Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie informacją 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie informacją 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Śmiałkowska <Bozena.Smialkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl>, Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>, Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>, Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>, Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>, Krzysztof Michalak <Krzysztof.Michalak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,20zaliczenie
laboratoriaL4 18 2,00,40zaliczenie
wykładyW4 18 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Programowanie 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania systemów relacyjnych scentralizowanych i rozproszonych baz danych
C-2Zapoznanie studentów z nowymi trendami rozwojowymi z zakresu zarządzania informacją.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie relacyjnych baz danych z użyciem związków encji. Tworzenie przykładowych diagramów ERD. Transformacja diagramów ERD do tabel relacyjnej bazy danych. Przykładowe zadania o różnym poziomie złożoności.4
T-A-2Badanie anomalii w projekcie bazy danych. Normalizacja przykładowych baz danych o różnym stopniu złożoności.4
T-A-3Projektowanie struktur XML.2
10
laboratoria
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem MariaDB, SQL Data Definition Language.2
T-L-2SQL Data Manupulation Language: SELECT, FROM, WHERE, GROUP BY, HAVING, ORDER BY, IN, funckje agregujące.2
T-L-3SQL Data Manipulation Language: funkcje matematyczne i operatory arytmetyczno-logiczne.2
T-L-4SQL Data Manipulation Language: funckje warunkowe, tekstowe, daty i czasu.2
T-L-5Widoki i indeksy.2
T-L-6Funkcje własne, procedury i wyzwalacze.4
T-L-7Transakcje.2
T-L-8XML2
18
wykłady
T-W-1Dane, znaczenie i wartość danych, rodzaje baz danych, relacyjne i nierelacyjne bazy danych, system zarządzania relacyjną bazą danych.1
T-W-2Modelowanie relacyjnych baza danych z wykorzystaniem diagramu encji i relacji (ER).2
T-W-3Wprowadzenie do języka SQL: Data Definition Language, Data Manipulation Language. Złączenia tabel. Logika trójwartościowa w SQL.2
T-W-4Zależności funkcyjne, reguły Armstronga, dopełnienie zbioru atrybutów, superklucze i klucze, postacie normalne, postać normalna Boyce-Codd'a, bezstratne i stratne podziały tabel, denormalizacja.4
T-W-5Transakcje, ACID, algorytm WAL, poziomy izoloacji i spójności, serializacja, blokowanie dwufazowe, wykrywanie zakleszczeń.2
T-W-6Indeksy, indeksy zgrupowane, B+ drzewa, haszowanie, zewnętrzne sotrowanie przez scalanie.2
T-W-7Dane częściowo ustrukturyzowane. XML: składnia, elementy, atrybuty, przestrzenie nazw, parsowanie. XML DTD, XSD: struktura, dane. ZPath, Xquery, XSLT.2
T-W-8Algebra relacji i optymalizacja zapytań.3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach10
A-A-2Konsultacje1
A-A-3Praca własna studenta13
A-A-4Zaliczenie zajęć1
25
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do zajęć i praca własna studenta30
A-L-3Konsultacje i zaliczenie2
50
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach - wykład obowiązkowy18
A-W-2Praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia. Konsultacje.32
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją
M-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami weryfikującymi uzyskanie efektów
S-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C13_W01
Student ma wiedze o zasadach zarządzania informacją w szczególności w zakresie funkcjonowania systemów z bazami danych
I_1A_W11, I_1A_W03C-1, C-2T-W-3M-1S-1
I_1A_C13_W02
Student ma wiedzę z zakresu projektowania relacyjnych baz danych
I_1A_W02C-1T-W-6M-1S-1
I_1A_C13_W03
Wiedza z zakresu języków zapytań do baz danych a w szczególności znajomość języka SQL i zasad jego użycia
I_1A_W04, I_1A_W07C-2T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C13_U01
Umiejętność projektowania schematu bazy danych. Umiejętność oceny i doboru zasad projektowania bazy danych w aspekcie jakości dostępu do danych.
I_1A_U10C-1T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-1S-2, S-1
I_1A_C13_U02
Umiejętność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL wraz z umiejętnością wywołania zapytań SQL z poziomu innych języków programowania,
I_1A_U03C-1T-W-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C13_W01
Student ma wiedze o zasadach zarządzania informacją w szczególności w zakresie funkcjonowania systemów z bazami danych
2,0nie zna podstawowych zasad dostępuu do danych w kontekście funkcjonowania systemu z relacyjną bazą danych i nie potrafi wskazać podstawowych operacji związanych z przetwarzaniem informacji
3,0zna podstawowe zasady zarządzania informacją w systemach z relacyjną bazą danych
3,5potrafi wymienić i opisać podstawowe elementy architektury scentalizowanego systemu z bazą danych oraz systemu z rozproszoną bazą danych z fragmentacją i replikacją, potrafi wymienić podstawowe architektury klient-serwer oraz klientbroker-serwer stosowane w dostępie do bazy danych
4,0ma wiedzę na poziomie dostaecznym (3,5) , potrafi wymienić rolę sterowników w systemach baz danych i potrafi wymienić podstawowe sterowniki stosowane w tym dostępie
4,5ma wiedzę na poziomie dobrym (4.0), potrafi scharakteryzować architektury systemów z dostępem do bazy danych via Internet, zna technologie takiego dostępu
5,0ma wiedzę na poziomie dobrym (4.5), potrafi wymienić wady i zalety architektur systemów z bazą danych, potrafi zaproponować architekturę do zadanego przypadku i uzasadnić ten wybór
I_1A_C13_W02
Student ma wiedzę z zakresu projektowania relacyjnych baz danych
2,0nie ma wiedzy n.t. zasad projektowania elacyjnej bazy danych na poziomie dostatecznym (3,0)
3,0zna metodę projektowania relacyjnej bazy danych i potrafi wymienić istotne elementy tej metody oraz rozumie potrzebę projektowania bazy relacyjnej na ogólnym poziomie
3,5zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych i potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych
4,0zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, potrafi scharakteryzować zasady normalizacji relacyjnej bazy danych, zna definicje własności zależności funkcjonalnej na poszczególnych etapach normalizacji
4,5zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, potrafi scharakteryzować zasady normalizacji relacyjnej bazy danych, zna definicje własności zależności funkcjonalnej na poszczególnych etapach normalizacji, umie wskazać przykład tabel, które nie spełniają zasad normalizacji, zna zasady eliminacji warunków przy których nie są zachowane tzw. postaci normalne
5,0zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi określić na zadanym przykładzie czy zostały zachowane zasady poprawnego projektowania bazy danych oraz potrafi udowodnić i uzasadnić swoją wypowiedż
I_1A_C13_W03
Wiedza z zakresu języków zapytań do baz danych a w szczególności znajomość języka SQL i zasad jego użycia
2,0nie zna formalnych zasad języka zapytań do relacyjnych baz danych i nie zna podstawowych konstrukcji w języku SQL
3,0zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji
3,5zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji oraz potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone,
4,0zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone oraz potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, potrafi przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją
4,5zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją oraz potrafi uzasadnić potrzebę zachowania spójności w bazie danych i zna mechanizmy umożliwiające definiowanie więzów spójności w języku SQL
5,0zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją, potrafi uzasadnić potrzebę zachowania spójności w bazie danych i zna mechanizmy umożliwiające definiowanie więzów spójności w języku SQL oraz potrafi ocenić i podać uzasadnienie "jakości" zapisu zapytania w języku SQL oraz wpływu tego zapisu na interpretację i wykonanie zapytania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C13_U01
Umiejętność projektowania schematu bazy danych. Umiejętność oceny i doboru zasad projektowania bazy danych w aspekcie jakości dostępu do danych.
2,0nie potarfi zaprojektować prostej relacyjnej bazy danych
3,0potrafi zaprojektować prostą bazę danych (kilka tabel modelu relacyjnego) i uwzględni powiązania między tabelami bazy danych
3,5potrafi zaprojektować prostą bazę danych i przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania
4,0potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami oraz potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania
4,5potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami, potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania, potrafi ocenić przydatność rozwiązania, potrafi ocenić gotowy projekt logicznego modelu danych i uzasadnić tę ocenę
5,0potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami, potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania, potrafi ocenić przydatność rozwiązania, potrafi ocenić gotowy projekt logicznego modelu danych i uzasadnić tę ocenę - potrafi dostrzec potrzebę denormalizacji i uzasadnić jej zastosowanie w praktyce
I_1A_C13_U02
Umiejętność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL wraz z umiejętnością wywołania zapytań SQL z poziomu innych języków programowania,
2,0nie umie formułować zapytań w jeżyku SQL na podstawowym poziomie
3,0potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka
3,5potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka oraz potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych
4,0potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych a także potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji
4,5potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych a także potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji i z poziomu języka programowania
5,0potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji i z poziomu języka programowania oraz potrafi utworzyć procedurę wyzwalającą do zadanego przykładu

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davies P, Systemy baz danych., WNT, Warszawa, 2003
  2. Ullman J., Podstawowy wykład z systemów baz danych, WNT, Warszawa, 2000
  3. Lausen G., Vossen G., Obiektowe bazy danych, WNT, Warszawa, 2000
  4. Riordan R., Projektowanie systemów relacyjnych baz danych, RM Warszawa 2000., RM, Warszawa, 2000
  5. Garcia-Molina, Ullman, Widom, Database Systems. The complete Book, Pearson, Harlow, 2014, ISBN: 1-292-02447-X

Literatura dodatkowa

  1. Kim W., Wprowadzenie do obiektowych baz danych, WNT, Warszawa, 1996
  2. Mendrola D., Szeliga M., Praktyczny kurs SQL, Helion, 2011, II

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie relacyjnych baz danych z użyciem związków encji. Tworzenie przykładowych diagramów ERD. Transformacja diagramów ERD do tabel relacyjnej bazy danych. Przykładowe zadania o różnym poziomie złożoności.4
T-A-2Badanie anomalii w projekcie bazy danych. Normalizacja przykładowych baz danych o różnym stopniu złożoności.4
T-A-3Projektowanie struktur XML.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem MariaDB, SQL Data Definition Language.2
T-L-2SQL Data Manupulation Language: SELECT, FROM, WHERE, GROUP BY, HAVING, ORDER BY, IN, funckje agregujące.2
T-L-3SQL Data Manipulation Language: funkcje matematyczne i operatory arytmetyczno-logiczne.2
T-L-4SQL Data Manipulation Language: funckje warunkowe, tekstowe, daty i czasu.2
T-L-5Widoki i indeksy.2
T-L-6Funkcje własne, procedury i wyzwalacze.4
T-L-7Transakcje.2
T-L-8XML2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dane, znaczenie i wartość danych, rodzaje baz danych, relacyjne i nierelacyjne bazy danych, system zarządzania relacyjną bazą danych.1
T-W-2Modelowanie relacyjnych baza danych z wykorzystaniem diagramu encji i relacji (ER).2
T-W-3Wprowadzenie do języka SQL: Data Definition Language, Data Manipulation Language. Złączenia tabel. Logika trójwartościowa w SQL.2
T-W-4Zależności funkcyjne, reguły Armstronga, dopełnienie zbioru atrybutów, superklucze i klucze, postacie normalne, postać normalna Boyce-Codd'a, bezstratne i stratne podziały tabel, denormalizacja.4
T-W-5Transakcje, ACID, algorytm WAL, poziomy izoloacji i spójności, serializacja, blokowanie dwufazowe, wykrywanie zakleszczeń.2
T-W-6Indeksy, indeksy zgrupowane, B+ drzewa, haszowanie, zewnętrzne sotrowanie przez scalanie.2
T-W-7Dane częściowo ustrukturyzowane. XML: składnia, elementy, atrybuty, przestrzenie nazw, parsowanie. XML DTD, XSD: struktura, dane. ZPath, Xquery, XSLT.2
T-W-8Algebra relacji i optymalizacja zapytań.3
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach10
A-A-2Konsultacje1
A-A-3Praca własna studenta13
A-A-4Zaliczenie zajęć1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie się do zajęć i praca własna studenta30
A-L-3Konsultacje i zaliczenie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach - wykład obowiązkowy18
A-W-2Praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia. Konsultacje.32
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C13_W01Student ma wiedze o zasadach zarządzania informacją w szczególności w zakresie funkcjonowania systemów z bazami danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W11Ma podstawową wiedzę w zakresie procesów społecznych oraz zna podstawowe zasady pracy zespołowej.
I_1A_W03Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie metod przechowywania, przetwarzania, przesyłania i analizy danych oraz modelowania systemów umożliwiającą rozwiązywanie rzeczywistych problemów obliczeniowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania systemów relacyjnych scentralizowanych i rozproszonych baz danych
C-2Zapoznanie studentów z nowymi trendami rozwojowymi z zakresu zarządzania informacją.
Treści programoweT-W-3Wprowadzenie do języka SQL: Data Definition Language, Data Manipulation Language. Złączenia tabel. Logika trójwartościowa w SQL.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami weryfikującymi uzyskanie efektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstawowych zasad dostępuu do danych w kontekście funkcjonowania systemu z relacyjną bazą danych i nie potrafi wskazać podstawowych operacji związanych z przetwarzaniem informacji
3,0zna podstawowe zasady zarządzania informacją w systemach z relacyjną bazą danych
3,5potrafi wymienić i opisać podstawowe elementy architektury scentalizowanego systemu z bazą danych oraz systemu z rozproszoną bazą danych z fragmentacją i replikacją, potrafi wymienić podstawowe architektury klient-serwer oraz klientbroker-serwer stosowane w dostępie do bazy danych
4,0ma wiedzę na poziomie dostaecznym (3,5) , potrafi wymienić rolę sterowników w systemach baz danych i potrafi wymienić podstawowe sterowniki stosowane w tym dostępie
4,5ma wiedzę na poziomie dobrym (4.0), potrafi scharakteryzować architektury systemów z dostępem do bazy danych via Internet, zna technologie takiego dostępu
5,0ma wiedzę na poziomie dobrym (4.5), potrafi wymienić wady i zalety architektur systemów z bazą danych, potrafi zaproponować architekturę do zadanego przypadku i uzasadnić ten wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C13_W02Student ma wiedzę z zakresu projektowania relacyjnych baz danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W02Posiada wiedzę w zakresie projektowania, analizy i implementacji algorytmów, struktur danych oraz konstrukcji programistycznych, zna podstawowe problemy algorytmiczne występujące w obszarze informatyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania systemów relacyjnych scentralizowanych i rozproszonych baz danych
Treści programoweT-W-6Indeksy, indeksy zgrupowane, B+ drzewa, haszowanie, zewnętrzne sotrowanie przez scalanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami weryfikującymi uzyskanie efektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy n.t. zasad projektowania elacyjnej bazy danych na poziomie dostatecznym (3,0)
3,0zna metodę projektowania relacyjnej bazy danych i potrafi wymienić istotne elementy tej metody oraz rozumie potrzebę projektowania bazy relacyjnej na ogólnym poziomie
3,5zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych i potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych
4,0zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, potrafi scharakteryzować zasady normalizacji relacyjnej bazy danych, zna definicje własności zależności funkcjonalnej na poszczególnych etapach normalizacji
4,5zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, potrafi scharakteryzować zasady normalizacji relacyjnej bazy danych, zna definicje własności zależności funkcjonalnej na poszczególnych etapach normalizacji, umie wskazać przykład tabel, które nie spełniają zasad normalizacji, zna zasady eliminacji warunków przy których nie są zachowane tzw. postaci normalne
5,0zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi określić na zadanym przykładzie czy zostały zachowane zasady poprawnego projektowania bazy danych oraz potrafi udowodnić i uzasadnić swoją wypowiedż
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C13_W03Wiedza z zakresu języków zapytań do baz danych a w szczególności znajomość języka SQL i zasad jego użycia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie programowania systemów komputerowych, zna podstawowe paradygmaty programowania i wiodące języki programowania.
I_1A_W07Posiada wiedzę w zakresie ochrony i zarządzania informacją oraz bezpieczeństwa systemów informatycznych, jest świadomy obowiązujących norm prawnych i etycznych oraz zagrożeń w dziedzinie przestępczości elektronicznej.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z nowymi trendami rozwojowymi z zakresu zarządzania informacją.
Treści programoweT-W-4Zależności funkcyjne, reguły Armstronga, dopełnienie zbioru atrybutów, superklucze i klucze, postacie normalne, postać normalna Boyce-Codd'a, bezstratne i stratne podziały tabel, denormalizacja.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami weryfikującymi uzyskanie efektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna formalnych zasad języka zapytań do relacyjnych baz danych i nie zna podstawowych konstrukcji w języku SQL
3,0zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji
3,5zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji oraz potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone,
4,0zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone oraz potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, potrafi przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją
4,5zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją oraz potrafi uzasadnić potrzebę zachowania spójności w bazie danych i zna mechanizmy umożliwiające definiowanie więzów spójności w języku SQL
5,0zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją, potrafi uzasadnić potrzebę zachowania spójności w bazie danych i zna mechanizmy umożliwiające definiowanie więzów spójności w języku SQL oraz potrafi ocenić i podać uzasadnienie "jakości" zapisu zapytania w języku SQL oraz wpływu tego zapisu na interpretację i wykonanie zapytania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C13_U01Umiejętność projektowania schematu bazy danych. Umiejętność oceny i doboru zasad projektowania bazy danych w aspekcie jakości dostępu do danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U10Potrafi projektować i implementować systemy informatyczne posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania na różnych jego etapach.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania systemów relacyjnych scentralizowanych i rozproszonych baz danych
Treści programoweT-A-2Badanie anomalii w projekcie bazy danych. Normalizacja przykładowych baz danych o różnym stopniu złożoności.
T-A-1Projektowanie relacyjnych baz danych z użyciem związków encji. Tworzenie przykładowych diagramów ERD. Transformacja diagramów ERD do tabel relacyjnej bazy danych. Przykładowe zadania o różnym poziomie złożoności.
T-W-3Wprowadzenie do języka SQL: Data Definition Language, Data Manipulation Language. Złączenia tabel. Logika trójwartościowa w SQL.
T-W-2Modelowanie relacyjnych baza danych z wykorzystaniem diagramu encji i relacji (ER).
T-L-3SQL Data Manipulation Language: funkcje matematyczne i operatory arytmetyczno-logiczne.
T-L-4SQL Data Manipulation Language: funckje warunkowe, tekstowe, daty i czasu.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją
M-1Wykład z prezentacją
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami weryfikującymi uzyskanie efektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potarfi zaprojektować prostej relacyjnej bazy danych
3,0potrafi zaprojektować prostą bazę danych (kilka tabel modelu relacyjnego) i uwzględni powiązania między tabelami bazy danych
3,5potrafi zaprojektować prostą bazę danych i przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania
4,0potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami oraz potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania
4,5potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami, potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania, potrafi ocenić przydatność rozwiązania, potrafi ocenić gotowy projekt logicznego modelu danych i uzasadnić tę ocenę
5,0potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami, potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania, potrafi ocenić przydatność rozwiązania, potrafi ocenić gotowy projekt logicznego modelu danych i uzasadnić tę ocenę - potrafi dostrzec potrzebę denormalizacji i uzasadnić jej zastosowanie w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C13_U02Umiejętność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL wraz z umiejętnością wywołania zapytań SQL z poziomu innych języków programowania,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U03Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania systemów relacyjnych scentralizowanych i rozproszonych baz danych
Treści programoweT-W-4Zależności funkcyjne, reguły Armstronga, dopełnienie zbioru atrybutów, superklucze i klucze, postacie normalne, postać normalna Boyce-Codd'a, bezstratne i stratne podziały tabel, denormalizacja.
T-L-5Widoki i indeksy.
T-L-6Funkcje własne, procedury i wyzwalacze.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją
M-1Wykład z prezentacją
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami weryfikującymi uzyskanie efektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie formułować zapytań w jeżyku SQL na podstawowym poziomie
3,0potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka
3,5potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka oraz potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych
4,0potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych a także potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji
4,5potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych a także potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji i z poziomu języka programowania
5,0potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji i z poziomu języka programowania oraz potrafi utworzyć procedurę wyzwalającą do zadanego przykładu