Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka matematyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 7 1,00,27zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,46zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 1,00,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z matematyki ze szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu statystyki
C-2Nabycie umiejętności w zakresie stosowania metod statystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Elementy statystyki opisowej, wyliczanie charakterystyk próby2
T-A-2Zastosowanie testu t-studenta do weryfikacji hipotez statystycznych i tworzenia przedziałów ufności2
T-A-3wyliczanie ANOVY jednoczynnikowej, interpretacja wyników, porównanie wielokrotne średnich2
T-A-4Zastosowanie testów nieparametrycznych do analizy danych2
8
laboratoria
T-L-1Wyliczanie przykładów w programach komputerowych7
7
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe, charakterystyki próby, grupowanie danych4
T-W-2Wnioskiwanie statystyczne, testy istotności,2
T-W-3Anova, doświadczenia jednoczynnikowe, testy do porównań wielokrotnych4
T-W-4Korelacja i regresja prosta2
T-W-5testy nieparametryczne3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2przygotowanie do zajęć22
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2przygotowanie do zajęć23
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zajęć20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zalczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B13_W01
Student zna metody statystyczne do analizy danych doswiadczanych
OS_1A_W02C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B13_U01
Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
OS_1A_U01C-2T-L-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B13_K01
Ma swiadomość o konieczności podwyższania wiedzy
OS_1A_K01C-2T-L-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B13_W01
Student zna metody statystyczne do analizy danych doswiadczanych
2,0
3,0Sudent zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B13_U01
Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności analizy wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B13_K01
Ma swiadomość o konieczności podwyższania wiedzy
2,0
3,0Student ma swiadomość o konieczności podwyższania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobek A., Szwaczkowski T, Statystyka matematyczna dla biologów, Akademia Rolnicza Poznań, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Rudnicki F, Doświadczalnictwo rolnicze, ATR Bydgoszcz, Bydgoszcz, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Elementy statystyki opisowej, wyliczanie charakterystyk próby2
T-A-2Zastosowanie testu t-studenta do weryfikacji hipotez statystycznych i tworzenia przedziałów ufności2
T-A-3wyliczanie ANOVY jednoczynnikowej, interpretacja wyników, porównanie wielokrotne średnich2
T-A-4Zastosowanie testów nieparametrycznych do analizy danych2
8

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyliczanie przykładów w programach komputerowych7
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe, charakterystyki próby, grupowanie danych4
T-W-2Wnioskiwanie statystyczne, testy istotności,2
T-W-3Anova, doświadczenia jednoczynnikowe, testy do porównań wielokrotnych4
T-W-4Korelacja i regresja prosta2
T-W-5testy nieparametryczne3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2przygotowanie do zajęć22
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2przygotowanie do zajęć23
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zajęć20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B13_W01Student zna metody statystyczne do analizy danych doswiadczanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu statystyki
Treści programoweT-W-2Wnioskiwanie statystyczne, testy istotności,
T-W-4Korelacja i regresja prosta
T-W-1Pojęcia podstawowe, charakterystyki próby, grupowanie danych
T-W-3Anova, doświadczenia jednoczynnikowe, testy do porównań wielokrotnych
T-W-5testy nieparametryczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sudent zna podstawowe metody statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B13_U01Potrafi wykorzystywać poznane metody statystyczne do opisu i wnioskowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności w zakresie stosowania metod statystycznych
Treści programoweT-L-1Wyliczanie przykładów w programach komputerowych
T-A-1Elementy statystyki opisowej, wyliczanie charakterystyk próby
T-A-2Zastosowanie testu t-studenta do weryfikacji hipotez statystycznych i tworzenia przedziałów ufności
T-A-3wyliczanie ANOVY jednoczynnikowej, interpretacja wyników, porównanie wielokrotne średnich
T-A-4Zastosowanie testów nieparametrycznych do analizy danych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zalczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowe umiejętności analizy wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B13_K01Ma swiadomość o konieczności podwyższania wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności w zakresie stosowania metod statystycznych
Treści programoweT-L-1Wyliczanie przykładów w programach komputerowych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma swiadomość o konieczności podwyższania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0