Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie wnętrza urbanistycznego (plac miejski):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie wnętrza urbanistycznego (plac miejski)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 20 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad funkcjonowania w strukturze miasta wnętrz urbanistycznych, stanowiących przestrzeń publiczną, możliwości ich programowania i projektowania w odniesieniu do potrzeb użytkowników przestrzeni z wykorzystaniem potencjału miejsca.
C-2Nabycie praktycznych umiejętności z zakresu analizy i oceny funkcjonalno-przestrzennej wnętrz urbanistycznych, tworzących sekwencje przestrzeni pulicznej miasta, projektowania ich zagospodarowania oraz możliwości atrakcyjnego społecznie programowania w krajobrazie miejskim.
C-3Ukształtowanie postawy otwartej i poszukującej kreatywnych rozwiązań w projektowaniu wnętrz urbanistycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt wnętrza urbanistycznego na przykładzie placu lub skweru miejskiego, mający na celu poprawę estetyki, komfortu i atrakcyjności użtkowania obiektu w ramach sieci przestrzeni publicznych miasta. Projekt obejmuje wykonanie inwentaryzacji i analiz urbanistycznych obiektu oraz jego sąsiedztwa, koncepcji programowo/przestrzennej projektowanej przestrzeni publicznej oraz projekt zagospodarowania i umeblowania (aranżacji) danego wnętrza urbanistycznego.30
30
wykłady
T-W-1Elementy teorii urbanistyki - miasto i jego struktury. Zależności i konflikty wynikające z sąsiedztwa róznych struktur funkcjonalno-przestrzennych.2
T-W-2Elementy kompozycji przestrzennej krajobrazu miejskiego. Typy i wymiarowanie wnętrz krajobrazowych. Zagadnienie kompozycji przestrzennej złożonych struktur krajobrazu miejskiego – ciągów miejskiej przestrzeni publicznej.4
T-W-3Inwentaryzacje i analizy urbanistyczne. Rola i cele analiz przedprojektowych dla projektowania wnętrz urbanistycznych stanowiących przestrzeń publiczną, w szczególności placów miejskich.2
T-W-4Zasady kształtowania przestrzeni publicznej. Społeczno - psychologiczne aspekty odbioru przestrzeni. Potrzeby użytkowników. Zasady programowania złożonych struktur przestrzeni miejskiej ze względu na formy jej użytkowania. Zagadnienie treści i symboliki przestrzeni . Możliwości wykorzystania potencjału miejsca.6
T-W-5Kompozycje zieleni w przestrzeni wnętrza miejskiego, w szczególności placów miejskich. Rozwiązania przestrzenno-funkcjonalne i materiałowe elementów zagospodarowania przestrzeni publicznej.2
T-W-6Wymagane elementy projektów zagospodarowania przestrzeni publicznej w poszczególnych zakresach szczegółowości projektu. Podstawy prawne w projektowaniu przestrzeni publicznej – elementy prawa budowlanego.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2inwentaryzacje i badania terenowe6
A-P-3praca nad projektem poza zajęciami24
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2przygotowanie do egzaminu20
A-W-3Studia literatury i poszukiwania inspiracji20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
M-4metoda przypadków, prezentacje
M-5inwentaryzacje i badania terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Projekt zagospodarowania wnętrza urbanistycznego stanowiącego element sieci przestrzeni publicznej. Ocenie podlega poprawność, adekwatność i atrakcyjność programu funkcjonalnego, dostosowanie, jakość i indywidualność rozwiązań przestrzennych oraz estetyka i czytelność podania.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych.
S-3Ocena formująca: Przegląd miedzysemestralny. Ocena analiz terenu i przejętych wytycznych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O14.2_W01
Student wskazuje i charakteryzuje zasady percepcji i kompozycji krajobrazu miejskiego oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania wnętrz urbanistycznych jako elementu sieci przestrzeni publicznej, proponuje możliwości rozwiązań ich zagospodarowania, w oparciu o wykorzystanie ducha miejsca i w odniesieniu do potrzeb ich użytkowników.
AK_1A_W07, AK_1A_W13C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O14.2_U01
Student potrafi przeprowadzić analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu śródmiejskiego, pod kątem oceny jego walorów i możliwości budowy sekwencji wnętrz urbanistycznych o walorach rekreacyjnych oraz zaprojektować taką przestrzeń stosując odpowiednie rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne.
AK_1A_U02, AK_1A_U06, AK_1A_U09C-2T-P-1M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O14.2_K01
Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje wrażliwość i otwartość na wartość i rolę przestrzeni publicznej w mieście, ma kreatywne i konsekwentne podejście do szukania rozwiązań.
AK_1A_K01, AK_1A_K06C-3T-P-1, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O14.2_W01
Student wskazuje i charakteryzuje zasady percepcji i kompozycji krajobrazu miejskiego oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania wnętrz urbanistycznych jako elementu sieci przestrzeni publicznej, proponuje możliwości rozwiązań ich zagospodarowania, w oparciu o wykorzystanie ducha miejsca i w odniesieniu do potrzeb ich użytkowników.
2,0Student wymienia kilka zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, nie potrafiąc ich scharakteryzować.
3,0Student wymienia niektóre zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, pobieżnie je charakteryzując.
3,5Student wymienia główne zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, dobrze je charakteryzując.
4,0Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni.
4,5Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni dobrze je uzasadniając.
5,0Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni cechujące się indywidualnością i wysoką wartością merytoryczną, w pełni je uzasadniając.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O14.2_U01
Student potrafi przeprowadzić analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu śródmiejskiego, pod kątem oceny jego walorów i możliwości budowy sekwencji wnętrz urbanistycznych o walorach rekreacyjnych oraz zaprojektować taką przestrzeń stosując odpowiednie rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne.
2,0Student nie potrafi wykonać poprawnie analiz urbanistycznych i krajobrazowych obszaru miejskiego.
3,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje podstawowej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, ale projekt obarczony jest błędami.
3,5Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje podstawowej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, ale projekt obarczony jest drobnymi błędami.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje trafnej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, unikając błędów.
4,5Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne wykorzystując ducha miejsca i potrzeby użytkowników przestrzeni oraz uwzglądniejąc powiązania i ograniczenia funkcjonalne.
5,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu unikalne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne twórczo wykorzystując ducha miejsca i potrzeby użytkowników przestrzeni oraz uwzglądniejąc powiązania i ograniczenia funkcjonalne.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O14.2_K01
Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje wrażliwość i otwartość na wartość i rolę przestrzeni publicznej w mieście, ma kreatywne i konsekwentne podejście do szukania rozwiązań.
2,0Student nie ma świadomości złożoności i długofalowości procesu projektowego, nie jest wrażliwy i otwarty na walory przestrzeni i potrzeby społeczne.
3,0Student ma podstawową świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, nie wykazuje się kreatywnością.
3,5Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, wykazuje się konsekwencją w poszukiwaniu rozwiązań projektowych.
4,0Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz wykazuje się konsekwencją i znaczną dozą kreatywności w poszukiwaniu rozwiązań projektowych.
4,5Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, ma spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych.
5,0Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się konsekwencją i zaangażowaniem, dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz ma wyjątkowo spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych.

Literatura podstawowa

  1. Gehl J., Zycie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych., RAM, Kraków, 2009
  2. Boehm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
  3. Marcus C., Francis C., People Places, Design Guidelines for Urban Spaces, New York, 1998
  4. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 2008
  5. Czarnecki B. Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Lewicka M., Psychologia miejsca, Scholar, Warszawa, 2012
  2. Boehm A., Architektura krajobrazu, jej początki i rozwój, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1994
  3. Sutkowska E., Kształtowania przestrzeni publicznej w systemie zieleni miejskiej na przykładzie Szczecina., Politechnika Wrocławska (praca doktorska), Wrocław, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wnętrza urbanistycznego na przykładzie placu lub skweru miejskiego, mający na celu poprawę estetyki, komfortu i atrakcyjności użtkowania obiektu w ramach sieci przestrzeni publicznych miasta. Projekt obejmuje wykonanie inwentaryzacji i analiz urbanistycznych obiektu oraz jego sąsiedztwa, koncepcji programowo/przestrzennej projektowanej przestrzeni publicznej oraz projekt zagospodarowania i umeblowania (aranżacji) danego wnętrza urbanistycznego.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy teorii urbanistyki - miasto i jego struktury. Zależności i konflikty wynikające z sąsiedztwa róznych struktur funkcjonalno-przestrzennych.2
T-W-2Elementy kompozycji przestrzennej krajobrazu miejskiego. Typy i wymiarowanie wnętrz krajobrazowych. Zagadnienie kompozycji przestrzennej złożonych struktur krajobrazu miejskiego – ciągów miejskiej przestrzeni publicznej.4
T-W-3Inwentaryzacje i analizy urbanistyczne. Rola i cele analiz przedprojektowych dla projektowania wnętrz urbanistycznych stanowiących przestrzeń publiczną, w szczególności placów miejskich.2
T-W-4Zasady kształtowania przestrzeni publicznej. Społeczno - psychologiczne aspekty odbioru przestrzeni. Potrzeby użytkowników. Zasady programowania złożonych struktur przestrzeni miejskiej ze względu na formy jej użytkowania. Zagadnienie treści i symboliki przestrzeni . Możliwości wykorzystania potencjału miejsca.6
T-W-5Kompozycje zieleni w przestrzeni wnętrza miejskiego, w szczególności placów miejskich. Rozwiązania przestrzenno-funkcjonalne i materiałowe elementów zagospodarowania przestrzeni publicznej.2
T-W-6Wymagane elementy projektów zagospodarowania przestrzeni publicznej w poszczególnych zakresach szczegółowości projektu. Podstawy prawne w projektowaniu przestrzeni publicznej – elementy prawa budowlanego.4
20

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2inwentaryzacje i badania terenowe6
A-P-3praca nad projektem poza zajęciami24
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2przygotowanie do egzaminu20
A-W-3Studia literatury i poszukiwania inspiracji20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O14.2_W01Student wskazuje i charakteryzuje zasady percepcji i kompozycji krajobrazu miejskiego oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania wnętrz urbanistycznych jako elementu sieci przestrzeni publicznej, proponuje możliwości rozwiązań ich zagospodarowania, w oparciu o wykorzystanie ducha miejsca i w odniesieniu do potrzeb ich użytkowników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W07zna w zakresie podstawowym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W13zna metody i techniki studiów i analiz właściwych dla określenia wytycznych do projektów obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad funkcjonowania w strukturze miasta wnętrz urbanistycznych, stanowiących przestrzeń publiczną, możliwości ich programowania i projektowania w odniesieniu do potrzeb użytkowników przestrzeni z wykorzystaniem potencjału miejsca.
Treści programoweT-W-2Elementy kompozycji przestrzennej krajobrazu miejskiego. Typy i wymiarowanie wnętrz krajobrazowych. Zagadnienie kompozycji przestrzennej złożonych struktur krajobrazu miejskiego – ciągów miejskiej przestrzeni publicznej.
T-W-1Elementy teorii urbanistyki - miasto i jego struktury. Zależności i konflikty wynikające z sąsiedztwa róznych struktur funkcjonalno-przestrzennych.
T-W-4Zasady kształtowania przestrzeni publicznej. Społeczno - psychologiczne aspekty odbioru przestrzeni. Potrzeby użytkowników. Zasady programowania złożonych struktur przestrzeni miejskiej ze względu na formy jej użytkowania. Zagadnienie treści i symboliki przestrzeni . Możliwości wykorzystania potencjału miejsca.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
M-4metoda przypadków, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt zagospodarowania wnętrza urbanistycznego stanowiącego element sieci przestrzeni publicznej. Ocenie podlega poprawność, adekwatność i atrakcyjność programu funkcjonalnego, dostosowanie, jakość i indywidualność rozwiązań przestrzennych oraz estetyka i czytelność podania.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wymienia kilka zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, nie potrafiąc ich scharakteryzować.
3,0Student wymienia niektóre zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, pobieżnie je charakteryzując.
3,5Student wymienia główne zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, dobrze je charakteryzując.
4,0Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni.
4,5Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni dobrze je uzasadniając.
5,0Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni cechujące się indywidualnością i wysoką wartością merytoryczną, w pełni je uzasadniając.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O14.2_U01Student potrafi przeprowadzić analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu śródmiejskiego, pod kątem oceny jego walorów i możliwości budowy sekwencji wnętrz urbanistycznych o walorach rekreacyjnych oraz zaprojektować taką przestrzeń stosując odpowiednie rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U02wykonuje przestrzenne wizualizacje idei i projektów z wykorzystaniem zasad geometrii wykreślnej i technik komputerowych
AK_1A_U06stosuje podstawowe zasady projektowania przestrzeni o różnej funkcji z zastosowaniem odpowiednich materiałów; ma świadomość potrzeby dokształcania przez całe życie i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
AK_1A_U09analizuje uwarunkowania sytuacyjne przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w obszarze architektury krajobrazów
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności z zakresu analizy i oceny funkcjonalno-przestrzennej wnętrz urbanistycznych, tworzących sekwencje przestrzeni pulicznej miasta, projektowania ich zagospodarowania oraz możliwości atrakcyjnego społecznie programowania w krajobrazie miejskim.
Treści programoweT-P-1Projekt wnętrza urbanistycznego na przykładzie placu lub skweru miejskiego, mający na celu poprawę estetyki, komfortu i atrakcyjności użtkowania obiektu w ramach sieci przestrzeni publicznych miasta. Projekt obejmuje wykonanie inwentaryzacji i analiz urbanistycznych obiektu oraz jego sąsiedztwa, koncepcji programowo/przestrzennej projektowanej przestrzeni publicznej oraz projekt zagospodarowania i umeblowania (aranżacji) danego wnętrza urbanistycznego.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
M-4metoda przypadków, prezentacje
M-5inwentaryzacje i badania terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt zagospodarowania wnętrza urbanistycznego stanowiącego element sieci przestrzeni publicznej. Ocenie podlega poprawność, adekwatność i atrakcyjność programu funkcjonalnego, dostosowanie, jakość i indywidualność rozwiązań przestrzennych oraz estetyka i czytelność podania.
S-3Ocena formująca: Przegląd miedzysemestralny. Ocena analiz terenu i przejętych wytycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać poprawnie analiz urbanistycznych i krajobrazowych obszaru miejskiego.
3,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje podstawowej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, ale projekt obarczony jest błędami.
3,5Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje podstawowej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, ale projekt obarczony jest drobnymi błędami.
4,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje trafnej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, unikając błędów.
4,5Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne wykorzystując ducha miejsca i potrzeby użytkowników przestrzeni oraz uwzglądniejąc powiązania i ograniczenia funkcjonalne.
5,0Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu unikalne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne twórczo wykorzystując ducha miejsca i potrzeby użytkowników przestrzeni oraz uwzglądniejąc powiązania i ograniczenia funkcjonalne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O14.2_K01Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje wrażliwość i otwartość na wartość i rolę przestrzeni publicznej w mieście, ma kreatywne i konsekwentne podejście do szukania rozwiązań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
AK_1A_K06rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie postawy otwartej i poszukującej kreatywnych rozwiązań w projektowaniu wnętrz urbanistycznych.
Treści programoweT-P-1Projekt wnętrza urbanistycznego na przykładzie placu lub skweru miejskiego, mający na celu poprawę estetyki, komfortu i atrakcyjności użtkowania obiektu w ramach sieci przestrzeni publicznych miasta. Projekt obejmuje wykonanie inwentaryzacji i analiz urbanistycznych obiektu oraz jego sąsiedztwa, koncepcji programowo/przestrzennej projektowanej przestrzeni publicznej oraz projekt zagospodarowania i umeblowania (aranżacji) danego wnętrza urbanistycznego.
T-W-4Zasady kształtowania przestrzeni publicznej. Społeczno - psychologiczne aspekty odbioru przestrzeni. Potrzeby użytkowników. Zasady programowania złożonych struktur przestrzeni miejskiej ze względu na formy jej użytkowania. Zagadnienie treści i symboliki przestrzeni . Możliwości wykorzystania potencjału miejsca.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia projektowe
M-4metoda przypadków, prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Projekt zagospodarowania wnętrza urbanistycznego stanowiącego element sieci przestrzeni publicznej. Ocenie podlega poprawność, adekwatność i atrakcyjność programu funkcjonalnego, dostosowanie, jakość i indywidualność rozwiązań przestrzennych oraz estetyka i czytelność podania.
S-3Ocena formująca: Przegląd miedzysemestralny. Ocena analiz terenu i przejętych wytycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości złożoności i długofalowości procesu projektowego, nie jest wrażliwy i otwarty na walory przestrzeni i potrzeby społeczne.
3,0Student ma podstawową świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, nie wykazuje się kreatywnością.
3,5Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, wykazuje się konsekwencją w poszukiwaniu rozwiązań projektowych.
4,0Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz wykazuje się konsekwencją i znaczną dozą kreatywności w poszukiwaniu rozwiązań projektowych.
4,5Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, ma spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych.
5,0Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się konsekwencją i zaangażowaniem, dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz ma wyjątkowo spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych.