Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Mikołajczak <Grzegorz.Mikolajczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Błażej Jabłoński <Blazej.Jablonski@zut.edu.pl>, Jakub Pęksiński <Jakub.Peksinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość geometrii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pobudzenie i rozwinięcie wyobraźni przestrzennej
C-2Nabycie umiiejętności w zakresie korzystania z programu komputerowego wspomagającego wykonywanie prac rysunkowych
C-3Zapoznanie z zagadnieniami komputerowego wspomagania procesu projektowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie rysunków technicznych2
T-L-2Polecenia modyfikacji i ich stosowanie. Rysowanie precyzyjne z zastosowaniem śledzenia elementów.2
T-L-3Tworzenie bloków i dodawanie atrybutów, tworzenie bibliotek bloków.2
T-L-4Opis rysunku technicznego, wymiarowanie, style wymiarowania.2
T-L-5Praca z warstwami, zarządzanie warstwami2
T-L-6Konfiguracja rysunku w przestrzeni wydruku.2
T-L-7Ćwiczenia z samodzielnego wykonywaniu rysunków 2D4
T-L-8Modelowanie 3D - bryły i powierzchnie.2
T-L-9Metody modyfikacji obiektów 3D2
T-L-10Prezentacja graficzna obiektów 3D2
T-L-11Ćwiczenia z samodzielnego wykonywaniu rysunków 3D4
T-L-12Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie schematów elektrycznych.2
T-L-13Ćwiczenia z samodzielnego rysowania schematów elektrycznych2
30
wykłady
T-W-1Systemy komputerowego wspomagania projektowania do tworzenia dokumentacji technicznej.2
T-W-2Podstawy modelowania 2D2
T-W-3Znormalizowane elementy rysunku technicznego1
T-W-4Rzutowanie prostokątne2
T-W-5Przedstawianie wymiarów obserwowanego obiektu.1
T-W-6Rzutowanie aksonometryczne1
T-W-7Widoki, przekroje i kłady. Uproszczenia typowych elementów maszyn.1
T-W-8Podstawy modelowania 3D2
T-W-9Komputerowy zapis układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych.2
T-W-10Schematy procesów technologicznych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń15
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
A-W-3Rozwiązywanie zadań i problemów przedstawionych na wykładzie.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów CAD wspomagających tworzenie rysunków technicznych i schematów elektrycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana po przedstawieniu wydruku sporządzonego rysunku technicznego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostarczonych rysunków i prac realizowanych na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy, polegającej na rozwiązaniu zadań graficznych i pytań testowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B04_W03
Student zna zasady zapisu i odczytu rysunków technicznych oraz ich sporządzania z wykorzystaniem metod komputerowego zapisu konstrucji.
AR_1A_W03C-1T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B04_U23
Student stosuje programy CAD do sporządzenia dokumentacji technicznej.
AR_1A_U23C-3, C-2T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-11, T-L-13, T-L-7, T-L-10, T-L-8, T-L-9, T-L-12M-4S-1, S-2
AR_1A_B05_U01
Student nabył umiejętność tworzenia obiektów 2D i 3D w programie typu CAD
AR_1A_U23C-3, C-2, C-1T-W-8, T-W-2, T-L-11, T-L-7M-1, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_B04_W03
Student zna zasady zapisu i odczytu rysunków technicznych oraz ich sporządzania z wykorzystaniem metod komputerowego zapisu konstrucji.
2,0Jedna z form ocen wynosi 2.0 (ndst) LUB Student uzyskał poniżej 50% pkt z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.00 do 3.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał pomiędzy 50% do 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.25 do 3.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał pomiędzy 61% do 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.75 do 4.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał pomiędzy 71% do 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4.25 do 4.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał pomiędzy 81% do 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4.75 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał powyżej 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_B04_U23
Student stosuje programy CAD do sporządzenia dokumentacji technicznej.
2,0Jedna z form ocen wynosi 2.0 (ndst)
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń z zajęć laboratoryjnych i dostarczenie wydruków rysunków oraz Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.00 do 3.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.25 do 3.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.75 do 4.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4.25 do 4.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4.75 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
AR_1A_B05_U01
Student nabył umiejętność tworzenia obiektów 2D i 3D w programie typu CAD
2,0Jedna z form ocen wynosi 2.0 (ndst)
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń z zajęć laboratoryjnych i dostarczenie wydruków rysunków oraz średnia z form ocen jest w zakresie od 3.00 do 3.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.25 do 3.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.75 do 4.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4.25 do 4.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest wyższa lub równa 4.75 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)

Literatura podstawowa

  1. Tadeusz Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa, 2013, Wyd. XXV
  2. J.Mazur, K.Polakowski, Graficzny i komputerowy zapis konstrukcji, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2012, Wyd. I

Literatura dodatkowa

  1. T. Lewandowski, Rysunek techniczny dla mechaników, WSiP, Warszawa, 2011
  2. Z. Krzysiak, Projektowanie 2D w programie AutoCad, Wyd. Nauka i Technika, Warszawa, 2016, Wyd. I
  3. J.Bis, R.Markiewicz, Komputerowe wspomaganie projektowania CAD, REA, Warszawa, 2009, Wyd. I
  4. Z.Krzysiak, Modelowanie 3D w programie AutoCAD, Wyd. Nauka i Technika, Warszawa, 2012, Wyd. I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie rysunków technicznych2
T-L-2Polecenia modyfikacji i ich stosowanie. Rysowanie precyzyjne z zastosowaniem śledzenia elementów.2
T-L-3Tworzenie bloków i dodawanie atrybutów, tworzenie bibliotek bloków.2
T-L-4Opis rysunku technicznego, wymiarowanie, style wymiarowania.2
T-L-5Praca z warstwami, zarządzanie warstwami2
T-L-6Konfiguracja rysunku w przestrzeni wydruku.2
T-L-7Ćwiczenia z samodzielnego wykonywaniu rysunków 2D4
T-L-8Modelowanie 3D - bryły i powierzchnie.2
T-L-9Metody modyfikacji obiektów 3D2
T-L-10Prezentacja graficzna obiektów 3D2
T-L-11Ćwiczenia z samodzielnego wykonywaniu rysunków 3D4
T-L-12Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie schematów elektrycznych.2
T-L-13Ćwiczenia z samodzielnego rysowania schematów elektrycznych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy komputerowego wspomagania projektowania do tworzenia dokumentacji technicznej.2
T-W-2Podstawy modelowania 2D2
T-W-3Znormalizowane elementy rysunku technicznego1
T-W-4Rzutowanie prostokątne2
T-W-5Przedstawianie wymiarów obserwowanego obiektu.1
T-W-6Rzutowanie aksonometryczne1
T-W-7Widoki, przekroje i kłady. Uproszczenia typowych elementów maszyn.1
T-W-8Podstawy modelowania 3D2
T-W-9Komputerowy zapis układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych.2
T-W-10Schematy procesów technologicznych.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie się do zajęć5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
A-W-3Rozwiązywanie zadań i problemów przedstawionych na wykładzie.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_B04_W03Student zna zasady zapisu i odczytu rysunków technicznych oraz ich sporządzania z wykorzystaniem metod komputerowego zapisu konstrucji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W03Ma wiedzę z informatyki i jej zastosowań przemysłowych niezbędną w nowoczesnej automatyce i robotyce.
Cel przedmiotuC-1Pobudzenie i rozwinięcie wyobraźni przestrzennej
Treści programoweT-W-7Widoki, przekroje i kłady. Uproszczenia typowych elementów maszyn.
T-W-6Rzutowanie aksonometryczne
T-W-8Podstawy modelowania 3D
T-W-3Znormalizowane elementy rysunku technicznego
T-W-5Przedstawianie wymiarów obserwowanego obiektu.
T-W-4Rzutowanie prostokątne
T-W-2Podstawy modelowania 2D
T-W-1Systemy komputerowego wspomagania projektowania do tworzenia dokumentacji technicznej.
T-W-9Komputerowy zapis układów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych.
T-W-10Schematy procesów technologicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy, polegającej na rozwiązaniu zadań graficznych i pytań testowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jedna z form ocen wynosi 2.0 (ndst) LUB Student uzyskał poniżej 50% pkt z części egzaminu/zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.00 do 3.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał pomiędzy 50% do 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.25 do 3.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał pomiędzy 61% do 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.75 do 4.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał pomiędzy 71% do 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4.25 do 4.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał pomiędzy 81% do 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4.75 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku) LUB Student uzyskał powyżej 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_B04_U23Student stosuje programy CAD do sporządzenia dokumentacji technicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U23Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku oraz przedstawić je w postaci multimedialnej prezentacji i formie ustnej wypowiedzi.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z zagadnieniami komputerowego wspomagania procesu projektowania
C-2Nabycie umiiejętności w zakresie korzystania z programu komputerowego wspomagającego wykonywanie prac rysunkowych
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie rysunków technicznych
T-L-4Opis rysunku technicznego, wymiarowanie, style wymiarowania.
T-L-3Tworzenie bloków i dodawanie atrybutów, tworzenie bibliotek bloków.
T-L-2Polecenia modyfikacji i ich stosowanie. Rysowanie precyzyjne z zastosowaniem śledzenia elementów.
T-L-6Konfiguracja rysunku w przestrzeni wydruku.
T-L-5Praca z warstwami, zarządzanie warstwami
T-L-11Ćwiczenia z samodzielnego wykonywaniu rysunków 3D
T-L-13Ćwiczenia z samodzielnego rysowania schematów elektrycznych
T-L-7Ćwiczenia z samodzielnego wykonywaniu rysunków 2D
T-L-10Prezentacja graficzna obiektów 3D
T-L-8Modelowanie 3D - bryły i powierzchnie.
T-L-9Metody modyfikacji obiektów 3D
T-L-12Wprowadzenie do obsługi programu CAD wspomagającego rysowanie schematów elektrycznych.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów CAD wspomagających tworzenie rysunków technicznych i schematów elektrycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana po przedstawieniu wydruku sporządzonego rysunku technicznego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostarczonych rysunków i prac realizowanych na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jedna z form ocen wynosi 2.0 (ndst)
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń z zajęć laboratoryjnych i dostarczenie wydruków rysunków oraz Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.00 do 3.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.25 do 3.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.75 do 4.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4.25 do 4.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4.75 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_B05_U01Student nabył umiejętność tworzenia obiektów 2D i 3D w programie typu CAD
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U23Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku oraz przedstawić je w postaci multimedialnej prezentacji i formie ustnej wypowiedzi.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z zagadnieniami komputerowego wspomagania procesu projektowania
C-2Nabycie umiiejętności w zakresie korzystania z programu komputerowego wspomagającego wykonywanie prac rysunkowych
C-1Pobudzenie i rozwinięcie wyobraźni przestrzennej
Treści programoweT-W-8Podstawy modelowania 3D
T-W-2Podstawy modelowania 2D
T-L-11Ćwiczenia z samodzielnego wykonywaniu rysunków 3D
T-L-7Ćwiczenia z samodzielnego wykonywaniu rysunków 2D
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem programów CAD wspomagających tworzenie rysunków technicznych i schematów elektrycznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie dostarczonych rysunków i prac realizowanych na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jedna z form ocen wynosi 2.0 (ndst)
3,0Wykonanie wszystkich ćwiczeń z zajęć laboratoryjnych i dostarczenie wydruków rysunków oraz średnia z form ocen jest w zakresie od 3.00 do 3.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.25 do 3.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3.75 do 4.24 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4.25 do 4.74 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest wyższa lub równa 4.75 (po zaokrągleniu do dwu miejsc po przecinku)