Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)

Sylabus przedmiotu Rośliny zielarskie w ogrodzie i krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny zielarskie w ogrodzie i krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu biologii, fizjologii roślin i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gatunkami roślin leczniczych uprawianych w Polsce i pozyskiwanych ze stanowiska naturalnego.
C-2Zapoznanie studenta z zasadami budowy ogrodu roślin leczniczych wykorzystywanych jako ogrody dydaktyczne, botaniczne oraz dla pozyskiwania surowców stosowanych w fitoterapii, w zależności od ich właściwości leczniczych.
C-3Zapoznanie studenta z zasadami ochrony przyrody i środowiska naturalnego przy zbiorze ziół dzikorosnących.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich wykorzystywanych w fitoterapii do leczenia różnych dolegliwości.4
T-W-2Zasady tworzenia ogrodu dydaktycznego roślin leczniczych: stanowisko w uprawie, wymagania klimatyczne i glebowe, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne.2
T-W-3Zbiór, suszenie i przechowywanie surowców leczniczych, postaci leku ziołowego.2
T-W-4Zasady ochrony przyrody i nadzór prawny odnośnie zbioru ziół ze stanowisk natyralnych, zasady zbioru racjonalnego, terminy zbioru.2
T-W-5Wybrane rośliny lecznicze dzikorosnące i ich znaczenie w fitoterapii. Adaptacja roślin leczniczych ze stanowisk naturalnych do warunków uprawy.3
T-W-6Metody oceny jakości surowców i przetworów zielarskich.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Konsultacje dotyczące tematyki wykładów.5
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.3
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu i zaliczenia.7
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe - wykład informacyjny i problemowy.
M-2Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna, ocena jakości surowców.
M-3Metody praktyczne - rozpoznawanie roślin leczniczych (kolekcja roślin, zielniki), identyfikacja surowców.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian - identyfikacja surowców, rozpoznawanie roślin leczniczych.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O03.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać biologię i rozpoznawać podstawowe rośliny lecznicze mające znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców i podstawowe związki biologicznie czynne w nich zawarte.
AK_2A_W05C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
AK_2A_O03.1_W02
Student zna zasady ochrony przyrody i nadzoru prawnego w związku z pozyskiwaniem ziół ze stanowisk naturalnych. Zna najważniejsze gatunki roślin leczniczych dzikorosnących i ich zastosowanie w fitoterapii.
AK_2A_W06C-3T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O03.1_U01
Student posiada zdolność stosowania zdobytej wiedzy w tworzeniu ogrodu dydaktycznego roślin leczniczych z uwzględnieniem stanowiska ich uprawy, wymagań klimatycznych i glebowych, nawożenia, specyficznych zabiegów pielęgnacyjnych. potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców i przetworów zielarskich.
AK_2A_U03C-2T-W-3, T-W-2M-1, M-2S-2
AK_2A_O03.1_U02
Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnej rośliny leczniczej, wskazuje podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązuje je z praktycznym zastosowaniem w fitoterapii.
AK_2A_U03C-1T-W-5, T-W-6, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O03.1_K01
Student rozumie znaczenie roślin leczniczych w życiu człoweika, potrzebę uczenia się i dokształcania w tym zakresie.
AK_2A_K01C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O03.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać biologię i rozpoznawać podstawowe rośliny lecznicze mające znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców i podstawowe związki biologicznie czynne w nich zawarte.
2,0Student nie pzryswoił sobie wymaganej wiedzy w sposób zadowalający.
3,0Student zadowalajaco opanował tematyke przedmiotu.Potrafi powiazac niektóre z omawianych roslin z ich zastosowaniem w fitoterapii.
3,5Student potrafi powiązać podstawowe omawiane rosliny lecznicze z ich zastosowaniem w fitoterapii.
4,0Student zna zastosowanie w fitoterapii wiekszosci omawianych gatunków roslin leczniczych.
4,5Student zna zastosowanie w fitoterapii omawianych roslin leczniczych.
5,0Student zna zastosowanie w fitoterapii omawianych roslin leczniczych, wysuwa własne spostrzezenia i wnioski.
AK_2A_O03.1_W02
Student zna zasady ochrony przyrody i nadzoru prawnego w związku z pozyskiwaniem ziół ze stanowisk naturalnych. Zna najważniejsze gatunki roślin leczniczych dzikorosnących i ich zastosowanie w fitoterapii.
2,0Student nie opanował tematyki wykładu w sposób zadaowalajacy.
3,0Student zadowalajaco opanował tematyke przedmiotu.
3,5Student jest zainteresowany tematyka, zna podstawowe zasady zbioru roslin ze stanowisk naturalnych. Zna wybrane rośliny lecznicze zbierane ze stanowisk naturalnych i ich zastosowanie w fitoterapii.
4,0Student zna dobrze zasady zbioru ze stanowisk naturalnych.Zna dobrze omawiane rośliny lecznicze dzikorosnące i ich zastosowanie w fitoterapii.
4,5Student zna dobrze zasady zbioru ziół ze stanowisk naturalnych, potrafi powiazac je z prawnymi aspektami ochrony przyrody.Zna omawiane rośliny lecznicze zbierane ze stanowisk naturalnych i i wskazuje ich zastosowanie w fitoterapii.
5,0Student ma pogłebiona, w oparciu o literature fachowa, wiedze na temat prawnych aspektów ochrony przyrody. Analizuje problem i wyciaga wnioski. Jest bardzo dobrze zorientowany odnośnie znaczenia dzikorosnących roślin leczniczych w fitoterapii. Jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O03.1_U01
Student posiada zdolność stosowania zdobytej wiedzy w tworzeniu ogrodu dydaktycznego roślin leczniczych z uwzględnieniem stanowiska ich uprawy, wymagań klimatycznych i glebowych, nawożenia, specyficznych zabiegów pielęgnacyjnych. potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców i przetworów zielarskich.
2,0Student nie opanował w sposób zadowalajacy tematyki.
3,0Student wykonuje projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu wybranych dolegliwości.
3,5Student wykonuje projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu różnych dolegliwości. Zna warunki uprawy tych roślin, zasady zbioru suszenia i praechowywania.
4,0Student wykonuje dobry projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu wielu dolegliwości. Zna warunki uprawy tych roślin, zasady zbioru suszenia i przechowywania.
4,5Student wykonuje projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu różnych dolegliwości. Zna warunki uprawy tych roślin, zasady zbioru suszenia i przechowywania.
5,0Student wykonuje projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu różnorodnych dolegliwości. Zna warunki uprawy tych roślin, zasady zbioru suszenia i praechowywania. Jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu.
AK_2A_O03.1_U02
Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnej rośliny leczniczej, wskazuje podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązuje je z praktycznym zastosowaniem w fitoterapii.
2,0Student nie opanował w sposób zadowalajacy tematyki.
3,0Student potrafi powiazac niektóre z omawianych roslin z ich zastosowaniem w fitoterapii.
3,5Student potrafi powiazac podstawowe omawiane rosliny lecznicze z ich zastosowaniem w fitoterapii.
4,0Student zna zastosowanie w fitoterapii wiekszosci omawianych gatunków roslin leczniczych.
4,5Student zna zastosowanie w fitoterapii omawianych roslin leczniczych.
5,0Student zna zastosowanie w fitoterapii omawianych roslin leczniczych, wysuwa własne spostrzezenia i wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O03.1_K01
Student rozumie znaczenie roślin leczniczych w życiu człoweika, potrzebę uczenia się i dokształcania w tym zakresie.
2,0Student nie jest zainteresowany tematyka przedmiotu.
3,0Student nie włacza sie do dyskusji dydaktycznej, uczestniczy biernie w zajeciach.
3,5Student sporadycznie włacza sie do dyskucji w czasie zajec.
4,0Student jest zainteresowany tematyka przedmiotu, włacza sie do dyskusji dydaktycznej
4,5Czesto włacza sie do dyskusji w czasie zajec, jest zainteresowany tematyka przedmiotu.
5,0Bardzo aktywny w czasie zajec, pogłebia wiedze sledzac literature fachowa przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Kołodziej B., Uprawa ziół., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2010
  2. Rumińska A., Ożarowski A., Leksykon roślin leczniczych., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roślinne., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich wykorzystywanych w fitoterapii do leczenia różnych dolegliwości.4
T-W-2Zasady tworzenia ogrodu dydaktycznego roślin leczniczych: stanowisko w uprawie, wymagania klimatyczne i glebowe, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne.2
T-W-3Zbiór, suszenie i przechowywanie surowców leczniczych, postaci leku ziołowego.2
T-W-4Zasady ochrony przyrody i nadzór prawny odnośnie zbioru ziół ze stanowisk natyralnych, zasady zbioru racjonalnego, terminy zbioru.2
T-W-5Wybrane rośliny lecznicze dzikorosnące i ich znaczenie w fitoterapii. Adaptacja roślin leczniczych ze stanowisk naturalnych do warunków uprawy.3
T-W-6Metody oceny jakości surowców i przetworów zielarskich.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsultacje dotyczące tematyki wykładów.5
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.3
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu i zaliczenia.7
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O03.1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać biologię i rozpoznawać podstawowe rośliny lecznicze mające znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców i podstawowe związki biologicznie czynne w nich zawarte.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W05posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie kształtowania krajobrazu i terenów zieleni z elementami projektowania i utrzymywania terenów zieleni oraz upraw ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gatunkami roślin leczniczych uprawianych w Polsce i pozyskiwanych ze stanowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich wykorzystywanych w fitoterapii do leczenia różnych dolegliwości.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład informacyjny i problemowy.
M-2Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna, ocena jakości surowców.
M-3Metody praktyczne - rozpoznawanie roślin leczniczych (kolekcja roślin, zielniki), identyfikacja surowców.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian - identyfikacja surowców, rozpoznawanie roślin leczniczych.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie pzryswoił sobie wymaganej wiedzy w sposób zadowalający.
3,0Student zadowalajaco opanował tematyke przedmiotu.Potrafi powiazac niektóre z omawianych roslin z ich zastosowaniem w fitoterapii.
3,5Student potrafi powiązać podstawowe omawiane rosliny lecznicze z ich zastosowaniem w fitoterapii.
4,0Student zna zastosowanie w fitoterapii wiekszosci omawianych gatunków roslin leczniczych.
4,5Student zna zastosowanie w fitoterapii omawianych roslin leczniczych.
5,0Student zna zastosowanie w fitoterapii omawianych roslin leczniczych, wysuwa własne spostrzezenia i wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O03.1_W02Student zna zasady ochrony przyrody i nadzoru prawnego w związku z pozyskiwaniem ziół ze stanowisk naturalnych. Zna najważniejsze gatunki roślin leczniczych dzikorosnących i ich zastosowanie w fitoterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W06ma rozszerzoną wiedzę z zakresu znajomości i uprawy roślin oraz ich doboru i wykorzystania w dekoracji wnętrz i w terenach zieleni
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z zasadami ochrony przyrody i środowiska naturalnego przy zbiorze ziół dzikorosnących.
Treści programoweT-W-5Wybrane rośliny lecznicze dzikorosnące i ich znaczenie w fitoterapii. Adaptacja roślin leczniczych ze stanowisk naturalnych do warunków uprawy.
T-W-4Zasady ochrony przyrody i nadzór prawny odnośnie zbioru ziół ze stanowisk natyralnych, zasady zbioru racjonalnego, terminy zbioru.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład informacyjny i problemowy.
M-2Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna, ocena jakości surowców.
M-3Metody praktyczne - rozpoznawanie roślin leczniczych (kolekcja roślin, zielniki), identyfikacja surowców.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki wykładu w sposób zadaowalajacy.
3,0Student zadowalajaco opanował tematyke przedmiotu.
3,5Student jest zainteresowany tematyka, zna podstawowe zasady zbioru roslin ze stanowisk naturalnych. Zna wybrane rośliny lecznicze zbierane ze stanowisk naturalnych i ich zastosowanie w fitoterapii.
4,0Student zna dobrze zasady zbioru ze stanowisk naturalnych.Zna dobrze omawiane rośliny lecznicze dzikorosnące i ich zastosowanie w fitoterapii.
4,5Student zna dobrze zasady zbioru ziół ze stanowisk naturalnych, potrafi powiazac je z prawnymi aspektami ochrony przyrody.Zna omawiane rośliny lecznicze zbierane ze stanowisk naturalnych i i wskazuje ich zastosowanie w fitoterapii.
5,0Student ma pogłebiona, w oparciu o literature fachowa, wiedze na temat prawnych aspektów ochrony przyrody. Analizuje problem i wyciaga wnioski. Jest bardzo dobrze zorientowany odnośnie znaczenia dzikorosnących roślin leczniczych w fitoterapii. Jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O03.1_U01Student posiada zdolność stosowania zdobytej wiedzy w tworzeniu ogrodu dydaktycznego roślin leczniczych z uwzględnieniem stanowiska ich uprawy, wymagań klimatycznych i glebowych, nawożenia, specyficznych zabiegów pielęgnacyjnych. potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców i przetworów zielarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U03posiada pogłębioną umiejętność prawidłowego doboru roślin do dekoracji wnętrz oraz urządzania i projektowania terenów zieleni, a także doboru odpowiednich technologii i urządzeń do ich pielęgnacji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z zasadami budowy ogrodu roślin leczniczych wykorzystywanych jako ogrody dydaktyczne, botaniczne oraz dla pozyskiwania surowców stosowanych w fitoterapii, w zależności od ich właściwości leczniczych.
Treści programoweT-W-3Zbiór, suszenie i przechowywanie surowców leczniczych, postaci leku ziołowego.
T-W-2Zasady tworzenia ogrodu dydaktycznego roślin leczniczych: stanowisko w uprawie, wymagania klimatyczne i glebowe, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład informacyjny i problemowy.
M-2Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna, ocena jakości surowców.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował w sposób zadowalajacy tematyki.
3,0Student wykonuje projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu wybranych dolegliwości.
3,5Student wykonuje projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu różnych dolegliwości. Zna warunki uprawy tych roślin, zasady zbioru suszenia i praechowywania.
4,0Student wykonuje dobry projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu wielu dolegliwości. Zna warunki uprawy tych roślin, zasady zbioru suszenia i przechowywania.
4,5Student wykonuje projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu różnych dolegliwości. Zna warunki uprawy tych roślin, zasady zbioru suszenia i przechowywania.
5,0Student wykonuje projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu różnorodnych dolegliwości. Zna warunki uprawy tych roślin, zasady zbioru suszenia i praechowywania. Jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O03.1_U02Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnej rośliny leczniczej, wskazuje podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązuje je z praktycznym zastosowaniem w fitoterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U03posiada pogłębioną umiejętność prawidłowego doboru roślin do dekoracji wnętrz oraz urządzania i projektowania terenów zieleni, a także doboru odpowiednich technologii i urządzeń do ich pielęgnacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gatunkami roślin leczniczych uprawianych w Polsce i pozyskiwanych ze stanowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-5Wybrane rośliny lecznicze dzikorosnące i ich znaczenie w fitoterapii. Adaptacja roślin leczniczych ze stanowisk naturalnych do warunków uprawy.
T-W-6Metody oceny jakości surowców i przetworów zielarskich.
T-W-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich wykorzystywanych w fitoterapii do leczenia różnych dolegliwości.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład informacyjny i problemowy.
M-2Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna, ocena jakości surowców.
M-3Metody praktyczne - rozpoznawanie roślin leczniczych (kolekcja roślin, zielniki), identyfikacja surowców.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian - identyfikacja surowców, rozpoznawanie roślin leczniczych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował w sposób zadowalajacy tematyki.
3,0Student potrafi powiazac niektóre z omawianych roslin z ich zastosowaniem w fitoterapii.
3,5Student potrafi powiazac podstawowe omawiane rosliny lecznicze z ich zastosowaniem w fitoterapii.
4,0Student zna zastosowanie w fitoterapii wiekszosci omawianych gatunków roslin leczniczych.
4,5Student zna zastosowanie w fitoterapii omawianych roslin leczniczych.
5,0Student zna zastosowanie w fitoterapii omawianych roslin leczniczych, wysuwa własne spostrzezenia i wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O03.1_K01Student rozumie znaczenie roślin leczniczych w życiu człoweika, potrzebę uczenia się i dokształcania w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z zasadami ochrony przyrody i środowiska naturalnego przy zbiorze ziół dzikorosnących.
C-1Zapoznanie studenta z najważniejszymi gatunkami roślin leczniczych uprawianych w Polsce i pozyskiwanych ze stanowiska naturalnego.
C-2Zapoznanie studenta z zasadami budowy ogrodu roślin leczniczych wykorzystywanych jako ogrody dydaktyczne, botaniczne oraz dla pozyskiwania surowców stosowanych w fitoterapii, w zależności od ich właściwości leczniczych.
Treści programoweT-W-3Zbiór, suszenie i przechowywanie surowców leczniczych, postaci leku ziołowego.
T-W-5Wybrane rośliny lecznicze dzikorosnące i ich znaczenie w fitoterapii. Adaptacja roślin leczniczych ze stanowisk naturalnych do warunków uprawy.
T-W-6Metody oceny jakości surowców i przetworów zielarskich.
T-W-1Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich wykorzystywanych w fitoterapii do leczenia różnych dolegliwości.
T-W-2Zasady tworzenia ogrodu dydaktycznego roślin leczniczych: stanowisko w uprawie, wymagania klimatyczne i glebowe, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne.
T-W-4Zasady ochrony przyrody i nadzór prawny odnośnie zbioru ziół ze stanowisk natyralnych, zasady zbioru racjonalnego, terminy zbioru.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład informacyjny i problemowy.
M-2Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna, ocena jakości surowców.
M-3Metody praktyczne - rozpoznawanie roślin leczniczych (kolekcja roślin, zielniki), identyfikacja surowców.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian - identyfikacja surowców, rozpoznawanie roślin leczniczych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zainteresowany tematyka przedmiotu.
3,0Student nie włacza sie do dyskusji dydaktycznej, uczestniczy biernie w zajeciach.
3,5Student sporadycznie włacza sie do dyskucji w czasie zajec.
4,0Student jest zainteresowany tematyka przedmiotu, włacza sie do dyskusji dydaktycznej
4,5Czesto włacza sie do dyskusji w czasie zajec, jest zainteresowany tematyka przedmiotu.
5,0Bardzo aktywny w czasie zajec, pogłebia wiedze sledzac literature fachowa przedmiotu.