Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Programowanie wirtualnych przyrządów pomiarowych w języku G:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie wirtualnych przyrządów pomiarowych w języku G
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Bonisławski <Michal.Bonislawski@zut.edu.pl>, Marcin Hołub <Marcin.Holub@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 15 2,00,50zaliczenie
projektyP7 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy informatyki, Informatyka i programowanie obiektowe, Metody matematyczne w elektrotechnice

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego problemu i potrafi go zapisać w języku G
C-2Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze, potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego urządzenia pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
C-3Student potrafi dobierać niezbędne narzędzia, typy zmiennych, struktury algorytmów i narzędzia kontrolno - diagnostyczne by tworzyć aplikacje kontrolno - pomiarowe dla konkretnego typu zagadnień

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do platformy LabView2
T-L-2Nawigacja w programie LabView - okna, menu, front panel, block diagram, tworzenie projektów, funkcje3
T-L-3Rozwiązywanie problemów oraz debuggowanie aplikacji w środowisku LV2
T-L-4Tworzenie oraz posługiwanie się strukturami danych w środowisku LV2
T-L-5Implementacja VI - pętle while i for, sekwencje2
T-L-6Zasoby - formaty danych, pobieranie i zapisywanie danych, zmienne lokalne2
T-L-7Implementacja architektury maszyny stanów w środowisku LV2
15
projekty
T-P-1Przedstawienie zasad zaliczenia projektów1
T-P-2Realizacja zadania projektowego z opieką prowadzącego12
T-P-3Prezentacja i zaliczenie projektu2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna35
50
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie i praca własna w domu35
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: opis
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
M-4Metody praktyczne: metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego projektu na podstawie analizy działania aplikacji oraz prezentacji studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C30.2_W01
Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego problemu i potrafi go zapisać w języku G
EL_1A_W11C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2, M-3, M-4S-1
EL_1A_C30.2_W02
Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze,potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego urządzenia pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
EL_1A_W18C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C30.2_U01
Student potrafi dobierać, analizować i tworzyć aplikacje pomiarowo - kontrolno - symulacyjne przy pomocy platformy LabView
EL_1A_U08, EL_1A_U09, EL_1A_U22C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C30.2_W01
Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego problemu i potrafi go zapisać w języku G
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
EL_1A_C30.2_W02
Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze,potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego urządzenia pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C30.2_U01
Student potrafi dobierać, analizować i tworzyć aplikacje pomiarowo - kontrolno - symulacyjne przy pomocy platformy LabView
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.

Literatura podstawowa

  1. Tłaczała Wiesław, Środowisko LabVIEW w eksperymencie wspomaganym komputerowo, WNT, Warszawa, 2002
  2. www.ni.com, MAteriały elektroniczne firmy NI, -, -, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do platformy LabView2
T-L-2Nawigacja w programie LabView - okna, menu, front panel, block diagram, tworzenie projektów, funkcje3
T-L-3Rozwiązywanie problemów oraz debuggowanie aplikacji w środowisku LV2
T-L-4Tworzenie oraz posługiwanie się strukturami danych w środowisku LV2
T-L-5Implementacja VI - pętle while i for, sekwencje2
T-L-6Zasoby - formaty danych, pobieranie i zapisywanie danych, zmienne lokalne2
T-L-7Implementacja architektury maszyny stanów w środowisku LV2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie zasad zaliczenia projektów1
T-P-2Realizacja zadania projektowego z opieką prowadzącego12
T-P-3Prezentacja i zaliczenie projektu2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie i praca własna w domu35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C30.2_W01Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego problemu i potrafi go zapisać w języku G
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W11Ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji sieci i instalacji niskiego napięcia oraz instalacji oświetleniowych a także zna techniki oraz oprogramowanie wykorzystywane przy projektowaniu instalacji, zna języki opisu elementów składowych
Cel przedmiotuC-1Student poprawnie formułuje algorytm postępowania dla konkretnego problemu i potrafi go zapisać w języku G
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do platformy LabView
T-L-2Nawigacja w programie LabView - okna, menu, front panel, block diagram, tworzenie projektów, funkcje
T-L-3Rozwiązywanie problemów oraz debuggowanie aplikacji w środowisku LV
T-L-4Tworzenie oraz posługiwanie się strukturami danych w środowisku LV
T-L-5Implementacja VI - pętle while i for, sekwencje
T-L-6Zasoby - formaty danych, pobieranie i zapisywanie danych, zmienne lokalne
T-L-7Implementacja architektury maszyny stanów w środowisku LV
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
M-4Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego projektu na podstawie analizy działania aplikacji oraz prezentacji studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C30.2_W02Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze,potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego urządzenia pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W18Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektrotechniki
Cel przedmiotuC-2Student posługuje się pętlami, zmiennymi i ciągami o różnym charakterze, potrafi obsłużyć wejścia/wyjścia zewnętrzego urządzenia pomiarowego, stworzyć interfejs użytkownika
Treści programoweT-L-2Nawigacja w programie LabView - okna, menu, front panel, block diagram, tworzenie projektów, funkcje
T-L-3Rozwiązywanie problemów oraz debuggowanie aplikacji w środowisku LV
T-L-4Tworzenie oraz posługiwanie się strukturami danych w środowisku LV
T-L-5Implementacja VI - pętle while i for, sekwencje
T-L-6Zasoby - formaty danych, pobieranie i zapisywanie danych, zmienne lokalne
T-L-7Implementacja architektury maszyny stanów w środowisku LV
Metody nauczaniaM-1Metody podające: opis
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
M-4Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego projektu na podstawie analizy działania aplikacji oraz prezentacji studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C30.2_U01Student potrafi dobierać, analizować i tworzyć aplikacje pomiarowo - kontrolno - symulacyjne przy pomocy platformy LabView
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
EL_1A_U09Potrafi porównać rozwiązania projektowe elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych oraz instalacji elektrycznych ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (pobór mocy, koszt, funkcjonalność itp.)
EL_1A_U22Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z elektrotechniką
Cel przedmiotuC-3Student potrafi dobierać niezbędne narzędzia, typy zmiennych, struktury algorytmów i narzędzia kontrolno - diagnostyczne by tworzyć aplikacje kontrolno - pomiarowe dla konkretnego typu zagadnień
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do platformy LabView
T-L-2Nawigacja w programie LabView - okna, menu, front panel, block diagram, tworzenie projektów, funkcje
T-L-3Rozwiązywanie problemów oraz debuggowanie aplikacji w środowisku LV
T-L-4Tworzenie oraz posługiwanie się strukturami danych w środowisku LV
T-L-5Implementacja VI - pętle while i for, sekwencje
T-L-6Zasoby - formaty danych, pobieranie i zapisywanie danych, zmienne lokalne
T-L-7Implementacja architektury maszyny stanów w środowisku LV
Metody nauczaniaM-1Metody podające: opis
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny, klasyczna metoda problemowa
M-3Metody programowe: z użyciem komputera
M-4Metody praktyczne: metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanego projektu na podstawie analizy działania aplikacji oraz prezentacji studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.