Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Ogrzewnictwo zagadnienia teoretyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ogrzewnictwo zagadnienia teoretyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Leciej-Pirczewska <Dorota.Leciej-Pirczewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy termodynamiki technicznej i mechanki płynów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Osiągnięcie szczegółowej wiedzy na temat projektowania i eksploatacji systemów ogrzewania wraz z koordynacją w procesie projektowania i wykonawstwa. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami źródeł energii konwencjonalnej, niekonwencjonalnej oraz odnawialnych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z procesami przetwarzania poszczególnych rodzajów energii, sposobami transportu energii i czynnikami wpływającymi na jej straty |
C-4 | Zapoznanie studentów z budową i cechami instalacji grzewczych ze szczególnym uwzględnieniem środków technicznych i eksploatacyjnych zmniejszenia zużycia energii oraz emisji szkodliwych substancji do otoczenia. |
C-5 | Uświadomienie konieczności stosowania energooszczędnych i proekologicznych rozwiązań instalacji centralnego ogrzewania budynków. |
C-6 | Zdobycie wiedzy z zakresu automatyki, regulacji, równoważenia hydraulicznego, sposobów i odprowadzania spalin, wytycznych projektowania kotłowni |
C-7 | Zdobycie szczegółowej wiedzy z zakresu projektowania instalacji c.o. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Aktualne uwarunkowania wynikające z polityki energetycznej UE i Polski. Charakterystyka paliw wykorzystywanych w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: specyfika i wymagania źródeł ciepła, magazynowanie, dostępność, ekologia i ekonomia. | 6 |
T-W-2 | Źródła ciepła i nośniki energii w ogrzewnictwie i ciepłownictwie: klasyfikacja, charakterystyka i zasady wyboru. | 6 |
T-W-3 | Parametry stanu powietrza i ich wpływ na mikroklimat w pomieszczeniach zamkniętych. Komfort cieplny | 3 |
T-W-4 | Projektowe obciążenie cieplne przestrzeni ogrzewanej, części budynku i budynku: wymagania, sposób obliczania, wskaźniki, izolacyjność cieplna przegród budowlanych, ochrona cieplna budynków, warunki projektowe. | 6 |
T-W-5 | Sposoby ogrzewania budynków i pomieszczeń: zadania, zalety i wady oraz specyficzne wymagania poszczególnych rozwiązań. | 3 |
T-W-6 | Elementy wodnych instalacji grzewczych: źródła ciepła, przewody, grzejniki, odbiorniki, armatura, zabezpieczenia, izolacje cieplne. | 6 |
T-W-7 | Zabezpieczenie instalacji ogrzewań wodnych niskoparametrowych systemu otwartego i zamknietego: zasady, rozwiązania, obliczanie. | 3 |
T-W-8 | Projektowanie instalacji ogrzewań wodnych pompowych: zasady prowadzenia przewodów, dobór urządzeń, dobór średnic przewodów, obliczenia hydrauliczne, stosowane materiały. | 6 |
T-W-9 | Układy odprowadzania spalin (rodzaje,materiały, warunki ciśnieniowe, obliczanie, elementy składowe) | 3 |
T-W-10 | Wymagania w projektowaniu kotłowni na paliwa stałe, gazowe i na olej opałowy | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | udział w szkoleniu branżowym /wycieczce technicznej/targach instalacyjnych | 5 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca- wykład informacyjny |
M-2 | metoda aktywizująca- dyskusja dydaktyczna |
M-3 | metoda programowana- z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/2_W01 potrafi scharakteryzować urządzenia oraz ich funkcję w instalacjach grzewczych | IS_2A_W07, IS_2A_W05 | — | — | C-5, C-2, C-3, C-1 | T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
S_2A_S/D/2_W02 ma szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych | IS_2A_W07, IS_2A_W06, IS_2A_W05 | — | — | C-4, C-2, C-1, C-6 | T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
S_2A_S/D/2_W03 jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku | IS_2A_W07 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
S_2A_S/D/2_W04 Jest w stanie określić przewidywaną żywotność urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko naturalne | IS_2A_W13 | — | — | C-5, C-4, C-2, C-6 | T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
S_2A_S/D/2_W05 student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o. | IS_2A_W06, IS_2A_W11, IS_2A_W03, IS_2A_W05 | — | — | C-7 | T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/2_U01 Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania | IS_2A_U14 | — | — | C-5, C-4, C-2, C-6 | T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
S_2A_S/D/2_U02 Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska | IS_2A_U16 | — | — | C-5, C-4, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
S_2A_S/D/2_U03 Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów) | IS_2A_U08 | — | — | C-5, C-4, C-2, C-6 | T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_S/D/2_K01 Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych. | IS_2A_K05, IS_2A_K08, IS_2A_K04, IS_2A_K02 | — | — | C-5 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
S_2A_S/D/2_K02 ma świadomość skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne | IS_2A_K07, IS_2A_K05, IS_2A_K04, IS_2A_K06 | — | — | C-5, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
S_2A_S/D/2_K03 ma świadomość zawodowego obowiązku przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych. | IS_2A_K08 | — | — | C-5 | T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/2_W01 potrafi scharakteryzować urządzenia oraz ich funkcję w instalacjach grzewczych | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie podstawowym, bardzo ogólnym charakteryzuje urządzenia i ich funkcję w instalacjach c.o. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/2_W02 ma szczegółową wiedzę z zakresu budowy i zasady dzialania instalacji c.o oraz jej poszczególnych elementów składowych | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat budowy i zasady działania instalacji c.o. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/2_W03 jest w stanie wymienić i opisać sposoby wymiany ciepła w pomieszczeniach ogrzewanych, zna podstawy metodyki bilansowania obciążenia cieplnego pomieszczeń ogrzewanych i budynku | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat sposobów wymiany ciepła i bilansowania mocy cieplnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/2_W04 Jest w stanie określić przewidywaną żywotność urzadzeń i materiałów stosowanych w instalacjach centralnego ogrzewania oraz uwarunkowania poprawnej eksploatacji i oddziaływania na środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową, jedynie ogólną wiedzę na temat cyklu życia urzadzeń w instalacjach c.o., uwarunkowań prawidłowej eksploatacji i oddziaływania na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/2_W05 student ma szczegółową wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ogólną wiedzę z zakresu projektowania instalacji c.o., lecz nie orientuje się zbyt dobrze w zagadnieniach szczegółowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/2_U01 Potrafi wybrać odpowiednie materiały i urządzenia odpowiednie dla wybranego rodzaju instalacji centralnego ogrzewania | 2,0 | |
3,0 | Student umie wprawdzie wybrać pewne odpowiednie materiały i urzadzenia, ale nie zna pełnego ich asortymentu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/2_U02 Potrafi ocenić wpływ wybranego rozwiązania instalacji grzewczej na środowisko, umie wybrać rozwiązania bardziej przyjazne dla środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student umie wprawdzie ogólnie ocenić pewne aspekty rozwiązń technicznych z zakresu ogrzewnictwa na środowisko, zna rozwiązania proekologiczne, ale brak mu wiedzy szczegółowej na ten temat | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/2_U03 Potrafi znaleźć informacje dotyczące urządzeń z zakresu instalacji centralnego ogrzewania w zasobach internetu oraz z innych źródeł ( np. z katalogów) | 2,0 | |
3,0 | Student umie znaleźć informacje w zasobach internetu, ale ma pewne trudności z ich oceną i interpretacją | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_S/D/2_K01 Ma świadomość nowych, zmieniających się wyzwań i uwarunkowań prawnych stosowania konkretnych rozwiązań w ogrzewnictwie w aspekcie zmian polityki energetycznej UE i Polski oraz przepisów prawnych. | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadom uwarunkowań wyborów technicznych w ogrzewnictwie wynikających ze zmiennych regulacji zewnętrznych, jego wiedza w tym zakresie jest jednak pobieżna | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/2_K02 ma świadomość skutków wyboru poszczególnych rozwiązań z zakresu ogrzewnictwa na koszty inwestycyjne, eksploatacyjne oraz środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Zna pewne skutki ekonomiczne, eksploatacyjne i ekologiczne, jednak w dość ograniczonym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
S_2A_S/D/2_K03 ma świadomość zawodowego obowiązku przekazywania zainteresowanym w tym podmiotom w procesie inwestycyjnym informacji i własnych przemyśleń na temat rowiązań technicznych w ogrzewnictwie korzystnych i niekorzystnych w aspekcie wpływu na efektywność energetyczną,ochronę środowiska i koszty inwestycyjne. Dzieli się swoją wiedzą na temat rozwiązań alternatywnych. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość przekazywania wiedzy w zakresie ogrzewnictwa, jednak zakres w jakim jest w stanie to wykonać jest ograniczony ( np. przez niekompletną wiedzę i brak własnych przemyśleń) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Recknagel H., Schramek E., Kompendium wiedzy. Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Koczyk H., Antoniewicz B., Basińska M., Górka A., Makowska - Hess R., Ogrzewnictwo praktyczne. Projektowanie, montaż, certyfikacja energetyczna, eksploatacja., Systherm, Poznań, 2011, wydanie II uzupełnione
- Nantka M., Ogrzewnictwo i Ciepłownictwo, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
Literatura dodatkowa
- Babiarz B., Szymański W, Ogrzewnictwo, Wydawnictwo Politechnika Rzeszowska, Rzeszów, 2010
- Wytyczne projektowania instalacji centralnego ogrzewania, COBRTI Instal, Wraszawa, 2001, Zeszyt 2