Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami
Sylabus przedmiotu Technologie bezodpadowe i niskoodpadowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie bezodpadowe i niskoodpadowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami czystej technologii, w aspekcie projektowania technologii przyjaznych środowisku. Przedstawienie idei produkcji bezodpadowej i minimalizacji odpadów oraz wykorzystania odpadów jako surowiec. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady zielonej chemii. Definicja technologii niskoodpadowej i bezodpadowej. Podstawowe pojęcia w zakresie odpadów i produktów ubocznych. Klasyfikacja odpadów. Organizacja gospodarki odpadami. Technologie zagospodarowania odpadów stałych, oczyszczania ścieków i gazów. Innowacyjne technologie - minimalizacja zużycia surowców, kopalin, energii i wody. Zasady projektowania technologii małoodpadowych i wyrobów bezpiecznych dla środowiska. Bariery zamykania cykli materiałowych. Przykłady wdrożeń innowacyjnych technologii w przemyśle i rolnictwie opartych na zasadach technologii małoodpadowej i bezodpadowej. Przykłady procesów opartych na surowcach odnawialnych. | 4 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie materiałów wykładowych | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 15 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład multimedialny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne w formie testu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD12_W01 Słuchacz zna zasady zielonej chemii. Zna nowoczesne technologie inżynierskie z zakresu niskoodpadowej i bezodpadowej produkcji. Słuchacz zna podstawową klasyfikację odpadów. Zna również zasady organizacji gospodarki odpadami, w tym metody zapodarowywania wybranych odpadów.Zna zasady projektowania technologii małoodpadowych i wyrobów bezpiecznych dla środowiska. | GOSP_10-_W03, GOSP_10-_W07 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD12_U01 Słuchacz potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania gospodarki odpadami w firmie, i go ocenić. Potrafi rozróżnić nowoczesne bezodpadowe i niskoodpadowe technologie od przestarzałych niedostosowanych do wymogów prawnych. | GOSP_10-_U03, GOSP_10-_U06, GOSP_10-_U08 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD12_K01 Słuchacz potrafi rozwiązywać problemy ekonomiczne i środowiskowe w sposób etyczny. Staje się kompetentnym partnerem do dyskusji nad planowaniem inwestycji bezodpadowych. | GOSP_10-_K04, GOSP_10-_K05 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD12_W01 Słuchacz zna zasady zielonej chemii. Zna nowoczesne technologie inżynierskie z zakresu niskoodpadowej i bezodpadowej produkcji. Słuchacz zna podstawową klasyfikację odpadów. Zna również zasady organizacji gospodarki odpadami, w tym metody zapodarowywania wybranych odpadów.Zna zasady projektowania technologii małoodpadowych i wyrobów bezpiecznych dla środowiska. | 2,0 | Słuchacz nie zna zasad zielonej chemii. Nie zna nowoczesnych technologii inżynierskich z zakresu niskoodpadowej i bezodpadowej produkcji. Nie zna zasad gospodarki odpadami, i zasad projektowania technologii niskoodpadowych. |
3,0 | Słuchacz na poziomie dostatecznym zna zasady zielonej chemii. Dostatecznie zna nowoczesne technologie inżynierskie z zakresu niskoodpadowej i bezodpadowej produkcji. W sposób dostateczny zna zasady gospodarki odpadami, i dostatecznie zna zasady projektowania technologii niskoodpadowych. | |
3,5 | Słuchacz na poziomie dobrym zna zasady zielonej chemii. Dobrze zna nowoczesne technologie inżynierskie z zakresu niskoodpadowej i bezodpadowej produkcji.Na poziomie dobrym zna zasady gospodarki odpadami i zasady projektowania technologii niskoodpadowych. Mimo osiągniętego efektu kształcenia na poziomie dobrym popełnia błedy. | |
4,0 | Słuchacz na poziomie dobrym zna zasady zielonej chemii. Dobrze zna nowoczesne technologie inżynierskie z zakresu niskoodpadowej i bezodpadowej produkcji.Na poziomie dobrym zna zasady gospodarki odpadami i zasady projektowania technologii niskoodpadowych. | |
4,5 | Słuchacz na poziomie bardzo dobrym zna zasady zielonej chemii. Bardzo dobrze zna nowoczesne technologie inżynierskie z zakresu niskoodpadowej i bezodpadowej produkcji.Na poziomie bardzo dobrym zna zasady gospodarki odpadami i zasady projektowania technologii niskoodpadowych. Mimo osiągniętego efektu kształcenia na poziomie bardzo dobrym popełnia błedy. | |
5,0 | Słuchacz na poziomie bardzo dobrym zna zasady zielonej chemii. Bardzo dobrze zna nowoczesne technologie inżynierskie z zakresu niskoodpadowej i bezodpadowej produkcji.Na poziomie bardzo dobrym zna zasady gospodarki odpadami i zasady projektowania technologii niskoodpadowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD12_U01 Słuchacz potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania gospodarki odpadami w firmie, i go ocenić. Potrafi rozróżnić nowoczesne bezodpadowe i niskoodpadowe technologie od przestarzałych niedostosowanych do wymogów prawnych. | 2,0 | Słuchacz nie potrafi dokonać analizy sposobu funkcjionowania gospodarki w firmie. Nie potrafi rozróżnić nowoczesnych technologii niskoodpadowych od przestarzałych. |
3,0 | Słuchacz na poziomie dostatecznym potrafi dokonać analizy sposobu funkcjionowania gospodarki w firmie. Na poziomie dostatecznym potrafi rozróżnić nowoczesne technologie niskoodpadowe od przestarzałych | |
3,5 | Słuchacz na poziomie dobrym potrafi dokonać analizy sposobu funkcjionowania gospodarki w firmie. Na poziomie dobrym potrafi rozróżnić nowoczesne technologie niskoodpadowe od przestarzałych. Mimo osiągniętego efektu na poziomie dobrym popełnia błedy. | |
4,0 | Słuchacz na poziomie dobrym potrafi dokonać analizy sposobu funkcjionowania gospodarki w firmie. Na poziomie dobrym potrafi rozróżnić nowoczesne technologie niskoodpadowe od przestarzałych. | |
4,5 | Słuchacz na poziomie bardzo dobrym potrafi dokonać analizy sposobu funkcjionowania gospodarki w firmie. Na poziomie bardzo dobrym potrafi rozróżnić nowoczesne technologie niskoodpadowe od przestarzałych. Mimo osiągniętego efektu na poziomie bardzo dobrym popełnia błedy. | |
5,0 | Słuchacz na poziomie bardzo dobrym potrafi dokonać analizy sposobu funkcjionowania gospodarki w firmie. Na poziomie bardzo dobrym potrafi rozróżnić nowoczesne technologie niskoodpadowe od przestarzałych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD12_K01 Słuchacz potrafi rozwiązywać problemy ekonomiczne i środowiskowe w sposób etyczny. Staje się kompetentnym partnerem do dyskusji nad planowaniem inwestycji bezodpadowych. | 2,0 | Nie potrafi rozwiązywać problemy ekonomiczne i środowiskowe w sposób etyczny. Nie bierze udział w dyskusji nad planowaniem inwestycji bezodpadowych. |
3,0 | Na dostatecznym poziomie potrafi rozwiązywać problemy ekonomiczne i środowiskowe w sposób etyczny. Na poziomie dostatecznym bierze udział w dyskusji nad planowaniem inwestycji bezodpadowych. | |
3,5 | Na dobrym poziomie potrafi rozwiązywać problemy ekonomiczne i środowiskowe w sposób etyczny. Bierze udział w dyskusji nad planowaniem inwestycji bezodpadowych. Mimo osiągnietego efektu na poziomie dobrym popełnia błedy. | |
4,0 | Na dobrym poziomie potrafi rozwiązywać problemy ekonomiczne i środowiskowe w sposób etyczny. Bierze udział w dyskusji nad planowaniem inwestycji bezodpadowych. | |
4,5 | Na bardzo dobrym poziomie potrafi rozwiązywać problemy ekonomiczne i środowiskowe w sposób etyczny. Aktywnie bierze udział w dyskusji nad planowaniem inwestycji bezodpadowych. Mimo osiągnietego efektu na poziomie bardzo dobrym popełnia błedy. | |
5,0 | Na bardzo dobrym poziomie potrafi rozwiązywać problemy ekonomiczne i środowiskowe w sposób etyczny. Aktywnie bierze udział w dyskusji nad planowaniem inwestycji bezodpadowych. |
Literatura podstawowa
- Rosik - Dulewska Cz., Postawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2015
- Marcinkowski T. (red.), Kompleksowe zarządzanie gospodarką odpadami, Poznań, 2011
- Łuniewski A., Łuniewski S., Od prymitywnych wysypisk do nowoczesnych zakładów zagospodarowania odpadów, Ekon.i Środ, 2011
- Bilitewski B., Härdtle G., Marek K., Podręcznik gospodarki odpadami, Seidel- Przywecki, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Jędrczak A, Biologiczne przetwarzanie odpadów, PWN, Warszawa, 2007