Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w badaniach rynku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w badaniach rynku
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość matematyki z zakresu szkoły wyższej, statystyki opisowej oraz zagadnień ekonomicznych
W-2Wymagania w zakresie umiejetosci: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretoawać miary poznane w ramach statystyki opisowej, posługiwac sie arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi (Statgraphics i Statistica).
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych
C-2Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii2
T-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych w zależności od skal pomiarowych2
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych: metody wyodrębniania trendów rynkowych, wskaźniki służące analizie szeregów czasowych oraz analizy wahań,2
T-L-4Zagadnienia pojemności rynku: metody obliczania pojemności rynku, a także zastosowanie wskaźników elastyczności popytu do określania wpływu cen i dochodów na popyt i pojemność rynku2
T-L-5Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu2
10
wykłady
T-W-1Obszary badań rynkowych: istota badań rynkowych, rodzaje badań rynkowych, pojęcia rynku – podstawowe podejścia w badaniach rynku, rynek i jego elementy4
T-W-2Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości3
T-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych10
A-L-2Przygotowanie projektu10
A-L-3Studiowanie literatury10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Uczestnictwo w zaliczeniu2
A-W-3Studiowanie literatury14
A-W-4Udział w konsultacjach4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statgraphics, Statisica)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzajacymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejetności formułowania wniosków, logicznego myslenia oraz nabytą intuicję statystyczną
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach, dotyczącego badania rynkowego-prezentacja i omówienie badania
S-3Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/6_W01
posiada wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W06C-2, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-2M-2, M-1S-2, S-3, S-1
E_1A_D1/6_W02
zna zagadnienia dotyczące pojemności rynku
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W07C-2, C-1T-L-4, T-W-2, T-W-3M-2, M-1S-2, S-3, S-1
E_1A_D1/6_W03
zna wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni zwiazane z analizą natężenia, lokalizacji i zasiegu
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07C-2, C-1T-L-5, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/6_U01
potrafi zaprojektować proste badania rynkowe poczawszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U14, E_1A_U21C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/6_K01
opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K08C-2, C-1T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-W-3M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/6_W01
posiada wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
2,0nie posiada wiedzy z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
3,0posiada wąską wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
3,5posiada częściową wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
4,0posiada wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
4,5posiada szeroką wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
5,0posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
E_1A_D1/6_W02
zna zagadnienia dotyczące pojemności rynku
2,0nie zna zagadnień dotyczących pojemności rynku
3,0zna dostatecznie zagadnienia dotyczące pojemności rynku
3,5zna większość zagadnień dotyczących pojemności rynku
4,0zna dobrze większość zagadnień dotyczących pojemności rynku
4,5zna wszystkie zagadnienia dotyczące pojemności rynku
5,0zna bezbłędnie zagadnienia dotyczące pojemności rynku
E_1A_D1/6_W03
zna wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni zwiazane z analizą natężenia, lokalizacji i zasiegu
2,0nie zna wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni
3,0zna dostatecznie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni
3,5zna większość wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni
4,0zna dobrze większość wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni
4,5zna wszystkie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni
5,0zna bezbłędnie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/6_U01
potrafi zaprojektować proste badania rynkowe poczawszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
2,0nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania rynkowego
3,0potrafi zaprojektować, przy pomocy nauczyciela, pewne części prostego badania rynkowego
3,5potrafi zaprojektować, przy pomocy nauczyciela, większość etapów prostego badania rynkowego
4,0potrafi samodzielnie zaprojektować większość etapów prostego badania rynkowego
4,5potrafi samodzielnie zaprojektować proste badanie rynkowe
5,0potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować proste badanie rynkowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/6_K01
opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
2,0nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie rynku, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie rynku i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Wolny Robert, Metody ilościowe w badaniach rynku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2009
  2. Mynarski Stefan, Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu Excel, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2006
  3. Mynarski Stefan, Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2001
  4. Mynarski Stefan, Analiza danych rynkowych i marketingowych z wykorzystaniem programu STATISTICA, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 2003
  5. Garczarczyk Józef, Ilościowe i jakościowe metody badania rynku. Pomiar i jego skuteczność, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2005
  6. Mynarski Stefan, Analiza rynku. Problemy i metody., PWN, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Grabiński T., Wydymus S., Zeliaś A., Metody taksonomii numerycznej w modelowaniu zjawisk społeczno–gospodarczych, PWN, Warszawa, 1989
  2. Jajuga Krzysztof, Statystyczna analiza wielowymiarowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1993
  3. Nowak Edward, Metody taksonomiczne w klasyfikacji obiektów społeczno-gospodarczych, PWE, Warszawa, 1990
  4. Sompolska-Rzechuła Agnieszka (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice, CeDeWu, Warszawa, 2019, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii2
T-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych w zależności od skal pomiarowych2
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych: metody wyodrębniania trendów rynkowych, wskaźniki służące analizie szeregów czasowych oraz analizy wahań,2
T-L-4Zagadnienia pojemności rynku: metody obliczania pojemności rynku, a także zastosowanie wskaźników elastyczności popytu do określania wpływu cen i dochodów na popyt i pojemność rynku2
T-L-5Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Obszary badań rynkowych: istota badań rynkowych, rodzaje badań rynkowych, pojęcia rynku – podstawowe podejścia w badaniach rynku, rynek i jego elementy4
T-W-2Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości3
T-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych3
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych10
A-L-2Przygotowanie projektu10
A-L-3Studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Uczestnictwo w zaliczeniu2
A-W-3Studiowanie literatury14
A-W-4Udział w konsultacjach4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/6_W01posiada wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych
Treści programoweT-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych w zależności od skal pomiarowych
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych: metody wyodrębniania trendów rynkowych, wskaźniki służące analizie szeregów czasowych oraz analizy wahań,
T-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii
T-W-2Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statgraphics, Statisica)
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach, dotyczącego badania rynkowego-prezentacja i omówienie badania
S-3Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzajacymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejetności formułowania wniosków, logicznego myslenia oraz nabytą intuicję statystyczną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
3,0posiada wąską wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
3,5posiada częściową wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
4,0posiada wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
4,5posiada szeroką wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
5,0posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu: analizy struktury, współzależności oraz analizy rozwoju zjawisk rynkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/6_W02zna zagadnienia dotyczące pojemności rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych
Treści programoweT-L-4Zagadnienia pojemności rynku: metody obliczania pojemności rynku, a także zastosowanie wskaźników elastyczności popytu do określania wpływu cen i dochodów na popyt i pojemność rynku
T-W-2Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości
T-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statgraphics, Statisica)
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach, dotyczącego badania rynkowego-prezentacja i omówienie badania
S-3Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzajacymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejetności formułowania wniosków, logicznego myslenia oraz nabytą intuicję statystyczną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zagadnień dotyczących pojemności rynku
3,0zna dostatecznie zagadnienia dotyczące pojemności rynku
3,5zna większość zagadnień dotyczących pojemności rynku
4,0zna dobrze większość zagadnień dotyczących pojemności rynku
4,5zna wszystkie zagadnienia dotyczące pojemności rynku
5,0zna bezbłędnie zagadnienia dotyczące pojemności rynku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/6_W03zna wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni zwiazane z analizą natężenia, lokalizacji i zasiegu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych
Treści programoweT-L-5Wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni związane z analizą natężenia, lokalizacji i zasięgu
T-W-1Obszary badań rynkowych: istota badań rynkowych, rodzaje badań rynkowych, pojęcia rynku – podstawowe podejścia w badaniach rynku, rynek i jego elementy
T-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statgraphics, Statisica)
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach, dotyczącego badania rynkowego-prezentacja i omówienie badania
S-3Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzajacymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejetności formułowania wniosków, logicznego myslenia oraz nabytą intuicję statystyczną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni
3,0zna dostatecznie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni
3,5zna większość wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni
4,0zna dobrze większość wybranych metod stosowanych w analizie rynku w przestrzeni
4,5zna wszystkie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni
5,0zna bezbłędnie wybrane metody stosowane w analizie rynku w przestrzeni
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/6_U01potrafi zaprojektować proste badania rynkowe poczawszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych
Treści programoweT-W-2Wykorzystanie metod ilościowych w diagnozowaniu sytuacji rynkowych i przewidywaniu rozwoju rynku w przyszłości
T-W-1Obszary badań rynkowych: istota badań rynkowych, rodzaje badań rynkowych, pojęcia rynku – podstawowe podejścia w badaniach rynku, rynek i jego elementy
T-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statgraphics, Statisica)
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach, dotyczącego badania rynkowego-prezentacja i omówienie badania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi samodzielnie zaprojektować prostego badania rynkowego
3,0potrafi zaprojektować, przy pomocy nauczyciela, pewne części prostego badania rynkowego
3,5potrafi zaprojektować, przy pomocy nauczyciela, większość etapów prostego badania rynkowego
4,0potrafi samodzielnie zaprojektować większość etapów prostego badania rynkowego
4,5potrafi samodzielnie zaprojektować proste badanie rynkowe
5,0potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować proste badanie rynkowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/6_K01opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnego zaprojektowania prostych badań rynkowych począwszy od postawienia celów badawczych poprzez konstrukcje próby badawczej, budowy kwestionariusza badawczego, realizacji terenowej, analizy danych do stworzenia raportu końcowego
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w badaniach rynkowych
Treści programoweT-L-4Zagadnienia pojemności rynku: metody obliczania pojemności rynku, a także zastosowanie wskaźników elastyczności popytu do określania wpływu cen i dochodów na popyt i pojemność rynku
T-L-2Analiza współzależności zjawisk rynkowych w zależności od skal pomiarowych
T-L-3Analiza rozwoju zjawisk rynkowych: metody wyodrębniania trendów rynkowych, wskaźniki służące analizie szeregów czasowych oraz analizy wahań,
T-L-1Analiza struktury zjawisk rynkowych z zastosowaniem miar tendencji centralnej, zróżnicowania i asymetrii
T-W-3Wybrane metody taksonomiczne w analizie zjawisk rynkowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statgraphics, Statisica)
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach, dotyczącego badania rynkowego-prezentacja i omówienie badania
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzajacymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejetności formułowania wniosków, logicznego myslenia oraz nabytą intuicję statystyczną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej
3,0potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie rynku, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie rynku i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych