Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)
Sylabus przedmiotu Techniki w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Odnawialne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki w ochronie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy materiałoznawstwa, podstawy fizyki i chemii |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie umiejętności poprawnego rozpoznania zagrożeń stwarzanych przez maszyny i urzadzenia |
C-2 | Poznanie możliwości przeciwdziałania różnorodnym zagrożeniom środowiska na etapie projektowania, wytwarzania i eksploatacji |
C-3 | Poznanie praktycznie stosowanych sposobów ograniczenia ujemnego wpływu szeroko rozumianej techniki na środowisko przyrodnicze |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza aktualnych zagrożeń środowiska przyrodniczego wynikających z pozarolniczych i rolniczych procesów produkcyjnych, wdrażania nowych technologii wytwarzania dóbr konsumpcyjnych oraz urbanizacji miast i terenów wiejskich | 1 |
T-A-2 | Technika w procesie ochrony powietrza – przykładowe rozwiązania technologiczne sposobów usuwania, neutralizacji i zagospodarowania gazów cieplarnianych, pyłów oraz metody eliminacji dioksyn | 2 |
T-A-3 | Technika w oczyszczaniu wód – oczyszczalnie przydomowe i komunalne, stopnie oczyszczania (mechaniczne, biologiczne, fizykochemiczne i chemiczne). Gospodarowanie zazobami wodnymi | 2 |
T-A-4 | Technika w ochronie gleb. Rozwiazania techniczne w ochronie i rekultywacji gleb - składowiska, hałdy, wysypiska, rewitalizackja terenów zdegradowane po zakładach produkcyjnych, zakłady oczyszczania itp. | 2 |
T-A-5 | Recykling materiałowy i obiektowy jako sposób ograniczenia ujemnego wpływy techniki na środowisko przyrodnicze. Utylizacja i recyrkulacja odpadów przemysłowych, komunalnych, porolniczych, poeksploatacyjnych | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ustawodawstwo i rozporządzenia krajowe oraz dyrektyw UE w zakresie ochrony wód, gleby i powietrza, jako główne kryteria oceny jakości rozwiązań technicznych i technologicznych | 1 |
T-W-2 | Zagadnienia „czystej technologii” i „czystej produkcji” w strategii zrównoważonego rozwoju – najlepsze dostępne techniki (BAT – Best Available Technique), nadawanie certyfikatów dotyczących jakości, zarządzanie środowiskiem zgodnie z normami ISO 14000, dyrektywy IPPC (Integrate Pollution Prevention and Control) | 2 |
T-W-3 | Technika w procesie ochrony powietrza – rodzaje i klasyfikacja zanieczyszczeń, metody monitorowania i pomiaru zanieczyszczeń powietrza, rozwiązania techniczne | 2 |
T-W-4 | Ochrona ekosystemów wodnych i wód. Żródła zanieczyszczeń.Technika w oczyszczaniu wód – podział zanieczyszczeń oraz sposoby usówania zanieczyszczeń. Racjonalizacja wykorzystania zasobów wodnych | 2 |
T-W-5 | Źródła zanieczyszczeń gleb, podział zanieczyszczeń. Technologie oczyszczania gleb. Rekultywacja gleb i renatulizacja terenów poprodukcyjnych. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Studiowanie bibliografi | 16 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji i do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 9 |
A-W-2 | Studiowanie dostępnej bibliografi. | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia audytoryjne oparte na dyskuzji zadanych tematów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych. |
S-2 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-3 | Ocena formująca: Ocena treści przedstwainych w formie prezentacji oraz dyskusji na zadany temat |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O11-2_W01 Ma wiedzę z zakresu infrastruktury obszarów wiejskich (w szczególności dotyczacej ochrony środowiska i produkcji odnawialnych żródeł energii) oraz ma wiedzę na temat ich wpływu na środowisko naturalne | OZE_1A_W13, OZE_1A_W18 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O11-2_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji zagrożeń środowiska wynikajacych z wprowadzania OZE oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technologii zapobiegajacych ich wystepowaniu lub minimalizowaniu | OZE_1A_U19 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZE_1A_O11-2_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska występujących w OZE, ich wpływu na środowisko natutalne, technologiom ich zapobiegania oraz konieczności dalszego dokształcania | OZE_1A_K04 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O11-2_W01 Ma wiedzę z zakresu infrastruktury obszarów wiejskich (w szczególności dotyczacej ochrony środowiska i produkcji odnawialnych żródeł energii) oraz ma wiedzę na temat ich wpływu na środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Student ma wystarczającą wiedzę na temat infrastruktury obszarów wiejskich dotyczacej ochrony środowiska i jej eksploatacji (potrafi ją rozpoznać i scharakteryzować) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O11-2_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do prawidłowej identyfikacji zagrożeń środowiska wynikajacych z wprowadzania OZE oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technologii zapobiegajacych ich wystepowaniu lub minimalizowaniu | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat zagrożeń wynikajacych z wprowadzania OZE i technik im zapobiegania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OZE_1A_O11-2_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska występujących w OZE, ich wpływu na środowisko natutalne, technologiom ich zapobiegania oraz konieczności dalszego dokształcania | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń wynikajacych z wprowadzania OZE, technik ochrony środowiska i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, potrafi pracować w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dobrzańska B, Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2008
- Zabłocki Z, Pozarolnicze obciążenia środowiska, Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1998
- Aranowski Robert, Lewandowski Witold M., Technologie ochrony środowiska w przemyśle i energetyce, PWN, Warszawa, 2016
Literatura dodatkowa
- Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
- Janka Ryszard Marian, Zanieczyszczenia pyłowe i gazowe, PWN, Warszawa, 2014
- Katarzyna Umiejewska, Bronisław Bartkiewicz, Oczyszczanie ścieków przemysłowych, PWN, Warszawa, 2010