Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Lasy w krajobrazie miejskim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Lasy w krajobrazie miejskim
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki, ekologii i ochrony przyrody, zoologii oraz fitosocjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie kompleksów leśnych przy pomocy map leśnych aglomeracji Szczecina.
C-2Rozpoznanie ich przygotowania do rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców Szczecina.
C-3Poznanie metod waloryzacji kompleksów leśnych i ich wykorzystania do oceny.
C-4Wykształcenie umiejętności przeprowadzania waloryzacji obiektów leśnych niezbędnych do zaprojektowania fragmentów lasów do rekreacji i wypoczynku włącznie z wprowadzeniem różnych urządzeń i obiektów służących do wypoczynku czynnego i biernego.
C-5Nabycie umiejętności projektowania ścieżek ekologiczno-przyrodniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Lasy jako naturalny element krajobrazu. Struktura lasów, ich skład florystyczny i zmiany w różnych porach roku.2
T-W-2Typy lasów w Polsce i ich krótka charakterystyka.2
T-W-3Lasy w krajobrazie miasta Szczecina i innych miast, ich rozmieszczenie i funkcje.2
T-W-4Przyczyny i skutki rekreacji w środowisku leśnym – zagrożenia. Waloryzacja krajobrazu leśnego.2
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.2_W01
Student ma wiedzę na temat typów lasów i ich znaczenia w rekreacji i turysystyce rozmieszczonych w okolicach Szczecina i na terenie województwa zachodniopomorskiego, zna formy degeneracji lasów jakie dokonują się w obrębie miasta Szczecina i sposoby ich ochrony (ekologiczna ścieżka przyrodnicza).
AK_2A_W01, AK_2A_W05C-4T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.2_U01
Student potrafi na podstawie składu gatunkowego i struktury lasu rozpoznawać typy lasów i w nich zaprojektować ścieżkę ekologiczną oraz obiekt do rekreacji i wypoczynku biernego i czynnego chroniąc jego walory przyrodnicze.
AK_2A_U09C-5, C-4T-W-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.2_K01
Student ma świadomośc odpowiedzialności jako projektant za podejmowane decyzje w projekcie i jego wykonawstwie, ponadto ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
AK_2A_K01, AK_2A_K03, AK_2A_K04C-2, C-5, C-3, C-4, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.2_W01
Student ma wiedzę na temat typów lasów i ich znaczenia w rekreacji i turysystyce rozmieszczonych w okolicach Szczecina i na terenie województwa zachodniopomorskiego, zna formy degeneracji lasów jakie dokonują się w obrębie miasta Szczecina i sposoby ich ochrony (ekologiczna ścieżka przyrodnicza).
2,0Student nie zna typów lasów, nie orientuje się w różnych formach degeneracji jakie zachodzą pod wpływe działalności człowieka.
3,0Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji.
3,5Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji, potrafi także niektóre typy lasów scharakteryzować.
4,0Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji, potrafi scharakteryzować wszystkie typy lasów.
4,5Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji, potrafi scharakteryzować wszystkie typy lasów oraz formy degeneracji spowodowane działalnością człowieka.
5,0Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji, potrafi scharakteryzować wszystkie typy lasów oraz formy degeneracji spowodowane działalnością człowieka, zna sposoby ochrony i wie w jaki sposób zabezpieczyć lasy przed dalszą degradacją i dewastacją.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.2_U01
Student potrafi na podstawie składu gatunkowego i struktury lasu rozpoznawać typy lasów i w nich zaprojektować ścieżkę ekologiczną oraz obiekt do rekreacji i wypoczynku biernego i czynnego chroniąc jego walory przyrodnicze.
2,0Student nie potrafi wyróżnić żadnych typów lasów, nie nabył umiejętności projektowania czegokolwiek w fitocenozach leśnych.
3,0Student potrafi wyróżniać kilka typów lasów i krótko je scharakteryzować.
3,5Student potrafi rozpoznać w terenie różne typy lasów i umie je wykorzystywać w projektowaniu ścieżki ekologicznej.
4,0Student potrafi rozpoznać w terenie różne typy lasów i umie je wykorzystywać w projektowaniu ścieżki ekologicznej, rozpoznane typy lasów potrafi wykorzystać do zaprojektowania obiektu służącego do rekreacji i wypoczynku.
4,5Student potrafi rozpoznać w terenie różne typy lasów i umie je wykorzystywać w projektowaniu ścieżki ekologicznej, rozpoznane typy lasów potrafi wykorzystać do zaprojektowania obiektu służącego do rekreacji i wypoczynku, ponadto potrafi na podstawie składu gatunkowego różnych typów lasów określić wartość przyrodniczą i rekreacyjną lasów.
5,0Student potrafi rozpoznać w terenie różne typy lasów i umie je wykorzystywać w projektowaniu ścieżki ekologicznej, rozpoznane typy lasów potrafi wykorzystać do zaprojektowania obiektu służącego do rekreacji i wypoczynku, ponadto potrafi na podstawie składu gatunkowego różnych typów lasów określić wartość przyrodniczą i rekreacyjną lasów oraz ma umiejętność sporządzania kosztorysów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.2_K01
Student ma świadomośc odpowiedzialności jako projektant za podejmowane decyzje w projekcie i jego wykonawstwie, ponadto ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
2,0Student nie jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie.
3,0Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie.
3,5Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie, ponadto została podjęta przez studenta decyzja do samodoskonalenia się w zakresie przyszłego wykonywania zawodu.
4,0Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie, ponadto została podjęta przez studenta decyzja do samodoskonalenia się w zakresie przyszłego wykonywania zawodu, ponadto student podjął decyzję dodatkowego dokształcania się na seminarium w zakresie wykonywania przyszłego zawodu.
4,5Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie, ponadto została podjęta przez studenta decyzja do samodoskonalenia się w zakresie przyszłego wykonywania zawodu, ponadto student podjął decyzję dodatkowego dokształcania się na seminarium w zakresie wykonywania przyszłego zawodu, jest świadomy, że ponosi w pełni konsekwencje za projekt oraz jego wykonanie.
5,0Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie, ponadto została podjęta przez studenta decyzja do samodoskonalenia się w zakresie przyszłego wykonywania zawodu, ponadto student podjął decyzję dodatkowego dokształcania się na seminarium w zakresie wykonywania przyszłego zawodu, jest świadomy, że ponosi w pełni konsekwencje za projekt oraz jego wykonanie, dobrze współpracuje w zespole.

Literatura podstawowa

  1. Puchniarski T., Rośliny siedlisk leśnych w Polsce, PWRiL, Warszawa, 2004
  2. Dreyer E., Dreyer W., Las, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2003
  3. Prończuk J., Podstawy ekologii rolniczej, PWN, Warszawa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Szymański S., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Laskowska W., Rośliny borów, PWN, Warszawa, 1967

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Lasy jako naturalny element krajobrazu. Struktura lasów, ich skład florystyczny i zmiany w różnych porach roku.2
T-W-2Typy lasów w Polsce i ich krótka charakterystyka.2
T-W-3Lasy w krajobrazie miasta Szczecina i innych miast, ich rozmieszczenie i funkcje.2
T-W-4Przyczyny i skutki rekreacji w środowisku leśnym – zagrożenia. Waloryzacja krajobrazu leśnego.2
T-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O05.2_W01Student ma wiedzę na temat typów lasów i ich znaczenia w rekreacji i turysystyce rozmieszczonych w okolicach Szczecina i na terenie województwa zachodniopomorskiego, zna formy degeneracji lasów jakie dokonują się w obrębie miasta Szczecina i sposoby ich ochrony (ekologiczna ścieżka przyrodnicza).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W05posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie kształtowania krajobrazu i terenów zieleni z elementami projektowania i utrzymywania terenów zieleni oraz upraw ogrodniczych
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie umiejętności przeprowadzania waloryzacji obiektów leśnych niezbędnych do zaprojektowania fragmentów lasów do rekreacji i wypoczynku włącznie z wprowadzeniem różnych urządzeń i obiektów służących do wypoczynku czynnego i biernego.
Treści programoweT-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-1Lasy jako naturalny element krajobrazu. Struktura lasów, ich skład florystyczny i zmiany w różnych porach roku.
T-W-2Typy lasów w Polsce i ich krótka charakterystyka.
T-W-3Lasy w krajobrazie miasta Szczecina i innych miast, ich rozmieszczenie i funkcje.
T-W-4Przyczyny i skutki rekreacji w środowisku leśnym – zagrożenia. Waloryzacja krajobrazu leśnego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna typów lasów, nie orientuje się w różnych formach degeneracji jakie zachodzą pod wpływe działalności człowieka.
3,0Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji.
3,5Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji, potrafi także niektóre typy lasów scharakteryzować.
4,0Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji, potrafi scharakteryzować wszystkie typy lasów.
4,5Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji, potrafi scharakteryzować wszystkie typy lasów oraz formy degeneracji spowodowane działalnością człowieka.
5,0Student potrafi wymienić różne typy lasów wykształconych w obrębie miasta Szczecin, potrafi wymienić formy degeneracji, potrafi scharakteryzować wszystkie typy lasów oraz formy degeneracji spowodowane działalnością człowieka, zna sposoby ochrony i wie w jaki sposób zabezpieczyć lasy przed dalszą degradacją i dewastacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O05.2_U01Student potrafi na podstawie składu gatunkowego i struktury lasu rozpoznawać typy lasów i w nich zaprojektować ścieżkę ekologiczną oraz obiekt do rekreacji i wypoczynku biernego i czynnego chroniąc jego walory przyrodnicze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Cel przedmiotuC-5Nabycie umiejętności projektowania ścieżek ekologiczno-przyrodniczych.
C-4Wykształcenie umiejętności przeprowadzania waloryzacji obiektów leśnych niezbędnych do zaprojektowania fragmentów lasów do rekreacji i wypoczynku włącznie z wprowadzeniem różnych urządzeń i obiektów służących do wypoczynku czynnego i biernego.
Treści programoweT-W-4Przyczyny i skutki rekreacji w środowisku leśnym – zagrożenia. Waloryzacja krajobrazu leśnego.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyróżnić żadnych typów lasów, nie nabył umiejętności projektowania czegokolwiek w fitocenozach leśnych.
3,0Student potrafi wyróżniać kilka typów lasów i krótko je scharakteryzować.
3,5Student potrafi rozpoznać w terenie różne typy lasów i umie je wykorzystywać w projektowaniu ścieżki ekologicznej.
4,0Student potrafi rozpoznać w terenie różne typy lasów i umie je wykorzystywać w projektowaniu ścieżki ekologicznej, rozpoznane typy lasów potrafi wykorzystać do zaprojektowania obiektu służącego do rekreacji i wypoczynku.
4,5Student potrafi rozpoznać w terenie różne typy lasów i umie je wykorzystywać w projektowaniu ścieżki ekologicznej, rozpoznane typy lasów potrafi wykorzystać do zaprojektowania obiektu służącego do rekreacji i wypoczynku, ponadto potrafi na podstawie składu gatunkowego różnych typów lasów określić wartość przyrodniczą i rekreacyjną lasów.
5,0Student potrafi rozpoznać w terenie różne typy lasów i umie je wykorzystywać w projektowaniu ścieżki ekologicznej, rozpoznane typy lasów potrafi wykorzystać do zaprojektowania obiektu służącego do rekreacji i wypoczynku, ponadto potrafi na podstawie składu gatunkowego różnych typów lasów określić wartość przyrodniczą i rekreacyjną lasów oraz ma umiejętność sporządzania kosztorysów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O05.2_K01Student ma świadomośc odpowiedzialności jako projektant za podejmowane decyzje w projekcie i jego wykonawstwie, ponadto ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
AK_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie krajobrazu z uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska naturalnego
AK_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie kształtowania krajobrazu z uwzględnieniem jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-2Rozpoznanie ich przygotowania do rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców Szczecina.
C-5Nabycie umiejętności projektowania ścieżek ekologiczno-przyrodniczych.
C-3Poznanie metod waloryzacji kompleksów leśnych i ich wykorzystania do oceny.
C-4Wykształcenie umiejętności przeprowadzania waloryzacji obiektów leśnych niezbędnych do zaprojektowania fragmentów lasów do rekreacji i wypoczynku włącznie z wprowadzeniem różnych urządzeń i obiektów służących do wypoczynku czynnego i biernego.
C-1Poznanie kompleksów leśnych przy pomocy map leśnych aglomeracji Szczecina.
Treści programoweT-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.
T-W-1Lasy jako naturalny element krajobrazu. Struktura lasów, ich skład florystyczny i zmiany w różnych porach roku.
T-W-2Typy lasów w Polsce i ich krótka charakterystyka.
T-W-3Lasy w krajobrazie miasta Szczecina i innych miast, ich rozmieszczenie i funkcje.
T-W-4Przyczyny i skutki rekreacji w środowisku leśnym – zagrożenia. Waloryzacja krajobrazu leśnego.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za udział w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie.
3,0Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie.
3,5Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie, ponadto została podjęta przez studenta decyzja do samodoskonalenia się w zakresie przyszłego wykonywania zawodu.
4,0Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie, ponadto została podjęta przez studenta decyzja do samodoskonalenia się w zakresie przyszłego wykonywania zawodu, ponadto student podjął decyzję dodatkowego dokształcania się na seminarium w zakresie wykonywania przyszłego zawodu.
4,5Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie, ponadto została podjęta przez studenta decyzja do samodoskonalenia się w zakresie przyszłego wykonywania zawodu, ponadto student podjął decyzję dodatkowego dokształcania się na seminarium w zakresie wykonywania przyszłego zawodu, jest świadomy, że ponosi w pełni konsekwencje za projekt oraz jego wykonanie.
5,0Student jest świadomy ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w opracowywanym projekcie, ponadto została podjęta przez studenta decyzja do samodoskonalenia się w zakresie przyszłego wykonywania zawodu, ponadto student podjął decyzję dodatkowego dokształcania się na seminarium w zakresie wykonywania przyszłego zawodu, jest świadomy, że ponosi w pełni konsekwencje za projekt oraz jego wykonanie, dobrze współpracuje w zespole.