Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Programowanie z elementami systemów wbudowanych

Sylabus przedmiotu Testowanie oprogramowania - testy jednostowe/funkcjonalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Programowanie z elementami systemów wbudowanych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Testowanie oprogramowania - testy jednostowe/funkcjonalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Komputerów i Telekomunikacji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Maciaszczyk <Radoslaw.Maciaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,30,35egzamin
laboratoriaL2 16 2,70,65zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz zna podstawy programowania w języku C++ i języku skryptowym Python

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz zna podstawową terminologię i zagadnienia z dziedziny testowania programowania, umie posługiwać się narzędziami wykorzystywanymi w procesie wytwarzania oprogramowania, rozumie genezę powstawania błędów w oprogramowaniu i potrafi samodzielnie znaleźć i zgłosić powstałe błędy i tworzyć przypadki testowe zgodnie z wymaganiami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem wersjonowania plików, uruchamianie i analiza prostych przykładów2
T-L-2Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i omówienie podstawowych zasad tworzenia przypadków testowych z wykorzystania narzędzi do unittestów2
T-L-3Wykorzystanie narzędzia do unittestów do tworzenia przykładowych przypadków testowych4
T-L-4Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i tworzenie przypadków testowych z wykorzystaniem narzędzia Selenium oraz Robotframework8
16
wykłady
T-W-1Jakość w procesie wytwarzania oprogramowania1
T-W-2Omówienie definicji testowania oprogramowania. Skąd biorą się błędy. Dlaczego testowanie jest niezbędne. Podstawowe zasady testowania1
T-W-3Rodzaje testów. Poziomy testów. Statyczne techniki testowania1
T-W-4Identyfikacja warunków testowych. Organizacja i planowanie testów. Projektowanie i tworzenie przypadków testowych. Ustalenie formy raportowania wyników testów1
T-W-5Integracja ciągła: podstawowe informacje i środowisko1
T-W-6Techniki tworzenia przypadków testowych: techniki testowania, techniki czarnoskrzynkowe, techniki białoskrzynkowe, techniki oparte o incydent, techniki oparte o doświadczenie2
T-W-7Przykładowe techniki tworzenia przypadków testowych do analizy1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie do zajęć22
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach44
82
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów30
40

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_09_W01
Zna podstawowe techniki testowania i rodzaje testów i metodykę testowania
PESW_10-_W14C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1, M-2, M-3S-3
PESW_10-_09_W02
Ma podstawową wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania
PESW_10-_W14C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_09_U01
Umie projektować i tworzyć przypadki testowe z wykorzystaniem narzędzi
PESW_10-_U10C-1T-W-6, T-W-7, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1
PESW_10-_09_U02
Potrafi korzystać z systemu wersjonowania plików
PESW_10-_U11C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PESW_10-_09_K01
Rozumie rolę testera w procesie wytwarzania oprogramowania
PESW_10-_K02C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-5S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PESW_10-_09_W01
Zna podstawowe techniki testowania i rodzaje testów i metodykę testowania
2,0
3,0Zna podstawowe techniki testowania i poziomy testów
3,5
4,0
4,5
5,0Poprawnie projektuje przypadki testowe z wykorzystaniem podstawowych technik testowania
PESW_10-_09_W02
Ma podstawową wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania
2,0
3,0Zna podstawowe narzędzia wykorzystywane w procesie testowania
3,5
4,0
4,5
5,0Zna zasady prawidłowego projektowania przypadków testowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PESW_10-_09_U01
Umie projektować i tworzyć przypadki testowe z wykorzystaniem narzędzi
2,0
3,0Potrafi obsługiwać narzędzia wykorzystywane w procesie testowania
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi prawidłowo zaprojektować przypadki testowe z wykorzystaniem narzędzi
PESW_10-_09_U02
Potrafi korzystać z systemu wersjonowania plików
2,0
3,0Potrafi prawidłowo wersjonować pliki
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi stworzyć i skonfigurować repozytorium

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PESW_10-_09_K01
Rozumie rolę testera w procesie wytwarzania oprogramowania
2,0
3,0Zna podstawy technologii wytwarzania oprogramowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Radosław Smilgin, Zawód tester, PWN

Literatura dodatkowa

  1. Karolina Zmitrowicz, Adam Roman, Testowanie w praktyce. Studium przypadków, PWN

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem wersjonowania plików, uruchamianie i analiza prostych przykładów2
T-L-2Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i omówienie podstawowych zasad tworzenia przypadków testowych z wykorzystania narzędzi do unittestów2
T-L-3Wykorzystanie narzędzia do unittestów do tworzenia przykładowych przypadków testowych4
T-L-4Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i tworzenie przypadków testowych z wykorzystaniem narzędzia Selenium oraz Robotframework8
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jakość w procesie wytwarzania oprogramowania1
T-W-2Omówienie definicji testowania oprogramowania. Skąd biorą się błędy. Dlaczego testowanie jest niezbędne. Podstawowe zasady testowania1
T-W-3Rodzaje testów. Poziomy testów. Statyczne techniki testowania1
T-W-4Identyfikacja warunków testowych. Organizacja i planowanie testów. Projektowanie i tworzenie przypadków testowych. Ustalenie formy raportowania wyników testów1
T-W-5Integracja ciągła: podstawowe informacje i środowisko1
T-W-6Techniki tworzenia przypadków testowych: techniki testowania, techniki czarnoskrzynkowe, techniki białoskrzynkowe, techniki oparte o incydent, techniki oparte o doświadczenie2
T-W-7Przykładowe techniki tworzenia przypadków testowych do analizy1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie do zajęć22
A-L-3Samodzielne rozwiązywania zadań i problemów postawionych na laboratoriach44
82
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Samodzielnie studiowanie zaleconej literatury i analiza materiału z wykładów30
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPESW_10-_09_W01Zna podstawowe techniki testowania i rodzaje testów i metodykę testowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_W14Student zna techniki testowania, rodzaje testów i metodykę testowania.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna podstawową terminologię i zagadnienia z dziedziny testowania programowania, umie posługiwać się narzędziami wykorzystywanymi w procesie wytwarzania oprogramowania, rozumie genezę powstawania błędów w oprogramowaniu i potrafi samodzielnie znaleźć i zgłosić powstałe błędy i tworzyć przypadki testowe zgodnie z wymaganiami.
Treści programoweT-W-1Jakość w procesie wytwarzania oprogramowania
T-W-2Omówienie definicji testowania oprogramowania. Skąd biorą się błędy. Dlaczego testowanie jest niezbędne. Podstawowe zasady testowania
T-W-3Rodzaje testów. Poziomy testów. Statyczne techniki testowania
T-W-6Techniki tworzenia przypadków testowych: techniki testowania, techniki czarnoskrzynkowe, techniki białoskrzynkowe, techniki oparte o incydent, techniki oparte o doświadczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe techniki testowania i poziomy testów
3,5
4,0
4,5
5,0Poprawnie projektuje przypadki testowe z wykorzystaniem podstawowych technik testowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPESW_10-_09_W02Ma podstawową wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w procesie testowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_W14Student zna techniki testowania, rodzaje testów i metodykę testowania.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna podstawową terminologię i zagadnienia z dziedziny testowania programowania, umie posługiwać się narzędziami wykorzystywanymi w procesie wytwarzania oprogramowania, rozumie genezę powstawania błędów w oprogramowaniu i potrafi samodzielnie znaleźć i zgłosić powstałe błędy i tworzyć przypadki testowe zgodnie z wymaganiami.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie ze środowiskiem wersjonowania plików, uruchamianie i analiza prostych przykładów
T-L-2Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i omówienie podstawowych zasad tworzenia przypadków testowych z wykorzystania narzędzi do unittestów
T-L-3Wykorzystanie narzędzia do unittestów do tworzenia przykładowych przypadków testowych
T-L-4Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i tworzenie przypadków testowych z wykorzystaniem narzędzia Selenium oraz Robotframework
Metody nauczaniaM-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe narzędzia wykorzystywane w procesie testowania
3,5
4,0
4,5
5,0Zna zasady prawidłowego projektowania przypadków testowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPESW_10-_09_U01Umie projektować i tworzyć przypadki testowe z wykorzystaniem narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_U10Słuchacz umie zaprojektować i tworzyć przypadki testowe.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna podstawową terminologię i zagadnienia z dziedziny testowania programowania, umie posługiwać się narzędziami wykorzystywanymi w procesie wytwarzania oprogramowania, rozumie genezę powstawania błędów w oprogramowaniu i potrafi samodzielnie znaleźć i zgłosić powstałe błędy i tworzyć przypadki testowe zgodnie z wymaganiami.
Treści programoweT-W-6Techniki tworzenia przypadków testowych: techniki testowania, techniki czarnoskrzynkowe, techniki białoskrzynkowe, techniki oparte o incydent, techniki oparte o doświadczenie
T-W-7Przykładowe techniki tworzenia przypadków testowych do analizy
T-L-4Zapoznanie ze środowiskiem, uruchamianie i tworzenie przypadków testowych z wykorzystaniem narzędzia Selenium oraz Robotframework
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompletności rozwiązań problemów postawionych na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-1Ocena formująca: Obserwacja aktywności na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi obsługiwać narzędzia wykorzystywane w procesie testowania
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi prawidłowo zaprojektować przypadki testowe z wykorzystaniem narzędzi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPESW_10-_09_U02Potrafi korzystać z systemu wersjonowania plików
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_U11Słuchacz potrafi wykorzystać systemy wersjonowania plików.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna podstawową terminologię i zagadnienia z dziedziny testowania programowania, umie posługiwać się narzędziami wykorzystywanymi w procesie wytwarzania oprogramowania, rozumie genezę powstawania błędów w oprogramowaniu i potrafi samodzielnie znaleźć i zgłosić powstałe błędy i tworzyć przypadki testowe zgodnie z wymaganiami.
Treści programoweT-W-2Omówienie definicji testowania oprogramowania. Skąd biorą się błędy. Dlaczego testowanie jest niezbędne. Podstawowe zasady testowania
T-W-3Rodzaje testów. Poziomy testów. Statyczne techniki testowania
T-W-4Identyfikacja warunków testowych. Organizacja i planowanie testów. Projektowanie i tworzenie przypadków testowych. Ustalenie formy raportowania wyników testów
T-W-5Integracja ciągła: podstawowe informacje i środowisko
T-W-6Techniki tworzenia przypadków testowych: techniki testowania, techniki czarnoskrzynkowe, techniki białoskrzynkowe, techniki oparte o incydent, techniki oparte o doświadczenie
T-W-7Przykładowe techniki tworzenia przypadków testowych do analizy
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi prawidłowo wersjonować pliki
3,5
4,0
4,5
5,0Potrafi stworzyć i skonfigurować repozytorium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPESW_10-_09_K01Rozumie rolę testera w procesie wytwarzania oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPESW_10-_K02Rozumie rolę testera w procesie wytwarzania oprogramowania.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz zna podstawową terminologię i zagadnienia z dziedziny testowania programowania, umie posługiwać się narzędziami wykorzystywanymi w procesie wytwarzania oprogramowania, rozumie genezę powstawania błędów w oprogramowaniu i potrafi samodzielnie znaleźć i zgłosić powstałe błędy i tworzyć przypadki testowe zgodnie z wymaganiami.
Treści programoweT-W-1Jakość w procesie wytwarzania oprogramowania
T-W-2Omówienie definicji testowania oprogramowania. Skąd biorą się błędy. Dlaczego testowanie jest niezbędne. Podstawowe zasady testowania
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład informacyjny
M-3Anegdota
M-5Nauka i ćwiczenia własne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy technologii wytwarzania oprogramowania
3,5
4,0
4,5
5,0