Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Szkółkarstwo ozdobne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkółkarstwo ozdobne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu organizacji szkółki i produkcji mat roślinnego
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu metod rozmnażania drzew i krzewów ozdobnych
C-3rzekazanie wiedzy na temat rozmnażanie wybranych gatunków drzew alejowych
C-4Przekazanie wiedzy na temat rozmnażania pnączy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Caharakterystyka produkcji szkółkarskiej, typy szkółek4
T-W-2Omówienie podstawowych metod rozmnażania drzew i krzewów ozdobnych6
T-W-3Omówienie podstawowych form i norm jakościowych materiału szkółkarskiego dla terenów zieleni4
T-W-4Rozmnażanie wybranych gatunków drzew i krzewów nagozalążkowych6
T-W-5Rozmnażanie wybranych gatunków drzew alejowych2
T-W-6Rozmnażanie wybranych gatunków drzew i krzewów liściastych6
T-W-7Rozmnażanie wybranych gatunków pnączy2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Przygotowanie do wykładów8
A-W-2udział w wykładach30
A-W-3konsultacje25
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia25
A-W-5obecność na zaliczeniu2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie sadzonek i ich ukorzenianie oraz szczepień
M-3Ćwiczenia terenowe - wyjazd dydaktyczny – Ogród Dendrologiczny w Przelewicach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O03.2_W01
Umożliwia samodzielne prowadzenie szkółki drzew i krzewów ozdobnych oraz wybrać odpowiedni materiał szkółkarski dla terenów zieleni
AK_1A_W11, AK_1A_W18C-3, C-1, C-2, C-4T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O03.2_U01
Opracowuje metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin oraz ocenia dobór drzew i krzewów dla terenów zieleni
AK_1A_U13C-3, C-1, C-2, C-4T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O03.2_K01
Wykorzystuje umiejętność rozmnażania drzew i krzewów ozdobnych i potrafi określić ich przydatność dla terenów zieleni
AK_1A_K07C-3, C-1, C-2, C-4T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O03.2_W01
Umożliwia samodzielne prowadzenie szkółki drzew i krzewów ozdobnych oraz wybrać odpowiedni materiał szkółkarski dla terenów zieleni
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O03.2_U01
Opracowuje metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin oraz ocenia dobór drzew i krzewów dla terenów zieleni
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0w stopniu dostatecznym analizuje zarys podstawowych wiadomości
3,5analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem w stopniu wystarczającym do podejmowania decyzji
4,0wykorzystuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym
4,5wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady
5,0potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę podając szereg przykładów z literatury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_1A_O03.2_K01
Wykorzystuje umiejętność rozmnażania drzew i krzewów ozdobnych i potrafi określić ich przydatność dla terenów zieleni
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem

Literatura podstawowa

  1. Bartels A., Rozmnazanie drzew i krzewów ozdobnych, 1982
  2. Hrynkiewicz-Sudnik, Sękowski, Wilczkiewicz, Rozmnazanie drzew i krzewów liściastych, PWN, Warszawa, 2001
  3. Terpiński, Szkółkarstwo ozdobne, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Szkółkarstwo - czasopismo

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Caharakterystyka produkcji szkółkarskiej, typy szkółek4
T-W-2Omówienie podstawowych metod rozmnażania drzew i krzewów ozdobnych6
T-W-3Omówienie podstawowych form i norm jakościowych materiału szkółkarskiego dla terenów zieleni4
T-W-4Rozmnażanie wybranych gatunków drzew i krzewów nagozalążkowych6
T-W-5Rozmnażanie wybranych gatunków drzew alejowych2
T-W-6Rozmnażanie wybranych gatunków drzew i krzewów liściastych6
T-W-7Rozmnażanie wybranych gatunków pnączy2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do wykładów8
A-W-2udział w wykładach30
A-W-3konsultacje25
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia25
A-W-5obecność na zaliczeniu2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O03.2_W01Umożliwia samodzielne prowadzenie szkółki drzew i krzewów ozdobnych oraz wybrać odpowiedni materiał szkółkarski dla terenów zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W11posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
AK_1A_W18ma elementarną wiedzę w zakresie uprawy i ochrony roślin
Cel przedmiotuC-3rzekazanie wiedzy na temat rozmnażanie wybranych gatunków drzew alejowych
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu organizacji szkółki i produkcji mat roślinnego
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu metod rozmnażania drzew i krzewów ozdobnych
C-4Przekazanie wiedzy na temat rozmnażania pnączy
Treści programoweT-W-3Omówienie podstawowych form i norm jakościowych materiału szkółkarskiego dla terenów zieleni
T-W-5Rozmnażanie wybranych gatunków drzew alejowych
T-W-2Omówienie podstawowych metod rozmnażania drzew i krzewów ozdobnych
T-W-7Rozmnażanie wybranych gatunków pnączy
T-W-6Rozmnażanie wybranych gatunków drzew i krzewów liściastych
T-W-4Rozmnażanie wybranych gatunków drzew i krzewów nagozalążkowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie sadzonek i ich ukorzenianie oraz szczepień
M-3Ćwiczenia terenowe - wyjazd dydaktyczny – Ogród Dendrologiczny w Przelewicach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O03.2_U01Opracowuje metody rozmnażania dla poszczególnych grup roślin oraz ocenia dobór drzew i krzewów dla terenów zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-3rzekazanie wiedzy na temat rozmnażanie wybranych gatunków drzew alejowych
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu organizacji szkółki i produkcji mat roślinnego
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu metod rozmnażania drzew i krzewów ozdobnych
C-4Przekazanie wiedzy na temat rozmnażania pnączy
Treści programoweT-W-3Omówienie podstawowych form i norm jakościowych materiału szkółkarskiego dla terenów zieleni
T-W-5Rozmnażanie wybranych gatunków drzew alejowych
T-W-2Omówienie podstawowych metod rozmnażania drzew i krzewów ozdobnych
T-W-7Rozmnażanie wybranych gatunków pnączy
T-W-6Rozmnażanie wybranych gatunków drzew i krzewów liściastych
T-W-4Rozmnażanie wybranych gatunków drzew i krzewów nagozalążkowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie sadzonek i ich ukorzenianie oraz szczepień
M-3Ćwiczenia terenowe - wyjazd dydaktyczny – Ogród Dendrologiczny w Przelewicach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0w stopniu dostatecznym analizuje zarys podstawowych wiadomości
3,5analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem w stopniu wystarczającym do podejmowania decyzji
4,0wykorzystuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym
4,5wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady
5,0potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę podając szereg przykładów z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_1A_O03.2_K01Wykorzystuje umiejętność rozmnażania drzew i krzewów ozdobnych i potrafi określić ich przydatność dla terenów zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-3rzekazanie wiedzy na temat rozmnażanie wybranych gatunków drzew alejowych
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu organizacji szkółki i produkcji mat roślinnego
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu metod rozmnażania drzew i krzewów ozdobnych
C-4Przekazanie wiedzy na temat rozmnażania pnączy
Treści programoweT-W-3Omówienie podstawowych form i norm jakościowych materiału szkółkarskiego dla terenów zieleni
T-W-5Rozmnażanie wybranych gatunków drzew alejowych
T-W-2Omówienie podstawowych metod rozmnażania drzew i krzewów ozdobnych
T-W-7Rozmnażanie wybranych gatunków pnączy
T-W-6Rozmnażanie wybranych gatunków drzew i krzewów liściastych
T-W-4Rozmnażanie wybranych gatunków drzew i krzewów nagozalążkowych
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia audytoryjne – wykonanie sadzonek i ich ukorzenianie oraz szczepień
M-3Ćwiczenia terenowe - wyjazd dydaktyczny – Ogród Dendrologiczny w Przelewicach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem