Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie zmianami i sytuacją kryzysową:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie zmianami i sytuacją kryzysową
Specjalność Konsulting gospodarczy
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami wprowadzania radykalnych zmian w przedsiębiorstwach.
C-2Nabycie umiejętność diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian.
C-3Znajomość typowych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych.
C-4Znajomość procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja potrzeby zmian, ocena bieżącej pozycji, analiza strategiczna, opracowanie programu zmiany.1
T-A-2Analiza przypadków różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa,1
T-A-3Diagnoza czynników wewnętrznych determinujących proces wdrażania zmian.1
T-A-4Analiza przypadków zmian radykalnych i realizacji programów restrukturyzacyjnych w polskich przedsiębiorstwach.1
T-A-5Rozwiązywanie wybranych problemów zmian radykalnych i stopniowych w przedsiębiorstwie.1
5
wykłady
T-W-1Istota zmian w organizacji. Podejścia do zmian organizacyjnych.0
T-W-2Determinanty i przesłanki zmian organizacyjnych. Rodzaje zmian organizacyjnych. Modele zmian.1
T-W-3Kryzys organizacyjny. Kultura organizacji w procesie wprowadzania zmian.1
T-W-4Liderzy i przywództwo w procesie zmian. Ludzie w procesie zmian. Kultura organizacyjna a zmiany.1
T-W-5Restrukturyzacja jako zmiana radykalna i jej uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne.1
T-W-6Procedury przebiegu procesu wdrażania zmian. Postawy menedżerów i pracowników wobec zmian.1
T-W-7Komercjalizacja i prywatyzacja przedsiębiorstw. Typowe przedsięwzięcia: TQM, Spin off, Lean management, Outsourcing, Reengineering1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie do analizy przypadków16
A-A-3Zaliczenia4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Zaliczenie2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia17
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne (CASE).
M-3Metoda problemowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
S-2Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w ćwiczeniach z analizy przypadków.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/7_W01
Student jest w stanie scharakteryzować procesy wprowadzania radykalnych zmian w przedsiębiorstwach.
E_2A_W13C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1S-1
E_2A_D5/7_W02
Student zna typowe przedsięwzięcia restrukturyzacyjne oraz zna procesy komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce.
E_2A_W03C-4, C-3T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/7_U01
Student posiada miejętność korzystania z poznanych narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian.
E_2A_U01, E_2A_U11C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/7_W01
Student jest w stanie scharakteryzować procesy wprowadzania radykalnych zmian w przedsiębiorstwach.
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić .
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje wszystkie omawiane procesy i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje wszystkie omawiane procesy i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
E_2A_D5/7_W02
Student zna typowe przedsięwzięcia restrukturyzacyjne oraz zna procesy komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce.
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Nie rozpoznaje większości omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić .
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje tylko część omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych. Z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje większość omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje większość omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje wszystkie omawiane rodzaje przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje wszystkie omawiane rodzaje przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w wyczerpujący sposób je objaśnia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/7_U01
Student posiada miejętność korzystania z poznanych narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian.
2,0Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia diagnozy diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i potrafi je porównać pod względem efektywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Literatura podstawowa

  1. Mariusz Sobka, Zmiany organizacyjne w teorii i praktyce, Politechnika Lubelska, Lublin, 2014
  2. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  3. A.K. Koźmiński, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2018
  4. A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE Warszawa, Warszawa, 2008
  5. D.K. Carr, K.J. Hard, W.J. Trahant, Zarządzanie procesem zmian, PWN, Warszawa, 2008
  6. A. Zarębska, Zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwie, DIFIN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Durlik I., . Restrukturyzacja procesów gospodarczych. Reengineering teoria i praktyka, Placet, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja potrzeby zmian, ocena bieżącej pozycji, analiza strategiczna, opracowanie programu zmiany.1
T-A-2Analiza przypadków różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa,1
T-A-3Diagnoza czynników wewnętrznych determinujących proces wdrażania zmian.1
T-A-4Analiza przypadków zmian radykalnych i realizacji programów restrukturyzacyjnych w polskich przedsiębiorstwach.1
T-A-5Rozwiązywanie wybranych problemów zmian radykalnych i stopniowych w przedsiębiorstwie.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota zmian w organizacji. Podejścia do zmian organizacyjnych.0
T-W-2Determinanty i przesłanki zmian organizacyjnych. Rodzaje zmian organizacyjnych. Modele zmian.1
T-W-3Kryzys organizacyjny. Kultura organizacji w procesie wprowadzania zmian.1
T-W-4Liderzy i przywództwo w procesie zmian. Ludzie w procesie zmian. Kultura organizacyjna a zmiany.1
T-W-5Restrukturyzacja jako zmiana radykalna i jej uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne.1
T-W-6Procedury przebiegu procesu wdrażania zmian. Postawy menedżerów i pracowników wobec zmian.1
T-W-7Komercjalizacja i prywatyzacja przedsiębiorstw. Typowe przedsięwzięcia: TQM, Spin off, Lean management, Outsourcing, Reengineering1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-A-2Przygotowanie do analizy przypadków16
A-A-3Zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Zaliczenie2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/7_W01Student jest w stanie scharakteryzować procesy wprowadzania radykalnych zmian w przedsiębiorstwach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami wprowadzania radykalnych zmian w przedsiębiorstwach.
Treści programoweT-W-2Determinanty i przesłanki zmian organizacyjnych. Rodzaje zmian organizacyjnych. Modele zmian.
T-W-3Kryzys organizacyjny. Kultura organizacji w procesie wprowadzania zmian.
T-W-4Liderzy i przywództwo w procesie zmian. Ludzie w procesie zmian. Kultura organizacyjna a zmiany.
T-W-5Restrukturyzacja jako zmiana radykalna i jej uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne.
T-W-1Istota zmian w organizacji. Podejścia do zmian organizacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić .
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje wszystkie omawiane procesy i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje wszystkie omawiane procesy i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/7_W02Student zna typowe przedsięwzięcia restrukturyzacyjne oraz zna procesy komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-4Znajomość procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce.
C-3Znajomość typowych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych.
Treści programoweT-W-6Procedury przebiegu procesu wdrażania zmian. Postawy menedżerów i pracowników wobec zmian.
T-W-7Komercjalizacja i prywatyzacja przedsiębiorstw. Typowe przedsięwzięcia: TQM, Spin off, Lean management, Outsourcing, Reengineering
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Nie rozpoznaje większości omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić .
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje tylko część omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych. Z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje większość omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje większość omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje wszystkie omawiane rodzaje przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje wszystkie omawiane rodzaje przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/7_U01Student posiada miejętność korzystania z poznanych narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętność diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian.
Treści programoweT-A-1Identyfikacja potrzeby zmian, ocena bieżącej pozycji, analiza strategiczna, opracowanie programu zmiany.
T-A-2Analiza przypadków różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa,
T-A-3Diagnoza czynników wewnętrznych determinujących proces wdrażania zmian.
T-A-4Analiza przypadków zmian radykalnych i realizacji programów restrukturyzacyjnych w polskich przedsiębiorstwach.
T-A-5Rozwiązywanie wybranych problemów zmian radykalnych i stopniowych w przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (CASE).
M-3Metoda problemowa.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w ćwiczeniach z analizy przypadków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia diagnozy diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i potrafi je porównać pod względem efektywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.