Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Podstawy inwentyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy inwentyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 16 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o ludzkich procesach poznawczych zdobyta w trakcie trwania nauki na niższych szczeblach kształcenia tj.: w szkole podstawowej i średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe informacje o twórczym rozwiązywaniu problemów i technikach inwentycznych,
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzemnia lub stowrzenia nowego rozwiązania w spoób kreatywny
C-5opracowywał wraz z zespołem propozycję nowego rozwiązania lub modyfikacji istniejacego z wykorzystaniem poznanych metod i technik inwentycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.2
T-P-2Podstawowe pojęcia w zakresie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie).2
T-P-3Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia.2
T-P-4Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie.10
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1udział w zajęciach projektowych16
A-P-2praca własna studenta: przygotowanie do zajęć projektowych, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć6
A-P-3praca nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych
M-4metoda projektowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
S-2Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -jakość i dobór materiału, samodzielność, -czas wykonania (terminowość), -wspołpraca w zespole, -prezentacja pracy, orginalność koncepcji,
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat.
S-4Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym w zespole

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O22_W01
zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki.
E_2A_W05C-3, C-2, C-4T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-4
E_2A_O22_W02
ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń.
E_2A_W10C-3, C-2, C-4T-P-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O16_U01
student posiada umięjętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do twórczego rozwiązania problemów
E_2A_U21, E_2A_U01, E_2A_U02C-1, C-2, C-4T-P-4M-3S-3, S-1, S-4
E_2A_O22_U01
definiuje i określa znaczenie podstawowych wyznaczników inteligencji twórczej w inwentyce biznesu
E_2A_U08C-2T-P-2, T-P-3, T-P-1M-1, M-2, M-3S-1, S-4
E_2A_O22_U02
wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym
E_2A_U11C-3, C-2, C-4T-P-1M-2, M-3S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O22_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
E_2A_K01, E_2A_K02C-3, C-2, C-4T-P-4M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O22_W01
zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki.
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O22_W02
ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń.
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O16_U01
student posiada umięjętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do twórczego rozwiązania problemów
2,0
3,0student podsiada w ograniczonym zakresie umiejętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do rozwiązania postawionych przed nim problemów i w podstawowym zakresie wskazuje na możliwe do wykorzystania rozwiązania podczas pracy indywidualnej lub zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O22_U01
definiuje i określa znaczenie podstawowych wyznaczników inteligencji twórczej w inwentyce biznesu
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O22_U02
wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O22_K02
Potrafi współpracować w grupie przygotowując rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Knosala R., Wasilewski B., Tomaczak-Horyń K., Kreatywność pracowników i twórcze zespoły, PWE, Warszawa, 2019
  2. Kosieradzka A. (red.), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji, edu-Libri, Kraków, 2013
  3. Martyniak Z., Wstep do inwentyki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 1998
  4. Mechło P., Geppert O., Trening innowacyjnego myślenia, Helion. Sensus, Gliwice, 2019
  5. Sloane P., Twórcze myślenie w zarządzaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
  6. Ujwary-Gil A., Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie, WSB-NLU, Nowy Sącz, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Koziołek S., Bochniak P., Smolnicki T., Projektowanie koncepcyjne z zastosowaniem wybranych metod heurystycznych, Zeszyty Naukowe WSOWL, 2011, nr 1, s. 135-144, 2011
  2. Matejun J., Metoda delficka w naukach o zarządzaniu, w: Kuczmera-Ludwiczyńska E. (red), Zarządzanie w regionie. Teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2012
  3. Nęcka E., Trop. Twórcze rozwiązywanie problemów, Impuls, Kraków, 1994
  4. Piech K., "Tradycyjne" metody heurystyczne: przegląd i zastosowanie, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, 2003, nr 1, s. 91-101, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.2
T-P-2Podstawowe pojęcia w zakresie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie).2
T-P-3Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia.2
T-P-4Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie.10
16

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1udział w zajęciach projektowych16
A-P-2praca własna studenta: przygotowanie do zajęć projektowych, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć6
A-P-3praca nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O22_W01zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
Cel przedmiotuC-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzemnia lub stowrzenia nowego rozwiązania w spoób kreatywny
Treści programoweT-P-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.
Metody nauczaniaM-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O22_W02ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzemnia lub stowrzenia nowego rozwiązania w spoób kreatywny
Treści programoweT-P-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.
Metody nauczaniaM-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O16_U01student posiada umięjętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do twórczego rozwiązania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
E_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Cel przedmiotuC-1W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe informacje o twórczym rozwiązywaniu problemów i technikach inwentycznych,
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzemnia lub stowrzenia nowego rozwiązania w spoób kreatywny
Treści programoweT-P-4Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie.
Metody nauczaniaM-3metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat.
S-1Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student podsiada w ograniczonym zakresie umiejętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do rozwiązania postawionych przed nim problemów i w podstawowym zakresie wskazuje na możliwe do wykorzystania rozwiązania podczas pracy indywidualnej lub zespołowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O22_U01definiuje i określa znaczenie podstawowych wyznaczników inteligencji twórczej w inwentyce biznesu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Cel przedmiotuC-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
Treści programoweT-P-2Podstawowe pojęcia w zakresie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie).
T-P-3Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia.
T-P-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.
Metody nauczaniaM-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O22_U02wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzemnia lub stowrzenia nowego rozwiązania w spoób kreatywny
Treści programoweT-P-1Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce.
Metody nauczaniaM-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O22_K02Potrafi współpracować w grupie przygotowując rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-3charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne,
C-2miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych,
C-4umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzemnia lub stowrzenia nowego rozwiązania w spoób kreatywny
Treści programoweT-P-4Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie.
Metody nauczaniaM-1metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna,
M-2metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie)
M-3metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5
4,0
4,5
5,0