Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Modelowanie 2D/3D urządzeń elektrycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie 2D/3D urządzeń elektrycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Paplicki <Piotr.Paplicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 6 0,40,56zaliczenie
projektyP4 9 0,60,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane wiadomości z zakresu podstaw mechaniki, teorii pola elektromagnetycznego, teorii obwodów elektrycznych, maszyn elektrycznych i napędu elektrycznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności budowy modeli matematycznych złożonych układów napędowych dla celów symulacji ich pracy.
C-2Nabycie umiejętności budowy dwu i trójwymiarowych modeli polowych na potrzeby projektowania, optymalizacji lub analizy procesów elektromagnetycznych urządzeń elektrycznych.
C-3Nabycie umiejętności modelowania układów elektromechanicznych i stacjonarnych urządzeń elektrycznych z wykorzystaniem programów symulacyjnych MATLAB & Simulink oraz Ansys Electronics Desktop.
C-4Ukształtowanie kompetencji działania podczas realizacji projektu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Model, wyniki symulacji oraz analiza działania/zachowania urządzenia elektrycznego lub układu napędowego.9
9
wykłady
T-W-1Metody projektowania, optymalizacji i analizy urządzeń elektrycznych.1
T-W-2Metody projektowania, optymalizacji i analizy układów napędowych.1
T-W-3Modelowanie w Matlab&Simulink.2
T-W-4Modelowanie w Ansys Electronics Desktop.2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-P-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia wykładu.6
15
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.6
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia wykładu.4
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna/metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyniku testu z zaliczenia treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na podstawie samodzielnie przygotowanego i przedstawionego przez studenta sprawozdania z projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C.15.3_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat modelowania i analizy działania zaawansowanych urządzeń i układów napędowych.
EL_2A_W01, EL_2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C.15.3_U01
Student potrafi zamodelować urządzenie elektryczne lub układ napędowy i dokonać analizy jego działania/zachowania przy użyciu programów symulacyjnych.
EL_2A_U01, EL_2A_U03, EL_2A_U04C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C.15.3_K01
Student potrafi działać w obszarze wykonywania dokumentacji projektowej, rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik symulacyjnych w obszarze elektrotechniki.
EL_2A_K03C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C.15.3_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat modelowania i analizy działania zaawansowanych urządzeń i układów napędowych.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C.15.3_U01
Student potrafi zamodelować urządzenie elektryczne lub układ napędowy i dokonać analizy jego działania/zachowania przy użyciu programów symulacyjnych.
2,0Student nie złożył sprawozdania z projektu lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C.15.3_K01
Student potrafi działać w obszarze wykonywania dokumentacji projektowej, rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik symulacyjnych w obszarze elektrotechniki.
2,0Student nie podejmuje działania w obszarze organizacji projektu.
3,0Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze organizacji projektu.
3,5Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze organizacji projektu. Rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
4,0Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze organizacji projektu. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
4,5Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze organizacji projektu. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki, potrafi podać przykład.
5,0Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze organizacji projektu. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki, potrafi podać konkretne przykłady.

Literatura podstawowa

  1. Gratkowski S., Pałka R., Komputerowo wspomagana analiza i projektowanie urządzeń i układów elektromagnetycznych, Wydawnistwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001
  2. Glinka T., Mikromaszyny elektryczne wzbudzane magnesami trwałymi, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Łukaniszyn M., Wróbel R., Jagieła M., Komputerowe modelowanie bezszczotkowych silników tarczowych wzbudzanych magnesami trwałymi, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 2002
  2. Materiały poradnikowe powiązane z omawianym oprogramowaniem.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Model, wyniki symulacji oraz analiza działania/zachowania urządzenia elektrycznego lub układu napędowego.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody projektowania, optymalizacji i analizy urządzeń elektrycznych.1
T-W-2Metody projektowania, optymalizacji i analizy układów napędowych.1
T-W-3Modelowanie w Matlab&Simulink.2
T-W-4Modelowanie w Ansys Electronics Desktop.2
6

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-P-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia wykładu.6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.6
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć oraz przygotowanie się do zaliczenia wykładu.4
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C.15.3_W01Student ma poszerzoną wiedzę na temat modelowania i analizy działania zaawansowanych urządzeń i układów napędowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów fizyki technicznej, matematyki i metod numerycznych niezbędnych do: - modelowania i analizy działania zaawansowanych elementów oraz układów elektrycznych oraz zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania zaawansowanych maszyn, przekształtników energoelektronicznych; - syntezy złożonych układów elektrycznych, w tym systemów diagnostyki; - opisu, analizy i syntezy algorytmów przetwarzania sygnałów analogowych i cyfrowych charakterystycznych dla układów elektrycznych
EL_2A_W08Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektrotechniki, elektroenergetyki, energoelektroniki i - w mniejszym stopniu – elektroniki, telekomunikacji, informatyki i automatyki oraz rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności budowy modeli matematycznych złożonych układów napędowych dla celów symulacji ich pracy.
C-2Nabycie umiejętności budowy dwu i trójwymiarowych modeli polowych na potrzeby projektowania, optymalizacji lub analizy procesów elektromagnetycznych urządzeń elektrycznych.
Treści programoweT-W-1Metody projektowania, optymalizacji i analizy urządzeń elektrycznych.
T-W-2Metody projektowania, optymalizacji i analizy układów napędowych.
T-W-3Modelowanie w Matlab&Simulink.
T-W-4Modelowanie w Ansys Electronics Desktop.
T-P-1Model, wyniki symulacji oraz analiza działania/zachowania urządzenia elektrycznego lub układu napędowego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyniku testu z zaliczenia treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C.15.3_U01Student potrafi zamodelować urządzenie elektryczne lub układ napędowy i dokonać analizy jego działania/zachowania przy użyciu programów symulacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
EL_2A_U03Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
EL_2A_U04Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji (w języku polskim i języku obcym)
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności budowy dwu i trójwymiarowych modeli polowych na potrzeby projektowania, optymalizacji lub analizy procesów elektromagnetycznych urządzeń elektrycznych.
C-3Nabycie umiejętności modelowania układów elektromechanicznych i stacjonarnych urządzeń elektrycznych z wykorzystaniem programów symulacyjnych MATLAB & Simulink oraz Ansys Electronics Desktop.
Treści programoweT-W-3Modelowanie w Matlab&Simulink.
T-W-4Modelowanie w Ansys Electronics Desktop.
T-P-1Model, wyniki symulacji oraz analiza działania/zachowania urządzenia elektrycznego lub układu napędowego.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna/metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na podstawie samodzielnie przygotowanego i przedstawionego przez studenta sprawozdania z projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie złożył sprawozdania z projektu lub student złożył sprawozdanie, w którym zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 0-50%.
3,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 51-60%.
3,5Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%.
4,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%.
4,5Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%.
5,0Student złożył sprawozdanie z projektu i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 91-100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C.15.3_K01Student potrafi działać w obszarze wykonywania dokumentacji projektowej, rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik symulacyjnych w obszarze elektrotechniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania współdziałając i pracując w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie kompetencji działania podczas realizacji projektu.
Treści programoweT-W-1Metody projektowania, optymalizacji i analizy urządzeń elektrycznych.
T-W-2Metody projektowania, optymalizacji i analizy układów napędowych.
T-W-3Modelowanie w Matlab&Simulink.
T-W-4Modelowanie w Ansys Electronics Desktop.
T-P-1Model, wyniki symulacji oraz analiza działania/zachowania urządzenia elektrycznego lub układu napędowego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna/metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie wyniku testu z zaliczenia treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie podejmuje działania w obszarze organizacji projektu.
3,0Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze organizacji projektu.
3,5Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze organizacji projektu. Rozumie potrzeby dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
4,0Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze organizacji projektu. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki.
4,5Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze organizacji projektu. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki, potrafi podać przykład.
5,0Student bierze czynny udział w działaniu w obszarze organizacji projektu. Rozumie potrzeby i zna możliwości dokształcania się w zakresie technik CAD w obszarze elektrotechniki, potrafi podać konkretne przykłady.