Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: energetyka konwencjonalna
Sylabus przedmiotu Magazynowanie energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Magazynowanie energii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Energetycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aleksandra Borsukiewicz <Aleksandra.Borsukiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,5 | ECTS (formy) | 1,5 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotów: termodynamika techniczna, wymiana ciepła |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z powszechnie stosowanymi, nowymi i perspektywicznymi metodami magazynowania energii. |
C-2 | Przedstawienie wad i zalet poszczególnych metod magazynwania energii, zakresu ich stosowalności. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności doboru najbardziej adekwatnej metody magazynowania energii. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności oszacowania podstawowych parametrow magazynu energii i jego efektywności pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przedstawienie przykładów obliczeniowych zasobników ciepła (zasilanych także z odnawialnych źródeł energii), zasobników pary. Przedstawienie przykładów obliczeniowych magazynowania energii termicznej w reakcjach chemicznych. Cykle termochemiczne. Przedstawienie przykładów obliczeniowych gruntowych magazynów ciepła. Zapoznanie z komputerowymi programami ułatwiającymi projektowania magazynów energii w budownictwie (PCM). Przedstawienie przykładów obliczeniowych magazynowania energii w systemach hydroelektrycznych (elektrownie szczytowo-pompowe) Przedstawienie przykładów obliczeniowych magazynowania energii w magazynach ze sprężonym powietrzem. Zaliczenie ćwiczeń | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Działanie sytemów energetycznych i elektroenergetycznych, objaśnienie potrzeby magazynowania energii. Parametry magazynu energii. | 1 |
T-W-2 | Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem właściwej pojemności cieplnej substancji, przykłady zastosowania | 2 |
T-W-3 | Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem entalpii przemian fazowych substancji. Materiały PCM. Przykłady zastosowania | 2 |
T-W-4 | Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych odwracalnych. Przykłady zastosowania | 1 |
T-W-5 | Magazynowanie energii termicznej z wykorzystaniem reakcji chemicznych nieodwracalnych. Przykłady zastosowania | 1 |
T-W-6 | Paliwa wtórne. Wytwarzanie, transport i magazynowanie wodoru. | 2 |
T-W-7 | Magazynowanie energii mechanicznej. | 1 |
T-W-8 | Magazynowanie energii elektrycznej. Ogniwa galwaniczne, baterie i akumulatory. | 3 |
T-W-9 | Porównanie różnych metod magazynowania energii. | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Praca własna | 2 |
A-A-3 | Konsultacje | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Wykład multimedialny | 15 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 4 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie kolokwium końcowego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie sprawdzianu pisemnego końcowego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_C04_W01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i opisać wszystkie podstawowe metody magazynaowania energii, wymienić ich wady i zalety oraz zakres stosowania. | ENE_2A_W11, ENE_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-9, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_C04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność doboru optymalnej metody magazynowania energii, potrafi sformułować korzyści oraz niedogodności jej stosowania a także oszacować efektywność pracy magazynu energii. | ENE_2A_U13 | — | — | C-4, C-3 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_C04_W01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wymienić i opisać wszystkie podstawowe metody magazynaowania energii, wymienić ich wady i zalety oraz zakres stosowania. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy podanej na wykładzie |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją bardzo dobrze zinterpretować i w pełni wykorzystać |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_C04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętność doboru optymalnej metody magazynowania energii, potrafi sformułować korzyści oraz niedogodności jej stosowania a także oszacować efektywność pracy magazynu energii. | 2,0 | |
3,0 | uzyskanie 61% - 70 % punktów na kolokwium | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Domański Roman, Magazynowanie Energii Cieplnej, Państ. Wydaw. Naukowe, Warszawa, 1990
- Czerwińska Anna, Akumulatory, baterie, ogniwa, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2005
- Cieśliński J., Mikielewicz J, Niekonwencjonalne Urzadzenia i Systemy konwersji energii, Ossolineum, 1999
Literatura dodatkowa
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warzszawa, 2007
- Zito Ralph, Energy Storage, Wiley, www.wilej.com/chemistry, 2010, książka wydana w j. angielskim
- Huggins Robert A., Energy Storage, Springer, www.springer.com, 2010, książka wydana w j. angielskim