Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Doskonalenie i rozwój kadr:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Doskonalenie i rozwój kadr
Specjalność Zarządzanie zasobami ludzkimi
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 27 4,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu zachowań ludzi w organizacjach, zarządzania organizacjami i zarządzania zasobami ludzkimi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką rozwoju zasobów ludzkich
C-2Przygotowanie studentów do opracowania procesu szkoleniowego w organizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia związane z rozwojem i uczeniem się zasobów ludzkich2
T-W-2Psychologiczne czynniki sprzyjające uczeniu się2
T-W-3Proces grupowy w uczeniu się2
T-W-4Warsztat trenerski2
T-W-5Proces szkolenia2
T-W-6Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych3
T-W-7Program szkolenia4
T-W-8Metody i techniki szkoleniowe6
T-W-9Ocena szkolenia2
T-W-10Kształcenie ustawiczne w przedsiębiorstwach2
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych48
A-W-3Przygotowanie do egzaminu42
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie3
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować czynniki sprzyjające uczeniu się oraz bariery uczenia się
Z_1A_W11, Z_1A_W06, Z_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2
Z_1A_D7/09_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wyjaśnić przebieg procesu szkoleniowego
Z_1A_W11, Z_1A_W06, Z_1A_W05C-2T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie wykorzystać podstawowe techniki szkoleniowe
Z_1A_U06, Z_1A_U01, Z_1A_U09, Z_1A_U10C-2T-W-8M-2S-1
Z_1A_D7/09_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie przygotować program szkoleniowy
Z_1A_U06, Z_1A_U09, Z_1A_U08C-2T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-6M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/09_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na uczenie się przez całe życie i podnoszenie kwalifikacji
Z_1A_K03, Z_1A_K09C-1, C-2T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować czynniki sprzyjające uczeniu się oraz bariery uczenia się
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowych determinant i barier uczenia się
3,0Student potrafi wskazać i wytłumaczyć wpływ kilku poznanych czynników sprzyjających uczeniu się i barier uczenia się
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować powierzchownie wszystkie z poznanych czynników sprzyjających uczeniu się i barier uczenia się
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować dokładnie wszystkie z poznanych czynników sprzyjających uczeniu się i barier uczenia się
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować szczegółowo wszystkie z poznanych czynników sprzyjających uczeniu się, dokonać ich klasyfikacji i opisać bariery uczenia się
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować szczegółowo wszystkie z poznanych czynników sprzyjających uczeniu się, dokonać ich klasyfikacji i opisać bariery uczenia się wraz ze sposobami ich eliminacji
Z_1A_D7/09_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wyjaśnić przebieg procesu szkoleniowego
2,0Student nie wie, w jaki sposób przebiega proces szkoleniowy w organizacji oraz nie potrafi scharakteryzować żadnego z jego etapów
3,0Student potrafi wskazać na główne etapy procesu szkoleniowego i w sposób powierzchowny scharakteryzować niektóre z nich
3,5Student potrafi opisać w sposób ogólny wszystkie etapy procesu szkoleniowego oraz zna jego przebieg
4,0Student potrafi opisać dokładnie wszystkie etapy procesu szkoleniowego oraz zna jego przebieg
4,5Student potrafi opisać dokładnie wszystkie etapy procesu szkoleniowego, zna jego przebieg oraz poznane metody i techniki szkoleniowe
5,0Student potrafi opisać dokładnie wszystkie etapy procesu szkoleniowego, zna jego przebieg oraz poznane metody i techniki wykorzystywane w poszczególnych jego etapach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie wykorzystać podstawowe techniki szkoleniowe
2,0Student nie umie stosować żadnej z poznanych technik szkoleniowych
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych technik szkoleniowych
3,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych technik szkoleniowych w procesie uczenia się
4,0Student umie zastosować wszystkie z poznanych technik szkoleniowych oraz dokonać analizy ograniczeń ich stosowania
4,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych technik szkoleniowych, dokonać analizy ograniczeń ich stosowania oraz łączyć je ze sobą
5,0Student potrafi stosować wszystkie z poznanych technik szkoleniowych, łączyć je ze sobą, dokonać analizy ich ograniczeń oraz rozwiązywać problemy związane z ich wdrażaniem
Z_1A_D7/09_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie przygotować program szkoleniowy
2,0Student nie potrafi stworzyć planu i programu szkoleniowego
3,0Student umie stworzyć jedynie ogólny plan szkoleniowy
3,5Student potrafi stworzyć ogólny plan szkoleniowy oraz opracować program szkolenia
4,0Student potrafi stworzyć dokładny plan szkoleniowy oraz opracować program szkolenia
4,5Student potrafi stworzyć dokładny plan szkoleniowy oraz opracować program szkolenia oraz uzasadnić działania podejmowane w poszczególnych jego etapach
5,0Student potrafi stworzyć dokładny plan szkoleniowy oraz opracować program szkolenia, uzasadnić działania podejmowane w poszczególnych jego etapach i wskazać jego ograniczenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/09_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na uczenie się przez całe życie i podnoszenie kwalifikacji
2,0Student nie posiada aktywnej postawy do poszukiwania, zrozumienia i utrwalania treści na realizowanych zajęciach
3,0Student jedynie w minimalnym stopniu jest otwarty na poszukiwanie i uzupełnianie wiedzy z zakresu prowadzonej tematyki na przedmiocie
3,5Student jest otwarty na przyswajanie nowych treści i ich uzpełnianie w trakcie rezlizowanych zajęć
4,0Student prezentuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji na temat zagadnień rezliwanych na przedmiocie jest zdolny do przeprowadzenia analiz samodzielnie wyszukanych informacji oraz potrafi wyrażać własne oceny
4,5Student prezentuje aktywną postawę w poszukiwaniu i samodzielnym rozumieniu pozyskanej wiedzy poza uzyskaną w trakcie realizowanych zajęć, jest zdolny do wyrażania własnych ocen na temat przyswojonych zagadnień oraz cechuje się dbałością o szczegóły
5,0Student jest zdeterminowany do poszukiwania i przyswojenia nowych informacji na temat zagadnień poruszanych na przedmiocie, wyraża własne oceny na temat pozyskanej wiedzy, dba o szczegóły oraz zachęca innych uświadamiając im, jak duże znaczenie ma proces uczenia się przez całe życie

Literatura podstawowa

  1. Leslie Rae, Planowanie i projektowanie szkoleń, GAB, Warszawa, 2016, 4
  2. Renata Oczkowska, Urszula Bukowska, Rozwój zasobów ludzkich organizacji, Difin, Warszawa, 2014
  3. Małgorzata Mitoraj-Jaroszek, Zarządzanie rozwojem pracowników, Wydawnictwo Helion (one press), Gliwice, 2014
  4. Paweł Kopijer, Zarządzanie szkoleniami. Jak skutecznie realizować politykę szkoleniową w firmie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2016
  5. Anthonie Wurth, Kees Wurth, Mocniejsze efekty szkoleń. 7 zasad utrwalania nowej wiedzy i umiejętności, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. James A. Cannon, Rita McGee, Zarządzanie talentami i planowanie ścieżek karier, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2015
  2. Eric Parsloe, Leedham Melville, Newell Diane, Coaching i mentoring. Strategie. Taktyki. Techniki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
  3. Michał Kozioł, Wykorzystanie e-learningu w procesie szkolenia pracowników małych i średnich przedsiębiorstw, Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Tarnów, 2018

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia związane z rozwojem i uczeniem się zasobów ludzkich2
T-W-2Psychologiczne czynniki sprzyjające uczeniu się2
T-W-3Proces grupowy w uczeniu się2
T-W-4Warsztat trenerski2
T-W-5Proces szkolenia2
T-W-6Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych3
T-W-7Program szkolenia4
T-W-8Metody i techniki szkoleniowe6
T-W-9Ocena szkolenia2
T-W-10Kształcenie ustawiczne w przedsiębiorstwach2
27

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych48
A-W-3Przygotowanie do egzaminu42
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie3
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/09_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować czynniki sprzyjające uczeniu się oraz bariery uczenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W06Ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Z_1A_W05Identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką rozwoju zasobów ludzkich
Treści programoweT-W-1Podstawowe zagadnienia związane z rozwojem i uczeniem się zasobów ludzkich
T-W-2Psychologiczne czynniki sprzyjające uczeniu się
T-W-3Proces grupowy w uczeniu się
T-W-4Warsztat trenerski
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowych determinant i barier uczenia się
3,0Student potrafi wskazać i wytłumaczyć wpływ kilku poznanych czynników sprzyjających uczeniu się i barier uczenia się
3,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować powierzchownie wszystkie z poznanych czynników sprzyjających uczeniu się i barier uczenia się
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować dokładnie wszystkie z poznanych czynników sprzyjających uczeniu się i barier uczenia się
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować szczegółowo wszystkie z poznanych czynników sprzyjających uczeniu się, dokonać ich klasyfikacji i opisać bariery uczenia się
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować szczegółowo wszystkie z poznanych czynników sprzyjających uczeniu się, dokonać ich klasyfikacji i opisać bariery uczenia się wraz ze sposobami ich eliminacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/09_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wyjaśnić przebieg procesu szkoleniowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11Zna istotę funkcjonowania organizacji oraz identyfikuje prawidłowości, instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W06Ma elementarną wiedzę o ludziach jako podmiotach tworzących strukturę organizacyjną oraz zna podstawowe pojęcia, prawidłowości i problemy kierowania ludźmi w organizacjach
Z_1A_W05Identyfikuje podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do opracowania procesu szkoleniowego w organizacji
Treści programoweT-W-7Program szkolenia
T-W-5Proces szkolenia
T-W-8Metody i techniki szkoleniowe
T-W-9Ocena szkolenia
T-W-6Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie, w jaki sposób przebiega proces szkoleniowy w organizacji oraz nie potrafi scharakteryzować żadnego z jego etapów
3,0Student potrafi wskazać na główne etapy procesu szkoleniowego i w sposób powierzchowny scharakteryzować niektóre z nich
3,5Student potrafi opisać w sposób ogólny wszystkie etapy procesu szkoleniowego oraz zna jego przebieg
4,0Student potrafi opisać dokładnie wszystkie etapy procesu szkoleniowego oraz zna jego przebieg
4,5Student potrafi opisać dokładnie wszystkie etapy procesu szkoleniowego, zna jego przebieg oraz poznane metody i techniki szkoleniowe
5,0Student potrafi opisać dokładnie wszystkie etapy procesu szkoleniowego, zna jego przebieg oraz poznane metody i techniki wykorzystywane w poszczególnych jego etapach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/09_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie wykorzystać podstawowe techniki szkoleniowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U10Potrafi wykorzystać metody i narzędzia doskonalenia jakości we wszystkich obszarach funkcjonowania organizacji
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do opracowania procesu szkoleniowego w organizacji
Treści programoweT-W-8Metody i techniki szkoleniowe
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie stosować żadnej z poznanych technik szkoleniowych
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych technik szkoleniowych
3,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych technik szkoleniowych w procesie uczenia się
4,0Student umie zastosować wszystkie z poznanych technik szkoleniowych oraz dokonać analizy ograniczeń ich stosowania
4,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych technik szkoleniowych, dokonać analizy ograniczeń ich stosowania oraz łączyć je ze sobą
5,0Student potrafi stosować wszystkie z poznanych technik szkoleniowych, łączyć je ze sobą, dokonać analizy ich ograniczeń oraz rozwiązywać problemy związane z ich wdrażaniem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/09_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie przygotować program szkoleniowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami organizacji
Z_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studentów do opracowania procesu szkoleniowego w organizacji
Treści programoweT-W-7Program szkolenia
T-W-5Proces szkolenia
T-W-8Metody i techniki szkoleniowe
T-W-9Ocena szkolenia
T-W-6Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stworzyć planu i programu szkoleniowego
3,0Student umie stworzyć jedynie ogólny plan szkoleniowy
3,5Student potrafi stworzyć ogólny plan szkoleniowy oraz opracować program szkolenia
4,0Student potrafi stworzyć dokładny plan szkoleniowy oraz opracować program szkolenia
4,5Student potrafi stworzyć dokładny plan szkoleniowy oraz opracować program szkolenia oraz uzasadnić działania podejmowane w poszczególnych jego etapach
5,0Student potrafi stworzyć dokładny plan szkoleniowy oraz opracować program szkolenia, uzasadnić działania podejmowane w poszczególnych jego etapach i wskazać jego ograniczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/09_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na uczenie się przez całe życie i podnoszenie kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Z_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką rozwoju zasobów ludzkich
C-2Przygotowanie studentów do opracowania procesu szkoleniowego w organizacji
Treści programoweT-W-7Program szkolenia
T-W-1Podstawowe zagadnienia związane z rozwojem i uczeniem się zasobów ludzkich
T-W-2Psychologiczne czynniki sprzyjające uczeniu się
T-W-3Proces grupowy w uczeniu się
T-W-4Warsztat trenerski
T-W-5Proces szkolenia
T-W-8Metody i techniki szkoleniowe
T-W-9Ocena szkolenia
T-W-10Kształcenie ustawiczne w przedsiębiorstwach
T-W-6Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada aktywnej postawy do poszukiwania, zrozumienia i utrwalania treści na realizowanych zajęciach
3,0Student jedynie w minimalnym stopniu jest otwarty na poszukiwanie i uzupełnianie wiedzy z zakresu prowadzonej tematyki na przedmiocie
3,5Student jest otwarty na przyswajanie nowych treści i ich uzpełnianie w trakcie rezlizowanych zajęć
4,0Student prezentuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji na temat zagadnień rezliwanych na przedmiocie jest zdolny do przeprowadzenia analiz samodzielnie wyszukanych informacji oraz potrafi wyrażać własne oceny
4,5Student prezentuje aktywną postawę w poszukiwaniu i samodzielnym rozumieniu pozyskanej wiedzy poza uzyskaną w trakcie realizowanych zajęć, jest zdolny do wyrażania własnych ocen na temat przyswojonych zagadnień oraz cechuje się dbałością o szczegóły
5,0Student jest zdeterminowany do poszukiwania i przyswojenia nowych informacji na temat zagadnień poruszanych na przedmiocie, wyraża własne oceny na temat pozyskanej wiedzy, dba o szczegóły oraz zachęca innych uświadamiając im, jak duże znaczenie ma proces uczenia się przez całe życie