzace w roztworach – rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe.
T-W-8Związki organiczne wielofunkcyjne - hydroksykwasy, monosacharydy, aminokwasy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów- test lub pytania otwarte
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń - test, pytania otwart lub zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji i opisu części przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
3,5Student ma dostateczną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu części przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,0Student ma wiedzę ogólną w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz opisu częsci przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,5Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu częsci przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w roślinach i srodowisku ich życia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B02_U01Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U01student potrafi posługiwać się technologią informatyczną w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji, budowy baz danych niezbędnych do projektowania i realizacji przedsięwzięć z zakresu produkcji ogrodniczej
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
Treści programoweT-L-2Analiza jakościowa wybranych makro i mikroelementów
T-L-3Podstawy analizy ilościowej - alkacymetria, manganometryczne oznaczanie żelaza
T-L-4Kompleksometryczne oznaczanie twardości wody, potencjometryczne oznaczanie pH, spektrofotometryczne oznaczanie wybranych związków biogennych
T-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń - test, pytania otwart lub zadania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, z trudem interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
3,5Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, interpretuje wikszość wyników przeprowadzonych badań, z trudem wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań
4,0Student posiada umiejętności wykonywania większości podstawowych badań i obliczeń chemicznych, interpretuje większość wyników przeprowadzonych badań, czasem ma problem z wyciągnięciem na ich podstawie wnioski oraz ocenieniem dokładności przeprowadzonych badań
4,5Student posiada umiejętności wykonywania większości podstawowych badań i obliczeń chemicznych, interpretuje większość wyników przeprowadzonych badań oraz wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań
5,0Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych technik pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_B02_K01Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsikui
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
C-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
Treści programoweT-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - siły van der Waalsa. Wiązanie wodorowe.
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna).
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne występujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.
T-W-7Związki organiczne jednofunkcyjne – budowa i właściwości alkoholi, fenoli, aldehydów, ketonów, kwasyów karboksylowych i ich pochodnych (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy.
T-W-6Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, biocydy.
T-W-5Wstęp do chemii organicznej- systematyczny przegląd związków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych.
T-W-4Zjawiska zachodzace w roztworach – rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe.
T-W-8Związki organiczne wielofunkcyjne - hydroksykwasy, monosacharydy, aminokwasy.
T-L-2Analiza jakościowa wybranych makro i mikroelementów
T-L-3Podstawy analizy ilościowej - alkacymetria, manganometryczne oznaczanie żelaza
T-L-4Kompleksometryczne oznaczanie twardości wody, potencjometryczne oznaczanie pH, spektrofotometryczne oznaczanie wybranych związków biogennych
T-L-1Technika pracy w laboratorium chemicznym. Wykonywanie reakcji
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonywanie przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów, samodzielne opracowywanie i interpretacja wyników, samodzielne wykonywanie obliczeń).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student słabo potrafi pracować w zespole, częsciowo ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsisku.
3,5Student słabo potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, częsciowo ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsisku.
4,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, zazwyczaj potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, zazwyczaj ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsisku.
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, potrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, zazwyczaj ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsisku.
5,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, spotrafi pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny, ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsisku.