Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie krajobrazu i ochrona przyrody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie krajobrazu i ochrona przyrody
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 4 0,40,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 0,60,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z ekologii, fizjografii;

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie aspektów prawnych ochrony przyrody i krajobrazu w kraju i Unii Europejskiej;
C-2Poznanie zasad kształtowania krajobrazu i jego ochrony w działaniach tzw. aktywnej ochrony;

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Prawo ochrony przyrody i planistyka w kształtowania krajobrazu; Typowe opracowania i dokumentacje ekofizjograficzne i studialne dla krajobrazu;4
T-A-2Kształtowanie krajobrazu na przykładach inwestycji z ekologicznym warunkiem realizacji;2
6
wykłady
T-W-1Geneza ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i Unii Europejskiej; Natura 2000 i Dyrektywa Siedliskowa oraz Dyrektywa Ptasia i ich znaczenie w kształtowaniu krajobrazu; Gatunki chronione prawem polskim i wspólnotowym;2
T-W-2Zwierzęta a drogi jako problem w kształtowaniu krajobrazu; Zdjęcia typu lidar w kształtowaniu krajobrazu i ochronie przyrody;1
T-W-3Obszarowe formy ochrony przyrody i krajobrazu oraz typy i rodzaje krajobrazów;1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych;6
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
18
wykłady
A-W-1Udział w wykładach4
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów;4
A-W-3Przygotowanie do dyskusji;4
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;
M-3Dyskusja dydaktyczna;
M-4Burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności i udziału w dyskusji;
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za opracowanie analizy krajobrazu;

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B04_W04
Ma wiedze na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci planowania ochrony przyrody i krajobrazu i zagospodarowania w krajobrazie oraz objasnia zasady klasyfikacji typów krajobrazu w środowisku przyrodniczym.
OG_2A_W04, OG_2A_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B04_U01
Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
OG_2A_U01, OG_2A_U03C-1, C-2T-A-1, T-A-2M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B04_K03
Ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
OG_2A_K03, OG_2A_K04C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-2M-2, M-3, M-1, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_B04_W04
Ma wiedze na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci planowania ochrony przyrody i krajobrazu i zagospodarowania w krajobrazie oraz objasnia zasady klasyfikacji typów krajobrazu w środowisku przyrodniczym.
2,0Nie posiada wiedzy na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
3,0Ma niepełną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
3,5Ma podstawową wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
4,0Ma wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
4,5Ma pełną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
5,0Ma pełną i pogłebioną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_B04_U01
Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
2,0Nie potrafi wykonać podstawowego opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
3,0Umie wykonać przy dużej pomocy podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
3,5Umie wykonać przy pomocy podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
4,0Umie wykonać przy niewielkiej pomocy prowadzącego podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
4,5Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
5,0Umie samodzielnie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_2A_B04_K03
Ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
2,0Nie posiada świadomości postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
3,0Ma elementarną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
3,5Ma dostateczną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
4,0Ma dobrą świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
4,5Ma pełną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
5,0Ma pełną i ugruntowaną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.

Literatura podstawowa

  1. Richling A., Solon J., Ekologia krajobrazu., Richling Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  2. Wolski P., Przyrodnicze podstawy kształtowania krajobrazu. Słownik pojęć., SGGW, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Żarska B., Ochrona krajobrazu., SGGW, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Prawo ochrony przyrody i planistyka w kształtowania krajobrazu; Typowe opracowania i dokumentacje ekofizjograficzne i studialne dla krajobrazu;4
T-A-2Kształtowanie krajobrazu na przykładach inwestycji z ekologicznym warunkiem realizacji;2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i Unii Europejskiej; Natura 2000 i Dyrektywa Siedliskowa oraz Dyrektywa Ptasia i ich znaczenie w kształtowaniu krajobrazu; Gatunki chronione prawem polskim i wspólnotowym;2
T-W-2Zwierzęta a drogi jako problem w kształtowaniu krajobrazu; Zdjęcia typu lidar w kształtowaniu krajobrazu i ochronie przyrody;1
T-W-3Obszarowe formy ochrony przyrody i krajobrazu oraz typy i rodzaje krajobrazów;1
4

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych;6
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń12
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach4
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów;4
A-W-3Przygotowanie do dyskusji;4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_B04_W04Ma wiedze na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci planowania ochrony przyrody i krajobrazu i zagospodarowania w krajobrazie oraz objasnia zasady klasyfikacji typów krajobrazu w środowisku przyrodniczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W04student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie prawnych aspektów ochrony środowiska w Polsce, umożliwiającą planowanie i wykorzystywanie użytków przyrodniczych dla wzmocnienia ekologicznej stabilności biocenoz
OG_2A_W05student posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu kształtowania krajobrazu i terenów zieleni, z elementami projektowania i utrzymywania terenów zieleni oraz upraw ogrodniczych, a także rozumie potrzebę kształtowania warunków środowiska pracy i przebywania ludzi, odpowiednio do aktualnych standardów ergonomii i bhp
Cel przedmiotuC-1Poznanie aspektów prawnych ochrony przyrody i krajobrazu w kraju i Unii Europejskiej;
C-2Poznanie zasad kształtowania krajobrazu i jego ochrony w działaniach tzw. aktywnej ochrony;
Treści programoweT-W-2Zwierzęta a drogi jako problem w kształtowaniu krajobrazu; Zdjęcia typu lidar w kształtowaniu krajobrazu i ochronie przyrody;
T-W-1Geneza ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i Unii Europejskiej; Natura 2000 i Dyrektywa Siedliskowa oraz Dyrektywa Ptasia i ich znaczenie w kształtowaniu krajobrazu; Gatunki chronione prawem polskim i wspólnotowym;
T-W-3Obszarowe formy ochrony przyrody i krajobrazu oraz typy i rodzaje krajobrazów;
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy;
M-3Dyskusja dydaktyczna;
M-1Wykład informacyjny;
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności i udziału w dyskusji;
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za opracowanie analizy krajobrazu;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
3,0Ma niepełną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
3,5Ma podstawową wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
4,0Ma wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
4,5Ma pełną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
5,0Ma pełną i pogłebioną wiedzę na temat prawnych i technicznych aspektów i mozliwosci ochrony i kształtowania krajobrazu oraz ochrony flory i fauny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_B04_U01Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U01student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzenia wykonawczego i eksploatacyjnego opracowania z zakresu ogrodnictwa zrównoważonego
OG_2A_U03student posiada umiejętność doboru technologii stosowanych w ogrodnictwie oraz ich modyfikacji w odniesieniu do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, ochrony zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Poznanie aspektów prawnych ochrony przyrody i krajobrazu w kraju i Unii Europejskiej;
C-2Poznanie zasad kształtowania krajobrazu i jego ochrony w działaniach tzw. aktywnej ochrony;
Treści programoweT-A-1Prawo ochrony przyrody i planistyka w kształtowania krajobrazu; Typowe opracowania i dokumentacje ekofizjograficzne i studialne dla krajobrazu;
T-A-2Kształtowanie krajobrazu na przykładach inwestycji z ekologicznym warunkiem realizacji;
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna;
M-4Burza mózgów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za opracowanie analizy krajobrazu;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykonać podstawowego opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
3,0Umie wykonać przy dużej pomocy podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
3,5Umie wykonać przy pomocy podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
4,0Umie wykonać przy niewielkiej pomocy prowadzącego podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
4,5Umie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
5,0Umie samodzielnie wykonać podstawowe opracowania waloryzacji krajobrazu w świetle prawa i rozpoznawać podstawowe objęte ochroną siedliska przyrodnicze będące komponentami krajobrazu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_2A_B04_K03Ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
OG_2A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Poznanie aspektów prawnych ochrony przyrody i krajobrazu w kraju i Unii Europejskiej;
C-2Poznanie zasad kształtowania krajobrazu i jego ochrony w działaniach tzw. aktywnej ochrony;
Treści programoweT-W-2Zwierzęta a drogi jako problem w kształtowaniu krajobrazu; Zdjęcia typu lidar w kształtowaniu krajobrazu i ochronie przyrody;
T-W-1Geneza ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i Unii Europejskiej; Natura 2000 i Dyrektywa Siedliskowa oraz Dyrektywa Ptasia i ich znaczenie w kształtowaniu krajobrazu; Gatunki chronione prawem polskim i wspólnotowym;
T-W-3Obszarowe formy ochrony przyrody i krajobrazu oraz typy i rodzaje krajobrazów;
T-A-1Prawo ochrony przyrody i planistyka w kształtowania krajobrazu; Typowe opracowania i dokumentacje ekofizjograficzne i studialne dla krajobrazu;
T-A-2Kształtowanie krajobrazu na przykładach inwestycji z ekologicznym warunkiem realizacji;
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy;
M-3Dyskusja dydaktyczna;
M-1Wykład informacyjny;
M-4Burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności i udziału w dyskusji;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada świadomości postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
3,0Ma elementarną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
3,5Ma dostateczną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
4,0Ma dobrą świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
4,5Ma pełną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.
5,0Ma pełną i ugruntowaną świadomość postępowania zgodnie z zasadami prawa i przyjętymi metodami postępowania w ochronie przyrody i krajobrazu w celu jego prawidłowego kształtowania.