Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)
Sylabus przedmiotu Technologie uzdatniania wód i ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie uzdatniania wód i ścieków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość materiału z zakresu chemii, fizyki i matematyki na podstawowym poziomie akademickim. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze standardami jakości wody na cele bytowo-gospodarcze w oparciu o aktualne akty prawne. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczeń wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Stężenia roztworów, ładunki zanieczyszczeń. | 2 |
T-A-2 | pH, zasadowość i kwasowość, twardość wód naturalnych. | 2 |
T-A-3 | Metody kolorymetryczne i spektrofotometryczne w analizie wody. | 2 |
T-A-4 | Fizyko-chemiczne procesy oczyszczania wody i oczyszczania scieków - przykładowe obliczenia. Obkiczanie ładunków zanieczyszczeń RLM | 10 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Chemiczne i fizyczne własności wód i ścieków. Charakterystyka roztworów wodnych | 1 |
T-W-2 | Standardy jakości wody na cele bytowo-gospodarcze (akty prawne). Rodzaje zanieczyszczeń i procesy ich usuwania. | 1 |
T-W-3 | Procesy jednostkowe uzdatniania wód i oczyszczania ścieków. Mieszanie. Napowietrzanie i odpędzanie. Flokulacja. Sedymentacja - podstawy teoretyczne procesu (opadanie swobodne, zakłocone i zawiesin kłaczkowatych), osadniki. Koagulacja - chemizm procesu, stosowane koagulanty i ich dawki. Flotacja -rodzaje flotacji i jej przebieg. Filtracja - typy filtracji, procesy zachodzace w złożu filtracyjnym. Wymiana jonowa -charakterystyka jonitów, cykl pracy jonitu. Chemiczne strącanie. Adsorpcja - chemiczn i fizyczna, adsorbenty. Procesy membranowe -klasyfikacja. Dezynfekcja wody- cel i istota dezynfekcji, fizyczne i chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie. Nitryfikacja, denitryfikacja | 8 |
T-W-4 | Układy technologiczne oczyszczania - przykłady. Charakterystyka stacji uzdatniania wód i oczyszczalni scieków na terenie Szczecina. | 1 |
T-W-5 | Zgospodarowanie osadów z procesów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-A-2 | Konsultacje i przygotowanie do ćwiczeń. | 4 |
A-A-3 | Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych | 12 |
A-W-2 | Konsultacje i przygotowanie do wykładu | 18 |
A-W-3 | Utrwalenie tresci wykładu i przygotowanie do zaliczenia | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
M-2 | Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczących parametrów wody, pokaz wybranych metod analizy wody, ćwiczenia obliczeniowe dotyczące wybranych procesów jednostkowych oczyszczania wody |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Rozwiązanie zadań kontrolnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C21_W01 Znajomość standardów jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | OS_1A_W05, OS_1A_W07 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C21_U01 Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody. | OS_1A_U05, OS_1A_U09 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OS_1A_C21_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | OS_1A_K01, OS_1A_K02, OS_1A_K03, OS_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C21_W01 Znajomość standardów jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami | |
3,5 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wod i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, ale z pewnymi brakami | |
4,5 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz większość procesów jednostkowych stosowane podczas uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | |
5,0 | Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody i i oczyszczania ścieków |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C21_U01 Student posiada umiejętność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody. | 2,0 | |
3,0 | Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami | |
3,5 | Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student umie w większości przypadków dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków | |
4,5 | Student umie zazwyczaj dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków | |
5,0 | Student umie dobrać procesy jednostkowe w zależnosci od rodzaju zanieczyszczeń oraz oceny wpływu wybranych procesów na poprawę jakości wody i oczyszczenie ścieków |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OS_1A_C21_K01 Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami | |
3,5 | Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma swiadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz nie zawsze ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | |
4,5 | Student posiada kompetencje do oceny stanu stan środowiska dotyczącą jakości wody oraz zazwyczaj ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków | |
5,0 | Student posiada kompetencje do oceny stanu środowiska dotyczącą jakości wody oraz ma świadomość ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody i oczyszczania ścieków |
Literatura podstawowa
- Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2000, 2
- Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
- Granops M., Kaleta J., Woda uzdatnianie i odnowa. Laboratorium, SGGW, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Aktualne rozporzadzenia Ministra Srodowiska dotyczace wody 2014, 2014
- Gibczyńska M., Hydrochemia, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2014