Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Komputerowo wspomagane projektowanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Komputerowo wspomagane projektowanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Niesterowicz <Beata.Watychowicz@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza na poziomie inżynierskim z: maszynoznawstwa, mechaniki, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania oraz sterowania urządzeniami mechanicznymi.
W-2Podstawowa umiejętność stosowania technik komputerowego wspomagania projektowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien wiedzieć jak stosować komputerowe narzędzia wspomagania w procesie projektowania urządzeń mechanicznych z uwzględnieniem komputerowych symulacji zachowań projektowanej konstrukcji.
C-2Student powinien umieć opracować projekt urządzenia mechanicznego, wykonać komputerowe symulacje zachowań projektowanego obiektu oraz wykonać kompletną dokumentację konstrukcyjną tego urządzenia z wykorzystaniem oprogramowania wspomagającego projektowanie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zaawansowane modelowanie części maszyn z uwzględnieniem intencji projektu.2
T-L-2Projektowania części wykonywanych z arkusza blachy.2
T-L-3Projektowanie części kształtowanych technologią formy.2
T-L-4Projektowanie części wykonywanych technologią spawania.2
T-L-5Analiza wytrzymałości konstrukcji metodą elementów skończonych.2
T-L-6Analiza statycznych właściwości konstrukcji metodą elementów skończonych.2
T-L-7Optymalizacja właściwości konstrukcji metodą elementów skończonych.2
T-L-8Weryfikacja i ocena wyników komputerowych symulacji zachowań konstrukcji.1
15
wykłady
T-W-1Struktura i charakterystyka systemów komputerowego wspomagania projektowania. Stosowanie narzędzi komputerowego wspomagania w procesie projektowo-konstrukcyjnym.1
T-W-2Zaawansowane techniki przestrzennego modelowania części maszyn z uwzględnieniem intencji projektu. Zaawansowane techniki montażu części w podzespoły i zespoły.2
T-W-3Projektowanie części z uwzględnieniem aspektów technologiczności konstrukcji. Projektowanie wyrobów z wykonywanych z arkusza blachy. Projektowanie części kształtowanych technologią formy. Projektowanie części wykonywanych technologią spawania.4
T-W-4Podstawy użytkowania metody elementów skończonych w systemach komputerowego wspomagania projektowania. Adaptacja projektów do potrzeb komputerowych symulacji zachowań konstrukcji. Modelowanie metodą elementów skończonych.4
T-W-5Zastosowanie systemu komputerowego wspomagania projektowania do analiz wytrzymałości konstrukcji, symulacji zachowań projektowanej konstrukcji, optymalizacji właściwości konstrukcji.3
T-W-6Weryfikacja i ocena wyników komputerowych symulacji zachowań konstrukcji.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń.23
38
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia19
A-W-3Konsultacje2
A-W-4udział w zaliczeniu2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z użyciem prezentacji multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania oprogramowania wspomagającego projektowanie.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem oprogramowania wspomagającego projektowanie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena opracowanych sprawozdań z ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C12_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, dobierać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, znać zasady modelowania i prowadzenia komputerowych symulacji zachowań konstrukcji, a także scharakteryzować aspekty technologiczności konstrukcji przy projektowaniu urządzeń mechanicznych.
IPP4_1P_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C12_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dobierać i stosować narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, opracować model i przeprowadzić komputerową symulację zachowań projektowanego obiektu oraz opracować dokumentację konstrukcyjną urządzenia mechanicznego.
IPP4_1P_U06, IPP4_1P_U11C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C12_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
IPP4_1P_K01C-1, C-2T-W-1, T-L-7, T-L-8M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C12_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, dobierać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, znać zasady modelowania i prowadzenia komputerowych symulacji zachowań konstrukcji, a także scharakteryzować aspekty technologiczności konstrukcji przy projektowaniu urządzeń mechanicznych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C12_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dobierać i stosować narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, opracować model i przeprowadzić komputerową symulację zachowań projektowanego obiektu oraz opracować dokumentację konstrukcyjną urządzenia mechanicznego.
2,0Student nie wykonał wszystkich sprawozdań z ćwiczeń.
3,0Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując w sposób minimalny funkcje oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,5Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując rozszerzony zakres funkcji oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,0Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując wiele funkcji oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,5Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując w pełni funkcjonalność oprogramowania wspomagającego projektowanie.
5,0Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń uzasadniając dobór i adekwatne wykorzystanie funkcjonalność oprogramowania wspomagającego projektowanie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C12_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu posiadł kompetencje w zakresie komputerowego wspomagania projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
  2. Gąsiorek E, Podstawy projektowania inżynierskiego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2006
  3. Babiuch M., SolidWorks 2009 PL ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  2. Babiuch M., SolidWorks 2006 w praktyce, Helion, Gliwice, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaawansowane modelowanie części maszyn z uwzględnieniem intencji projektu.2
T-L-2Projektowania części wykonywanych z arkusza blachy.2
T-L-3Projektowanie części kształtowanych technologią formy.2
T-L-4Projektowanie części wykonywanych technologią spawania.2
T-L-5Analiza wytrzymałości konstrukcji metodą elementów skończonych.2
T-L-6Analiza statycznych właściwości konstrukcji metodą elementów skończonych.2
T-L-7Optymalizacja właściwości konstrukcji metodą elementów skończonych.2
T-L-8Weryfikacja i ocena wyników komputerowych symulacji zachowań konstrukcji.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura i charakterystyka systemów komputerowego wspomagania projektowania. Stosowanie narzędzi komputerowego wspomagania w procesie projektowo-konstrukcyjnym.1
T-W-2Zaawansowane techniki przestrzennego modelowania części maszyn z uwzględnieniem intencji projektu. Zaawansowane techniki montażu części w podzespoły i zespoły.2
T-W-3Projektowanie części z uwzględnieniem aspektów technologiczności konstrukcji. Projektowanie wyrobów z wykonywanych z arkusza blachy. Projektowanie części kształtowanych technologią formy. Projektowanie części wykonywanych technologią spawania.4
T-W-4Podstawy użytkowania metody elementów skończonych w systemach komputerowego wspomagania projektowania. Adaptacja projektów do potrzeb komputerowych symulacji zachowań konstrukcji. Modelowanie metodą elementów skończonych.4
T-W-5Zastosowanie systemu komputerowego wspomagania projektowania do analiz wytrzymałości konstrukcji, symulacji zachowań projektowanej konstrukcji, optymalizacji właściwości konstrukcji.3
T-W-6Weryfikacja i ocena wyników komputerowych symulacji zachowań konstrukcji.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń.23
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia19
A-W-3Konsultacje2
A-W-4udział w zaliczeniu2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C12_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, dobierać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, znać zasady modelowania i prowadzenia komputerowych symulacji zachowań konstrukcji, a także scharakteryzować aspekty technologiczności konstrukcji przy projektowaniu urządzeń mechanicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W01Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia maszyn, urządzeń, obiektów i systemów technicznych w różnych branżach przemysłu, w szczególności związane z ich integracją i tworzeniem sieci zgodnie z ideą Przemysłu 4.0.
Cel przedmiotuC-1Student powinien wiedzieć jak stosować komputerowe narzędzia wspomagania w procesie projektowania urządzeń mechanicznych z uwzględnieniem komputerowych symulacji zachowań projektowanej konstrukcji.
Treści programoweT-W-1Struktura i charakterystyka systemów komputerowego wspomagania projektowania. Stosowanie narzędzi komputerowego wspomagania w procesie projektowo-konstrukcyjnym.
T-W-2Zaawansowane techniki przestrzennego modelowania części maszyn z uwzględnieniem intencji projektu. Zaawansowane techniki montażu części w podzespoły i zespoły.
T-W-3Projektowanie części z uwzględnieniem aspektów technologiczności konstrukcji. Projektowanie wyrobów z wykonywanych z arkusza blachy. Projektowanie części kształtowanych technologią formy. Projektowanie części wykonywanych technologią spawania.
T-W-4Podstawy użytkowania metody elementów skończonych w systemach komputerowego wspomagania projektowania. Adaptacja projektów do potrzeb komputerowych symulacji zachowań konstrukcji. Modelowanie metodą elementów skończonych.
T-W-5Zastosowanie systemu komputerowego wspomagania projektowania do analiz wytrzymałości konstrukcji, symulacji zachowań projektowanej konstrukcji, optymalizacji właściwości konstrukcji.
T-W-6Weryfikacja i ocena wyników komputerowych symulacji zachowań konstrukcji.
Metody nauczaniaM-1Wykład z użyciem prezentacji multimedialnych.
M-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania oprogramowania wspomagającego projektowanie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena opracowanych sprawozdań z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu.
3,5Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu.
4,0Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu.
4,5Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu.
5,0Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C12_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: dobierać i stosować narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, opracować model i przeprowadzić komputerową symulację zachowań projektowanego obiektu oraz opracować dokumentację konstrukcyjną urządzenia mechanicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U06Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich obejmujących projektowanie elementów, układów oraz systemów mechanicznych i mechatronicznych, dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
IPP4_1P_U11Potrafi działać w środowisku informatycznym i wykorzystać narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, symulacji działania i weryfikacji systemów produkcyjnych.
Cel przedmiotuC-2Student powinien umieć opracować projekt urządzenia mechanicznego, wykonać komputerowe symulacje zachowań projektowanego obiektu oraz wykonać kompletną dokumentację konstrukcyjną tego urządzenia z wykorzystaniem oprogramowania wspomagającego projektowanie.
Treści programoweT-L-1Zaawansowane modelowanie części maszyn z uwzględnieniem intencji projektu.
T-L-2Projektowania części wykonywanych z arkusza blachy.
T-L-3Projektowanie części kształtowanych technologią formy.
T-L-4Projektowanie części wykonywanych technologią spawania.
T-L-5Analiza wytrzymałości konstrukcji metodą elementów skończonych.
T-L-6Analiza statycznych właściwości konstrukcji metodą elementów skończonych.
T-L-7Optymalizacja właściwości konstrukcji metodą elementów skończonych.
T-L-8Weryfikacja i ocena wyników komputerowych symulacji zachowań konstrukcji.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem oprogramowania wspomagającego projektowanie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena opracowanych sprawozdań z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykonał wszystkich sprawozdań z ćwiczeń.
3,0Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując w sposób minimalny funkcje oprogramowania wspomagającego projektowanie.
3,5Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując rozszerzony zakres funkcji oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,0Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując wiele funkcji oprogramowania wspomagającego projektowanie.
4,5Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń dobierając i wykorzystując w pełni funkcjonalność oprogramowania wspomagającego projektowanie.
5,0Student wykonał wszystkie sprawozdania z ćwiczeń uzasadniając dobór i adekwatne wykorzystanie funkcjonalność oprogramowania wspomagającego projektowanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C12_K01Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązaniu problemów poznawczych i praktycznych, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz ją uzupełnić i doskonalić, ma świadomość ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Student powinien wiedzieć jak stosować komputerowe narzędzia wspomagania w procesie projektowania urządzeń mechanicznych z uwzględnieniem komputerowych symulacji zachowań projektowanej konstrukcji.
C-2Student powinien umieć opracować projekt urządzenia mechanicznego, wykonać komputerowe symulacje zachowań projektowanego obiektu oraz wykonać kompletną dokumentację konstrukcyjną tego urządzenia z wykorzystaniem oprogramowania wspomagającego projektowanie.
Treści programoweT-W-1Struktura i charakterystyka systemów komputerowego wspomagania projektowania. Stosowanie narzędzi komputerowego wspomagania w procesie projektowo-konstrukcyjnym.
T-L-7Optymalizacja właściwości konstrukcji metodą elementów skończonych.
T-L-8Weryfikacja i ocena wyników komputerowych symulacji zachowań konstrukcji.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy z pokazem użytkowania oprogramowania wspomagającego projektowanie.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem oprogramowania wspomagającego projektowanie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena opracowanych sprawozdań z ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu posiadł kompetencje w zakresie komputerowego wspomagania projektowania.
3,5
4,0
4,5
5,0