Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Sterowanie produkcją i jakością:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Sterowanie produkcją i jakością
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>, Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii produkcji oraz nauk ekonomicznych i o zarządzaniu dotycząca organizacji systemów produkcyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładu jest omówienie podstawowych zagadnień zwiazanych z problematyką przedmiotu oraz przedstawienie głównych probelmów sterowania produkcją i jakością.
C-2W ramach ćwiczeń projektowych studenci zapoznaja się z wybranymi studiami przypadku(case study) i nabywają umiejętności kreatywnego rozwiązywania wybranych problemów z zakresu sterowania produjca i sterowania jakością.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie projektu sterowania systemem produkcyjnym z wykorzystaniem Sieci Petrii10
T-P-2Opracowanie projektu stwrowania zrobotyzowanym systemem produkcyjnym z wykorzystaniem modelowania i badań symulacyjnych10
T-P-3Opracowanie projektu sterowania jakością z wykorzystaniem kart kontrolnych.10
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu sterowania produkcją, pojęcie wydajności i zdolności systemu produkcyjnego, czynniki wpywające na jakość procesów produkcyjnych.5
T-W-2Analiza problemów sterowania podsystemem przepływu przedmiotów w systemach produkcyjnych5
T-W-3Sterowanie jakoscią, sprzężenie zwrotne pomiedzy instepktorem jakosci a pracownikami na linii producjyjnej. Zastosowanie metod statystycznych do sterowania jakością. Karty kontrolne Shewharta.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Godziny kontaktowe z nauczycielem30
A-P-2Opracowanie projektów30
A-P-3Prezentacja projektów15
75
wykłady
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-W-2Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa5
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia4
A-W-4Konsultacje do wykladu1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład – prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia – dyskusja, studium przypadku (case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie wyniku sprawdzianu (obowiązuje na nim materiał z wykładu i ćwiczeń). Na ocenę wypływa także aktywność na ćwiczeniach w postaci prawidłowo rozwiązanych zadań w ramach case study (szczegółowe informacje podawane są na pierwszych zajęciach).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C11_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe problemy zwiazane ze sterowaniem systemami produkcyjnymi i sterowaniem jakością. Potrafi wyjasnić związki i zaleźności wystepujace w procesach produkcyjnych.
IPP4_1P_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C11_U01
Studen potrafi opracować koncepcję sterowania prostego procesu produkcyjnego.
IPP4_1P_U10C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C11_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o uzyskaną wiedze z zakresu sterowania systemami produkcyjnymi. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej.
IPP4_1P_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C11_W01
W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe problemy zwiazane ze sterowaniem systemami produkcyjnymi i sterowaniem jakością. Potrafi wyjasnić związki i zaleźności wystepujace w procesach produkcyjnych.
2,0
3,0Student posiada więdzę w zkaresie podsawowych problemów sterowania systemami produkcyjnymi i sterowania jakością.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C11_U01
Studen potrafi opracować koncepcję sterowania prostego procesu produkcyjnego.
2,0Student nie potrafi opracować koncepcji sterowania prostego systemu produkcyjnego.
3,0Student potrafi opracować koncepcję sterowania prostego systemu produkcyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C11_K01
W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o uzyskaną wiedze z zakresu sterowania systemami produkcyjnymi. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej.
2,0
3,0Potrafi podejmować decyzje z zakresu sterowania systemami produkcyjnymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Durlik I., Inżynieria zarządzania: strategia i projektowanie systemów produkcyjnych, Placet, Warszawa, 2010
  2. Brzeźiński M., red, Organizacja i sterowanie produkcją. Projektowanie systemów produkcyjnych i procesów sterowania produkcją, Placet, Warszawa, 2002
  3. Jaśinski Z., red., Podstawy zarządzania operacyjnego, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Lis S., Santarek K., Strzelczak S., Organizacja elastycznych systemów produkcyjnych, PWN, Warszawa, 2001
  2. Jardzioch Andrzej, Sterowanie elastycznymi systemami obróbkowymi z zastosowaniem metod sztucznej inteligencji, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie projektu sterowania systemem produkcyjnym z wykorzystaniem Sieci Petrii10
T-P-2Opracowanie projektu stwrowania zrobotyzowanym systemem produkcyjnym z wykorzystaniem modelowania i badań symulacyjnych10
T-P-3Opracowanie projektu sterowania jakością z wykorzystaniem kart kontrolnych.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu sterowania produkcją, pojęcie wydajności i zdolności systemu produkcyjnego, czynniki wpywające na jakość procesów produkcyjnych.5
T-W-2Analiza problemów sterowania podsystemem przepływu przedmiotów w systemach produkcyjnych5
T-W-3Sterowanie jakoscią, sprzężenie zwrotne pomiedzy instepktorem jakosci a pracownikami na linii producjyjnej. Zastosowanie metod statystycznych do sterowania jakością. Karty kontrolne Shewharta.5
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Godziny kontaktowe z nauczycielem30
A-P-2Opracowanie projektów30
A-P-3Prezentacja projektów15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-W-2Zapoznanie sie ze wskazana literatura oraz fachowa prasa5
A-W-3Przygotowanie sie do zaliczenia4
A-W-4Konsultacje do wykladu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C11_W01W zakresie wiedzy student definiuje podstawowe problemy zwiazane ze sterowaniem systemami produkcyjnymi i sterowaniem jakością. Potrafi wyjasnić związki i zaleźności wystepujace w procesach produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W03Ma wiedzę w zakresie budowy, działania oraz diagnostyki, nadzoru, eksploatacji, trwałości i niezawodności systemów produkcyjnych zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.0.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest omówienie podstawowych zagadnień zwiazanych z problematyką przedmiotu oraz przedstawienie głównych probelmów sterowania produkcją i jakością.
C-2W ramach ćwiczeń projektowych studenci zapoznaja się z wybranymi studiami przypadku(case study) i nabywają umiejętności kreatywnego rozwiązywania wybranych problemów z zakresu sterowania produjca i sterowania jakością.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu sterowania produkcją, pojęcie wydajności i zdolności systemu produkcyjnego, czynniki wpywające na jakość procesów produkcyjnych.
T-W-2Analiza problemów sterowania podsystemem przepływu przedmiotów w systemach produkcyjnych
T-W-3Sterowanie jakoscią, sprzężenie zwrotne pomiedzy instepktorem jakosci a pracownikami na linii producjyjnej. Zastosowanie metod statystycznych do sterowania jakością. Karty kontrolne Shewharta.
T-P-1Opracowanie projektu sterowania systemem produkcyjnym z wykorzystaniem Sieci Petrii
T-P-2Opracowanie projektu stwrowania zrobotyzowanym systemem produkcyjnym z wykorzystaniem modelowania i badań symulacyjnych
T-P-3Opracowanie projektu sterowania jakością z wykorzystaniem kart kontrolnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład – prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia – dyskusja, studium przypadku (case study)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie wyniku sprawdzianu (obowiązuje na nim materiał z wykładu i ćwiczeń). Na ocenę wypływa także aktywność na ćwiczeniach w postaci prawidłowo rozwiązanych zadań w ramach case study (szczegółowe informacje podawane są na pierwszych zajęciach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada więdzę w zkaresie podsawowych problemów sterowania systemami produkcyjnymi i sterowania jakością.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C11_U01Studen potrafi opracować koncepcję sterowania prostego procesu produkcyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U10Ma przygotowanie niezbędne do pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych zajmujących się wytwarzaniem, eksploatacją, projektowaniem i badaniami oraz stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy właściwej dla wykonywanych prac, potrafi rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską, doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów technicznych typowych dla inżynierii produkcji.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest omówienie podstawowych zagadnień zwiazanych z problematyką przedmiotu oraz przedstawienie głównych probelmów sterowania produkcją i jakością.
C-2W ramach ćwiczeń projektowych studenci zapoznaja się z wybranymi studiami przypadku(case study) i nabywają umiejętności kreatywnego rozwiązywania wybranych problemów z zakresu sterowania produjca i sterowania jakością.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu sterowania produkcją, pojęcie wydajności i zdolności systemu produkcyjnego, czynniki wpywające na jakość procesów produkcyjnych.
T-W-2Analiza problemów sterowania podsystemem przepływu przedmiotów w systemach produkcyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład – prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia – dyskusja, studium przypadku (case study)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie wyniku sprawdzianu (obowiązuje na nim materiał z wykładu i ćwiczeń). Na ocenę wypływa także aktywność na ćwiczeniach w postaci prawidłowo rozwiązanych zadań w ramach case study (szczegółowe informacje podawane są na pierwszych zajęciach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować koncepcji sterowania prostego systemu produkcyjnego.
3,0Student potrafi opracować koncepcję sterowania prostego systemu produkcyjnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C11_K01W zakresie kompetencji student potrafi podejmowac decyzje i dokonywac wyborów w oparciu o uzyskaną wiedze z zakresu sterowania systemami produkcyjnymi. Ma podstawy do organizowania i prowadzenia przyszłej własnej działalnosci gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązaniu problemów poznawczych i praktycznych, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz ją uzupełnić i doskonalić, ma świadomość ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładu jest omówienie podstawowych zagadnień zwiazanych z problematyką przedmiotu oraz przedstawienie głównych probelmów sterowania produkcją i jakością.
C-2W ramach ćwiczeń projektowych studenci zapoznaja się z wybranymi studiami przypadku(case study) i nabywają umiejętności kreatywnego rozwiązywania wybranych problemów z zakresu sterowania produjca i sterowania jakością.
Treści programoweT-W-2Analiza problemów sterowania podsystemem przepływu przedmiotów w systemach produkcyjnych
T-W-3Sterowanie jakoscią, sprzężenie zwrotne pomiedzy instepktorem jakosci a pracownikami na linii producjyjnej. Zastosowanie metod statystycznych do sterowania jakością. Karty kontrolne Shewharta.
T-P-2Opracowanie projektu stwrowania zrobotyzowanym systemem produkcyjnym z wykorzystaniem modelowania i badań symulacyjnych
T-P-3Opracowanie projektu sterowania jakością z wykorzystaniem kart kontrolnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład – prezentacja multimedialna
M-2Ćwiczenia – dyskusja, studium przypadku (case study)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie wyniku sprawdzianu (obowiązuje na nim materiał z wykładu i ćwiczeń). Na ocenę wypływa także aktywność na ćwiczeniach w postaci prawidłowo rozwiązanych zadań w ramach case study (szczegółowe informacje podawane są na pierwszych zajęciach).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi podejmować decyzje z zakresu sterowania systemami produkcyjnymi.
3,5
4,0
4,5
5,0