Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Byliny parkowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Byliny parkowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowego asortymentu bylin, ich wyglądu, terminu dekoracyjności oraz wymagań |
W-2 | znajomość podstaw botaniki i fitosocjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zwiększenie świadomości znaczenia i możliwości zastosowania roślin zielnych w parkach |
C-2 | zapoznanie studentów z szerokim asortymentem gatunków rodzimych i obcego pochodzenia o zróżnicowanych walorach dekoracyjnych, które mogą stanowić cenne uzupełnienie kompozycji roślinnej w parkach |
C-3 | wyrobienie umiejętności doboru roślin na tereny o różnych warunkach siedliskowych, a także komponowania, zakładania i pielęgnowania rabat parkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Warunki panujące w parkach, cechy bylin przydatnych do nasadzeń parkowych | 3 |
T-W-2 | Byliny w zastępstwie trawnika, rola roślin okrywowych, dobór gatunków | 4 |
T-W-3 | Rodzime byliny stosowane do nasadzeń parkowych | 3 |
T-W-4 | Grupy parkowe, gatunki bylin stosowane do tworzenia grup parkowych | 3 |
T-W-5 | Byliny obcego pochodzenia stosowane do nasadzeń parkowych | 3 |
T-W-6 | Dobór bylin parkowych do różnych stanowisk | 2 |
T-W-7 | Byliny parkowe o ozdobnych kwiatach i liściach | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 20 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie treści wykładów | 8 |
A-W-3 | studiowanie dostępnej literatury | 16 |
A-W-4 | wykonanie pracy zaliczeniowej | 10 |
A-W-5 | konsultacje | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metody problemowe - wykład problemowy, wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O10.1_W01 student zna podstawowy asortyment bylin stosowanych do nasadzeń parkowych, charakteryzuje typy rabat, wie jak je zaprojektować, a także zna odpowiednie techniki i narzędzia do ich uprawy i pielęgnacji | AK_1A_W08, AK_1A_W18 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O10.1_U01 student potrafi dobrać odpowiedni materiał roślinny do miejsc o różnych warunkach siedliskowych, zaprojektować rabatę bylinową i dobrać odpowiednie metody i narzędzia do jej założenia i pielęgnacji | AK_1A_U13, AK_1A_U18 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O10.1_K01 potrafi zauważać związki i zależności występujące w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia, ma swiadomość zwiększania bioróżnorodności w parkach uwzględniając panujące tam warunki siedliskowe, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użtkowników oraz cechami przestrzeni | AK_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O10.1_W01 student zna podstawowy asortyment bylin stosowanych do nasadzeń parkowych, charakteryzuje typy rabat, wie jak je zaprojektować, a także zna odpowiednie techniki i narzędzia do ich uprawy i pielęgnacji | 2,0 | student nie zna podstawowego asortymentu bylin stosowanych do nasadzeń parkowych, nie zna ich wymagań ani możliwości zastosowania, nie posiada wiedzy na temat typów rabat, ich projektowania, nie zna odpowiednich technik i narzędzi do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji |
3,0 | student zna niektóre gatunki z podstawowego asortymentu roślin stosowanych do nasadzeń w parkach oraz możliwość ich zastosowania, posiada niewielką wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna niektóre techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji | |
3,5 | student zna większość gatunków z podstawowego asortymentu roślin stosowanych do nasadzeń w parkach, ich wymagania oraz możliwość zastosowania, posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna niektóre techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji | |
4,0 | student zna wszystkie gatunki z podstawowego asortymentu roślin stosowanych do nasadzeń w parkach, ich wymagania oraz możliwość zastosowania, posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna wszystkie proponowane techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji | |
4,5 | student zna asortyment roślin stosowanych do nasadzeń w parkach wraz z ich wymaganiami i zastosowaniem, potrafi dokonywać oceny ich wartości dekoracyjnej, posiada wiedzę na temat typów rabat, ich projektowania, zna wszystkie techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji, potrafi porównać ich efektywność | |
5,0 | student zna asortyment roślin stosowanych do nasadzeń w parkach wraz z ich wymaganiami i zastosowaniem, potrafi dokonywać oceny ich wartości dekoracyjnej, a także tworzyć najbardziej korzystne ich zestawienia, posiada wiedzę na temat typu rabat ich projektowania, potrafi zaproponować efektywne rozwiązania projektowe, zna wszystkie proponowane techniki i narzędzia do ich zakładania, uprawy i pielęgnacji, potrafi porównać ich efektywność, dobrać odpowiednio do zaistniałego problemu i uzasadnić swój wybór |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O10.1_U01 student potrafi dobrać odpowiedni materiał roślinny do miejsc o różnych warunkach siedliskowych, zaprojektować rabatę bylinową i dobrać odpowiednie metody i narzędzia do jej założenia i pielęgnacji | 2,0 | student nie potrafi w najprostszy sposób dobrać roślin do proponowanych miejsc, nie potrafi zaprojektować prostej rabaty bylinowej ani dobrać odpowiednich metod i narzędzi do ich założenia i pielęgnacji |
3,0 | student potrafi dobrać niewiele roślin do wybranych miejsc różniących się warunkami siedliskowymi, potrafi zaprojektować prostą rabatę bylinową, dobrać niektóre z metod i narzędzi niezbędnych do ich założenia i pielęgnacji | |
3,5 | student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wybranych miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi, potrafi zaprojektować rabatę bylinową i dobrać metody i narzędzia niezbędne do jej założenia, uprawy i pielęgnacji | |
4,0 | student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wielu miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi oraz uzasadnić swój wybór, potrafi zaprojektować rabatę bylinową dobierając rośliny pod kątem ich wymagań i cech plastycznych, potrafi dobrać metody i narzędzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji | |
4,5 | student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wszystkich proponowanych miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi oraz uzasadnić swój wybór, potrafi zaprojektować rabatę bylinową dobierając rośliny pod kątem ich wymagań i cech plastycznych wykorzystując wszystkie poznane metody oraz narzędzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji, potrafi uzasadnić swój wybór | |
5,0 | student potrafi, kierując się wymaganiami roślin oraz ich walorami dekoracyjnymi, dobrać odpowiednie taksony do wszystkich proponowanych miejsc różniących sie warunkami siedliskowymi oraz uzasadnić swój wybór, potrafi proponować modyfikacje oraz dyskutować na temat proponowanych zmian, potrafi zaprojektować rabatę bylinową dobierając rośliny pod kątem ich wymagań i cech plastycznych wykorzystując wszystkie poznane metody oraz narzędzia niezbędne do jej założenia i pielęgnacji, potrafi zaproponować alternatywne rozwiązania jednocześnie uzasadniając swój wybór |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O10.1_K01 potrafi zauważać związki i zależności występujące w otoczeniu, jest zdolny do twórczego myślenia, ma swiadomość zwiększania bioróżnorodności w parkach uwzględniając panujące tam warunki siedliskowe, rozumie podstawowe relacje między potrzebami użtkowników oraz cechami przestrzeni | 2,0 | student nie potrafi zauważać związków i zależności występujących w otoczeniu, nie ma świadomości zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, nie jest zdolny do twórczego myślenia, nie rozumie podstawowych relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni |
3,0 | student zauważa niektóre związki i zależności występujące w otoczeniu, ma małą świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia, rozumie niektóre z podstawowych relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni | |
3,5 | student zauważa wiele związków i zależności występujących w otoczeniu, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia, rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni | |
4,0 | student zauważa związki i zależności występujących w otoczeniu, potrafi o nich dyskutować, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia, rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni, potrafi o nich dyskutować | |
4,5 | student zauważa związki i zależności występujących w otoczeniu, potrafi o nich dyskutować, uzasadnia w sposób logiczny i rzeczowy swoje wypowiedzi, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia, rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni, potrafi o nich dyskutować, w sposób logiczny i rzeczowy potrafi argumentować swoje wypowiedzi | |
5,0 | student zauważa związki i zależności występujących w otoczeniu, potrafi o nich dyskutować, uzasadnia w sposób logiczny i rzeczowy swoje wypowiedzi, ma świadomość zwiększania bioróżnorodności roślinności w parkach, jest zdolny do twórczego myślenia i wykorzystuje tę zdolność w swoich pracach i projektach, rozumie podstawowe relacji między potrzebami użtkowników a cechami przestrzeni, potrafi o nich dyskutować, w sposób logiczny i rzeczowy potrafi argumentować swoje wypowiedzi, potrafi je zastosować w swoich pracach i projektach |
Literatura podstawowa
- A. Łukasiewicz, Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003
- Marcinkowski Jacek, Byliny, Multico, Warszawa, 2015
Literatura dodatkowa
- K. Jacobi, Kwitnące rośliny cebulowe i bulwiaste, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1999
- J. Marcinkowski, Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
- Filipczak Joanna (red.), Rośliny do każdego ogrodu, Agencja Promocji zZeleni, Warszawa, 2014