Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy makroekonomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy makroekonomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Błażej Suproń <Blazej.Supron@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu matematyki i mikroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwie
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim3
T-A-2Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej2
T-A-3Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej3
T-A-4Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacj2
10
wykłady
T-W-1Rachunek dochodu narodowego i metody jego pomiaru2
T-W-2Pieniądz i historia jego rozwoju. Bank centralny i system bankowy w gospodarce3
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach10
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia audytoriów8
A-A-4Zaliczenie audytoriów2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C12_W01
Zna podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz potrafi je scharakteryzować
Z_1A_W15, Z_1A_W01C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-2, M-3, M-1, M-4S-6, S-3, S-7, S-1, S-5
Z_1A_C12_W02
Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej
Z_1A_W03, Z_1A_W01C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-2, M-3, M-1, M-4S-6, S-3, S-7, S-1, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C12_U01
Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
Z_1A_U14, Z_1A_U01, Z_1A_U21C-2, C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-2, M-3, M-1, M-4S-4, S-6, S-3, S-7, S-1, S-5, S-2
Z_1A_C12_U02
Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
Z_1A_U14, Z_1A_U04C-3, C-2, C-4T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-2, M-3, M-1, M-4S-4, S-6, S-3, S-7, S-1, S-5, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C12_K01
Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego instrumentarium
Z_1A_K01C-3, C-2, C-4, C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1M-2, M-3, M-1, M-4S-4, S-6, S-3, S-7, S-1, S-5, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C12_W01
Zna podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz potrafi je scharakteryzować
2,0Student nie zna podstawowych pojęć ani zjawisk makroekonomicznych
3,0Student zna podstawowe pojęcia makroekonomiczne wskazane w treściach programowych i potrafi je zdefiniować
3,5Student ma wiedzę na temat pojęć i zjawisk makroekonomicznych wskazanych w treściach programowych, potrafi je zdefiniować i zidentyfikować ich przyczyny
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, związki przyczynowo-skutkowe występujące w gospodarce
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych zjawisk makroekonomicznych i ich skutków dla gospodarki
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat zwiazków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce i potrafi je odnieść do bieżącej sytuacji
Z_1A_C12_W02
Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej
2,0Student nie potrafi wymienić instrumentów polityki gospodarczej w tym fiskalnej i monetarnej
3,0Student zna podstawowe rodzaje polityki ekonomicznej i ich instrumentarium
3,5Student ma wiedzę na temat polityki budżetowej i pieniężnej, stosowanych instrumentów oraz ich efektów dla gospodarki
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna konsekwencje prowadzonej polityki gospodarczej
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych kategorii makroekonomicznych i jest zainteresowany jej poszerzaniem
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wszystkich instrumentów polityki fiskalnej i monetarnej ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C12_U01
Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
2,0Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych
3,0Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze
3,5Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze
4,0Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze
4,5Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
5,0Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości gospodarczej i wskazywać możliwe konsekwencje z uwagi na bieżące problemy gospodarcze
Z_1A_C12_U02
Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
2,0Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,0Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,5Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych w aspekcie prowadzonej polityki makroekonomicznej
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków oraz nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi, a ich przyczynami i skutkami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C12_K01
Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego instrumentarium
2,0Student nie jest świadomy roli polityki makroekonomicznej w gospodarce i nie jest w stanie ocenić jej narzędzi
3,0Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych
3,5Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i ocenia niektóre z jej instrumentów
4,0Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny dotyczące możliwych form i narzędzi polityki gospodarczej
4,5Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego w praktyce gospodarczej instrumentarium
5,0Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego w praktyce gospodarczej instrumentarium, potrafi takze merytorycznie polemizować w trakcie pracy w grupie i przekonywać do swoich racji

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Dornbush R, Fischer S., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2014
  2. O. Blanchard, Makroekonomia, GAB, Warszawa, 2021
  3. Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, PWN, Warszawa, 2019
  4. Mankiw N.G., Taylor M.P., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2009
  5. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. T. Zalega, A. Nowak, MAKROEKONOMIA. ZBIÓR ZADAŃ, PWE, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim3
T-A-2Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej2
T-A-3Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej3
T-A-4Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacj2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rachunek dochodu narodowego i metody jego pomiaru2
T-W-2Pieniądz i historia jego rozwoju. Bank centralny i system bankowy w gospodarce3
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach10
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia audytoriów8
A-A-4Zaliczenie audytoriów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C12_W01Zna podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz potrafi je scharakteryzować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Z_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwie
Treści programoweT-A-2Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej
T-A-4Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacj
T-A-3Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej
T-A-1Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć ani zjawisk makroekonomicznych
3,0Student zna podstawowe pojęcia makroekonomiczne wskazane w treściach programowych i potrafi je zdefiniować
3,5Student ma wiedzę na temat pojęć i zjawisk makroekonomicznych wskazanych w treściach programowych, potrafi je zdefiniować i zidentyfikować ich przyczyny
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, związki przyczynowo-skutkowe występujące w gospodarce
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych zjawisk makroekonomicznych i ich skutków dla gospodarki
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat zwiazków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce i potrafi je odnieść do bieżącej sytuacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C12_W02Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją
Z_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwie
Treści programoweT-A-2Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej
T-A-4Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacj
T-A-3Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej
T-A-1Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić instrumentów polityki gospodarczej w tym fiskalnej i monetarnej
3,0Student zna podstawowe rodzaje polityki ekonomicznej i ich instrumentarium
3,5Student ma wiedzę na temat polityki budżetowej i pieniężnej, stosowanych instrumentów oraz ich efektów dla gospodarki
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna konsekwencje prowadzonej polityki gospodarczej
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych kategorii makroekonomicznych i jest zainteresowany jej poszerzaniem
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wszystkich instrumentów polityki fiskalnej i monetarnej ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C12_U01Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwie
Treści programoweT-A-2Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej
T-A-4Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacj
T-A-3Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej
T-A-1Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych
3,0Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze
3,5Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze
4,0Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze
4,5Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
5,0Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości gospodarczej i wskazywać możliwe konsekwencje z uwagi na bieżące problemy gospodarcze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C12_U02Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U14Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i zarządzania
Z_1A_U04Analizuje i uwzględnia wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny
Treści programoweT-A-2Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej
T-A-4Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacj
T-A-3Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej
T-A-1Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,0Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,5Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych w aspekcie prowadzonej polityki makroekonomicznej
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków oraz nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi, a ich przyczynami i skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C12_K01Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego instrumentarium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny
C-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwie
Treści programoweT-A-2Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej
T-A-4Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego. Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacj
T-A-3Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej
T-A-1Popytowy model równowagi rynku dóbr. Wpływ podatków i handlu zagranicznego na równowagę rynkową w modelu keynesowskim
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy roli polityki makroekonomicznej w gospodarce i nie jest w stanie ocenić jej narzędzi
3,0Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych
3,5Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i ocenia niektóre z jej instrumentów
4,0Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny dotyczące możliwych form i narzędzi polityki gospodarczej
4,5Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego w praktyce gospodarczej instrumentarium
5,0Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego w praktyce gospodarczej instrumentarium, potrafi takze merytorycznie polemizować w trakcie pracy w grupie i przekonywać do swoich racji