Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Systemy wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl>, Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 6 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z mikroekonomii.
W-2Znajomośc zagadnień z makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać wiedzę na temat systemów wczesnego ostrzegania przed zagrożeniami finansowymi w przedsiębiorstwie.
C-2Student powinień określić stopień zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie
C-3Student powinien posiadać wiedzę na temat modeli predykcyjnych
C-4Student ma swiadomość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie i klasyfikacja systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie1
T-W-2Znaczenie i źródła informacji w systemach wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie1
T-W-3Identyfikacja zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie1
T-W-4Metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie1
T-W-5Znaczenie modeli predykcyjnych w systemach wczesnego ostrzegania1
T-W-6Praktyczne wykorzystanie systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.6
A-W-3Przygotowywanie się do wykładów.8
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Metoda przypadków.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/14_W01
Student zna terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania "
Z_1A_W01C-2, C-4, C-3, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2
Z_1A_D5/14_W02
Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie oraz modeli predykcyjnych"
Z_1A_W04C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/14_U01
Student potrafi wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie "
Z_1A_U17, Z_1A_U05, Z_1A_U21C-2, C-3T-W-3, T-W-6M-3S-1, S-2
Z_1A_D5/14_U02
Student posiada umiejętność zastosowania metod oceny zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie"
Z_1A_U15, Z_1A_U05C-2, C-3T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/14_K01
Student potrafi w podstawowym zakresie łączyć teorię z praktyką oraz ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy"
Z_1A_K02C-4, C-3T-W-4, T-W-3, T-W-6M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/14_W01
Student zna terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania "
2,0Student nie zna terminologii używanej w systemach wczesnego ostrzegania
3,0Student zna w dostatecznym stopniu terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania
3,5Student zna w lepszym stopniu niż dostateczny terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania
4,0Student zna w dobrym stopniu terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania
4,5
5,0
Z_1A_D5/14_W02
Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie oraz modeli predykcyjnych"
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej identyfikacji zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,0Student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym dotyczącą identyfikacji sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,5Student posiada wiedzę w stopniu wyższym, niż dostateczna dotyczącą identyfikacji sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,0Student posiada wiedzę w stopniu dobrym dotyczącą identyfikacji sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/14_U01
Student potrafi wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie "
2,0Student nie potrafi wskazać zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,5Student potrafi w sposób więcej niż dostateczny wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,0Student potrafi w sposób dobry wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,5
5,0
Z_1A_D5/14_U02
Student posiada umiejętność zastosowania metod oceny zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie"
2,0Student nie posiada umiejętności zastosowania metod oceny zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie
3,0Student posiada w dostateczny sposób zastosować metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,5Student potrafi w sposób więcej niż dostateczny zastosować metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,0Student potrafi w dobrym stopniu zastosować metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/14_K01
Student potrafi w podstawowym zakresie łączyć teorię z praktyką oraz ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy"
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie łączyć teorię z praktyką
3,0Student potrafi w dostateczny sposób łączyć teorię z praktyką
3,5Student potrafi w lepszym stopniu niż dostateczny łączyć teorię z praktyką
4,0Student potrafi w dobrym stopniu łączyć teorię z praktyką
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. E. Siemińska, Metody pomiaru i oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa, TNOiK, Toruń, 2002
  2. T. Korol, Systemy ostrzegania przedsiębiorstw przed ryzykiem upadłości, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010
  3. P. Antonowicz, Metody oceny i prognoza kondycji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstw, ODDK, Gdańsk, 2007
  4. red. nauk. B. Prusak, Ekonomiczne i prawne aspekty upadłości przedsiębiorstw, Difin, Warszawa, 2007
  5. R. Kowalak, Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa w badaniu zagrożenia upadłością, ODDK, Gdańsk, 2008

Literatura dodatkowa

  1. B. Prusak, Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2005
  2. M.Capiga, W.Gradoń, G.Szustak, Systemy wczesnego ostrzegania w ocenie działalności instytucji finansowych, CeDeWu, Warszawa, 2013
  3. M.Sierpińska, T.Jachna, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i klasyfikacja systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie1
T-W-2Znaczenie i źródła informacji w systemach wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie1
T-W-3Identyfikacja zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie1
T-W-4Metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie1
T-W-5Znaczenie modeli predykcyjnych w systemach wczesnego ostrzegania1
T-W-6Praktyczne wykorzystanie systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie1
6

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.6
A-W-3Przygotowywanie się do wykładów.8
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/14_W01Student zna terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania "
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-2Student powinień określić stopień zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie
C-4Student ma swiadomość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie
C-3Student powinien posiadać wiedzę na temat modeli predykcyjnych
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać wiedzę na temat systemów wczesnego ostrzegania przed zagrożeniami finansowymi w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-4Metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
T-W-2Znaczenie i źródła informacji w systemach wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
T-W-1Pojęcie i klasyfikacja systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda przypadków.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna terminologii używanej w systemach wczesnego ostrzegania
3,0Student zna w dostatecznym stopniu terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania
3,5Student zna w lepszym stopniu niż dostateczny terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania
4,0Student zna w dobrym stopniu terminologię używaną w systemach wczesnego ostrzegania
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/14_W02Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie oraz modeli predykcyjnych"
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę na temat powiązań między podmiotami gospodarczymi a organizacjami z ich otoczenia
Cel przedmiotuC-2Student powinień określić stopień zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie
C-3Student powinien posiadać wiedzę na temat modeli predykcyjnych
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać wiedzę na temat systemów wczesnego ostrzegania przed zagrożeniami finansowymi w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-4Metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
T-W-3Identyfikacja zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
T-W-6Praktyczne wykorzystanie systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda przypadków.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczącej identyfikacji zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,0Student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym dotyczącą identyfikacji sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,5Student posiada wiedzę w stopniu wyższym, niż dostateczna dotyczącą identyfikacji sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,0Student posiada wiedzę w stopniu dobrym dotyczącą identyfikacji sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/14_U01Student potrafi wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie "
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U17Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U05Realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Student powinień określić stopień zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie
C-3Student powinien posiadać wiedzę na temat modeli predykcyjnych
Treści programoweT-W-3Identyfikacja zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
T-W-6Praktyczne wykorzystanie systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,0Student potrafi w dostateczny sposób wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,5Student potrafi w sposób więcej niż dostateczny wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,0Student potrafi w sposób dobry wskazać zagrożenia sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/14_U02Student posiada umiejętność zastosowania metod oceny zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie"
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Z_1A_U05Realnie ocenia ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Student powinień określić stopień zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie
C-3Student powinien posiadać wiedzę na temat modeli predykcyjnych
Treści programoweT-W-4Metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
T-W-1Pojęcie i klasyfikacja systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
T-W-5Znaczenie modeli predykcyjnych w systemach wczesnego ostrzegania
T-W-6Praktyczne wykorzystanie systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Metoda przypadków.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności zastosowania metod oceny zagrożeń finansowych w przedsiębiorstwie
3,0Student posiada w dostateczny sposób zastosować metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
3,5Student potrafi w sposób więcej niż dostateczny zastosować metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,0Student potrafi w dobrym stopniu zastosować metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/14_K01Student potrafi w podstawowym zakresie łączyć teorię z praktyką oraz ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy"
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-4Student ma swiadomość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie
C-3Student powinien posiadać wiedzę na temat modeli predykcyjnych
Treści programoweT-W-4Metody oceny zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
T-W-3Identyfikacja zagrożeń sytuacji finansowej w przedsiębiorstwie
T-W-6Praktyczne wykorzystanie systemów wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie łączyć teorię z praktyką
3,0Student potrafi w dostateczny sposób łączyć teorię z praktyką
3,5Student potrafi w lepszym stopniu niż dostateczny łączyć teorię z praktyką
4,0Student potrafi w dobrym stopniu łączyć teorię z praktyką
4,5
5,0