Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo zagadnienia praktyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogrzewnictwo zagadnienia praktyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy termodynamiki technicznej i mechanki płynów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty |
C-4 | Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu bilansowania energetycznego |
C-6 | Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków. |
C-7 | Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o. |
C-8 | Zdobycie umięjetności wykonania obliczeń i sporządzenia dokumentacji projektu instalacji c.o. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | wykonanie projektu instalacji centralnego ogrzewania dla dużego obiektu (np. domu wielorodzinnego średniowysokiego lub wysokiego) wraz z rozwiązaniem kotłowni na cele c.o. i c.w.u. | 45 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | samodzielne przygotowanie indywidualnego opracowania projektowego | 45 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna |
M-2 | metoda programowana- z użyciem komputera |
M-3 | metoda praktyczna- metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena podsumowująca |
S-2 | Ocena formująca: ocena projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/3_W02 ma szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych | IS_2A_W07, IS_2A_W06, IS_2A_W05 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
S_2A_S/D/3_W03 jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku | IS_2A_W07, IS_2A_W09, IS_2A_W11, IS_2A_W05 | — | — | C-5, C-8, C-7 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
S_2A_S/D/3_W05 student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o. | IS_2A_W10, IS_2A_W11, IS_2A_W05 | — | — | C-8, C-7 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/3_U01 Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania | IS_2A_U20 | — | — | C-6, C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
S_2A_S/D/3_U02 Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska | IS_2A_U12, IS_2A_U14, IS_2A_U16 | — | — | C-6, C-5, C-1, C-4 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
S_2A_S/D/3_U03 Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów) | IS_2A_U08 | — | — | C-6, C-2, C-4 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/3_K01 Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych. | IS_2A_K05, IS_2A_K08, IS_2A_K04, IS_2A_K02 | — | — | C-6 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
S_2A_S/D/3_K02 ma świadomość skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne | IS_2A_K07, IS_2A_K05, IS_2A_K04, IS_2A_K06 | — | — | C-6, C-2, C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
S_2A_S/D/3_K03 ma świadomość zawodowego obowiązku przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych. | IS_2A_K09 | — | — | C-6 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/3_W02 ma szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat budowy i zasady działania instalacji c.o. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/3_W03 jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat sposobów wymiany ciepła i bilansowania mocy cieplnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/3_W05 student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o., lecz nie orientuje się zbyt dobrze w zagadnieniach szczegółowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/3_U01 Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania | 2,0 | |
3,0 | Student umie wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urzadzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/3_U02 Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student umie wprawdzie ogólnie ocenić pewne aspekty rozwiązń technicznych z zakresu ogrzewnictwa na środowisko, zna rozwiązania proekologiczne, ale brak mu wiedzy szczegółowej na ten temat | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/3_U03 Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów) | 2,0 | |
3,0 | Student umie znaleźć informacje w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich oceną i interpretacją | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/3_K01 Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadom uwarunkowań wyborów technicznych w ogrzewnictwie wyniklających ze zmiennych regulacji zewnętrznych, jego wiedza w tym zakresie jest jednak pobieżna | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/3_K02 ma świadomość skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Zna pewne skutki ekonomiczne, eksploatacyjne i ekologiczne, jednak w dość ograniczonym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/3_K03 ma świadomość zawodowego obowiązku przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość przekazywania wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim jest w stanie to wykonać jest ograniczony ( np. przez niekompletną wiedzę i brak własnych przemyśleń) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Recknagel H., Schramek E., Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja., Systherm, Poznań, 2011, wydanie II uzupełnione
- Nantka M., Ogrzewnictwo i Ciepłownictwo, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
Literatura dodatkowa
- Babiarz B., Szymański W, Ogrzewnictwo, Wydawnictwo Politechnika Rzeszowska, Rzeszów, 2010
- Wytyczne projektowania instalacji centralnego ogrzewania, COBRTI Instal, Wraszawa, 2001, Zeszyt 2