Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie wnętrza urbanistycznego (plac miejski):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie wnętrza urbanistycznego (plac miejski) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Ewa Miśkiewicz-Żebrowska <Ewa.Miskiewicz-Zebrowska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Hubert Romanowski <Hubert-Romanowski@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad funkcjonowania w strukturze miasta wnętrz urbanistycznych, stanowiących przestrzeń publiczną, możliwości ich programowania i projektowania w odniesieniu do potrzeb użytkowników przestrzeni z wykorzystaniem potencjału miejsca. |
C-2 | Nabycie praktycznych umiejętności z zakresu analizy i oceny funkcjonalno-przestrzennej wnętrz urbanistycznych, tworzących sekwencje przestrzeni pulicznej miasta, projektowania ich zagospodarowania oraz możliwości atrakcyjnego społecznie programowania w krajobrazie miejskim. |
C-3 | Ukształtowanie postawy otwartej i poszukującej kreatywnych rozwiązań w projektowaniu wnętrz urbanistycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt wnętrza urbanistycznego na przykładzie placu lub skweru miejskiego, mający na celu poprawę estetyki, komfortu i atrakcyjności użtkowania obiektu w ramach sieci przestrzeni publicznych miasta. Projekt obejmuje wykonanie inwentaryzacji i analiz urbanistycznych obiektu oraz jego sąsiedztwa, koncepcji programowo/przestrzennej projektowanej przestrzeni publicznej oraz projekt zagospodarowania i umeblowania (aranżacji) danego wnętrza urbanistycznego. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy teorii urbanistyki - miasto i jego struktury. Zależności i konflikty wynikające z sąsiedztwa róznych struktur funkcjonalno-przestrzennych. | 2 |
T-W-2 | Elementy kompozycji przestrzennej krajobrazu miejskiego. Typy i wymiarowanie wnętrz krajobrazowych. Zagadnienie kompozycji przestrzennej złożonych struktur krajobrazu miejskiego – ciągów miejskiej przestrzeni publicznej. | 4 |
T-W-3 | Inwentaryzacje i analizy urbanistyczne. Rola i cele analiz przedprojektowych dla projektowania wnętrz urbanistycznych stanowiących przestrzeń publiczną, w szczególności placów miejskich. | 2 |
T-W-4 | Zasady kształtowania przestrzeni publicznej. Społeczno - psychologiczne aspekty odbioru przestrzeni. Potrzeby użytkowników. Zasady programowania złożonych struktur przestrzeni miejskiej ze względu na formy jej użytkowania. Zagadnienie treści i symboliki przestrzeni . Możliwości wykorzystania potencjału miejsca. | 6 |
T-W-5 | Kompozycje zieleni w przestrzeni wnętrza miejskiego, w szczególności placów miejskich. Rozwiązania przestrzenno-funkcjonalne i materiałowe elementów zagospodarowania przestrzeni publicznej. | 2 |
T-W-6 | Wymagane elementy projektów zagospodarowania przestrzeni publicznej w poszczególnych zakresach szczegółowości projektu. Podstawy prawne w projektowaniu przestrzeni publicznej – elementy prawa budowlanego. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | inwentaryzacje i badania terenowe | 6 |
A-P-3 | praca nad projektem poza zajęciami | 24 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-3 | Studia literatury i poszukiwania inspiracji | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia projektowe |
M-4 | metoda przypadków, prezentacje |
M-5 | inwentaryzacje i badania terenowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Projekt zagospodarowania wnętrza urbanistycznego stanowiącego element sieci przestrzeni publicznej. Ocenie podlega poprawność, adekwatność i atrakcyjność programu funkcjonalnego, dostosowanie, jakość i indywidualność rozwiązań przestrzennych oraz estetyka i czytelność podania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych. |
S-3 | Ocena formująca: Przegląd miedzysemestralny. Ocena analiz terenu i przejętych wytycznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O14.2_W01 Student wskazuje i charakteryzuje zasady percepcji i kompozycji krajobrazu miejskiego oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania wnętrz urbanistycznych jako elementu sieci przestrzeni publicznej, proponuje możliwości rozwiązań ich zagospodarowania, w oparciu o wykorzystanie ducha miejsca i w odniesieniu do potrzeb ich użytkowników. | AK_1A_W07, AK_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O14.2_U01 Student potrafi przeprowadzić analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu śródmiejskiego, pod kątem oceny jego walorów i możliwości budowy sekwencji wnętrz urbanistycznych o walorach rekreacyjnych oraz zaprojektować taką przestrzeń stosując odpowiednie rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne. | AK_1A_U02, AK_1A_U06, AK_1A_U09 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O14.2_K01 Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje wrażliwość i otwartość na wartość i rolę przestrzeni publicznej w mieście, ma kreatywne i konsekwentne podejście do szukania rozwiązań. | AK_1A_K01, AK_1A_K06 | — | — | C-3 | T-P-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O14.2_W01 Student wskazuje i charakteryzuje zasady percepcji i kompozycji krajobrazu miejskiego oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania wnętrz urbanistycznych jako elementu sieci przestrzeni publicznej, proponuje możliwości rozwiązań ich zagospodarowania, w oparciu o wykorzystanie ducha miejsca i w odniesieniu do potrzeb ich użytkowników. | 2,0 | Student wymienia kilka zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, nie potrafiąc ich scharakteryzować. |
3,0 | Student wymienia niektóre zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, pobieżnie je charakteryzując. | |
3,5 | Student wymienia główne zasady percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania i programowania miejskiej przestrzeni publicznej, dobrze je charakteryzując. | |
4,0 | Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni. | |
4,5 | Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje poprawne możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni dobrze je uzasadniając. | |
5,0 | Student wymienia większość zasad percepcji i i kompozycji krajobrazu oraz zasad funkcjonowania, programowania i projektowania miejskiej przestrzeni publicznej, w pełni je charakteryzując, proponuje możliwości rozwiązań zagospodarowania przestrzeni cechujące się indywidualnością i wysoką wartością merytoryczną, w pełni je uzasadniając. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O14.2_U01 Student potrafi przeprowadzić analizy urbanistyczne i krajobrazowe terenu śródmiejskiego, pod kątem oceny jego walorów i możliwości budowy sekwencji wnętrz urbanistycznych o walorach rekreacyjnych oraz zaprojektować taką przestrzeń stosując odpowiednie rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać poprawnie analiz urbanistycznych i krajobrazowych obszaru miejskiego. |
3,0 | Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje podstawowej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, ale projekt obarczony jest błędami. | |
3,5 | Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje podstawowej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, ale projekt obarczony jest drobnymi błędami. | |
4,0 | Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje trafnej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, unikając błędów. | |
4,5 | Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne wykorzystując ducha miejsca i potrzeby użytkowników przestrzeni oraz uwzglądniejąc powiązania i ograniczenia funkcjonalne. | |
5,0 | Student potrafi wykonać poprawnie analizy urbanistyczne i krajobrazowe obszaru miejskiego. Dokonuje wnikliwej oceny walorów pod kątem budowy ciągłej struktury przestrzeni publicznych o rekreacyjnym charakterze. Potrafi zaprojektować wnętrze urbanistyczne w formie placu lub skweru miejskiego jako elementu tej struktury, unikając błędów. Dobiera właściwe dla tematu unikalne rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne twórczo wykorzystując ducha miejsca i potrzeby użytkowników przestrzeni oraz uwzglądniejąc powiązania i ograniczenia funkcjonalne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O14.2_K01 Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje wrażliwość i otwartość na wartość i rolę przestrzeni publicznej w mieście, ma kreatywne i konsekwentne podejście do szukania rozwiązań. | 2,0 | Student nie ma świadomości złożoności i długofalowości procesu projektowego, nie jest wrażliwy i otwarty na walory przestrzeni i potrzeby społeczne. |
3,0 | Student ma podstawową świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, nie wykazuje się kreatywnością. | |
3,5 | Student ma świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje jednak niewielką wrażliwość na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, wykazuje się konsekwencją w poszukiwaniu rozwiązań projektowych. | |
4,0 | Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz wykazuje się konsekwencją i znaczną dozą kreatywności w poszukiwaniu rozwiązań projektowych. | |
4,5 | Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne, ma spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość złożoności i długofalowości procesu projektowego, wykazuje się konsekwencją i zaangażowaniem, dużą wrażliwością na walory przestrzeni i potrzeby społeczne oraz ma wyjątkowo spójne i twórcze podejście do poszukiwania rozwiązań projektowych. |
Literatura podstawowa
- Gehl J., Zycie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych., RAM, Kraków, 2009
- Boehm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
- Marcus C., Francis C., People Places, Design Guidelines for Urban Spaces, New York, 1998
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 2008
- Czarnecki B. Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, 2004
Literatura dodatkowa
- Lewicka M., Psychologia miejsca, Scholar, Warszawa, 2012
- Boehm A., Architektura krajobrazu, jej początki i rozwój, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1994
- Sutkowska E., Kształtowania przestrzeni publicznej w systemie zieleni miejskiej na przykładzie Szczecina., Politechnika Wrocławska (praca doktorska), Wrocław, 2007