Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Mechatronika samochodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechatronika samochodowa
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 1,80,38zaliczenie
wykładyW1 30 1,20,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elektrotechnika i elektronika.
W-2Elektrotechnika i elektrotechnika samochodowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Dobór i wykorzystanie przyrządów w mechatronice samochodowej.2
T-L-2Diagnozowanie układów mechatronicznych z wykorzystaniem technik komputerowych (cz. 1 i 2).4
T-L-3Kontrola układów odpowiedzialnych za utrzymanie i użytkowanie układów mechatronicznych (cz. 1 i 2).4
T-L-4Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów głównych pojazdu (cz. 1 i 2).4
T-L-5Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów pomocniczych pojazdu (cz.1 i 2).4
T-L-6Kontrola pokładowej techniki komputerowej (cz. 1 i 2).4
T-L-7Kontrola sieci przesyłowych w pojeździe (cz. 1 i 2).4
T-L-8Badanie przetworników analogowo-cyfrowych.2
T-L-9Termin poprawkowy (zaliczeniowy).2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej.2
T-W-2Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów.4
T-W-3Sterowniki w systemach i układach samochodowych.4
T-W-4Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych.4
T-W-5Systemy informacyjne (SRS, ABS, EBD, ASR, ESP, ABC, Radar).4
T-W-6Rodzaje czujników i akuatorów w pojazdach samochodowych.4
T-W-7Transmisja danych w pojeździe.4
T-W-8Technologie produkcji i utylizacji układów mechatronicznych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Opracowanie wyników badań w formie sprawozdań.5
A-L-3Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-4Przygotaowanie się do zaliczenia laboratoriów, konsultacje5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/03_W01
Student potrafi scharakteryzować i przedstawić nowoczesne układy stosowane w mechatronice samochodowej, jak również wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
IT_2A_W03C-1T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/03_U01
Student potrafi wskazać i eliminować typowe usterki występujące w układach mechatronicznych, przy umięjętności doboru i wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych.
IT_2A_U07, IT_2A_U10, IT_2A_U12C-1T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/03_K01
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami.
IT_2A_K01, IT_2A_K03C-1T-W-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/03_W01
Student potrafi scharakteryzować i przedstawić nowoczesne układy stosowane w mechatronice samochodowej, jak również wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/03_U01
Student potrafi wskazać i eliminować typowe usterki występujące w układach mechatronicznych, przy umięjętności doboru i wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych.
2,0Student nie potrafi wskazać możliwych usterek układów mechatronicznych, jak również nie orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,0Student potrafi wskazać możliwe usterki układów mechatronicznych, jak również orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi wskazać większość usterek układów mechatronicznych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów, w tym alternatywnych.
4,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi wskazać wszystkie usterki układów mechatronicznych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów, w tym alternatywnych, z gruntowną znajomością przyrządów kontrolno-pomiarowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/03_K01
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie, jak również zna podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również zna i potrafi omówić podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi omówić wszystkie przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.

Literatura podstawowa

  1. Gajek Zdzisław, Juda Andrzej, Czujniki. Mechatronika samochodowa., WKiŁ, Warszawa, 2008, 1
  2. Fryśkowski Bernard, Grzejszczyk Elżbieta, Systemy Transmisji Danych. Mechatronika Samochodowa, WKiŁ, Warszawa, 2010, 1
  3. Frei Martin, Samochodowe Magistrale Danych w Praktyce Warsztatowej Budowa, Diagnostyka, Obsługa, WKiŁ, Warszawa, 2010, 1

Literatura dodatkowa

  1. Herner Anton, Riehl Hans-Jurgen, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 2007, 4
  2. Dziubiński Mieczysław, Badania elektronicznych urządzeń w pojazdach samochodowych, Wydawnictwo naukowe Gabriel Borowski, Lublin, 2004, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Dobór i wykorzystanie przyrządów w mechatronice samochodowej.2
T-L-2Diagnozowanie układów mechatronicznych z wykorzystaniem technik komputerowych (cz. 1 i 2).4
T-L-3Kontrola układów odpowiedzialnych za utrzymanie i użytkowanie układów mechatronicznych (cz. 1 i 2).4
T-L-4Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów głównych pojazdu (cz. 1 i 2).4
T-L-5Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów pomocniczych pojazdu (cz.1 i 2).4
T-L-6Kontrola pokładowej techniki komputerowej (cz. 1 i 2).4
T-L-7Kontrola sieci przesyłowych w pojeździe (cz. 1 i 2).4
T-L-8Badanie przetworników analogowo-cyfrowych.2
T-L-9Termin poprawkowy (zaliczeniowy).2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej.2
T-W-2Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów.4
T-W-3Sterowniki w systemach i układach samochodowych.4
T-W-4Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych.4
T-W-5Systemy informacyjne (SRS, ABS, EBD, ASR, ESP, ABC, Radar).4
T-W-6Rodzaje czujników i akuatorów w pojazdach samochodowych.4
T-W-7Transmisja danych w pojeździe.4
T-W-8Technologie produkcji i utylizacji układów mechatronicznych.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Opracowanie wyników badań w formie sprawozdań.5
A-L-3Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-4Przygotaowanie się do zaliczenia laboratoriów, konsultacje5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/03_W01Student potrafi scharakteryzować i przedstawić nowoczesne układy stosowane w mechatronice samochodowej, jak również wytłumaczyć ich wpływ na pracę innych podzespołów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-W-8Technologie produkcji i utylizacji układów mechatronicznych.
T-W-1Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej.
T-W-3Sterowniki w systemach i układach samochodowych.
T-W-7Transmisja danych w pojeździe.
T-W-4Rodzaje i zadania sieci wewnątrzpojazdowych.
T-W-2Analiza systemowa i schematy przepływu sygnałów.
T-W-6Rodzaje czujników i akuatorów w pojazdach samochodowych.
T-W-5Systemy informacyjne (SRS, ABS, EBD, ASR, ESP, ABC, Radar).
T-L-4Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów głównych pojazdu (cz. 1 i 2).
T-L-5Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów pomocniczych pojazdu (cz.1 i 2).
T-L-2Diagnozowanie układów mechatronicznych z wykorzystaniem technik komputerowych (cz. 1 i 2).
T-L-1Dobór i wykorzystanie przyrządów w mechatronice samochodowej.
T-L-3Kontrola układów odpowiedzialnych za utrzymanie i użytkowanie układów mechatronicznych (cz. 1 i 2).
T-L-6Kontrola pokładowej techniki komputerowej (cz. 1 i 2).
T-L-7Kontrola sieci przesyłowych w pojeździe (cz. 1 i 2).
T-L-8Badanie przetworników analogowo-cyfrowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/03_U01Student potrafi wskazać i eliminować typowe usterki występujące w układach mechatronicznych, przy umięjętności doboru i wykorzystania przyrządów kontrolno-pomiarowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
IT_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
IT_2A_U12potrafi oceniać przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć inżynierii w zakresie konstrukcji, technologii, automatyzacji i organizacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-L-4Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów głównych pojazdu (cz. 1 i 2).
T-L-5Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów pomocniczych pojazdu (cz.1 i 2).
T-L-2Diagnozowanie układów mechatronicznych z wykorzystaniem technik komputerowych (cz. 1 i 2).
T-L-1Dobór i wykorzystanie przyrządów w mechatronice samochodowej.
T-L-3Kontrola układów odpowiedzialnych za utrzymanie i użytkowanie układów mechatronicznych (cz. 1 i 2).
T-L-6Kontrola pokładowej techniki komputerowej (cz. 1 i 2).
T-L-7Kontrola sieci przesyłowych w pojeździe (cz. 1 i 2).
T-L-8Badanie przetworników analogowo-cyfrowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać możliwych usterek układów mechatronicznych, jak również nie orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,0Student potrafi wskazać możliwe usterki układów mechatronicznych, jak również orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 3,0 a 4,0.
4,0Student potrafi wskazać większość usterek układów mechatronicznych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów, w tym alternatywnych.
4,5Student posiadł umiejętność w stopniu pośrednim między 4,0 a 5,0.
5,0Student potrafi wskazać wszystkie usterki układów mechatronicznych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Orientuje się w sposobie prowadzenia większości pomiarów, w tym alternatywnych, z gruntowną znajomością przyrządów kontrolno-pomiarowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/03_K01Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie również postępował zgodnie z zasadami etyki oraz obowiązującymi przepisami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretyczną i praktyczną wiedzą w zakresie elementów oraz układów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i zakres mechatroniki samochodowej.
T-L-4Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów głównych pojazdu (cz. 1 i 2).
T-L-5Badanie i kontrola układów odpowiedzialnych za pracę zespołów pomocniczych pojazdu (cz.1 i 2).
T-L-2Diagnozowanie układów mechatronicznych z wykorzystaniem technik komputerowych (cz. 1 i 2).
T-L-1Dobór i wykorzystanie przyrządów w mechatronice samochodowej.
T-L-3Kontrola układów odpowiedzialnych za utrzymanie i użytkowanie układów mechatronicznych (cz. 1 i 2).
T-L-6Kontrola pokładowej techniki komputerowej (cz. 1 i 2).
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie, jak również zna podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również zna i potrafi omówić podstawowe przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania i zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi omówić większość przepisów wymaganych przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzać usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi omówić wszystkie przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.