Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologia wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać podstawowe założenia monitoringu środowiska oraz powinien znać wskaźniki i biowskaźniki wykorzystywane w mionitoringu środowiska naturalnego. Studen powinien znać podstawy zarządzania środowiskiem na szczeblu krajowym. |
W-2 | Podstawowe wiadomości z zakresu ekologii ze szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego. |
C-2 | Zaznajomienie studentów z przedmiotem zainteresowań i metodami badań stosowanymi w ekologii wód. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Organizmy wskaźnikowe jakości wód; saprobowość i troficzność. Obliczeni wskaźnika saprobiontowego. Stopnie troficzności wód. | 2 |
T-L-2 | Ekologiczny podział roślin wodnych: amfifity, helofity (oczerety, szuwary), nimfeidy, elodeidy, isoetidy. | 2 |
T-L-3 | Wpływ organizmów wodnych na elementy abiotyczne. Biologiczne i ekologiczne skutki oddziaływania pływów. Hydrologiczne i biologiczne znaczenie prądów powierzchniowych. | 2 |
T-L-4 | Znaczenie ekotonów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Wpływ gospodarki zarybieniowej na ekosystemy wodne. Konsekwencje przyrodnicze przegradzania rzek, wpływ elektrowni wodnych na ekosystemy wodne, | 2 |
T-L-5 | Zagrożenia spowodowane eksploatacja kopalin dla środowiska morskiego | 1 |
T-L-6 | Zaliczenie | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i zakres ekologii wód. Woda jako czynnik ekologiczny. | 2 |
T-W-2 | Światowe zasoby wodne – morskie i słodkie. Cykl hydrologiczny. Bilans wodny obszarów lądowych w Polsce. | 2 |
T-W-3 | Właściwości chemiczne i fizyczne wód. Znaczenie głównych czynników abiotycznych środowiska: temperatura, światło, tlen, biogeny oraz innych makroskładników (wapń, siarka, krzem) i wybranych mikroskładników. | 2 |
T-W-4 | Typy wód śródlądowych (lotyczne, lenityczne) oraz morskich. Klasyfikacja i typy troficzne, miktyczne, genetyczne i morfologiczne jezior. Strefy ekologiczne w jeziorach, rzekach i morzach. | 2 |
T-W-5 | Formacje ekologiczne hydrobiontów: bioseston, bentos, peryfiton, nekton, nektobentos, neuston, pleuston i ich znaczenie w ekosystemie. | 4 |
T-W-6 | Odżywianie się organizmów wodnych. Produkcja biomasy pierwotnej i wtórnej w wodzie. Łańcuchy i sieci troficzne w ekosystemach wodnych. | 2 |
T-W-7 | Introdukcja i aklimatyzacja organizmów wodnych Natura 2000 w gospodarce wodnej. | 2 |
T-W-8 | Międzynarodowe działania na rzecz ochrony środowiska morskiego na przykładzie Bałtyku. | 2 |
T-W-9 | Główne zagrożenia dla funkcjonowania ekosystemów wodnych. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie studenta do uczestnicwa w ćwiczeniach audytoryjnych | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie przez studenta prezentacji multimedialnej | 5 |
A-L-4 | Samodzielna praca sudenta - przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie sie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | przygotowanie sie do dyskusji na zajęcia | 10 |
A-W-5 | konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-6 | Wykład problemowy |
M-7 | Film |
M-8 | Dyskusja dydaktyczna |
M-9 | Metoda projektów |
M-10 | praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem. |
S-2 | Ocena formująca: oceny okresowych osiagnięć studenta |
S-3 | Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach |
S-4 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach |
S-5 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-6 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca poprzez sprawdzenie wiedzy objętej treściami wykładowymi i ćwiczeniowymi |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C19_W02 Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym oraz cykl zycia urządzeń technicznych w ekosystemach wodnych. | OS_1A_W01, OS_1A_W05, OS_1A_W06 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-8, M-6, M-5, M-7 | S-5, S-6, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C19_U02 Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód oraz stosuje włąściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne. | OS_1A_U01, OS_1A_U08 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-4 | M-8, M-9, M-10 | S-5, S-6, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C19_K02 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków | OS_1A_K01 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-8, M-9, M-10 | S-5, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C19_W02 Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym oraz cykl zycia urządzeń technicznych w ekosystemach wodnych. | 2,0 | Student nie opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód. |
3,0 | Umie wymienic kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. | |
3,5 | Student opanował materiał z zakresu ekologii w stopniu pozwalającym na zrozumienie procesów zachodzących w ekosystemach. Umie wymienić i opisać kilka zagadnień dotyczących funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. | |
4,0 | Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu dobrym - ma wiedze o strukturze, mechanizmach i funkcjach procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. | |
4,5 | Student opanował aparatu pojęciowego z zakresu ekologii wód w stopniu ponad dobrym - ma wiedze o strukturze, mechanizmach i funkcjach procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. | |
5,0 | Student rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów wodnych na różnych poziomach organizacji. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym . |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C19_U02 Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód oraz stosuje włąściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne. | 2,0 | Student nie inwentaryzuje i waloryluje zasobów przyrody. Nie potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebnych informacjeiz zakresu ekologii wód oraz nie umie zastosować właściwych metod analitycznych, symulacyjnych i eksperymentalnych. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Wyszukuje, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje z zakresu ekologii wód po podaniu przez nauczyciela wskazówek. Potrafi wymienić metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód. | |
3,5 | Student w stopniu ponad dostatecznym inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody pod kierunkiem nauczyciela. Wyszukuje, analizuje i wykorzystuje potrzebne informacje z zakresu ekologii wód po podaniu przez nauczyciela wskazówek. Potrafi wymienić metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód. | |
4,0 | Student potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód w stopniu dobrym. Potrafi wymienić i zcharakteryzować metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne stosowane w ekologii wód. Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. | |
4,5 | Student potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód w stopniu ponad dobrym. Stosuje właściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne w analizie danych. Inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. | |
5,0 | Student samodzielnie inwentaryzuje i waloryluje zasoby przyrody. Potrafi wyszukać, przeanalizować i wykorzystac potrzebne informacje z zakresu ekologii wód oraz stosuje włąściwe metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C19_K02 Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków | 2,0 | Student nie potrafi dostrzec potrzeby pogłębiania wiedzy |
3,0 | Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w nieznacznym stopniu | |
3,5 | Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu podstawowym | |
4,0 | Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Student potrafił dostrzec potrzebę pogłębiania wiedzy w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Michał Jan Cichy, Adam Ryszko, „Zarządzanie Środowiskiem” czI, Politechnika Śląska, Polskie Centrum CP, Katowice, 2011
- Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Piotr Stepnowski, Elżbieta Synak, Beata Szafranek, Zbigniew Kaczyński, Monitoring i analityka zanieczyszczeń w środowisku, Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010
- Allan J.D., Ekologia wód płynących., PWN, 2011
- Chojnacki J.C., Podręczny leksykon ekologii wód., Wydaw. AR, 2011
- Mackenzie A., Ball A. S., Virdee S. R, Ekologia. Krótkie wykłady., Wyd. Naukowe PWN, 2011
Literatura dodatkowa
- WIOŚ Szczecin, Raport o stanie środowiska naturalnego w województwie zachodniopomorskim, WIOŚ Szczecin, Szczecin, 2011
- Kajak Z., Funkcjonowanie ekosystemów wodnych, ich ochrona i rekultywacja., SGGW AR, Warszawa., 1990
- GIOŚ, Raport o stanie środowiska naturalnego w Polsce, GIOŚ Warszawa, Warszawa, 2011