Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Szkółkarstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szkółkarstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu sadownictwa, botaniki i dendrologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu organizacji szkółki. |
C-2 | Przekazanie wiedzy z zakresu metod rozmnażania roślin sadowniczych oraz drzew i krzewów ozdobnych. |
C-3 | Przekazanie wiedzy dotyczącej wymagań jakościowych materiału szkółkarskiego. |
C-4 | Przekazanie wiedzy z zakresu stosowanych podkładek. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną i generatywną. | 6 |
T-A-2 | Choroby i szkodniki występujące w szkółkach, progi szkodliwości, zwalczanie. Dokumentacja szkółkarska, kwalifikacja drzewek i krzewów. Terminy i technika wykopywania, sortowania oraz transport. | 6 |
12 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Okulizacja i szczepienie-metody i terminy. Pozyskiwanie oczek i zrazów. Pielęgnacja uszlachetnionych podkładek. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy organizacji szkółki roślin ozdobnych i sadowniczych. | 1 |
T-W-2 | Rozmnażanie generatywne roślin sadowniczych. Produkcja sadowniczych podkładek generatywnych-znaczenie w produkcji, terminy pobierania nasion, obróbka nasion, wysiew, wymagania klimatyczne i glebowe. | 3 |
T-W-3 | Rozmnażanie drzew i krzewów ozdobnych metodą generatywną. | 2 |
T-W-4 | Rozmnażanie drzew i krzewów metodą wegetatywną. | 2 |
T-W-5 | Rozmnażanie wybranych gatunków drzew i krzewów nagozalążkowych. | 2 |
T-W-6 | Rozmnażanie wybranych gatunków drzew alejowych. | 1 |
T-W-7 | Rozmnażanie wybranych gatunków drzew i krzewów liściastych. | 2 |
T-W-8 | Rozmnażanie wybranych gatunków pnączy. | 1 |
T-W-9 | Podkładki generatywne i wegetatywne stosowane w sadownictwie. | 4 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | wypełnienie książki szkółkarskiej | 24 |
A-A-3 | zapoznanie z obowiązującymi normami | 24 |
60 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | samodzielne doskonalenie umiejętności szczepienia i okulizacji | 24 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | przygotowanie do zaliczenia | 16 |
A-W-2 | konsultacje | 26 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Samodzielna lub zespołowa praca- wykonanie sadzonek i ich ukorzenienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-2 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-3 | Ocena formująca: dyskusje |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C06_W01 Ma wiedzę na temat założenia i prowadzenia szkółki. | OG_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
OG_1A_C06_W02 Ma wiedzę na temat produkcji drzew i krzewów z nasion oraz metodami wegetatywnymi. | OG_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
OG_1A_C06_W03 Ma wiedzę na temat produkcji drzew i krzewów przez szczepienie. | OG_1A_W14 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
OG_1A_C06_W04 Ma wiedzę na temat stosowanych podkładek. | OG_1A_W14 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1, S-2 |
OG_1A_C06_W05 Rozumie znaczenia produkcji drzew i krzewów owocowych wysokiej jakości. | OG_1A_W14 | — | — | C-3 | T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C06_U01 Wykorzystuje znajomość systematyki i morfologii drzew i krzewów w praktyce. | OG_1A_U03 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
OG_1A_C06_U02 Wykorzystuje umiejętność organizacji szkółki. | OG_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
OG_1A_C06_U03 Analizuje dobór drzew i krzewów w matecznikach. | OG_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
OG_1A_C06_U04 Wykorzystuje znajomość metod rozmnażania roślin w praktyce. | OG_1A_U07 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
OG_1A_C06_U05 Potrafi rozmnażać i pielęgnować drzewa i krzewy w szkółce. | OG_1A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2 |
OG_1A_C06_U06 Potrafi wyprodukować wysokiej jakości materiał szkółkarski. | OG_1A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-7 | M-2 | S-1, S-2 |
OG_1A_C06_U07 Umie prowadzić dokumentację szkółkarską. | OG_1A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_1A_C06_K01 Świadomie ocenia metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin. | OG_1A_K07 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
OG_1A_C06_K02 Jest zorientowany w aktualnych normach branżowych. | OG_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
OG_1A_C06_K03 Przyswoił podstawy etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego. | OG_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-1, S-2 |
OG_1A_C06_K04 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | OG_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
OG_1A_C06_K05 Świadomie ocenia potrzebę dokształcania się w zakresie szkółkarstwa roślin ozdobnych. | OG_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C06_W01 Ma wiedzę na temat założenia i prowadzenia szkółki. | 2,0 | student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki |
3,0 | student zna podstawową tematykę związaną z założeniem i prowadzeniem szkółki | |
3,5 | student opanował wiedzę związaną z zakładaniem i prowadzeniem szkółki | |
4,0 | student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie | |
4,5 | student opanował wiedzę na dobrym poziomie, jest w stanie założyć i prowadzić szkółkę | |
5,0 | student opanował wiedzę na bardzo dobrym poziomie, potrafi samodzielnie założyć i prowadzić szkółkę | |
OG_1A_C06_W02 Ma wiedzę na temat produkcji drzew i krzewów z nasion oraz metodami wegetatywnymi. | 2,0 | student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki |
3,0 | student ma podstawową wiedzę na temat produkcji drzew i krzewów z nasion oraz metodami wegetatywnymi | |
3,5 | student na poziomie dostatecznym opanował wiedzę na temat produkcji drzew i krzewów z nasion oraz metodami wegetatywnymi | |
4,0 | student opanował wiedzę w stopniu dobrym, potrafi na podstawie opanowanej wiedzy umiejętnie, samodzielnie prowadzić produkcję drzew i krzewów z nasion oraz metodami wegetatywnymi | |
4,5 | student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie,potrafi na podstawie opanowanej wiedzy umiejętnie, samodzielnie prowadzić produkcję drzew i krzewów z nasion oraz metodami wegetatywnymi | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat produkcji drzew i krzewów z nasion oraz metodami wegetatywnymi, potrafi na podstawie opanowanej wiedzy umiejętnie i samodzielnie produkować drzewa i krzewy z nasion oraz metodami wegetatywnymi | |
OG_1A_C06_W03 Ma wiedzę na temat produkcji drzew i krzewów przez szczepienie. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student posiada podstawową wiedzę na temat produkcji drzew i krzewów przez szczepienie | |
3,5 | student zna podstawowe zasady produkcji drzew i krzewów przez szczepienie | |
4,0 | student dobrze opanował wiedzę z zakresu produkcji drzew i krzewów przez szczepienie, jak również potrafi opisać poszczególne zasady | |
4,5 | student dobrze zna zasady produkcji drzew i krzewów przez szczepienie, potrafi wykorzystać te zasady w praktyce | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę teoretyczną i praktyczną, samodzielnie potrafi zastosować poszczególne zasady produkcji drzew i krzewów przez szczepienie | |
OG_1A_C06_W04 Ma wiedzę na temat stosowanych podkładek. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student posiada podstawową wiedzę na temat stosowania podkładek | |
3,5 | student zna podstawowe zasady stosowania podkładek | |
4,0 | student dobrze opanował wiedzę z zakresu stosowania podkładek | |
4,5 | student dobrze zna zasady stosowania podkładek, potrafi wykorzystać te zasady w praktyce | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę teoretyczną i praktyczną, samodzielnie potrafi zastosować poszczególne zasady stosowania podkładek | |
OG_1A_C06_W05 Rozumie znaczenia produkcji drzew i krzewów owocowych wysokiej jakości. | 2,0 | student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki |
3,0 | student w stopniu dostatecznym rozumie znaczenie produkcji drzew i krzewów owocowych wysokiej jakości | |
3,5 | student opanował wiedzę na temat znaczenia produkcji drzew i krzewów owocowych wysokiej jakości | |
4,0 | student dobrze zna znaczenie produkcji drzew i krzewów owocowych wysokiej jakości | |
4,5 | student dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, jak również umie wykorzystać ją w praktyce | |
5,0 | student bardzo bobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, jak również jest w stanie samodzielnie wykorzystać ją w praktyce |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C06_U01 Wykorzystuje znajomość systematyki i morfologii drzew i krzewów w praktyce. | 2,0 | student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki |
3,0 | student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym | |
3,5 | student opanował umiejętność na temat systematyki i morfologii drzew i krzewów w praktyce | |
4,0 | student opanował umiejętność z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, potrafi wykorzystać wiedzę na temat systematyki i morfologii drzew i krzewów w praktyce | |
4,5 | student umiejętnie wykorzystuje w praktyce opanowaną wiedzę z zakresu systematyki i morfologii drzew i krzewów | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu opanował znajomość systematyki i morfologii drzew i krzewów w praktyce | |
OG_1A_C06_U02 Wykorzystuje umiejętność organizacji szkółki. | 2,0 | student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki |
3,0 | student ma podstawową umiejętność organizacji szkółki | |
3,5 | student opanował umiejętność organizacji szkółki | |
4,0 | student opanował umiejętność dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie | |
4,5 | student opanował umiejętność na dobrym poziomie, potrafi wykorzystać wiedzę organizacji szkółki w praktyce | |
5,0 | student opanował umiejętność na bardzo dobrym poziomie, potrafi samodzielnie i umiejętnie zorganizować szkółkę | |
OG_1A_C06_U03 Analizuje dobór drzew i krzewów w matecznikach. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność analizowania doboru drzew i krzewów w mateczniku | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym jest w stanie analizować dobór drzew i krzewów w mateczniku | |
4,0 | student ma wiedzę na temat analizowania doboru drzew i krzewów w mateczniku | |
4,5 | student dobrze opanował umiejętność analizowania doboru drzew i krzewów w mateczniku | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował umiejętność z zakresu tematu oraz potrafi praktycznie i samodzielnie przeprowadzić dobór drzew i krzewów w mateczniku | |
OG_1A_C06_U04 Wykorzystuje znajomość metod rozmnażania roślin w praktyce. | 2,0 | student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki |
3,0 | student opanował umiejętność w stopniu dostatecznym | |
3,5 | student opanował umiejętność na temat metod rozmnażania roślin w praktyce | |
4,0 | student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu na dobrym poziomie, potrafi wykorzystać wiedzę na temat metod rozmnażania roślin w praktyce | |
4,5 | student umiejętnie wykorzystuje w praktyce opanowaną wiedzę z zakresu metod rozmnażania roślin | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu opanował znajomość metod rozmnażania roślin w praktyce | |
OG_1A_C06_U05 Potrafi rozmnażać i pielęgnować drzewa i krzewy w szkółce. | 2,0 | student nie opanował podstawowej umiejętności z zakresu tematyki |
3,0 | student posiada podstawową umiejętność rozmnażania i pielęgnowania drzew i krzewów w szkółce | |
3,5 | student opanował umiejętność rozmnażania i pielęgnowania drzew i krzewów w szkółce | |
4,0 | student opanował umiejętność rozmnażania i pielęgnowania drzew i krzewów w szkółce | |
4,5 | student opanował umiejętność na dobrym poziomie, jest zdolny do samodzielnego rozmnażania i pielęgnowania drzew i krzewów w szkółce | |
5,0 | student opanował wiedzę na bardzo dobrym poziomie, jest zdolny do samodzielnego rozmnażania i pielęgnowania drzew i krzewów w szkółce | |
OG_1A_C06_U06 Potrafi wyprodukować wysokiej jakości materiał szkółkarski. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student opanował w stopniu podstawowym umiejętność wyprodukowania wysokiej jakości materiału szkółkarskiego | |
3,5 | student w stopniu dostatecznym potrafi wyprodukować wysokiej jakości materiał szkółkarski | |
4,0 | student jest w stanie samodzielnie wyprodukować wysokiej jakości materiał szkółkarski | |
4,5 | student dobrze opanował umiejętność wyprodukowania wysokiej jakości materiału szkółkarskiego | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował umiejętność z zakresu tematu oraz potrafi praktycznie i samodzielnie wyprodukować wysokiej jakości materiał szkółkarski | |
OG_1A_C06_U07 Umie prowadzić dokumentację szkółkarską. | 2,0 | student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu tematyki |
3,0 | student ma podstawową umiejętność prowadzenia dokumentacji szkółkarskiej | |
3,5 | student opanował umiejętność prowadzenia dokumentacji szkółkarskiej | |
4,0 | student opanował umiejętność dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie | |
4,5 | student opanował umiejętność na dobrym poziomie, umie prowadzić dokumentację szkółkarską | |
5,0 | student opanował umiejętność na bardzo dobrym poziomie, potrafi samodzielnie i umiejętnie prowadzić dokumentację szkółkarską |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_1A_C06_K01 Świadomie ocenia metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student posiada podstawową świadomość oceny metod rozmnażania poszczególnych grup roślin | |
3,5 | student jest dostatecznie świadomy stosowanych metod rozmnażania dla poszczególnych grup roślin | |
4,0 | student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu, potrafi ocenić metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin | |
4,5 | student świadomie, na dobrym poziomie ocenia metody rozmnażania poszczególnych grup roślin | |
5,0 | student bardzo dobrze jest zorientowany i samodzielnie potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu oceniania metod rozmnażania dla poszczególnych grup roślin, świadomie, na bardzo dobrym poziomie ocenia metody rozmnażania poszczególnych grup roślin | |
OG_1A_C06_K02 Jest zorientowany w aktualnych normach branżowych. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student jest zorientowany w stopniu podstawowym w aktualnych normach branżowych | |
3,5 | student potrafi wymienić aktualne normy branżowe | |
4,0 | student zna aktualne normy branżowe | |
4,5 | student na dobrym poziomie opanował wiedzę z zakresu tematu | |
5,0 | student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu tematu, jest bardzo dobrze zorientowany w aktualnych normach branżowych | |
OG_1A_C06_K03 Przyswoił podstawy etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student przyswoił podstawy etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego | |
3,5 | student na poziomie dostatecznym posiada wiedzę na temat etyki zawodowej produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego | |
4,0 | student jest świadomy znaczenia etyki zawodowej | |
4,5 | student opanował wiedzę dotyczącą tematu zajęć na dobrym poziomie, w produkcji sadowniczego materiału szkółkarskiego kieruje sie zasadami etyki zawodowej | |
5,0 | student w produkcji szkółkarskiego materiału sadowniczego świadomie i umiejętnie kieruje się zasadami etyki zawodowej | |
OG_1A_C06_K04 Potrafi zorganizować pracę w zespole. | 2,0 | student nie potrafi pracować w zespole |
3,0 | student stara się pracować w zespole | |
3,5 | student w małym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole | |
4,0 | student jest w stanie zorganizować pracę w zespole | |
4,5 | student potrafi dobrze zorganizować pracę w zespole | |
5,0 | student w bardzo dobrym stopniu potrafi zorganizować pracę w zespole | |
OG_1A_C06_K05 Świadomie ocenia potrzebę dokształcania się w zakresie szkółkarstwa roślin ozdobnych. | 2,0 | student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym |
3,0 | student w stopniu dostatecznym ma świadomość potrzeby dokształcenia się w zakresie szkółkarstwa roślin ozdobnych | |
3,5 | student jest w stanie określić potrzeby dokształcenia się w zakresie szkółkarstwa roślin ozdobnych | |
4,0 | student wykazuje potrzebę dokształcenia się w zakresie szkółkarstwa roślin ozdobnych | |
4,5 | student wykazuje i jest świadomy potrzeby dokształcenia się w zakresie szkółkarstwa roślin ozdobnych | |
5,0 | student ma wysoką świadomość i potrzebę samodzielnego dokształcenia się w zakresie szkółkarstwa roślin ozdobnych |
Literatura podstawowa
- Hrynkiewicz-Sudnik J. Sękowski B. Wilczkiewicz M., Rozmnażanie drzew i krzewów liściastych, Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Terpiński Z., Szkółkarstwo ozdobne, PWRiL, Warszawa, 1984
- Bärtels A., Rozmnażanie drzew i krzewów ozdobnych (translated by B. Suszka), PWRiL, Warszawa, 1982
- Rejman A., Szkółkarstwo roślin sadowniczych, PWRiL, Warszawa, 2002
- Czynczyk A., Szkółkarstwo sadownicze, PWRiL, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Coombes A.J., Drzewa, Wiedza i Życie, Warszawa, 2001, II
- Coombes A.J., Kieszonkowy atlas drzew, Solis, Warszawa, 2006
- Szkółkarstwo, Plantpress