Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie
Sylabus przedmiotu Komunikacja wewnętrzna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komunikacja wewnętrzna | ||
Specjalność | Gospodarowanie kapitałem ludzkim | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze znaczeniem komunikacji wewnętrznej w funkcjonowaniu organizacji |
C-2 | Kształtowanie umiejętności wystąpień publicznych |
C-3 | Przygotowanie studentów do wykorzystywania narzędzi komunikacji wewnętrznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sztuka prezentacji (wystąpień publicznych) w komunikacji wewnętrznej | 8 |
T-L-2 | Wykorzystanie metody Zogniskowane Wywiady Grupowe w komunikacji wewnętrznej | 6 |
T-L-3 | Wykorzystanie metody Open Space Technology w komunikacji wewnętrznej | 6 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie komunikacji w gospodarowaniu kapitałem ludzkim | 2 |
T-W-2 | Istota, cele i klienci komunikacji wewnętrznej | 2 |
T-W-3 | Rola kultury organizacyjnej w komunikacji wewnętrznej | 2 |
T-W-4 | Proces zarządzania komunikacją wewnętrzną | 2 |
T-W-5 | Narzędzia komunikacji wewnętrznej | 4 |
T-W-6 | Bariery komunikacji wewnętrznej | 2 |
T-W-7 | Badanie komunikacji wewnętrznej | 2 |
T-W-8 | Rola lidera zespołu w komunikacji wewnętrznej | 2 |
T-W-9 | Komunikowanie w procesie zmian organizacji | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie projektu | 10 |
A-L-4 | Samodzielna realizacja zadań powierzonych studentowi (poza zajęciami) | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych | 15 |
A-W-3 | Uczestnictwo w kolokwium zaliczeniowym | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 24 |
A-W-5 | Uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
A-W-6 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda projektowa |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ćwiczeń przedmiotowych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć na podstawie dyskusji |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu - sposób przygotowania i prezentacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/6_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji | E_2A_W04, E_2A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3 |
E_2A_D2/6_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić bariery i błędy popełniane w komunikacji wewnętrznej | E_2A_W04, E_2A_W05 | — | C-1, C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-3 |
E_2A_D2/6_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać narzędzi komunikacji wewnętrznej | E_2A_W04, E_2A_W05 | — | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-9 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D2/6_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie stosować zasady komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją | E_2A_U10, E_2A_U12 | — | C-2, C-3 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-4 | S-1, S-2 |
E_2A_D2/6_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie posługiwać się komunikacją werbalną i niewerbalną | E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U14 | — | C-2, C-3 | T-L-3, T-L-2 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/6_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji | 2,0 | Student nie zna znaczenia komunikacji wewnętrznej w organizacji |
3,0 | Student w sposób ogólny charakteryzuje istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji | |
3,5 | Student potrafi opisać powierzchownie istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji oraz wskazać jej rolę w gospodarowaniu kapitałem ludzkim | |
4,0 | Student potrafi dokładnie wyjaśnić znaczenie komunikacji wewnętrznej w organizacji | |
4,5 | Student potrafi w sposób kompleksowy przedstawić sens komunikacji wewnętrznej w organizacji, potrafi wskazać obszary funkcjonowania organizacji, w których ma ona szczególne znaczenie | |
5,0 | Student potrafi w sposób kompleksowy scharakteryzować istotę komunikacji wewnętrznej w organizacji, wskazać obszary funkcjonowania organizacji, na które ma ona szczególny wpływ oraz objaśnić jej znaczenie dla przywództwa | |
E_2A_D2/6_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi określić bariery i błędy popełniane w komunikacji wewnętrznej | 2,0 | Student nie potrafi definiować poznanych barier i błędów popełnianych w komunikacji wewnętrznej |
3,0 | Student potrafi opisać pobieżnie tylko nieliczne z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować dokładnie tylko nieliczne z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej | |
4,0 | Student potrafi wymienić i szczegółowo opisać wszystkie z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej | |
4,5 | Student potrafi wymienić i dokładnie scharakteryzować wszystkie z poznanych błędów i barier komunikacji wewnętrznej oraz dokonać ich klasyfikacji | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować szczegółowo wszystkie z poznanych barier i błędów komunikacji wewnętrznej, dokonać ich klasyfikacji oraz wskazać na najczęściej występujące w organizacjach wraz z uzasadnieniem swojego wyboru | |
E_2A_D2/6_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi opisać narzędzi komunikacji wewnętrznej | 2,0 | Student ma niezadowalającą wiedzę na temat narzędzi wykorzystywanych w procesie komunikacji wewnętrznej |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować w sposób ogólny jedynie podstawowe narzędzia stsowane w komunikacji wewnętrznej | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować w sposób ogólny wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej | |
4,0 | Student potrafi opisać dokładnie wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować szczegółowo wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej oraz wskazać na rolę jaką pełnią w procesie komunikacji wewnętrznej | |
5,0 | Student potrafi opisać dokładnie wszystkie poznane narzędzia komunikacji wewnętrznej, wskazać na rolę jaką pełnią w procesie komunikacji wewnętrznej oraz ich wady i zalety |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D2/6_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie stosować zasady komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją | 2,0 | Student nie umie stosować najważniejszych z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu organizacją |
3,0 | Student potrafi stosować jedynie kilka z najważniejszych zasad komunikacji wewnętrznej | |
3,5 | Student potrafi stosować wszystkie najważniejsze zasady komunikacji wewnętrznej | |
4,0 | Student potrafi stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej | |
4,5 | Student umie stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej oraz korzystać z nich w zależności od sytuacji | |
5,0 | Student potrafi stosować wszystkie z poznanych zasad komunikacji wewnętrznej, dobrać je w zależności od sytuacji oraz formułować nowe | |
E_2A_D2/6_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie posługiwać się komunikacją werbalną i niewerbalną | 2,0 | Student ma niezadowalające umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną |
3,0 | Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną | |
3,5 | Student posiada zadowalajace umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną | |
4,5 | Student ma bardzo dobre umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną | |
5,0 | Student ma znakomite umiejętności w zakresie posługiwania się komunikacją werbalną i niewerbalną |
Literatura podstawowa
- Alan Barker, Sztuka komunikacji, Lingea, Warszawa, 2020
- Edgar Schein, Potęga dobrej komunikacji w zespole. O trudnej sztuce zadawania pytań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
- Jerzy Gołuchowski, Barbara Filipczyk, Cyfrowa komunikacja organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, 2020
- Elżbieta J. Biesaga-Słomczewska , Krystyna Iwińska-Knop, Marketing wewnętrzny we współczesnej organizacji, Uniwersytet Łódzki, Łódź, 2018