Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Uprawa roślin na terenach zurbanizowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Uprawa roślin na terenach zurbanizowanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student posiada wiedzę na temat znaczenia i funkcji roślin w terenach zieleni |
W-2 | student zna podstawowy asortyment roślin ozdobnych, ma wiedzę na temat ich wymagań oraz możliwości zastosowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z możliwością zastosowania roślin ozdobnych na terenach zurbanizowanych |
C-2 | przygotowania studentów do wykonania koncepcji zagospodarowania terenu o specyficznych warunkach siedliskowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | warunki uprawy roślin w miastach | 2 |
T-W-2 | rośliny zielne na terene przyuliczne | 3 |
T-W-3 | rośliny zielne na tereny poprzemysłowe | 4 |
T-W-4 | zwiększanie powierzchni biologicznie czynnej w miastach, zielone dachy, ogrody wertykalne | 8 |
T-W-5 | zagospodarowanie terenów nadwodnych, dobó roślin, ich uprawa i pielęgnacja | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 20 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie treści wykładów | 8 |
A-W-3 | studiowanie dostępnej literatury | 14 |
A-W-4 | wykonanie projektu zaliczeniowego | 10 |
A-W-5 | konsultacje | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O17.1_W01 student zna podstawowy asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń na terenach zurbanizowanych | AK_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
AK_1A_O17.1_W02 student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania oraz uprawy i pielęgnacji roślin ozdobnych na terenach zurbanizowanych | AK_1A_W18 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O17.1_U01 student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować rośliny ozdobne na opracowywanym terenie, a także dobrać odpowiednie gatunki i odmiany uwzględniając ich wymagania siedliskowe i tolerancje na warunki stresowe | AK_1A_U14, AK_1A_U18 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O17.1_K01 student ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie doboru i pielegnacji roślin ozdobnych na terenach zurbanizowanych i jest przygotowany do pracy w zespole | AK_1A_K09 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O17.1_W01 student zna podstawowy asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń na terenach zurbanizowanych | 2,0 | student nie zna podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń na terenach zurbanizowanych |
3,0 | student zna podstawowe gatunki z asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w nielicznych na terenach zurbanizowanych | |
3,5 | student zna podstawowe gatunki i odmiany z asortymentu roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w omawianych obiektach architektury krajobrazu | |
4,0 | student zna asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń na terenach zurbanizowanych, potrafi tworzyć kompozycje z roślin zgodnie z przeznaczeniem czy tematyką danego terenu | |
4,5 | student zna asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń na terenach zurbanizowanych, potrafi tworzyć kompozycje z roślin zgodnie z przeznaczeniem czy tematyką danego terenu, a także uzasadnić swój wybór | |
5,0 | student zna asortyment roślin ozdobnych stosowanych do nasadzeń w omawianych obiektach architektury krajobrazu, potrafi tworzyć kompozycje z roślin zgodnie z przeznaczeniem czy tematyką danego terenu, tworzyć ich modyfikacje oraz dyskutować o swoim wyborze | |
AK_1A_O17.1_W02 student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania oraz uprawy i pielęgnacji roślin ozdobnych na terenach zurbanizowanych | 2,0 | student nie posiada podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych oraz ich uprawy i pielęgnacji na terenach zurbanizowanych |
3,0 | student zna sposoby zastosowania podstawowych gatunków roślin ozdobnych na terenach zurbanizowanych, zna metody ich uprawy oraz pielęgnacji | |
3,5 | student zna sposoby zastosowania podstawowych gatunków i odmian roślin ozdobnych na terenach zurbanizowanych, zna metody ich uprawy oraz pielęgnacji | |
4,0 | student zna sposoby zastosowania poznanych gatunków i odmian roślin ozdobnych na terenach zurbanizowanych, zna metody ich uprawy oraz pielęgnacji | |
4,5 | student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych oraz ich uprawy i pielęgnacji na terenach zurbanizowanych, potrafi porównać ich efektywność | |
5,0 | student ma podstawową wiedzę na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych oraz ich uprawy i pielęgnacji na terenach zurbanizowanych, potrafi porównać ich efektywność, a także zaproponować alternatywne rozwiązania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O17.1_U01 student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować rośliny ozdobne na opracowywanym terenie, a także dobrać odpowiednie gatunki i odmiany uwzględniając ich wymagania siedliskowe i tolerancje na warunki stresowe | 2,0 | student nie potrafi rozpoznać i zinwentaryzować roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, nie potrafi także dobrać odpowiednich gatunków i odmian z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych |
3,0 | student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować niewiele gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi dobrać jedynie kilka gatunków z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych | |
3,5 | student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować niewiele gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi jednak dobrać wiele z poznanych gatunków z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych | |
4,0 | student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować większość gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi także dobrać wiele z poznanych gatunków i odmian z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych | |
4,5 | student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować większość gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi także dobrać poznane gatunki i odmiany z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych, potrafi uzasadnić swój wybór | |
5,0 | student potrafi rozpoznać i zinwentaryzować większość gatunków roślin ozdobnych na opracowywanym terenie, potrafi także dobrać poznane gatunki i odmiany z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i cech plastycznych, potrafi uzasadnić swój wybór, proponuje alternatywne rozwiązania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O17.1_K01 student ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie doboru i pielegnacji roślin ozdobnych na terenach zurbanizowanych i jest przygotowany do pracy w zespole | 2,0 | student nie ma świadomości potrzeby dokształcania się i nie jest przygotowany do pracy w zespole |
3,0 | student ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole | |
3,5 | student ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole, potrafi korzystać z ważniejszych źródeł informacji | |
4,0 | student ma świadomość potrzeby dokształcania się i jest przygotowany do pracy w zespole, potrafi korzystać z ważniejszych źródeł informacji, potrafi podejmować decyzje | |
4,5 | Student ma świadomość i zdolnośc do samodoskonalenia i dokształcania się korzystając z różnorodnych materiałów, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii, potrafi pracować w zespole | |
5,0 | Student jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu doboru i pielęgnacji roślin ozdobnych w terenach zurbanizowanych, ma potrzebę samodoskonalenia się i jest kreatywny w szukaniu nowych gatunków i technologii. Jest wrażliwy na problemy społeczne i wykazuje postawę etyczną. Potrafi pracować w zespole |
Literatura podstawowa
- M.E. Drozdek, Rośliny do zadań specjalnych, Oficyna Wydawnicza PWSZ w Sulechowie, Sulechów - Kalsk, 2011
- Przegląd Komunalny, ABRYS, Poznań, czasopismo
- Zieleń Miejska, ABRYS, Poznań, czasopismo
Literatura dodatkowa
- A. Łukasiewicz, Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003