Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Podstawy gospodarowania kapitałem ludzkim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy gospodarowania kapitałem ludzkim
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50zaliczenie
projektyP1 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie strategicznej roli kapitału ludzkiego w gospodarce opartej na wiedzy.
C-2Znajomość koncepcji kapitału ludzkiego.
C-3Znajomość metod analizy kapitału ludzkiego na poziomie mikro i makro.
C-4Umiejętność diagnozy potencjału kompetencyjnego.
C-5Umiejętność wartościowania kapitału ludzkiego wybranymi metodami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Diagnoza kapitału ludzkiego w organizacji.8
T-P-2Wartościowanie kapitału ludzkiego12
20
wykłady
T-W-1Ewolucja funkcji personalnej4
T-W-2Koncepcja i geneza kapitału ludzkiego. Ewolucja pracy.2
T-W-3Rola i miejsce kapitału ludzkiego w kapitale intelektuanym3
T-W-4Wiedza i rola kapitału ludzkiego w kreowaniu wiedzy2
T-W-5Zarządzanie oparte na kompetencjach. Proces zarządzania kapitałem ludzkim.2
T-W-6Pomiar i wartość kapitału ludzkiego dla organizacji2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Praca projektowa związana z diagnozą profilu kompetencyjnego.15
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń z wartościowania kapitału ludzkiego metodami dochodowymi i wykonanie i zaliczenie przykładowej metody na otrzymanych danych.3
A-P-3Przygotowanie do ćwiczeń z wartościowania kapitału ludzkiego metodami kosztowymi, wykonanie i zaliczenie przykładowej metody na otrzymanych danych.3
A-P-4Zaliczenie ćwiczeń2
A-P-5Wykonanie samodzielnego zadania - Klasyfikacja Zawodów2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zaliczenie wykładów2
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia części wykładowej.33
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonanych samodzielnie ćwiczeń na podstawie otrzymanych danych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie pracy projektowej związanej z diagnozą profilu kompetencyjnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C1_W01
Student jest w stanie zdefiniować i wytłumaczyć istotę, koncepcje i strategiczne znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnej gospodarce
E_2A_W05, E_2A_W10, E_2A_W13C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_C1_U01
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U10, E_2A_U11, E_2A_U13C-4T-P-1M-3, M-4S-1, S-3
E_2A_C1_U02
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U08, E_2A_U10, E_2A_U12, E_2A_U13C-5T-P-2M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C1_W01
Student jest w stanie zdefiniować i wytłumaczyć istotę, koncepcje i strategiczne znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnej gospodarce
2,0Student nie potrafi objaśnić istoty i znaczenia kapitału ludzkiego
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i w sposób ogólny potrafi zinterpretować jego znaczenie we współczesnej gospodarce
3,5Potrafi opisać i zinterpretować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i jego znaczenie we współczesnej gospodarce
4,0Potrafi opisać i scharakteryzować zagadnienia związane z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
4,5Ma bardzo dobrą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
5,0Ma znakomitą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_C1_U01
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,0Potrafi posługiwać się tylko nielicznymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
E_2A_C1_U02
Potrafi posługiwać się wybranymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,0Zadawalająco potrafi posługiwać się tylko niektórymi poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego

Literatura podstawowa

  1. M. Grzebyk i in., Gospodarowanie Kapitałem ludzkim w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2014
  2. W. Jarecki i in, Gospodarowanie Kapitałem Ludzkim, Economicus, Szczecin, 2011
  3. M. Kot-Radojewska, Wartość kapitału ludzkiego w organizacji w kontekście elastycznych form zatrudnienia. Perspektywa interesariuszy, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza, 2017
  4. M. Smolarek (red), Współczesne problemy zarządzania kapitałem ludzkim w organizacjach, Oficyna wydawnicza Humanitas, Sosnowiec, 2016
  5. Grzegorz Łukasiewicz, Kapitał ludzki organizacji, PWN, Warszawa, 2009
  6. Anna Rogozińska-Pawełczyk (red), Gospodarowanie kapitałem ludzkim. Wyzwania organizacyjne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Paweł Bochniarz i Krzysztof Gugała, Budowanie i pomiar kapitału ludzkiego w firmie, Poltext, Warszawa, 2005
  2. Marta Juchnowicz (Red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa, 2007
  3. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Diagnoza kapitału ludzkiego w organizacji.8
T-P-2Wartościowanie kapitału ludzkiego12
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja funkcji personalnej4
T-W-2Koncepcja i geneza kapitału ludzkiego. Ewolucja pracy.2
T-W-3Rola i miejsce kapitału ludzkiego w kapitale intelektuanym3
T-W-4Wiedza i rola kapitału ludzkiego w kreowaniu wiedzy2
T-W-5Zarządzanie oparte na kompetencjach. Proces zarządzania kapitałem ludzkim.2
T-W-6Pomiar i wartość kapitału ludzkiego dla organizacji2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Praca projektowa związana z diagnozą profilu kompetencyjnego.15
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń z wartościowania kapitału ludzkiego metodami dochodowymi i wykonanie i zaliczenie przykładowej metody na otrzymanych danych.3
A-P-3Przygotowanie do ćwiczeń z wartościowania kapitału ludzkiego metodami kosztowymi, wykonanie i zaliczenie przykładowej metody na otrzymanych danych.3
A-P-4Zaliczenie ćwiczeń2
A-P-5Wykonanie samodzielnego zadania - Klasyfikacja Zawodów2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zaliczenie wykładów2
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia części wykładowej.33
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C1_W01Student jest w stanie zdefiniować i wytłumaczyć istotę, koncepcje i strategiczne znaczenie kapitału ludzkiego we współczesnej gospodarce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Rozumienie strategicznej roli kapitału ludzkiego w gospodarce opartej na wiedzy.
C-2Znajomość koncepcji kapitału ludzkiego.
C-3Znajomość metod analizy kapitału ludzkiego na poziomie mikro i makro.
Treści programoweT-W-1Ewolucja funkcji personalnej
T-W-2Koncepcja i geneza kapitału ludzkiego. Ewolucja pracy.
T-W-6Pomiar i wartość kapitału ludzkiego dla organizacji
T-W-3Rola i miejsce kapitału ludzkiego w kapitale intelektuanym
T-W-4Wiedza i rola kapitału ludzkiego w kreowaniu wiedzy
T-W-5Zarządzanie oparte na kompetencjach. Proces zarządzania kapitałem ludzkim.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści programowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić istoty i znaczenia kapitału ludzkiego
3,0Potrafi zdefiniować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i w sposób ogólny potrafi zinterpretować jego znaczenie we współczesnej gospodarce
3,5Potrafi opisać i zinterpretować podstawowe koncepcje kapitału ludzkiego i jego znaczenie we współczesnej gospodarce
4,0Potrafi opisać i scharakteryzować zagadnienia związane z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
4,5Ma bardzo dobrą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
5,0Ma znakomitą wiedzę na temat zagadnien związanych z genezą kapitału ludzkiego, jego strukturą, sposobami pomiaru i znaczeniem w gospodarce opartej na wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C1_U01Potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_2A_U13Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i obcym, z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-4Umiejętność diagnozy potencjału kompetencyjnego.
Treści programoweT-P-1Diagnoza kapitału ludzkiego w organizacji.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanych samodzielnie ćwiczeń na podstawie otrzymanych danych.
S-3Ocena podsumowująca: Wykonanie i zaliczenie pracy projektowej związanej z diagnozą profilu kompetencyjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,0Potrafi posługiwać się tylko nielicznymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się wybranymi metodami diagnozy kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się metodami diagnozy kapitału ludzkiego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_C1_U02Potrafi posługiwać się wybranymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z zastosowaniem metody badawczej
E_2A_U13Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i obcym, z zakresu ekonomii lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-5Umiejętność wartościowania kapitału ludzkiego wybranymi metodami.
Treści programoweT-P-2Wartościowanie kapitału ludzkiego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonanych samodzielnie ćwiczeń na podstawie otrzymanych danych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niezadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,0Zadawalająco potrafi posługiwać się tylko niektórymi poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
3,5Zadawalająco potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,0Dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
4,5Bardzo dobrze potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego
5,0Znakomicie potrafi posługiwać się poznanymi metodami wartościowania kapitału ludzkiego