Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Logistyka w biznesie

Sylabus przedmiotu Zespoły ludzkie w organizacjach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zespoły ludzkie w organizacjach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 16 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu zarządzania organizacjami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami tworzenia i funkcjonowania zespołów w organizacji
C-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Definicja zespołu, rodzaje i cechy pracy zespołowej w organizacjach2
T-L-2Definiowanie celów i ról w zespole4
T-L-3Podejmowanie decyzji i ustalenie kompetencji w zespole2
T-L-4Organizacja pracy zespołowej4
T-L-5Badanie dynamiki zespołu4
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie do kolokwium z zagadnień omawianych na zająciach9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z przeprowadzonych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O24_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozpoznaje i charakteryzuje różne typy zespołów, objaśnia warunki ich działania i cele tworzenia.
E_2A_W04, E_2A_W13C-1T-L-2, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
E_2A_O24_W02
W wyniku przeprowadznych zajęć student zna różne role członków zespołu oraz ich znaczenie w pracy zespołowej
E_2A_W04, E_2A_W05, E_2A_W13C-1, C-2T-L-2, T-L-1, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O24_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje podstawowe narzędzia ułatwiające pracę w zespole
E_2A_U01, E_2A_U03C-2T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2
E_2A_O24_U02
W wyniku przeprowadzonych zajeć student posługuje się podstawowymi narzędziami wykorzytywanymi przy kierowaniu i motywowaniu członków zespołów.
E_2A_U01, E_2A_U03C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O24_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na pracę w zespole
E_2A_K01, E_2A_K08C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O24_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozpoznaje i charakteryzuje różne typy zespołów, objaśnia warunki ich działania i cele tworzenia.
2,0
3,0Student rozróżnia i chrakteryzuje podstawowe typy zespołów oraz określa cele ich tworzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O24_W02
W wyniku przeprowadznych zajęć student zna różne role członków zespołu oraz ich znaczenie w pracy zespołowej
2,0
3,0Student określa role członków zespołu i dostrzega ich znaczenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O24_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje podstawowe narzędzia ułatwiające pracę w zespole
2,0
3,0Student zna podstawowe narzędzia stosowane w zarządzaniu pracą zespołu, potrafi określić cele ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_O24_U02
W wyniku przeprowadzonych zajeć student posługuje się podstawowymi narzędziami wykorzytywanymi przy kierowaniu i motywowaniu członków zespołów.
2,0
3,0Student zna podstawowe narzędzia wykorzystywane w kierowaniu i motywowaniu zespołu i wykazuje się korzyściami wynikającymi z ich zastosowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O24_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na pracę w zespole
2,0
3,0Student rozumie ideę pracy zespołowej i podejmuje współpracę w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mateusz Żeromski, Budowanie zespołu, Helion (Onepress), Warszawa, 2020
  2. Inga Bielińska, Zofia Jakubczyńska, Efektywny zespół. Jak razem osiągnąć więcej? Strategie budowania silnego zespołu, Edgard Wydawnictwo, Warszawa, 2016
  3. Łukasik Izabella Maria, Anna Witek, Budowanie efektywnego zespołu poprzez gry i zabawy, UMCS, Lublin, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Wilczyński Artur, Wykorzystanie modelu Belbina do identyfikacji ról grupowych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, Ostrołeka, 2018
  2. Patrick Lencioni, Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, MT Biznes, Warszawa, 2016

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Definicja zespołu, rodzaje i cechy pracy zespołowej w organizacjach2
T-L-2Definiowanie celów i ról w zespole4
T-L-3Podejmowanie decyzji i ustalenie kompetencji w zespole2
T-L-4Organizacja pracy zespołowej4
T-L-5Badanie dynamiki zespołu4
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie do kolokwium z zagadnień omawianych na zająciach9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O24_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozpoznaje i charakteryzuje różne typy zespołów, objaśnia warunki ich działania i cele tworzenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
E_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami tworzenia i funkcjonowania zespołów w organizacji
Treści programoweT-L-2Definiowanie celów i ról w zespole
T-L-1Definicja zespołu, rodzaje i cechy pracy zespołowej w organizacjach
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z przeprowadzonych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozróżnia i chrakteryzuje podstawowe typy zespołów oraz określa cele ich tworzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O24_W02W wyniku przeprowadznych zajęć student zna różne role członków zespołu oraz ich znaczenie w pracy zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
E_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami tworzenia i funkcjonowania zespołów w organizacji
C-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole
Treści programoweT-L-2Definiowanie celów i ról w zespole
T-L-1Definicja zespołu, rodzaje i cechy pracy zespołowej w organizacjach
T-L-5Badanie dynamiki zespołu
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z przeprowadzonych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student określa role członków zespołu i dostrzega ich znaczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O24_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje podstawowe narzędzia ułatwiające pracę w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole
Treści programoweT-L-2Definiowanie celów i ról w zespole
T-L-3Podejmowanie decyzji i ustalenie kompetencji w zespole
T-L-5Badanie dynamiki zespołu
T-L-4Organizacja pracy zespołowej
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z przeprowadzonych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe narzędzia stosowane w zarządzaniu pracą zespołu, potrafi określić cele ich stosowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O24_U02W wyniku przeprowadzonych zajeć student posługuje się podstawowymi narzędziami wykorzytywanymi przy kierowaniu i motywowaniu członków zespołów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole
Treści programoweT-L-2Definiowanie celów i ról w zespole
T-L-3Podejmowanie decyzji i ustalenie kompetencji w zespole
T-L-4Organizacja pracy zespołowej
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z przeprowadzonych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe narzędzia wykorzystywane w kierowaniu i motywowaniu zespołu i wykazuje się korzyściami wynikającymi z ich zastosowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O24_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na pracę w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami tworzenia i funkcjonowania zespołów w organizacji
C-2Nabycie podstawowych umiejętności pracy w zespole
Treści programoweT-L-2Definiowanie celów i ról w zespole
T-L-3Podejmowanie decyzji i ustalenie kompetencji w zespole
T-L-5Badanie dynamiki zespołu
T-L-4Organizacja pracy zespołowej
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja wyników z przeprowadzonych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie ideę pracy zespołowej i podejmuje współpracę w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0