Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)

Sylabus przedmiotu Mikroklimat terenów zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroklimat terenów zieleni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wedza z zakresu fizjografii oraz botaniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z przyczynami i warunkami występowania różnic topoklimatycznych i mikroklimatycznych
C-2Zapoznanie studentów z rolą szaty roślinnej w kształtowaniu warunków mikroklimatycznych w różnych typach topoklimatu, w tym - w planowych melioracjach klimatycznych
C-3Wykształcenie umiejetności oceny warunków mikrolimatycznych na podstawie standardowych pomiarów i obserwacji wykonywanych w ramach sieci IMGW, w tym ryzyka wystąpienia niekorzystnych i ekstremalnych warunków pogodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Czynniki mikroklimatu i fitoklimatu. Fizyczne podstawy mikroklimatu i klimatu lokalnego: bilans promieniowania, bilans cieplny powierzchni czynnej, bilans wilgotnościowy i wodny, adwekcja lokalna.4
T-W-2Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych, obszarów zabudowy miejskiej.6
T-W-3Ocena wpływu szaty roślinnej na warunki termiczne powietrza w zależności od stopnia zachmurzenia i prędkości wiatru3
T-W-4Wpływ degradacji środowiska na warunki mikroklimatyczne. Melioracje mikroklimatyczne.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-5Realizacja indywidualnego zadania praktycznego - opracowanie graficzne wraz z komentarzem2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem technik audiowizualnych i multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność w trakcie dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O06.1_W01
Ma pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu warunków topklimatycznych, mikroklimatycznych oraz fitoklimatycznych.
AK_2A_W01C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O06.1_U01
Ma umiejętność analizy i oceny zmian warunków topo- i mikroklimatycznych, jako przejawu globalnych i regionalnych zmian klimatu oraz skutku antropogenicznych przeobrażeń środowiska, ma znajomość zastosowania melioracji mikroklimatycznych
AK_2A_U09C-3T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O06.1_K01
Ma świadomość lokalnych zagrożeń niekorzystnymi i ekstremalnymi warunkami i zjawiskami meteorologicznymi i zna możliwości ich minimalizowania poprzez czynne i bierne melioracje klimatyczne.
AK_2A_K04, AK_2A_K07C-3T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O06.1_W01
Ma pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu warunków topklimatycznych, mikroklimatycznych oraz fitoklimatycznych.
2,0Student nie ma wiedzy o zróżnicowaniu warunków klimatycznych w różnych skalach przestrzennych
3,0Student ma wiedzę o zróżnicowaniu niektórych elementów klimatu, ale tylko w skali lokalnej
3,5Student poprawnie prezentuje rozkłady i zmienność głównych elementów pogody w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu
4,0Student analitycznie porównuje czasową i przestrzenną zmienność wszystkich elementów pogody w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu
4,5Student analitycznie porównuje czasową i przestrzenną zmienność wszystkich elementów pogody w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu, identyfikując elementy korzystne i niekorzystne. Definiuje klimatotwórcze funkcje zieleni w mieście
5,0Student analitycznie porównuje czasową i przestrzenną zmienność wszystkich elementów pogody w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu, proponuje kierunki efektywnego zagospodarowania lokalnych zasobów klimatu i poprawy bioklimatycznych warunków w mieście poprzez systemy zieleni

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O06.1_U01
Ma umiejętność analizy i oceny zmian warunków topo- i mikroklimatycznych, jako przejawu globalnych i regionalnych zmian klimatu oraz skutku antropogenicznych przeobrażeń środowiska, ma znajomość zastosowania melioracji mikroklimatycznych
2,0Nie potrafi nawet w najprostszy sposób określić zmienności warunków atmosferycznych w skali topoklimatu
3,0Ma umiejętność zaprezentowania zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu oraz mikroklimatu
3,5Ma umiejętność zaprezentowania, ale także analizowania przyczyn zmienności głównych elementów atmosferycznych w różnych typach topoklimatu i mikroklimatu
4,0Ma umiejętmność zaprezentowania zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu oraz dokonuje analizy synoptycznych warunków występowania różnic
4,5Ma umiejętność zaprezentowania zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu oraz mikroklimatu, analizuje synoptyczne warunki ich występowania oraz szacuje niekorzystne i korzystne zmiany topo- i mikroklimatu na skutek antropogenicznych przekształceń krajobrazu
5,0Ma umiejętność zaprezentowania zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu oraz mikroklimatu, analizuje w sposób analityczny synoptyczne warunki ich występowania i zmiany pod wpływem antropogenicznych przekształceń krajobrazu oraz identyfikuje najbardziej efektywne formy melioracji mikroklimatycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O06.1_K01
Ma świadomość lokalnych zagrożeń niekorzystnymi i ekstremalnymi warunkami i zjawiskami meteorologicznymi i zna możliwości ich minimalizowania poprzez czynne i bierne melioracje klimatyczne.
2,0Nie ma świadomości o lokalnych zagrożeniach związanych z warunkami meteorologicznymi
3,0Ma świadomość o niektórych zagrożeniach związanych ze zmiennością warunków meteorologicznych
3,5Ma pełną świadomość o głównych zagrożeniach związanych ze zmiennością warunk¦ meteorologicynzch i uświadamia sobie potrzebę działań na rzecz ich minimalizowania
4,0Ma pełną świadomość różnych zagrożeń związanych z występowaniem ekstremalnych zjawisk meteorologicznych, uświadamia sobie potrzebę działań dla ich wyeliminowania lub minimalizowania skutków
4,5Ma pełną świadomość różnych zagrożeń związanych z coraz częściej występującymi ekstremalnymi zjawiskami meteorologicznymi, uświadamia sobie potrzebę aktywnych działań ukierunkowanych na ich ograniczenie poprzez melioracje mikroklimatyczne
5,0Ma pełną świadomość różnych zagrożeń związanych z coraz częściej występującymi ekstremalnymi zjawiskami meteorologicznymi, jest zdeterminowany do wprowadzania biernych i czynnych melioracji mikroklimatycznych dla poprawy lokalnych warunków, zwłaszcza na obszarach miejskich

Literatura podstawowa

  1. Bac S., Rojek M., Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska., Wyd. AR we Wrocławiu, Wrocław, 1999
  2. Kędziora A., Podstawy agrometeorologii, PWRiL, Poznań, 1999, wybrane rozdziały

Literatura dodatkowa

  1. Lewińska J., Klimat miasta. Zasoby, zagrożenia, kształtowanie, Instytut Gospodarki . Przestrzennej i Komunalnej, Kraków, 2000
  2. Błażejczyk K., Koncepcja przeglądowej mapy topoklimatycznej Polski [w:] M. Kuchcik (red.), Współczesne badania topoklimatyczne, Dok. Geogr., nr 23, s. 131-142., Warszawa, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki mikroklimatu i fitoklimatu. Fizyczne podstawy mikroklimatu i klimatu lokalnego: bilans promieniowania, bilans cieplny powierzchni czynnej, bilans wilgotnościowy i wodny, adwekcja lokalna.4
T-W-2Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych, obszarów zabudowy miejskiej.6
T-W-3Ocena wpływu szaty roślinnej na warunki termiczne powietrza w zależności od stopnia zachmurzenia i prędkości wiatru3
T-W-4Wpływ degradacji środowiska na warunki mikroklimatyczne. Melioracje mikroklimatyczne.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-5Realizacja indywidualnego zadania praktycznego - opracowanie graficzne wraz z komentarzem2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O06.1_W01Ma pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu warunków topklimatycznych, mikroklimatycznych oraz fitoklimatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przyczynami i warunkami występowania różnic topoklimatycznych i mikroklimatycznych
C-2Zapoznanie studentów z rolą szaty roślinnej w kształtowaniu warunków mikroklimatycznych w różnych typach topoklimatu, w tym - w planowych melioracjach klimatycznych
Treści programoweT-W-4Wpływ degradacji środowiska na warunki mikroklimatyczne. Melioracje mikroklimatyczne.
T-W-2Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych, obszarów zabudowy miejskiej.
T-W-1Czynniki mikroklimatu i fitoklimatu. Fizyczne podstawy mikroklimatu i klimatu lokalnego: bilans promieniowania, bilans cieplny powierzchni czynnej, bilans wilgotnościowy i wodny, adwekcja lokalna.
T-W-3Ocena wpływu szaty roślinnej na warunki termiczne powietrza w zależności od stopnia zachmurzenia i prędkości wiatru
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem technik audiowizualnych i multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena formująca: aktywność w trakcie dyskusji dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy o zróżnicowaniu warunków klimatycznych w różnych skalach przestrzennych
3,0Student ma wiedzę o zróżnicowaniu niektórych elementów klimatu, ale tylko w skali lokalnej
3,5Student poprawnie prezentuje rozkłady i zmienność głównych elementów pogody w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu
4,0Student analitycznie porównuje czasową i przestrzenną zmienność wszystkich elementów pogody w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu
4,5Student analitycznie porównuje czasową i przestrzenną zmienność wszystkich elementów pogody w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu, identyfikując elementy korzystne i niekorzystne. Definiuje klimatotwórcze funkcje zieleni w mieście
5,0Student analitycznie porównuje czasową i przestrzenną zmienność wszystkich elementów pogody w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu, proponuje kierunki efektywnego zagospodarowania lokalnych zasobów klimatu i poprawy bioklimatycznych warunków w mieście poprzez systemy zieleni
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O06.1_U01Ma umiejętność analizy i oceny zmian warunków topo- i mikroklimatycznych, jako przejawu globalnych i regionalnych zmian klimatu oraz skutku antropogenicznych przeobrażeń środowiska, ma znajomość zastosowania melioracji mikroklimatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejetności oceny warunków mikrolimatycznych na podstawie standardowych pomiarów i obserwacji wykonywanych w ramach sieci IMGW, w tym ryzyka wystąpienia niekorzystnych i ekstremalnych warunków pogodowych
Treści programoweT-W-2Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych, obszarów zabudowy miejskiej.
T-W-3Ocena wpływu szaty roślinnej na warunki termiczne powietrza w zależności od stopnia zachmurzenia i prędkości wiatru
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem technik audiowizualnych i multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena formująca: aktywność w trakcie dyskusji dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi nawet w najprostszy sposób określić zmienności warunków atmosferycznych w skali topoklimatu
3,0Ma umiejętność zaprezentowania zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu oraz mikroklimatu
3,5Ma umiejętność zaprezentowania, ale także analizowania przyczyn zmienności głównych elementów atmosferycznych w różnych typach topoklimatu i mikroklimatu
4,0Ma umiejętmność zaprezentowania zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu, mikroklimatu oraz fitoklimatu oraz dokonuje analizy synoptycznych warunków występowania różnic
4,5Ma umiejętność zaprezentowania zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu oraz mikroklimatu, analizuje synoptyczne warunki ich występowania oraz szacuje niekorzystne i korzystne zmiany topo- i mikroklimatu na skutek antropogenicznych przekształceń krajobrazu
5,0Ma umiejętność zaprezentowania zmienności głównych elementów atmosferycznych w skali topoklimatu oraz mikroklimatu, analizuje w sposób analityczny synoptyczne warunki ich występowania i zmiany pod wpływem antropogenicznych przekształceń krajobrazu oraz identyfikuje najbardziej efektywne formy melioracji mikroklimatycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O06.1_K01Ma świadomość lokalnych zagrożeń niekorzystnymi i ekstremalnymi warunkami i zjawiskami meteorologicznymi i zna możliwości ich minimalizowania poprzez czynne i bierne melioracje klimatyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie kształtowania krajobrazu z uwzględnieniem jej wpływu na środowisko
AK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejetności oceny warunków mikrolimatycznych na podstawie standardowych pomiarów i obserwacji wykonywanych w ramach sieci IMGW, w tym ryzyka wystąpienia niekorzystnych i ekstremalnych warunków pogodowych
Treści programoweT-W-4Wpływ degradacji środowiska na warunki mikroklimatyczne. Melioracje mikroklimatyczne.
T-W-2Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych, obszarów zabudowy miejskiej.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem technik audiowizualnych i multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność w trakcie dyskusji dydaktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości o lokalnych zagrożeniach związanych z warunkami meteorologicznymi
3,0Ma świadomość o niektórych zagrożeniach związanych ze zmiennością warunków meteorologicznych
3,5Ma pełną świadomość o głównych zagrożeniach związanych ze zmiennością warunk¦ meteorologicynzch i uświadamia sobie potrzebę działań na rzecz ich minimalizowania
4,0Ma pełną świadomość różnych zagrożeń związanych z występowaniem ekstremalnych zjawisk meteorologicznych, uświadamia sobie potrzebę działań dla ich wyeliminowania lub minimalizowania skutków
4,5Ma pełną świadomość różnych zagrożeń związanych z coraz częściej występującymi ekstremalnymi zjawiskami meteorologicznymi, uświadamia sobie potrzebę aktywnych działań ukierunkowanych na ich ograniczenie poprzez melioracje mikroklimatyczne
5,0Ma pełną świadomość różnych zagrożeń związanych z coraz częściej występującymi ekstremalnymi zjawiskami meteorologicznymi, jest zdeterminowany do wprowadzania biernych i czynnych melioracji mikroklimatycznych dla poprawy lokalnych warunków, zwłaszcza na obszarach miejskich