Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Sylabus przedmiotu Oczyszczanie i remediacja gruntów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oczyszczanie i remediacja gruntów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z ochroną powierzchni ziemi i gleby. |
W-2 | Student powinien znać podstawowe rodzaje zanieczyszczeń oraz rodzaje procesów technologicznych związanych z możliwością zagrożeniem środowiska glebowego. |
W-3 | Student powinien dysponować podstawową wiedzą w zakresie aktów prawnych związanych z ochroną powierzchni ziemi i gleby. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami i technologami w odniesieniu do unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb, dostosowanymi do rodzaju zanieczyszczeń oraz właściwości gleb, na których doszło do zanieczyszczenia. |
C-2 | Odpowiednie przygotowanie studenta do przeprowadzenia oceny stopnia zanieczyszczenia profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Wypracowanie umiejetności oceny stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii. |
C-3 | Ukształtowanie umiejetności przygotowania projektu rekultywacji obszaru zanieczyszczonego z wykorzystaniem odpowiednich metod |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza prawnych aspektów oceny stanu i zanieczyszczenia gleb i gruntów. Określenie roli obowiązujących standardów jakości gleby i ziemi w ocenie stanu zanieczyszczenia gleby i ziemi oraz w ocenie efektywności procesu oczyszczania. | 2 |
T-A-2 | Wprowadzenie pojęcia rodzajów zanieczyszczenia gleb oraz odpowiednich metod ich oczyszczania. Omówienie pojęcia szkody w środowisku i jej naprawy. | 2 |
T-A-3 | Przeprowadzenie oceny stopnia zanieczyszczenia wybranych profili glebowych poddanych procesom antropopresji (obecnie i historycznie). Ocena stopnia związania metali na wybranym obszarze według ogólno przyjętej metodologii. | 3 |
T-A-4 | Określenie obowiązku rekultywacji dla opracowywanego terenu na podstawie standardów jakości gleb i ziemi oraz obowiązujących przepisów prawnych w tym zakresie. Zaproponowanie metod oczyszczania i remediacji gruntów odpowiednich do skali i rodzaju występującego na danym obszarze zanieczyszczenia. | 3 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy zagadnienia w odniesieniu do ochrony powierzchni ziemi oraz obowiązujących aktów prawnych. | 2 |
T-W-2 | Przedstawienie biologicznych i technicznych metod (technik) unieszkodliwiania zanieczyszczeń gleb in situ i ex situ. | 4 |
T-W-3 | Techniki oczyszczania gleb zanieczyszczonych substancjami ropopochodnymi ze szczególnym zwróceniem uwagi na bioremediację gruntów zanieczyszczonych substancjami ropopchodnymi. Przedstawienie metod fitoremediacji gruntów zanieczyszczonych. | 3 |
T-W-4 | Przedstawienie innowacyjnych metod chemicznego i biologicznego oczyszczania zanieczyszczonych gleb i wód podziemnych. Rachunek ekonomiczny metod oczyszczania i remediacji gruntów. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnistwo w ćwiczeniach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie projektu zaliczeniowego | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 2 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy |
M-2 | objasnianie lub wyjaśnianie |
M-3 | wykład informacyjny |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: w formie testu wiedzy podsumowującego osiągnięte efekty |
S-2 | Ocena formująca: polegająca na sukcesywnym sprawdzaniu poziomu wiedzy oraz efektów wykonywanego projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O05-2_W01 Student ma rozszerzoną wiedzę na temat zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w glebie. Ma zaawansowaną więdzę na temat właściwości pierwiastków chemicznych oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posada podstawy metod i technik remediacji i oczyszcania gruntów z substancji szkodliwych. | OS_2A_W02, OS_2A_W05, OS_2A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O05-2_U01 Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do prawidłowej oceny stanu i zagrożeń środowiska glebowego powodowanych działalnością antropogeniczną na podstawie własnej oceny i analizy zjawisk zachodzących w przyrodzie | OS_2A_U01, OS_2A_U02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-4 | M-1, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
OS_2A_O05-2_U02 Student potrafi dokonać wstępnej oceny zagrożeń środowiska glebowego oraz dobrać odpowiednie metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Przeprowadza analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. | OS_2A_U05, OS_2A_U07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_2A_O05-2_K01 Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska.jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych. | OS_2A_K04, OS_2A_K05, OS_2A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O05-2_W01 Student ma rozszerzoną wiedzę na temat zjawisk fizycznych i chemicznych zachodzących w glebie. Ma zaawansowaną więdzę na temat właściwości pierwiastków chemicznych oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posada podstawy metod i technik remediacji i oczyszcania gruntów z substancji szkodliwych. | 2,0 | |
3,0 | student ma wiedze na temat podstawowych substancji szkodliwych dla środowiska glebowego. Potrafi zdefiniować podstawowe metody oczyszczania i remediacji gruntów. W ograniczonym stopniu jest w stanie określić szkodę w środowisku i podać możliwości jej eliminacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O05-2_U01 Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje potrzebne do prawidłowej oceny stanu i zagrożeń środowiska glebowego powodowanych działalnością antropogeniczną na podstawie własnej oceny i analizy zjawisk zachodzących w przyrodzie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyszukać potrzebne informacje w podstawowym zakresie. Zna definicje i pojęcia związane z tematem przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OS_2A_O05-2_U02 Student potrafi dokonać wstępnej oceny zagrożeń środowiska glebowego oraz dobrać odpowiednie metody i techniki oczyszczania i remediacji gruntów. Przeprowadza analizuje i ocenia poprawność wykonanych przez siebie zadań z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi dokonać podstawowej analizy zagrożeń środowiska glebowego. Umie dobrać metody i techniki oczyszczania gruntów w zależności od stopnia ich zanieczyszczenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_2A_O05-2_K01 Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. Zna metody i działania minimalizujace negatywny wpływ różnych substancji szkodliwych na środowisko glebowe i pozostałe elementy środowiska.jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu stawnianych problemów badawczych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi podjać decyzje dotyczace oceny stanu i ochrony środowiska. Przy pomocy nauczyciela dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki działań w zakresie oczyszczania i remediacji gruntów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Bednarek, H. Dziadowiec, Badania Ekologiczno-Gleboznawcze, Warszawa, 2002
- Rozporządzenie Ministra Środowiska, w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi., (Dz. U. z dnia 4 października 2002 r.), z dnia 9 września 2002 r., 2002
- Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, Ustawa Prawo ochrony środowiska, (Dz.U.2008.25.150)., z dnia 27 kwietnia 2001 r., 2001
Literatura dodatkowa
- Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, Ustawa o odpadach, tekst jednolity opublikowany w Dzienniku Ustaw nr 39 z roku 2007 poz.251., z 27 kwietnia 2001, 2001