Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu PHS - Historia sztuki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | PHS - Historia sztuki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagane są podstawowe wiadomości z historii, historii sztuki i architektury na poziomie programu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. Zalecana tematyka dotyczy architektury i urbanistyki współczesnej, w tym najnowszych osiągnięć i trendów, także wybitnych dzieł inżynierskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Architektura starożytnej Grecji i Rzymu Główne porządki architektniczne | 2 |
T-W-2 | Architektura romańska w Europie i Polsce Główne cechy i obiekty | 2 |
T-W-3 | Architektura gotycka w Europie Cechy stylu, przykłady | 2 |
T-W-4 | Architektura gotycka w Polsce Układy przestrzenne miast i wsi | 2 |
T-W-5 | Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy | 2 |
T-W-6 | Renesans w Polsce Wybitni twórcy i ich dzieła | 2 |
T-W-7 | Barok w Europie, przyczyny powstania, cechy, twórcy Urbanistyka doby baroku | 2 |
T-W-8 | Barok w Polsce, tło epoki, twórcy i ich dzieła | 2 |
T-W-9 | Klasycyzm w Europie,główne nurty | 2 |
T-W-10 | Klasycyzm w Polsce Urbanistyka doby klasycyzmu | 2 |
T-W-11 | Secesja w Europie i Polsce Początki architektury współczesnej | 2 |
T-W-12 | Architektura I połowy XX w. Modernizm, ekspresjonizm, styl międzynarodowy | 2 |
T-W-13 | Architektura współczesna, kierunki i tendencje | 2 |
T-W-14 | Współczesna architektura polska | 2 |
T-W-15 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie go | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie syntetycznej planszy w formacie A 3 na wybrany, z zakresu wykładów, temat | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem mltimedialnym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_A/03-1a_W01 Student uzyskuje wiedzę na temat historii architektury i urbanistyki. Rozpoznaje style i potrafi scharakteryzować ich cechy. Zna najnowsze trendy i kierunki. Rozpoznaje przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych. | IS_2A_W15 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-13, T-W-6, T-W-14, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_A/03-1a_U01 Student potrafi pozyskać i dokonać selekcji danych. Prawidłowo intepretuje dane, potrafi je zintegrować i przedstawić. | IS_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-13, T-W-6, T-W-14, T-W-2, T-W-12, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
S_2A_A/03-1a_U02 Potrafi integrować wiedzę z zakresu historii architektury urbanistyki przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich. | IS_2A_U26 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-13, T-W-6, T-W-14, T-W-2, T-W-12, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
S_2A_A/03-1a_K01 Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy. | IS_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-13, T-W-6, T-W-14, T-W-12, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-8 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_A/03-1a_W01 Student uzyskuje wiedzę na temat historii architektury i urbanistyki. Rozpoznaje style i potrafi scharakteryzować ich cechy. Zna najnowsze trendy i kierunki. Rozpoznaje przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych. | 2,0 | Nie potrafi rozpoznać stylu architektonicznego. |
3,0 | Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne. | |
4,5 | Potrafi rozpoznać styl architektoniczny. Umie opisać szczegółowo cechy charakterystyczne danego stylu. | |
5,0 | Bezbłędnie rozpoznaje style architektoniczne. Zna cechy charakterystyczne dla danego stylu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_A/03-1a_U01 Student potrafi pozyskać i dokonać selekcji danych. Prawidłowo intepretuje dane, potrafi je zintegrować i przedstawić. | 2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić | |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. | |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. | |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. | |
S_2A_A/03-1a_U02 Potrafi integrować wiedzę z zakresu historii architektury urbanistyki przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich. | 2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić | |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. | |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. | |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
S_2A_A/03-1a_K01 Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy. | 2,0 | Student nieaktywny , nieobowiązkowy. |
3,0 | Student sumienny, współpracujący z zespołem. | |
3,5 | Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
4,0 | Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
4,5 | Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
5,0 | Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem. |
Literatura podstawowa
- Koch Wilfried, Style w architekturze, Świat Książki, Warszawa, 1995, ISBN 83-7129-288-0
- Miłobędzki Adam, Zarys dziejów architektury w Polsce, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1988, ISBN 83-214-0578-9
- Wróbel Tadeusz, Zarys historii budowy miast, Ossolineum, Wrocław, Kraków, 1971
Literatura dodatkowa
- Watkin David, Historia architektury zachodniej, ARKADY, Warszawa, 2001, ISBN - 83-213-4178-0