Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Organizacja przedsiębiorstw produkcyjno-handlowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja przedsiębiorstw produkcyjno-handlowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentów do wykorzystania podstawowych metod organizatorskich
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania rozwiązań organizacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Pojęcie i znaczenie działań organizacyjnych w przedsiębiorstach produkcyjno-handlowych1
T-P-2Opracowanie zarysu projektu rozwiązania organizacyjnego3
T-P-3Projektowanie stanowisk niekierowniczych oraz struktury organizacyjnej5
T-P-4Określenie zakresów zadań na poszczególnych stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych2
T-P-5Określenie zapotrzebowania na bazę materialną oraz harmonogramy pracy na stanowiskach4
T-P-6Projektowanie procesów realnych, systemów zarządzania oraz formalizacja w przedsiębiorstwie5
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Przygotowanie do dyskusji na temat wykonanego projektu działań organizatorskich5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca z projektem
S-2Ocena podsumowująca: Dyskusja nad projektem rozwiązania organizacyjnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O14_W01
Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach produkcyjno-handlowych
E_2A_W03, E_2A_W06C-1T-P-2, T-P-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O14_U01
Student posiada umiejętność tworzenia struktury organizacyjnej uwzględniającej wewnętrzne i zewnętrzne czynniki strukturotwórcze
E_2A_U11, E_2A_U18C-1, C-2T-P-2, T-P-4, T-P-3M-1, M-2S-2, S-1
E_2A_O14_U02
Student proponuje rozwiązania problemów w zakresie planowania, organizowania i kontroli działalności przedsiębiorstwa
E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U10C-1, C-2T-P-5, T-P-4, T-P-6, T-P-3M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O14_K01
Kompetencja w zakresie tworzenia i usprawniania jednostek gospodarczych w kontekście organizacyjnym
E_2A_K05, E_2A_K02C-1, C-2T-P-2, T-P-5, T-P-4, T-P-6, T-P-1, T-P-3M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O14_W01
Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach produkcyjno-handlowych
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować etapy projektowania szczegółowych rozwiązań organizacynych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O14_U01
Student posiada umiejętność tworzenia struktury organizacyjnej uwzględniającej wewnętrzne i zewnętrzne czynniki strukturotwórcze
2,0
3,0Student tworzy strukturę organizacyjną w oparciu o zidentyfikowane stanowiska niekierownicze i cele organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O14_U02
Student proponuje rozwiązania problemów w zakresie planowania, organizowania i kontroli działalności przedsiębiorstwa
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać problem w zakresie planowania, organizowania i kontroli działaności przedsiębiorstwa i uzasadnić poprawność przyjętego rozwiązania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O14_K01
Kompetencja w zakresie tworzenia i usprawniania jednostek gospodarczych w kontekście organizacyjnym
2,0
3,0Student powinien umieć opracowywać projekt zmian organizacyjnych zgodnie z przyjętą metodyką
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Glinka B., Pasieczny J., Tworzenie przedsiębiorstwa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2015
  2. Foss N., Klein P., Organizowanie działania przedsiębiorczego. Nowe spojrzenie na firmę, Instytut Misesa, Wrocław, 2017
  3. Gaweł Aleksandra, Proces przedsiebiorczy - Tworzenie nowych przedsiębiorstw, Difin, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Masłyk-Musiał E., Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2014
  2. Pawlak Z., Smoleń A., Organizacja firmy - projektowanie, budowa, usprawnianie, Poltext, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Pojęcie i znaczenie działań organizacyjnych w przedsiębiorstach produkcyjno-handlowych1
T-P-2Opracowanie zarysu projektu rozwiązania organizacyjnego3
T-P-3Projektowanie stanowisk niekierowniczych oraz struktury organizacyjnej5
T-P-4Określenie zakresów zadań na poszczególnych stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych2
T-P-5Określenie zapotrzebowania na bazę materialną oraz harmonogramy pracy na stanowiskach4
T-P-6Projektowanie procesów realnych, systemów zarządzania oraz formalizacja w przedsiębiorstwie5
20

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Przygotowanie do dyskusji na temat wykonanego projektu działań organizatorskich5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O14_W01Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych działań organizatorskich wykonywanych w przedsiębiorstwach produkcyjno-handlowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do wykorzystania podstawowych metod organizatorskich
Treści programoweT-P-2Opracowanie zarysu projektu rozwiązania organizacyjnego
T-P-1Pojęcie i znaczenie działań organizacyjnych w przedsiębiorstach produkcyjno-handlowych
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Dyskusja nad projektem rozwiązania organizacyjnego
S-1Ocena formująca: Praca z projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować etapy projektowania szczegółowych rozwiązań organizacynych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O14_U01Student posiada umiejętność tworzenia struktury organizacyjnej uwzględniającej wewnętrzne i zewnętrzne czynniki strukturotwórcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do wykorzystania podstawowych metod organizatorskich
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania rozwiązań organizacyjnych
Treści programoweT-P-2Opracowanie zarysu projektu rozwiązania organizacyjnego
T-P-4Określenie zakresów zadań na poszczególnych stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych
T-P-3Projektowanie stanowisk niekierowniczych oraz struktury organizacyjnej
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Dyskusja nad projektem rozwiązania organizacyjnego
S-1Ocena formująca: Praca z projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tworzy strukturę organizacyjną w oparciu o zidentyfikowane stanowiska niekierownicze i cele organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O14_U02Student proponuje rozwiązania problemów w zakresie planowania, organizowania i kontroli działalności przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do wykorzystania podstawowych metod organizatorskich
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania rozwiązań organizacyjnych
Treści programoweT-P-5Określenie zapotrzebowania na bazę materialną oraz harmonogramy pracy na stanowiskach
T-P-4Określenie zakresów zadań na poszczególnych stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych
T-P-6Projektowanie procesów realnych, systemów zarządzania oraz formalizacja w przedsiębiorstwie
T-P-3Projektowanie stanowisk niekierowniczych oraz struktury organizacyjnej
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Dyskusja nad projektem rozwiązania organizacyjnego
S-1Ocena formująca: Praca z projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązać problem w zakresie planowania, organizowania i kontroli działaności przedsiębiorstwa i uzasadnić poprawność przyjętego rozwiązania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O14_K01Kompetencja w zakresie tworzenia i usprawniania jednostek gospodarczych w kontekście organizacyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentów do wykorzystania podstawowych metod organizatorskich
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania rozwiązań organizacyjnych
Treści programoweT-P-2Opracowanie zarysu projektu rozwiązania organizacyjnego
T-P-5Określenie zapotrzebowania na bazę materialną oraz harmonogramy pracy na stanowiskach
T-P-4Określenie zakresów zadań na poszczególnych stanowiskach oraz kontaktów wewnętrznych i zewnętrznych
T-P-6Projektowanie procesów realnych, systemów zarządzania oraz formalizacja w przedsiębiorstwie
T-P-1Pojęcie i znaczenie działań organizacyjnych w przedsiębiorstach produkcyjno-handlowych
T-P-3Projektowanie stanowisk niekierowniczych oraz struktury organizacyjnej
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Dyskusja nad projektem rozwiązania organizacyjnego
S-1Ocena formująca: Praca z projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student powinien umieć opracowywać projekt zmian organizacyjnych zgodnie z przyjętą metodyką
3,5
4,0
4,5
5,0