Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Międzynarodowe regulacje rachunkowości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Międzynarodowe regulacje rachunkowości
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę w zakresie wyceny i ujecia w ksiegach rachunkowych operacji gospodarczych oraz umiejętności sporządzania sprawozdania finansowego rachunkowosci. Wcześnie powinien zaliczyć podstawy rachunkowości, rachunkowość finansową, wycenę bilansową, organizację rachunkowości oraz sprawozdawczość finansową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF10
T-L-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach20
30
wykłady
T-W-1Modele rachunkowości w świecie2
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości1
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie1
T-W-4Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)1
T-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości1
T-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF1
T-W-7Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości2
T-W-8Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF2
T-W-9Zastosowanie MSSF po raz pierwszy2
T-W-10Kierunki rozwoju rachunkowości międzynarodowej2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia25
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu15
A-W-3studiowanie literatury20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/4_W01
Student zna modele rachunkowości w swiecie i proces powstawania rozwiązań miedzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF
E_2A_W03, E_2A_W08, E_2A_W11C-1, C-2, C-3T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-2, S-1, S-3
E_2A_D7/4_W02
Student wskazuje na podobieństwa i róznice miedzy rozwiązaniami w zakresie wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym między MSSF, US GAAP oraz poskim prawem bilansowym
E_2A_W01, E_2A_W03, E_2A_W06C-1, C-2, C-3T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/4_U01
Student potrafi opisać modele rachunkowosci w świecie, procedury ustalania regulacji miedzynarodowych w zakresie rachunkowosci oraz ogólne zasady wyceny,ujmowania i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych.
E_2A_U06, E_2A_U09, E_2A_U14C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3
E_2A_D7/4_U02
Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF
E_2A_U02, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U10C-1, C-2, C-3T-W-9, T-W-8, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D7/4_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przy przygotowywaniu prezentacji
E_2A_K01, E_2A_K02C-1, C-3T-W-9, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-L-1, T-L-2M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/4_W01
Student zna modele rachunkowości w swiecie i proces powstawania rozwiązań miedzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF
2,0Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF
3,0Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF
3,5Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujecia w sprawozdaniach finansowych według MSSF
4,0Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach fiannsowych według MSSF
4,5Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF
5,0Student zna podstawowe pojecia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia okreslony sposób ujmowania operacji gospodarczycvh w sprawozdaniach
E_2A_D7/4_W02
Student wskazuje na podobieństwa i róznice miedzy rozwiązaniami w zakresie wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym między MSSF, US GAAP oraz poskim prawem bilansowym
2,0Student nie zna podobieństw i różnic w stosowanych metodach wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniach sporzadzonych według MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
3,0Student zna tylko niektóre metody wyceny , nie zna dokładnie róznic w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowych według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego
3,5Student zna tylko niektóre metody wyceny, zna niektóre dokładnie różnic miedzy nimi , jak również w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonymi według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
4,0Student zna różnice miedzy metodami wyceny zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego.
4,5Student zna podstawowe róznice miedzy metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniou finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego i tłumaczy źródla tych różnic
5,0Student zna podstawowe różnice miedzy metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego, tłumaczy żródła tych różnic i proponuje mozliwośći ich niwelowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/4_U01
Student potrafi opisać modele rachunkowosci w świecie, procedury ustalania regulacji miedzynarodowych w zakresie rachunkowosci oraz ogólne zasady wyceny,ujmowania i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych.
2,0Student nie potrafi opisac modeli rachunkowosci w świecie oraz nie zna procedur ustalanie miedzynarodowych regulacji rachunkowości
3,0Student zna modele rachunkowosci w świecie, ale nie potrafi ocenić róznic między nimi, zna procedure ustalania msr w ograniczonym zakresie zna metody wyceny, ale nie potrafi wskazać znacżcych róznic miedzy nimi
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D7/4_U02
Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF
2,0Student nie potrafi porównać rozwiazań krajowych i miedzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym
3,0Student potrafi dokonać częsciowego porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym
3,5Student potrafi dokonać porównwnia krajowych i miedzynarodowych rozwiazań w zakresie wyceny , ujmowania i prezentacji inforamcji w sprawozdaniu finansowym, potrafi przetłumzczyć podstawoe pojecia z tego zakresu na język angielski
4,0Student potrafi dokonać porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, potrafi przetłumzczyć pojecia z tego zakresu na język angielski
4,5Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania , potrafi przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski
5,0Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać mozliwości ich niwelowania, potrafi również przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D7/4_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przy przygotowywaniu prezentacji
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiiednio zaprezentować
5,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych , a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne mozliwości rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Foundation IFRS, Rozporzadzenie nr 1602/2002 w sprawie przyjecie w krajach UE MSSF, IFRS, Londyn, 2020
  2. red. W. Hasiak, B. NIta, Sprawozdanie finansowe według MSSF, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
  3. K. Trzpioła, Porównwnie przepisów ustawy o rachunkwośći z MSR/MSSF, Portal FK, Warszawa, 2020
  4. M. Gierusz, J. Gierusz, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej w teorii i praktyce, ODDK, Gdańsk, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Praktyczny przewodnik po MSSF, Deolitte, Warszawa, 2020
  2. Praktyczny przewodnik po MSSF, SEG, Warszawa, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF10
T-L-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach20
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele rachunkowości w świecie2
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości1
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie1
T-W-4Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)1
T-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości1
T-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF1
T-W-7Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości2
T-W-8Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF2
T-W-9Zastosowanie MSSF po raz pierwszy2
T-W-10Kierunki rozwoju rachunkowości międzynarodowej2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia25
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu15
A-W-3studiowanie literatury20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/4_W01Student zna modele rachunkowości w swiecie i proces powstawania rozwiązań miedzynarodowych oraz podstawowe zasady wyceny, prezentacji i ujmowania ioperacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych zgodnie z MSSF
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
E_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę na temat systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-8Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-1Modele rachunkowości w świecie
T-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-7Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-4Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)
T-L-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-L-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod wyceny i zasad ujmowania operacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF
3,0Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia tylko niektóre metody wyceny i prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych według MSSF
3,5Student zna podstawowe pojecia , ale wymienia wszystkie metody wyceny oraz wskazuje ich sposób ujecia w sprawozdaniach finansowych według MSSF
4,0Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny, i je interpretuje, wskazuje sposób prezentacji w sprawozdaniach fiannsowych według MSSF
4,5Student zna podstawowe pojęcia, wymienia wszystkie metody wyceny i je interpretuje wskazuje na sposób prezentacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF
5,0Student zna podstawowe pojecia w zakresie wyceny, wymienia wszystkie metody i je interpretuje, wskazuje na sposób prezentacji informacji w sprawozdaniach finansowych oraz zna przyczyny ich ujmowania w danej pozycji sprawozdawczej według MSSF oraz tłumaczy i wyjaśnia okreslony sposób ujmowania operacji gospodarczycvh w sprawozdaniach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/4_W02Student wskazuje na podobieństwa i róznice miedzy rozwiązaniami w zakresie wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym między MSSF, US GAAP oraz poskim prawem bilansowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
E_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-10Kierunki rozwoju rachunkowości międzynarodowej
T-W-9Zastosowanie MSSF po raz pierwszy
T-W-8Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-1Modele rachunkowości w świecie
T-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-7Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-4Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)
T-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF
T-L-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-L-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podobieństw i różnic w stosowanych metodach wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniach sporzadzonych według MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
3,0Student zna tylko niektóre metody wyceny , nie zna dokładnie róznic w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowych według MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego
3,5Student zna tylko niektóre metody wyceny, zna niektóre dokładnie różnic miedzy nimi , jak również w zasadach ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonymi według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego
4,0Student zna różnice miedzy metodami wyceny zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP i polskiego prawa bilansowego.
4,5Student zna podstawowe róznice miedzy metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniou finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego i tłumaczy źródla tych różnic
5,0Student zna podstawowe różnice miedzy metodami wyceny, zasadami ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym według zasad MSSF, US GAAP oraz polskiego prawa bilansowego, tłumaczy żródła tych różnic i proponuje mozliwośći ich niwelowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/4_U01Student potrafi opisać modele rachunkowosci w świecie, procedury ustalania regulacji miedzynarodowych w zakresie rachunkowosci oraz ogólne zasady wyceny,ujmowania i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniach finansowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystuje wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U09Potrafi prognozować i modelować złożone procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi badawczych
E_2A_U14Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-1Modele rachunkowości w świecie
T-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-4Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)
T-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisac modeli rachunkowosci w świecie oraz nie zna procedur ustalanie miedzynarodowych regulacji rachunkowości
3,0Student zna modele rachunkowosci w świecie, ale nie potrafi ocenić róznic między nimi, zna procedure ustalania msr w ograniczonym zakresie zna metody wyceny, ale nie potrafi wskazać znacżcych róznic miedzy nimi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/4_U02Student potrafi porównać rozwiązania w zakresie ujmowania wyceny i prezentacji operacji gospodarczych w sprawozdaniu finansowym sporzadzonym na podstawie polskiego prawa bilansowego i rozwiązań zawartych w MSSF
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
E_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystuje wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-2Przygotowanie i prowadzenie prezentacji do zagadnień związanych z tematyką poszczególnych Mięedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej i Dyrektyw Unii Europejskiej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-9Zastosowanie MSSF po raz pierwszy
T-W-8Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-L-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-L-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi porównać rozwiazań krajowych i miedzynarodowych w zakresie zasad wyceny ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym
3,0Student potrafi dokonać częsciowego porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie zasad wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym
3,5Student potrafi dokonać porównwnia krajowych i miedzynarodowych rozwiazań w zakresie wyceny , ujmowania i prezentacji inforamcji w sprawozdaniu finansowym, potrafi przetłumzczyć podstawoe pojecia z tego zakresu na język angielski
4,0Student potrafi dokonać porównania krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, potrafi przetłumzczyć pojecia z tego zakresu na język angielski
4,5Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnić, jak również wskazać możliwości ich niwelowania , potrafi przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski
5,0Student potrafi dokonać porównań krajowych i miedzynarodowych rozwiązań w zakresie wyceny, ujmowania i prezentacji informacji w sprawozdaniu finansowym oraz wytłumaczyć przyczyny tych różnic, jak również wskazać mozliwości ich niwelowania, potrafi również przetłumaczyć podstawowe pojecia z tego zakresu na język angielski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D7/4_K01Student potrafi pracować samodzielnie i w grupie przy przy przygotowywaniu prezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
C-3Kształtowanie umiejętności interpretowania zapisów MSSF oraz zrozumienia przyczyn rozbiezności między polskim prawem bilansowym a MSSF i US GAAP
Treści programoweT-W-9Zastosowanie MSSF po raz pierwszy
T-W-8Załozenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej według MSSF
T-W-1Modele rachunkowości w świecie
T-W-5Rola dyrektyw UE w zakresie rachunkowości
T-W-7Wpływ MSSF na rozwiązania stosowane w ustawie o rachunkowości i Krajowych Standardach Rachunkowości
T-W-2Harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
T-W-3Organizacje zajmujace się opracowaniem regulacji prawnych w zakresie rachunkowości w świecie
T-W-4Procedura opracowania Miedzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej ( MSSF)
T-W-6Konwergencja USGAAP i MSSF
T-L-1Zasady ujmowania i wyceny operacji gospodarczych w ksiegach rachunkoych oraz zakres ujawnień i prezentacja informacji w sprawozdaniach finansowych na wybranych MSSF
T-L-2Podobieństwa i róznice w stosowanych zasadach rachunkowości między MSSF , USGAAP a Krajowymi Standardami Rachunkowości (KSR) i Ustawą o rachunkowości na wybranych przykładach
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena osiagnięc studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć
S-1Ocena formująca: Przygotowanie i wygłoszenie referatu
S-3Ocena formująca: rozwiązanie problemów zadanych przez nauczyciela w grupach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć
3,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień analizowanych podczas zajęć przy czym proponowane rozwiązania są nie zawsze prawidłowe
4,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe rozwiązania
4,5Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponuje prawidłowe ich rozwiązanie i potrafi je odpowiiednio zaprezentować
5,0Student posiada zdolność do samodzielnego lub grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych , a wyniki jego pracy i zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne mozliwości rozwiązań