Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami
Sylabus przedmiotu Komputerowe projektowanie i monitorowanie systemów gospodarki odpadami:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe projektowanie i monitorowanie systemów gospodarki odpadami | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Augustis-Niedziałkowska <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Iwona Świąder <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność obslugi komputera (środowisko Windows, pakiet Ms Office, Internet) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwój kompetencji zawodowych w zakresie nowych technologii wspomagających zarządzanie gospodarką odpadami w zakładach zagospodarowania odpadów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Słuchacz po uzyskaniu dostępu do modelowego środowiska produkcyjnego Systemu ENVIRA będzie miał okazję do zapoznania się z praktycznym wykorzystaniem narzędzia informatycznego na różnych stanowiskach pracowniczych w modelowym ZZO. Poprzez wykonywanie zadań wg ustalonych scenariuszy użytkownik zapozna się z aspektami pracy: wagowego, weryfikatora odpadów, brygadzisty obiektów, stanowiska odpowiedzialnego za sprawozdawczość oraz zarządzającego zakładem zzo. Praca indywidualna i zespołowa. | 8 |
8 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Zajęcia w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów w Koszalinie, obserwacja funkcjonowania wdrożonego systemu ENVIRA.Podstawowe informacje o organizacji pracy w ZZO. Podstawowe pojęcia i regulacje prawne wykorzystywane w zakładach zagospodarowania odpadów. Obowiązki zakładu i korzyści wynikające z zastosowania wspomagających w zarządzaniu zakładem narzędzi informatycznych na przykładzie systemu ENVIRA. Przedstawienie systemu ENVIRA i jego zastosowania w gospodarce odpadami na przykładzie modelowego RIPOK. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie informacji o specyfice pracy zakładów zagospodarowania odpadów, regulacjach prawnych oraz obowiązkach z nich wynikających. Zapoznanie uczestników z systemem ENVIRA tj.: jak wygląda wdrażanie systemu, podstawowe funkcjonalności wykorzystywane w Zakładach Zagospodarowania Odpadów, rozwiązania usprawniające, rozwiązania innowacyjne etc. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-P-2 | Przygotowanie do pracy z komputerem, przypomnienie, przećwiczenie podstawowych czynności w pakiecie Ms Office | 10 |
A-P-3 | Wykonanie zadań opisanych w modelowych scenariuszach system ENVIRA, praca indywidualna lub w grupach | 20 |
A-P-4 | Wykonanie projektu | 22 |
60 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Udział w zajęciach terenowych | 6 |
A-T-2 | Zebranie informacji o działalności Zakładu PGK Koszalin - notatki z wykładów, dane internetowe - praca własna. | 9 |
A-T-3 | Sprawozdanie z wizyty w Zakładzie PGK Koszalin - praca w grupach | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Teoretyczne przygotowanie do zajęć, czytanie literatury przedmiotu | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
A-W-4 | Wykonywanie notatek z wykładów, podsumowań, praca w grupach | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda programowana z użyciem komputera |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: wykonanie projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdania |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD10_W01 Efektem kształcenia jest poznanie przez słuchaczy nowoczesnych elektronicznych systemów wspierających zarzadzanie polityką odpadową w firmie, na przykładzie polskiego systemu ENVIRA | GOSP_10-_W06 | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD10_U01 Nabycie umiejętności obsługi programu komputerowego wykorzystywanego w wielu firmach i przedsiębiorstwach komunalnych związanych z gospodarką odpadami | GOSP_10-_U04, GOSP_10-_U05 | — | C-1 | T-P-1 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GOSP_10-_PD10_K01 Rozwój kompetencji zawodowych słuchaczy w zakresie nowych technologii wspomagających zarządzanie gospodarką odpadami w zakładach zagospodarowania odpadów na przykładzie Systemu ENVIRA. | GOSP_10-_K02 | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD10_W01 Efektem kształcenia jest poznanie przez słuchaczy nowoczesnych elektronicznych systemów wspierających zarzadzanie polityką odpadową w firmie, na przykładzie polskiego systemu ENVIRA | 2,0 | |
3,0 | znajomość funkcji i cech przykładowego systemu zarządzania gospodarką odpadami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD10_U01 Nabycie umiejętności obsługi programu komputerowego wykorzystywanego w wielu firmach i przedsiębiorstwach komunalnych związanych z gospodarką odpadami | 2,0 | |
3,0 | umiejętność obsługi programu komputerowego ENVIRA, niewielka pomoc prowadzącego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GOSP_10-_PD10_K01 Rozwój kompetencji zawodowych słuchaczy w zakresie nowych technologii wspomagających zarządzanie gospodarką odpadami w zakładach zagospodarowania odpadów na przykładzie Systemu ENVIRA. | 2,0 | |
3,0 | słuchacz jest świadomy potrzeby wprowadzania udogodnień i nowoczesnych technik zarządzania gospodarką odpadami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szymonik A., Ekologistyka. Teoria i praktyka, DIFIN Spółka Akcyjna, Warszawa, 2018
- Kupczyk T. (red.), Zarządzanie gospodarką odpadami – nowe wyzwania, korzyści, propozycje zmian, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław, 2015, link: https://www.handlowa.eu/uploads/tmp/b474debb319d6ab8703412c3977c9964.pdf
- Białowiec A., Innowacje w gospodarce odpadami – zagadnienia wybrane, WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU, 2018, link: http://www.dbc.wroc.pl/Content/40970/BialowiecAndrzej_InnowacjeWGospOdpad.pdf
Literatura dodatkowa
- Solwit.eko Sp. z o.o., Serwis internetowy firmy wdrażającej elektroniczny system gospodarki odpadami, 2018, link: http://www.solwit-eko.com/wiadomosci/
- Instrukcja użytkownika systemu ENVIRA, 2018