Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)

Sylabus przedmiotu Antropogeniczne zmiany klimatu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Antropogeniczne zmiany klimatu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz z ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z funkcjonowaniem sytemu klimatycznyego Ziemi oraz z przyczynami jego zmian - historycznych i współczesnych.
C-2Zapoznanie studentów o wpływie działalności człowieka na system klimatyczny Ziemi w skalach : globalnej, regionalnej i lokalnej i w konsekwencji - o stwierdzonych i przewdywanych skutkach w środowisku przyrodniczym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Natura systemu klimatycznego i jego czynniki. Procesy klimatotwórcze. Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu. Globalne i regionalne zmiany klimatu w świetle raportów IPCC.4
T-W-2Efekt cieplarniany, dziura ozonowa - przyczyny, skutki, prognozy.4
T-W-3Specyficzne cechy klimatu miasta. Uwarunkowania, charakterystyka natężenia oraz struktura czasowa miejskiej wyspy ciepła. Tendencje temperatury powietrza miast europejskich.2
T-W-4Charakterystyczne zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Monitoring powietrza atmosferycznego. Efektywność elementów meteorologicznych w rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń. Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery.4
T-W-5Scenariusze zmian klimatu. Priorytetowe kierunki działań w ramach polityki ochrony klimatu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych.
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O06.2_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o procesach klimatotwórczych i wpływie działalności człowieka na stwierdzone i przewidywane przejawy zmian klimatu w różnych skalach przestrzennych
AK_2A_W01, AK_2A_W14C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O06.2_U01
Nabywa umiejętności analizowania zmian w środowisku atmosferycznym i potrafi formułować opinie o przyczynach obserwowanych zmian klimatu, a także umie ocenić działania podejmowane na rzecz ograniczenia niekorzystnych zmian klimatu.
AK_2A_U09C-2T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O06.2_K01
Jest świadomy ograniczeń w kształtowaniu przestrzeni związanych ze stwierdzonymi i prognozowanymi zmianami klimatu w róznych skalach przestrzennych. Mając wiedzę o nieustalonych jednoznacznie przyczynach i często sprzeczne wyniki różnych scenariuszy zmian klimatu ma pełną swiadomość o potrzebie nieustannego dokształcania.
AK_2A_K04, AK_2A_K07C-2T-W-5, T-W-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O06.2_W01
Student ma pogłębioną wiedzę o procesach klimatotwórczych i wpływie działalności człowieka na stwierdzone i przewidywane przejawy zmian klimatu w różnych skalach przestrzennych
2,0Nie ma żadnej wiedzy o zmianach klimatu
3,0Student objaśnia naturę systemu klimatycznego, ale zna tylko niektóre z antropogenicznych przyczyn jego zmian
3,5Ma podstawową wiedzę o antropogenicznych przyczynach zmian klimatu i zna skutki jakie one wywołują
4,0Ma rozszerzoną wiedzę o antropogenicznych przyczynach zmian klimatu i zna skutki jakie one wywołują
4,5Ma rozszerzoną wiedzę o antropogenicznych przyczynach zmian kliamu i zna skutki jakie one wywołują w różnych skalach przestrzennych i różnych dziedzinach gospodarki
5,0Ma rozszerzoną wiedzę o antropogenicznych przyczynach zmian klimatu i zna skutki jakie one wywołują w różnych skalach przestrzennych i różnych dziedzinach gospodarki, zna scenariusze dotyczące projekcji zmian klimatu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O06.2_U01
Nabywa umiejętności analizowania zmian w środowisku atmosferycznym i potrafi formułować opinie o przyczynach obserwowanych zmian klimatu, a także umie ocenić działania podejmowane na rzecz ograniczenia niekorzystnych zmian klimatu.
2,0Nie potrafi określić globalnych zmian klimatu
3,0Nakreśla najważniejsze globalne zmiany klimatu, ale potrafi jedynie wymienić najważniejsze przyczyny tego zjawiska, nie szacuje jednak ich wpływu
3,5Posiada umiejętność zaprezentowania ale także analizowania zachodzących zmian w środowisku atmosferycznym wraz z podaniem przyczyn i wpływu tych zmian
4,0Posiada umiejętność zaprezentowania oraz analizowania zachodzących zmian w środowisku atmosferycznym wraz z podaniem przyczyn i wpływu tych zmian; potrafi nakreślić zmiany korzystne i niekorzystne w kontekście prognozowanych zmian klimatu
4,5Posiada dobrą umiejętność zaprezentowania oraz analizowania zachodzących zmian w środowisku atmosferycznym wraz z podaniem przyczyn i wpływu tych zmian; potrafi nakreślić zmiany korzystne i niekorzystne w kontekście prognozowanych zmian klimatu; zna i potrafi potrafi ocenić działania podejmowane na rzecz ograniczania niekorzystnych zmian klimatu
5,0Posiada bardzo dobrą umiejętność zaprezentowania oraz analizowania zachodzących zmian w środowisku atmosferycznym wraz z podaniem przyczyn i wpływu tych zmian; potrafi nakreślić zmiany korzystne i niekorzystne w kontekście prognozowanych zmian klimatu; zna priorytetowe kierunki działań podejmowane na rzecz ograniczania niekorzystnych zmian klimatu i potrafi zidentyfikować te najbardziej efektywne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O06.2_K01
Jest świadomy ograniczeń w kształtowaniu przestrzeni związanych ze stwierdzonymi i prognozowanymi zmianami klimatu w róznych skalach przestrzennych. Mając wiedzę o nieustalonych jednoznacznie przyczynach i często sprzeczne wyniki różnych scenariuszy zmian klimatu ma pełną swiadomość o potrzebie nieustannego dokształcania.
2,0Nie ma świadomości istnienia antropogenicznych zmian klimatu, nie odczuwa potrzeby dokształcania
3,0Ma świadomość stwierdzonych zmian klimatu, ale nie decenia roli działalności człowieka w generowaniu tych zmian, nie odczuwa potrzeby dokształcania
3,5Ma świadomość stwierdzonych zmian klimatu, zauważa rolę człowieka w generowaniu tych zmian, odczuwa ograniczoną potrzebę dokształcania w tym obszarze wiedzy
4,0Ma świadomość stwierdzonych zmian klimatu, zauważa rolę człowieka w generowaniu tych zmian, odczuwa potrzebę dokształcania i podejmuje aktywne działania w tym kierunku
4,5Ma pełną świadomość zachodzących zmian klimatu oraz potrzebę nieustannego dokształcania w tym zakresie; zna ograniczenia w kształtowaniu przestrzeni geograficznej w kontekście stwierdzonych i prognozowanych zmian klimatu
5,0Ma pełną świadomość zachodzących zmian klimatu, odczuwa potrzebę nieustannego dokształcania w tym zakresie i promuje taką postawę w swoim otoczeniu; zna ograniczenia w kształtowaniu przestrzeni geograficznej w kontekście stwierdzonych i prognozowanych zmian klimatu

Literatura podstawowa

  1. B. Łykowski (red.), Podstawy klimatologii stosowanej. Działy wybrane., Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
  2. Kożuchowski K, Atmosfera, klimat, ekoklimat., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 1998
  3. Juda – Rezler K, Oddziaływanie zanieczyszczeń na środowisko., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Czaja S, Globalne zmiany klimatyczne, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1998
  2. Marzec A., Zmiany klimatu – Nowy raport Miêdzyrz¹dowego Panelu ds. Zmian Klimatycznych (IPCC), Polityka Energetyczna, Tom 10, zeszyt 1, 2007, PL ISSN 1429-6675
  3. The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), Zmiana klimatu 2007 – Raport Syntetyczny, Wyd. IOŚ, Warszawa, 2009, www.ipcc.ch/pdf/reports-nonUN.../Report%20final%20version.pdf

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Natura systemu klimatycznego i jego czynniki. Procesy klimatotwórcze. Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu. Globalne i regionalne zmiany klimatu w świetle raportów IPCC.4
T-W-2Efekt cieplarniany, dziura ozonowa - przyczyny, skutki, prognozy.4
T-W-3Specyficzne cechy klimatu miasta. Uwarunkowania, charakterystyka natężenia oraz struktura czasowa miejskiej wyspy ciepła. Tendencje temperatury powietrza miast europejskich.2
T-W-4Charakterystyczne zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Monitoring powietrza atmosferycznego. Efektywność elementów meteorologicznych w rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń. Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery.4
T-W-5Scenariusze zmian klimatu. Priorytetowe kierunki działań w ramach polityki ochrony klimatu.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O06.2_W01Student ma pogłębioną wiedzę o procesach klimatotwórczych i wpływie działalności człowieka na stwierdzone i przewidywane przejawy zmian klimatu w różnych skalach przestrzennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W14zna i identyfikuje na poziomie rozszerzonym przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów o wpływie działalności człowieka na system klimatyczny Ziemi w skalach : globalnej, regionalnej i lokalnej i w konsekwencji - o stwierdzonych i przewdywanych skutkach w środowisku przyrodniczym.
Treści programoweT-W-4Charakterystyczne zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Monitoring powietrza atmosferycznego. Efektywność elementów meteorologicznych w rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń. Globalne, regionalne i lokalne skutki zanieczyszczenia atmosfery.
T-W-3Specyficzne cechy klimatu miasta. Uwarunkowania, charakterystyka natężenia oraz struktura czasowa miejskiej wyspy ciepła. Tendencje temperatury powietrza miast europejskich.
T-W-5Scenariusze zmian klimatu. Priorytetowe kierunki działań w ramach polityki ochrony klimatu.
T-W-1Natura systemu klimatycznego i jego czynniki. Procesy klimatotwórcze. Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu. Globalne i regionalne zmiany klimatu w świetle raportów IPCC.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych.
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnej wiedzy o zmianach klimatu
3,0Student objaśnia naturę systemu klimatycznego, ale zna tylko niektóre z antropogenicznych przyczyn jego zmian
3,5Ma podstawową wiedzę o antropogenicznych przyczynach zmian klimatu i zna skutki jakie one wywołują
4,0Ma rozszerzoną wiedzę o antropogenicznych przyczynach zmian klimatu i zna skutki jakie one wywołują
4,5Ma rozszerzoną wiedzę o antropogenicznych przyczynach zmian kliamu i zna skutki jakie one wywołują w różnych skalach przestrzennych i różnych dziedzinach gospodarki
5,0Ma rozszerzoną wiedzę o antropogenicznych przyczynach zmian klimatu i zna skutki jakie one wywołują w różnych skalach przestrzennych i różnych dziedzinach gospodarki, zna scenariusze dotyczące projekcji zmian klimatu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O06.2_U01Nabywa umiejętności analizowania zmian w środowisku atmosferycznym i potrafi formułować opinie o przyczynach obserwowanych zmian klimatu, a także umie ocenić działania podejmowane na rzecz ograniczenia niekorzystnych zmian klimatu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów o wpływie działalności człowieka na system klimatyczny Ziemi w skalach : globalnej, regionalnej i lokalnej i w konsekwencji - o stwierdzonych i przewdywanych skutkach w środowisku przyrodniczym.
Treści programoweT-W-3Specyficzne cechy klimatu miasta. Uwarunkowania, charakterystyka natężenia oraz struktura czasowa miejskiej wyspy ciepła. Tendencje temperatury powietrza miast europejskich.
T-W-5Scenariusze zmian klimatu. Priorytetowe kierunki działań w ramach polityki ochrony klimatu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych.
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi określić globalnych zmian klimatu
3,0Nakreśla najważniejsze globalne zmiany klimatu, ale potrafi jedynie wymienić najważniejsze przyczyny tego zjawiska, nie szacuje jednak ich wpływu
3,5Posiada umiejętność zaprezentowania ale także analizowania zachodzących zmian w środowisku atmosferycznym wraz z podaniem przyczyn i wpływu tych zmian
4,0Posiada umiejętność zaprezentowania oraz analizowania zachodzących zmian w środowisku atmosferycznym wraz z podaniem przyczyn i wpływu tych zmian; potrafi nakreślić zmiany korzystne i niekorzystne w kontekście prognozowanych zmian klimatu
4,5Posiada dobrą umiejętność zaprezentowania oraz analizowania zachodzących zmian w środowisku atmosferycznym wraz z podaniem przyczyn i wpływu tych zmian; potrafi nakreślić zmiany korzystne i niekorzystne w kontekście prognozowanych zmian klimatu; zna i potrafi potrafi ocenić działania podejmowane na rzecz ograniczania niekorzystnych zmian klimatu
5,0Posiada bardzo dobrą umiejętność zaprezentowania oraz analizowania zachodzących zmian w środowisku atmosferycznym wraz z podaniem przyczyn i wpływu tych zmian; potrafi nakreślić zmiany korzystne i niekorzystne w kontekście prognozowanych zmian klimatu; zna priorytetowe kierunki działań podejmowane na rzecz ograniczania niekorzystnych zmian klimatu i potrafi zidentyfikować te najbardziej efektywne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O06.2_K01Jest świadomy ograniczeń w kształtowaniu przestrzeni związanych ze stwierdzonymi i prognozowanymi zmianami klimatu w róznych skalach przestrzennych. Mając wiedzę o nieustalonych jednoznacznie przyczynach i często sprzeczne wyniki różnych scenariuszy zmian klimatu ma pełną swiadomość o potrzebie nieustannego dokształcania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie kształtowania krajobrazu z uwzględnieniem jej wpływu na środowisko
AK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów o wpływie działalności człowieka na system klimatyczny Ziemi w skalach : globalnej, regionalnej i lokalnej i w konsekwencji - o stwierdzonych i przewdywanych skutkach w środowisku przyrodniczym.
Treści programoweT-W-5Scenariusze zmian klimatu. Priorytetowe kierunki działań w ramach polityki ochrony klimatu.
T-W-1Natura systemu klimatycznego i jego czynniki. Procesy klimatotwórcze. Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu. Globalne i regionalne zmiany klimatu w świetle raportów IPCC.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości istnienia antropogenicznych zmian klimatu, nie odczuwa potrzeby dokształcania
3,0Ma świadomość stwierdzonych zmian klimatu, ale nie decenia roli działalności człowieka w generowaniu tych zmian, nie odczuwa potrzeby dokształcania
3,5Ma świadomość stwierdzonych zmian klimatu, zauważa rolę człowieka w generowaniu tych zmian, odczuwa ograniczoną potrzebę dokształcania w tym obszarze wiedzy
4,0Ma świadomość stwierdzonych zmian klimatu, zauważa rolę człowieka w generowaniu tych zmian, odczuwa potrzebę dokształcania i podejmuje aktywne działania w tym kierunku
4,5Ma pełną świadomość zachodzących zmian klimatu oraz potrzebę nieustannego dokształcania w tym zakresie; zna ograniczenia w kształtowaniu przestrzeni geograficznej w kontekście stwierdzonych i prognozowanych zmian klimatu
5,0Ma pełną świadomość zachodzących zmian klimatu, odczuwa potrzebę nieustannego dokształcania w tym zakresie i promuje taką postawę w swoim otoczeniu; zna ograniczenia w kształtowaniu przestrzeni geograficznej w kontekście stwierdzonych i prognozowanych zmian klimatu