Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy elektroniki przemysłowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy elektroniki przemysłowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Michał Raczyński <RM23892@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 9 1,00,38zaliczenie
wykładyW5 9 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy elektrotechniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu elementów i układów elektronicznych stosowanych w elektronice przemysłowej.
C-2Nabycie umiejętności projektowania, łączenia i badań pomiarowych elementów półprzewodnikowych oraz układów elektronicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie ze stanowiskami laboratoryjnymi.1
T-L-2Badanie parametrów statycznych i dynamicznych diod półprzewodnikowych i tranzystorów.2
T-L-3Badanie układów aplikacyjnych wzmacniaczy operacyjnych i pomiarowych.2
T-L-4Prostowniki, układy filtrujące, stabilizatory napięcia.2
T-L-5Odprowadzanie ciepła z elementów półprzewodnikowych mocy.1
T-L-6Zaliczenie laboratorium.1
9
wykłady
T-W-1Właściwości i zastosowania diod półprzewodnikowych i tranzystorów w technice analogowej i impulsowej.2
T-W-2Klucze elektroniczne, sterowanie PWM.1
T-W-3Wzmacniacze operacyjne i pomiarowe. Wzmacniacze, konwertery, filtry.2
T-W-4Generatory sygnałów.1
T-W-5Zasilacze i stabilizatory napięcia.2
T-W-6Zaliczenie przedmiotu.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia.17
26
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.17
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas wykonywania ćwiczenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na ostatnich zajęciach.
S-3Ocena formująca: Ocena uzyskiwana na podstawie oddanego sprawozdania.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa wynikająca z uzyskanych ocen formujących.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C24_W01
Student ma wiedzę o właściwościach i zastosowaniach: diod, tranzystorów, elementów kluczujących, wzmacniaczy operacyjnych i pomiarowych, generatorów sygnałów oraz układadów zasilania urządzeń elektronicznych.
EL_1A_W07, EL_1A_W18C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C24_U01
Student umie opracowywać schematy układów badawczych, wykonywać połączenia elektryczne w układach elektronicznych oraz przeprowadzać badania i pomiary elementów i układów elektronicznych.
EL_1A_U09, EL_1A_U16C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C24_W01
Student ma wiedzę o właściwościach i zastosowaniach: diod, tranzystorów, elementów kluczujących, wzmacniaczy operacyjnych i pomiarowych, generatorów sygnałów oraz układadów zasilania urządzeń elektronicznych.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C24_U01
Student umie opracowywać schematy układów badawczych, wykonywać połączenia elektryczne w układach elektronicznych oraz przeprowadzać badania i pomiary elementów i układów elektronicznych.
2,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest ponizej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest wieksza lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).

Literatura podstawowa

  1. Tietze U., Schenk Ch., Układy półprzewodnikowe, WNT, 2008
  2. Filipkowski A., Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Tadeusiewicz M., Komputerowe metody analizy układów analogowych, WNT, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie ze stanowiskami laboratoryjnymi.1
T-L-2Badanie parametrów statycznych i dynamicznych diod półprzewodnikowych i tranzystorów.2
T-L-3Badanie układów aplikacyjnych wzmacniaczy operacyjnych i pomiarowych.2
T-L-4Prostowniki, układy filtrujące, stabilizatory napięcia.2
T-L-5Odprowadzanie ciepła z elementów półprzewodnikowych mocy.1
T-L-6Zaliczenie laboratorium.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości i zastosowania diod półprzewodnikowych i tranzystorów w technice analogowej i impulsowej.2
T-W-2Klucze elektroniczne, sterowanie PWM.1
T-W-3Wzmacniacze operacyjne i pomiarowe. Wzmacniacze, konwertery, filtry.2
T-W-4Generatory sygnałów.1
T-W-5Zasilacze i stabilizatory napięcia.2
T-W-6Zaliczenie przedmiotu.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia.17
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.17
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C24_W01Student ma wiedzę o właściwościach i zastosowaniach: diod, tranzystorów, elementów kluczujących, wzmacniaczy operacyjnych i pomiarowych, generatorów sygnałów oraz układadów zasilania urządzeń elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W07Ma podstawową wiedzę w zakresie prostych systemów elektronicznych oraz przyrządów i urządzeń stosowanych w energoelektronicznych przekształtnikach energii elektrycznej
EL_1A_W18Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektrotechniki
Cel przedmiotuC-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu elementów i układów elektronicznych stosowanych w elektronice przemysłowej.
Treści programoweT-W-1Właściwości i zastosowania diod półprzewodnikowych i tranzystorów w technice analogowej i impulsowej.
T-W-2Klucze elektroniczne, sterowanie PWM.
T-W-3Wzmacniacze operacyjne i pomiarowe. Wzmacniacze, konwertery, filtry.
T-W-4Generatory sygnałów.
T-W-5Zasilacze i stabilizatory napięcia.
T-W-6Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na ostatnich zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C24_U01Student umie opracowywać schematy układów badawczych, wykonywać połączenia elektryczne w układach elektronicznych oraz przeprowadzać badania i pomiary elementów i układów elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U09Potrafi porównać rozwiązania projektowe elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych oraz instalacji elektrycznych ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (pobór mocy, koszt, funkcjonalność itp.)
EL_1A_U16Potrafi zaprojektować prosty obwód energoelektroniczny korzystając ze specjalistycznego oprogramowania
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności projektowania, łączenia i badań pomiarowych elementów półprzewodnikowych oraz układów elektronicznych.
Treści programoweT-L-1Zapoznanie ze stanowiskami laboratoryjnymi.
T-L-2Badanie parametrów statycznych i dynamicznych diod półprzewodnikowych i tranzystorów.
T-L-3Badanie układów aplikacyjnych wzmacniaczy operacyjnych i pomiarowych.
T-L-4Prostowniki, układy filtrujące, stabilizatory napięcia.
T-L-5Odprowadzanie ciepła z elementów półprzewodnikowych mocy.
T-L-6Zaliczenie laboratorium.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy podczas wykonywania ćwiczenia.
S-3Ocena formująca: Ocena uzyskiwana na podstawie oddanego sprawozdania.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa wynikająca z uzyskanych ocen formujących.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest ponizej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest wieksza lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).