Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Konsulting gospodarczy
Sylabus przedmiotu Mezoekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mezoekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu mikroekonomii oraz podstaw makroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania gospodarki na poziomie mezo - regionów, sektorów, branż, karteli, związków przedsiębiorców i grup społecznych. |
C-2 | Zrozumienie przez studentów prawidłowości rozwoju i przemian strukturalnych podmiotów gospodarczych w mezoskali |
C-3 | Zrozumienie przez studentów kierunków i zasadności polityki gospodarczej w mezoskali. |
C-4 | Zapoznanie studentów z nowymi wyzwaniami gospodarki na poziomie mezo. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zajęcia organizacyjne i przedstawienie tematów zadań dla zespołów | 1 |
T-A-2 | Analiza sytuacji w różnych sektorach - ocena stanu, uwarunkowań i perspektyw rozwojowych | 10 |
T-A-3 | Struktury sieciowe jako czynnik rozwoju na poziomie mezo | 2 |
T-A-4 | Klastry w wybranych branżach i ich efekty | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie, istota i geneza mezoekonomii. Branża i region jako przedmiot badań. | 2 |
T-W-2 | Typy i rola podmitów gospodarczych w systemie na poziomie mezo. | 2 |
T-W-3 | Polityka gospodarcza i jej narzędzia w aspekcie mezoekonomicznym. | 1 |
T-W-4 | Oddziaływanie otoczenia mezoekonomicznego na zachowanie przedsiębiorstw i innych aktorów w branży, regionie. | 2 |
T-W-5 | Wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego dla rozwoju w skali mezo. | 2 |
T-W-6 | Konkurencja i konkurencyjność w ujęciu mezoekonomicznym | 2 |
T-W-7 | Klastry i struktury sieciowe | 2 |
T-W-8 | Gospodarka oparta na wiedzy, globalizacja, polityka narodowa i regionalna - nowe wyzwania dla gospodarki na poziomie mezo | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | prezentacja multimedialna studentów na wskazany temat |
M-4 | esej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów - ocena z eseju |
S-2 | Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji - ocena z prezentacji |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa (wynik wszystkich ocen formujących) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O17_W01 student ma wiedzę nt. mechanizmów funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym | E_2A_W01, E_2A_W02 | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
E_2A_O17_W02 student uzyskuje ogólną znajomość podstawowych narzędzi polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym | E_2A_W02, E_2A_W03 | — | C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
E_2A_O17_W03 student ma wiedzę nt. nowych wyzwań gospodarki na poziomie mezo | E_2A_W05 | — | C-4 | T-W-8 | M-1, M-3, M-4 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O17_U01 student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w mezoskali | E_2A_U21, E_2A_U01, E_2A_U02 | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
E_2A_O17_U02 student potrafi formułować ogólne wnioski o problemach i szansach rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezoekonomicznym | E_2A_U02, E_2A_U16 | — | C-1, C-2, C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
E_2A_O17_U03 student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej w celu wspierania rozwoju na poziomie mezo | E_2A_U01, E_2A_U11 | — | C-3 | T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
E_2A_O17_U04 student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych | E_2A_U14 | — | C-1, C-3, C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O17_K01 student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności | E_2A_K02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
E_2A_O17_K02 student ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczo-społecznych w gospodarce na poziomie mezo | E_2A_K09 | — | C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
E_2A_O17_K03 student potrafi współdziałać i pracować w grupie | E_2A_K01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O17_W01 student ma wiedzę nt. mechanizmów funkcjonowania gospodarki na poziomie mezoekonomicznym | 2,0 | Student nie zna w podstawowym zakresie mechanizmów funkcjonowania gospodaki na poziomie mezoekonomicznym. |
3,0 | Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku. | |
3,5 | Student potrafi wskazać w podstawowym zakresie mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. | |
4,0 | Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. W ykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne. | |
4,5 | Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. W ykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne. | |
5,0 | Student potrafi wskazać w mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne. | |
E_2A_O17_W02 student uzyskuje ogólną znajomość podstawowych narzędzi polityki gospodarczej stosowanej na poziomie mezoekonomicznym | 2,0 | Student nie ma ogólnej znajmości podstawowych narzędzi polityki gospodarczej na poziomie mezoekonomicznym. |
3,0 | Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku. | |
3,5 | Student potrafi wskazać i omówić w podstawowym zakresie narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. | |
4,0 | Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. W ykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne. | |
4,5 | Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne. | |
5,0 | Student potrafi wskazać i omówić narzędzia polityki gospodarczej na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne. | |
E_2A_O17_W03 student ma wiedzę nt. nowych wyzwań gospodarki na poziomie mezo | 2,0 | Student nie zna w podstawowym zakresie nowych wyzwań gospodaki na poziomie mezoekonomicznym. |
3,0 | Student potrafi wskazać w ograniczonym zakresie nwe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku. | |
3,5 | Student potrafi wskazać i omówić w podstawowym zakresie nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował zasadnicze treści programowe. W ykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku. | |
4,0 | Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował prawie cały materiał programowy. Wykazuje zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku. Jego wypowiedzi na ogół są poprawne. | |
4,5 | Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Opanował cały materiał programowy. Wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne i dość swbodne. | |
5,0 | Student potrafi wskazać i omówić nowe wyzwania gospodarki na poziomie mezo. Jego wiedza na ten temat wykracza poza materiał programowy. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie iciekawość poznawczą w stosunku do przedmiotu. Podczas wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Jego wypowiedzi są poprawne, pewne i swbodne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O17_U01 student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w mezoskali | 2,0 | Student nie posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo. |
3,0 | Student posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student posiada w podstawowym zakresie umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych w skali mezo, przy pewnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż podstawowy zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż wymagania programowe zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne w skali mezo. | |
E_2A_O17_U02 student potrafi formułować ogólne wnioski o problemach i szansach rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezoekonomicznym | 2,0 | Student nie potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólnych wniosków nt. problemówi szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo. |
3,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student posiada w podstawowym zakresie umiejętność formułowania ogólnych wniosków nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów na poziomie mezo, przy pewnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż podstawowy formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie w stopniu większym niż wymagania programowe formułować ogólne wnioski nt. problemów i szans rozwojowych podmiotów gospodarczych na poziomie mezo. | |
E_2A_O17_U03 student potrafi wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narzędzi polityki gospodarczej w celu wspierania rozwoju na poziomie mezo | 2,0 | Student nie potrafi wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo. |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym stopniu wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo, przy wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wyjaśnić w podstawowym zakresie zasadności stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wyjaśnić w stopniu większym niz podstawowy zakres zasadność stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wyjaśnić zasadność stosowania przez państwo narządzi polityki gospodarczej na poziomie mezo, wykraczając poza materiał programowy. | |
E_2A_O17_U04 student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych | 2,0 | Student nie potrafi przygotowywać wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. |
3,0 | Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. | |
3,5 | Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wybrać temat i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w ramach materiału programowego. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie wybrać temat i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, w zakresie wykraczajacym poza materiał programowy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O17_K01 student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności | 2,0 | Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności. |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzxę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzxę i umiejętności pod wpływem i przy pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązujacego programu, kierujac się własna ciekawością poznawczą. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, wykraczajać przy tym poza program, kierujac się własna ciekawością poznawczą i zainteresowaniami. | |
E_2A_O17_K02 student ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczo-społecznych w gospodarce na poziomie mezo | 2,0 | Student nie ma świadomości współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo. |
3,0 | Student w ograniczonym stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to wydatnej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student w średnim stopniu ma świadomość współczesnych przemian ekonomiczno-społecznych w gospodarce na poziomie mezo; wymaga to pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student w dużym stopniu samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo. | |
4,5 | Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo, ujęte w programie nauczania. | |
5,0 | Student samodzielnie uświadamia sobie współczesne przemiany ekonomiczno-społeczne w gospodarce na poziomie mezo,wykraczając przy tym poza program nauczania. | |
E_2A_O17_K03 student potrafi współdziałać i pracować w grupie | 2,0 | Student nie posiada kompetencji do pracy w grupie, nie wykazuje zainteresowania wspólnymi zadaniami do wykonania, nie potrafi zaplanować i wykonać przydzielonych obowiązków w ramach zespołu. |
3,0 | Student w elementarnym, ograniczonym zakresie potrafi współdziałać z innymi, w ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowanie wspólnym zadaniem do wykonania. W sposób nieudolny planuje i wykonuje pracę w ramach przydzielonych obowiązków w zespole. | |
3,5 | Student planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym etapie jej tworzenia w ramach zadań przydzielonych przez zespół. | |
4,0 | Student potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdziela lub pomaga rozdzielić zadania pozostałym członkom zespołu. Potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań w grupie. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczy w rozdzielaniu zadań i ich realizacji na każdymetapie pracy. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele, rozdzielić zadania oraz panować nad współpracą (motywować, nadzorować i kontrolować) członków zespołu, a takze nad terminowością i sposobem prezentacji wyników. |
Literatura podstawowa
- Gorynia M., Mezoekonomia - modele samoregulacji branży, Ekonomista, 1995, nr 5-6, 1995
- Gorynia M., Jankowska B., Maślak E., Branża jako predmiot badań ekonomii, Gospodarka Narodowa, 2000, nr 3, 2000
- Gorynia M., Łaźniewska E. (red. nauk.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
- Górka K., Tendencje zmian mezoekonomii w wyniku zmian ustrojowych i wyzwań cywilizacyjnych, IX Kongres Ekonomistów Polskich PTE, http:, www.pte.pl/kongres/referaty, 2014
- Andrzej Jezierski, Mezoekonomiczne uwarunkowania kształtowania konkurencyjności łańcuchów dostaw, Studia Ekonomiczne : zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice, 2017
- Ewa Gruszewska, Małgorzata Roszkowska, WSPÓŁCZESNE PROBLEMY EKONOMICZNE W BADANIACH MŁODYCH NAUKOWCÓW. ANALIZY MAKRO- I MEZOEKONOMICZNE, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Białystok, 2019
Literatura dodatkowa
- Budnar W.W., Podmiotowość regionów a polityka i rozwój regionalny. Kontekst polski i europejski, Acta Scienriarum Polonorum. Administratio Locorum, 2009, nr 8(3), 2009
- Gancarczyk J., Wpływ kooperacji małych i średnich przedsiębiorstw w klastrach na konkurencyjnośc regionów, Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej SGH, 2011, nr 32, 2011
- Łącka I., Mezoekonomiczne aspekty innowacyjności polskiej gospodarki, Prace Naukowe Uniwesytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2011, nr 168, 2011
- Mikołajczyk K., Kurczewska A., Fila J., Klastry na świecie, Difin, Warszawa, 2009
- Woźniak-Miszewska M., Mezoekonomia transgraniczna przedsiębiorstw. Studium bezpośrednich inwestycji zagranicznych w rozwoju regionów ekonomicznych, Difin, Warszawa, 2012