Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy

Sylabus przedmiotu Zarządzanie kapitałem intelektualnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie kapitałem intelektualnym
Specjalność Konsulting gospodarczy
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o rozwoju gospodarki i przedsiębiorstw

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość istoty kapitału intelektualnego
C-2Znajomość sposobów pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego
C-3Poznanie elementów wpływających na rozwój kapitału intelektualnego
C-4Zrozumienie zależności między wzrostem kapitału intelektualnego i konkurencyjnością przedsiębiorstw

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Charakterystyka kapitału intelektualnego2
T-W-2Sposoby pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego3
T-W-3Zarządzanie wiedzą jako element rozwoju kapitału intelektualnego2
T-W-4Determinanty rozwoju innowacji jako źródła wzrostu kapitału intelektualnego2
T-W-5Relacje z otoczeniem jako element kapitału intelektualnego2
T-W-6Pracownicy i ich rozwój jako element kapitału intelektualnego2
T-W-7Konkurencyjność przedsiębiorstw a kapitał intelektualny2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3studiowanie literatury4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test zaliczeniowy
S-2Ocena formująca: przygotowanie studium przypadku
S-3Ocena podsumowująca: średnia ocen z testu i studium przypadku

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/6_W01
Student powinien wiedzieć jakie mogą być elementy składowych kapitału intelektualnego w firmie
E_2A_W08C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/6_U01
posiadanie umiejętności analizy i pomiaru efektywności kapitału intelektualnego w firmie
E_2A_U18C-2T-W-3, T-W-2, T-W-4M-2S-2
E_2A_D5/6_U02
Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
E_2A_U03C-3, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/6_K01
umiejętność pracy w grupie
E_2A_K01C-3, C-2T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/6_W01
Student powinien wiedzieć jakie mogą być elementy składowych kapitału intelektualnego w firmie
2,0nie opanował
3,0Student powinien wiedzieć jakie mogą być elementy składowych kapitału intelektualnego w firmie
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/6_U01
posiadanie umiejętności analizy i pomiaru efektywności kapitału intelektualnego w firmie
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5umiejętność wykorzystania wybranych sposobów pomiaru efektyności kapitału intelektualnego
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5umiejętność wykorzystania różnych sposobów pomiaru efektyności kapitału intelektualnego
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
E_2A_D5/6_U02
Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Umiejętność organizowania pracy własnej
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/6_K01
umiejętność pracy w grupie
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5umiejętność pracy w grupie
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. E. Gross-Gołacka, B. Jefmański, P. Spałek, Kapitał intelektualny przedsiębiorstw w Polsce - wybrane aspekty teoretyczne i praktyczne, PWE, Warszawa, 2020
  2. S. Kasiewicz, W. Rogowski, M. Kicińska, Kapitał intelektualny, Wolters Kluwer, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. R. Mazur, Jesteś innowacyjny? Natura współczesnych innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 2/2008
  2. R. Mazur, Inwentorzy. Czynniki rozwoju innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 3/2008
  3. W. Kotarba, Ochrona wiedzy, a kapitał intelektualny organizacji, PWE, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka kapitału intelektualnego2
T-W-2Sposoby pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego3
T-W-3Zarządzanie wiedzą jako element rozwoju kapitału intelektualnego2
T-W-4Determinanty rozwoju innowacji jako źródła wzrostu kapitału intelektualnego2
T-W-5Relacje z otoczeniem jako element kapitału intelektualnego2
T-W-6Pracownicy i ich rozwój jako element kapitału intelektualnego2
T-W-7Konkurencyjność przedsiębiorstw a kapitał intelektualny2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia6
A-W-3studiowanie literatury4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/6_W01Student powinien wiedzieć jakie mogą być elementy składowych kapitału intelektualnego w firmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W08Ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł prawno-organizacyjnych warunkujących funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich natury i sposobów działania
Cel przedmiotuC-1Znajomość istoty kapitału intelektualnego
Treści programoweT-W-1Charakterystyka kapitału intelektualnego
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Student powinien wiedzieć jakie mogą być elementy składowych kapitału intelektualnego w firmie
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/6_U01posiadanie umiejętności analizy i pomiaru efektywności kapitału intelektualnego w firmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U18Potrafi weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-2Znajomość sposobów pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego
Treści programoweT-W-3Zarządzanie wiedzą jako element rozwoju kapitału intelektualnego
T-W-2Sposoby pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego
T-W-4Determinanty rozwoju innowacji jako źródła wzrostu kapitału intelektualnego
Metody nauczaniaM-2pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: przygotowanie studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5umiejętność wykorzystania wybranych sposobów pomiaru efektyności kapitału intelektualnego
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5umiejętność wykorzystania różnych sposobów pomiaru efektyności kapitału intelektualnego
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/6_U02Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać
Cel przedmiotuC-3Poznanie elementów wpływających na rozwój kapitału intelektualnego
C-2Znajomość sposobów pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego
Treści programoweT-W-3Zarządzanie wiedzą jako element rozwoju kapitału intelektualnego
T-W-2Sposoby pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego
T-W-6Pracownicy i ich rozwój jako element kapitału intelektualnego
T-W-5Relacje z otoczeniem jako element kapitału intelektualnego
Metody nauczaniaM-2pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: przygotowanie studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5Opanował w stopniu dostatecznym plus
4,0Umiejętność organizowania pracy własnej
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/6_K01umiejętność pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-3Poznanie elementów wpływających na rozwój kapitału intelektualnego
C-2Znajomość sposobów pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego
Treści programoweT-W-2Sposoby pomiaru i analizy efektywności kapitału intelektualnego
T-W-6Pracownicy i ich rozwój jako element kapitału intelektualnego
T-W-4Determinanty rozwoju innowacji jako źródła wzrostu kapitału intelektualnego
T-W-5Relacje z otoczeniem jako element kapitału intelektualnego
Metody nauczaniaM-2pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: przygotowanie studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie opanował
3,0Opanował w stopniu dostatecznym
3,5umiejętność pracy w grupie
4,0Opanował w stopniu dobrym
4,5Opanował w stopniu dobrym plus
5,0Opanował w stopniu bardzo dobrym